2018-05-08, 16:58
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att ha sex går inte att jämföra med att skaffa sommarkatt. Jag skulle snarare säga att tvinga kvinnor föda mot sin vilja och påtvinga barn en barndom i barnhem är mer att likna med att medvetet skaffa katt för att bara ha över en sommar. Båda beteendena vittnar om cynism.
Och då blir din enda lösning att barnen måste dö innan födseln? För det om något är väl cyniskt?
Citera
2018-05-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I Sverige har vi importerat barn från andra länder i decennier till barnlösa par, så här i landet har det uppenbarligen rått underskott på lämpliga adoptivbarn.
Så överskottet av oönskade barn i dessa länder ska vi inte beakta i diskussionen?
Citera
2018-05-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och då blir din enda lösning att barnen måste dö innan födseln? För det om något är väl cyniskt?
Det är inget BARN man aborterar!
Lika lite som det är halva barn som susar runt i äggledare eller testiklar
Citera
2018-05-08, 17:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men precis. Fast det är ju så att abortförespråkarna inte tror att ett barn är ett barn förrän en viss graviditetsvecka, och då blir det ju lätt att inte se det som ett människoliv.

Jo, och det där är tämligen godtyckligt, man har t ex olika gränser i olika länder och i Sverige är snart längsta tillåta aborttid lika med tidigaste möjlighet att rädda för tidigt födda barn. Hur detta skall försvaras när det även i praktiken kan bli så att i en sal försöker man rädda ett mycket för tidigt fött barn och i salen bredvid tar man livet av ett ofött barn i samma ålder. Man undrar litet vilken ursäkt man tar till då.
Citera
2018-05-08, 17:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Att ha sex går inte att jämföra med att skaffa sommarkatt. Jag skulle snarare säga att tvinga kvinnor föda mot sin vilja och påtvinga barn en barndom i barnhem är mer att likna med att medvetet skaffa katt för att bara ha över en sommar. Båda beteendena vittnar om cynism.

Citat:

Instämmer.Det är ett mycket cyniskt resonemang. Jag kan också vara cynisk i många politiska avseenden, men då när det gäller människor som kan på något sätt anses vara skyldiga, bära ansvar eller i alla fall ha någon form av valmöjlighet.

Citat:
Så överskottet av oönskade barn i dessa länder ska vi inte beakta i diskussionen?

Varför skulle vi det? Det är hur vi agerar i Sverige som det är fråga om, det är där vi kan påverka lagstiftning och det är här vi har en av världens längsta aborttider och väldigt höga aborttal. Varje land får hantera sina problem, det är så världen är upplagd.
Citera
2018-05-08, 17:11
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det är inget BARN man aborterar!
Lika lite som det är halva barn som susar runt i äggledare eller testiklar
Men just där hamnar vi åter igen på ruta ett. Vi kan inte enas om när barnet blir ett barn, och så blir det så att hela den här diskussionen går runt i cirklar.
Senast redigerad av Furienna 2018-05-08 kl. 17:15.
Citera
2018-05-08, 17:16
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jo, och det där är tämligen godtyckligt, man har t ex olika gränser i olika länder och i Sverige är snart längsta tillåta aborttid lika med tidigaste möjlighet att rädda för tidigt födda barn. Hur detta skall försvaras när det även i praktiken kan bli så att i en sal försöker man rädda ett mycket för tidigt fött barn och i salen bredvid tar man livet av ett ofött barn i samma ålder. Man undrar litet vilken ursäkt man tar till då.
Jag skulle tro att ursäkten blir att kvinnan inte vill ha barnet och därför måste få slippa ta något ansvar för det. Men jag hoppas att vi snart kan sänka aborttiden.
Citera
2018-05-08, 17:19
Medlem
Citat:
Instämmer.Det är ett mycket cyniskt resonemang. Jag kan också vara cynisk i många politiska avseenden, men då när det gäller människor som kan på något sätt anses vara skyldiga, bära ansvar eller i alla fall ha någon form av valmöjlighet.

Varför skulle vi det? Det är hur vi agerar i Sverige som det är fråga om, det är där vi kan påverka lagstiftning och det är här vi har en av världens längsta aborttider och väldigt höga aborttal. Varje land får hantera sina problem, det är så världen är upplagd.
Därför att dessa länder just har det system du önskar. Där kan de uppenbart inte ta hand om sitt eget överskott, något du kanske borde ta med i logiken. Sen nej Sverige leder varken i antal aborter eller tid.
Citera
2018-05-08, 17:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag skulle tro att ursäkten blir att kvinnan inte vill ha barnet och därför måste få slippa ta något ansvar för det. Men jag hoppas att vi snart kan sänka aborttiden.

"Slippa" är ett av de mest populära orden i svenskt nutida tänkande - och ett av de skadligare.

Ja, att sänka aborttiden är angeläget.
Citera
2018-05-08, 17:22
Medlem
Citat:
Men just där hamnar vi åter igen på ruta ett. Vi kan inte enas om när barnet blir ett barn, och så blir det så att hela den här diskussionen går runt i cirklar.
Som sagt jag tycker du ska testa byta blöja på en 3 veckor cellklump eller försöka kommunicera med ett embryo. Det finns skäl att vi har dessa namn på de olika stadierna i mänsklig utveckling. Precis som det finns skäl att vi inte accepterar fri abort efter vecka 18
Citera
2018-05-08, 17:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Därför att dessa länder just har det system du önskar. Där kan de uppenbart inte ta hand om sitt eget överskott, något du kanske borde ta med i logiken. Sen nej Sverige leder varken i antal aborter eller tid.

Vilka länder leder i respektive gren då? Några med Sverige jämförbara?

Om de var tvungna att ta hand om sitt överskott, så är det sannolikt att överskottet skulle minska.
Citera
2018-05-08, 17:35
Medlem
Citat:
Vilka länder leder i respektive gren då? Några med Sverige jämförbara?

Om de var tvungna att ta hand om sitt överskott, så är det sannolikt att överskottet skulle minska.
Nu sitter jag på en mobil så tänker inte googla åt dig men förslag Kina! Ja sannolikt de införskaffar aborträtt eller de gör som i en rad patriarkala och religiösa kulturer låter barnen växa upp på gatorna och klara sig bäst de kan betydligt sämre rustade för det än någonsin en sommarkatt för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in