2018-05-08, 17:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nu sitter jag på en mobil så tänker inte googla åt dig men förslag Kina! Ja sannolikt de införskaffar aborträtt eller de gör som i en rad patriarkala och religiösa kulturer låter barnen växa upp på gatorna och klara sig bäst de kan betydligt sämre rustade för det än någonsin en sommarkatt för övrigt.

Tveksamt att Sverige går att jämföra med Kina. I Kina har man en ettbarnspolitik, medan svenskorna närmar sig att bli ettbarnsmödrar.
https://www.lifesitenews.com/news/china-commits-staggering-23-million-abortions-per-year-according-to-us-stat
Citera
2018-05-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Tveksamt att Sverige går att jämföra med Kina. I Kina har man en ettbarnspolitik, medan svenskorna närmar sig att bli ettbarnsmödrar.
https://www.lifesitenews.com/news/china-commits-staggering-23-million-abortions-per-year-according-to-us-stat
Du tappar tråden lite för lätt uven. Frågan var abortlagar vem har ” värst”. Angående antal per cap så ligger min misstanke på Kina.Gällande aborttider så har du en del ställen där abort är tillåtet ända in till födseln
Citera
2018-05-08, 18:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du tappar tråden lite för lätt uven. Frågan var abortlagar vem har ” värst”. Angående antal per cap så ligger min misstanke på Kina.Gällande aborttider så har du en del ställen där abort är tillåtet ända in till födseln

Jag kvarbliver vid min fråga: är något av dessa länder ens avlägset jämförbart med Sverige? Finns det något land i världen som samtidigt har ett så utvecklat socialt skyddsnät i kombination med så höga aborttal per capita?
Citera
2018-05-08, 18:21
Medlem
Citat:
Jag kvarbliver vid min fråga: är något av dessa länder ens avlägset jämförbart med Sverige? Finns det något land i världen som samtidigt har ett så utvecklat socialt skyddsnät i kombination med så höga aborttal per capita?
Och vad har socialt skyddsnät eller inte med saken att göra? Föds det massa oönskade barn i alla länder med religiös fanatism gällande sexualitet ex eller med tillgång till preventivmedel eller gör det inte?
Citera
2018-05-08, 18:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Och vad har socialt skyddsnät eller inte med saken att göra? Föds det massa oönskade barn i alla länder med religiös fanatism gällande sexualitet ex eller med tillgång till preventivmedel eller gör det inte?

För mig som konservativ är det helt avgörande. I ett land med dåligt skyddsnät, med dålig tillgång till preventivmedel och med låg utbildningsnivå finns det helt andra möjligheter att motivera aborter av sociala skäl - men i ett land som vårt saknas detta av just de skäl jag räknat upp.

Säkerligen inser Du signifikansen av sådana förhållanden?
Citera
2018-05-08, 18:28
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Som sagt jag tycker du ska testa byta blöja på en 3 veckor cellklump eller försöka kommunicera med ett embryo. Det finns skäl att vi har dessa namn på de olika stadierna i mänsklig utveckling. Precis som det finns skäl att vi inte accepterar fri abort efter vecka 18
Fast egentligen så är skälen bara att ett visst antal politiker 1975 tyckte att det var bra att legalisera aborter. Och det är fortfarande så att alla inte håller med om det beslutet.
Citera
2018-05-08, 18:40
Medlem
Citat:
För mig som konservativ är det helt avgörande. I ett land med dåligt skyddsnät, med dålig tillgång till preventivmedel och med låg utbildningsnivå finns det helt andra möjligheter att motivera aborter av sociala skäl - men i ett land som vårt saknas detta av just de skäl jag räknat upp.

Säkerligen inser Du signifikansen av sådana förhållanden?
Så? Det är alltså ok ”mörda barn” om skyddsnäten är dåliga? Nej jag har ingen förståelse för dina resonemang varken moraliskt/ konsekvensanalytiskt/ humant eller logiskt.
Citera
2018-05-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast egentligen så är skälen bara att ett visst antal politiker 1975 tyckte att det var bra att legalisera aborter. Och det är fortfarande så att alla inte håller med om det beslutet.
Skälen då är detsamma som nu. Då var det dock uppenbart eftersom så många for illa.
Citera
2018-05-08, 18:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Så? Det är alltså ok ”mörda barn” om skyddsnäten är dåliga? Nej jag har ingen förståelse för dina resonemang varken moraliskt/ konsekvensanalytiskt/ humant eller logiskt.

