Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
I Sverige har vi importerat barn från andra länder i decennier till barnlösa par, så här i landet har det uppenbarligen rått underskott på lämpliga adoptivbarn.
Det råder inte ett underskott av barn att adoptera i Sverige, däremot är det otroligt svårt att adoptera barn i Sverige, många avstår från att adoptera från Sverige eftersom den biologiska mamman har ett år på sig att ändra sig om adoptionen, vilket ställer till en massa problem. Men tro mig, det är inte roligt att hålla på med adoption. Min sambos mamma som har adopterad 4 av 5 barn vet hur otroligt svårt det är att faktiskt få det att gå igenom, dessutom så kan min sambo som är adopterad intyga att han inte tyckte att det var så himla roligt innan han faktiskt blev adopterad, vilket dröjde tills han var fem. Barn som är äldre än 8 blir sällan adopterade över huvudtaget för att det är "för gamla", och dessa finns det många av. Gick i parallellklass med en stackars tjej som aldrig blev adopterad så hon fick bo i diverse fosterhem tills hon blev 18. Snacka om att hon hade problem under sin uppväxt. Men för livet.
Så nej, det är inte bara att lämna upp barnet för adoption, för sanningen är att det är fler barn för adoption än vad som kommer adopteras. Klart att det finns folk som vill adoptera, men det är svårt, det är en jobbig process. Dessutom hade världen blivit enormt överbefolkat ifall kvinnor var tvungna att föda barn de inte ville ha/kunde ta hand om, när det inte finns tillräckligt med familjer som vill adoptera.
Kan ju också lägga till att jag och min sambo har haft denna diskussionen om ifall vi hade blivit med barn och det inte kändes som rätt tid. Han som är adopterad, tyckte att vi absolut ska överväga abort snarare än adoption. Adoptera bort har inte varit ett alternativ för oss, så skulle det ske så blir det snarare abort.