Jag har aldrig uttryckt något i stil med "mörda barn".

Jag påstår inte att det blir mer "ok" att ta livet av ofödda barn - människovärdet är lika oaktat de socioekonomiska förhållandena, men givet att Du anför att sådana saker både ursäktar och motiverar aborter, så begriper jag att under dålig omständigheter så kan det vara en valid ursäkt att anföra - vilket det i dagens Sverige inte är.
Citera
2018-05-08, 18:55
Medlem
Citat:
Jag har aldrig uttryckt något i stil med "mörda barn".

Jag påstår inte att det blir mer "ok" att ta livet av ofödda barn - människovärdet är lika oaktat de socioekonomiska förhållandena, men givet att Du anför att sådana saker både ursäktar och motiverar aborter, så begriper jag att under dålig omständigheter så kan det vara en valid ursäkt att anföra - vilket det i dagens Sverige inte är.
Näää ohhhh no !

Det är även valida skäl hos oss. Sen är även ovilja, insikt över ens egna oförmågor etc skäl nog. Barn precis som katter ska ha kärlek och omsorg varken kissar eller pluttar i varierad ålder förtjänar något sämre.
Citera
2018-05-08, 20:04
Medlem
Citat:
I Sverige har vi importerat barn från andra länder i decennier till barnlösa par, så här i landet har det uppenbarligen rått underskott på lämpliga adoptivbarn.

Det råder inte ett underskott av barn att adoptera i Sverige, däremot är det otroligt svårt att adoptera barn i Sverige, många avstår från att adoptera från Sverige eftersom den biologiska mamman har ett år på sig att ändra sig om adoptionen, vilket ställer till en massa problem. Men tro mig, det är inte roligt att hålla på med adoption. Min sambos mamma som har adopterad 4 av 5 barn vet hur otroligt svårt det är att faktiskt få det att gå igenom, dessutom så kan min sambo som är adopterad intyga att han inte tyckte att det var så himla roligt innan han faktiskt blev adopterad, vilket dröjde tills han var fem. Barn som är äldre än 8 blir sällan adopterade över huvudtaget för att det är "för gamla", och dessa finns det många av. Gick i parallellklass med en stackars tjej som aldrig blev adopterad så hon fick bo i diverse fosterhem tills hon blev 18. Snacka om att hon hade problem under sin uppväxt. Men för livet.

Så nej, det är inte bara att lämna upp barnet för adoption, för sanningen är att det är fler barn för adoption än vad som kommer adopteras. Klart att det finns folk som vill adoptera, men det är svårt, det är en jobbig process. Dessutom hade världen blivit enormt överbefolkat ifall kvinnor var tvungna att föda barn de inte ville ha/kunde ta hand om, när det inte finns tillräckligt med familjer som vill adoptera.

Kan ju också lägga till att jag och min sambo har haft denna diskussionen om ifall vi hade blivit med barn och det inte kändes som rätt tid. Han som är adopterad, tyckte att vi absolut ska överväga abort snarare än adoption. Adoptera bort har inte varit ett alternativ för oss, så skulle det ske så blir det snarare abort.
Citera
2018-05-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna

Även om inte alla håller med om det beslutet så är det det beslutet som är bäst för majoriteten, så är det bara. Att neka en kvinna abort kommer bara leda till ännu mer skada än att bara säkert ta bort ett embryo. Hellre det än att kvinnor ska vara tvungna att göra det olagligt på olagliga och icke steriliserade ställen med outbildade eller ännu värre, hemma själv med en galge eller något i den stilen. Det finns en anledning till varför dem legaliserade abort, det är ju inte bara något dem hittade på helt plötsligt vid frukostbordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in