2018-05-08, 14:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Precis fria människors val och ansvar över sina egna liv sina förmågor och kroppar. Vill man inte eller klarar man inte ta hand om barn och detta vet bara föräldrar själva ska man för allas skull slippa. Det finns inga alternativ som är bättre än fri abort.

Alternativet är givetvis att iaktta ett försiktigare beteende och att ta ansvar för livet på ett bättre sätt. Objektivt går det fö alldeles utmärkt att reda ut om föräldrarna klarar av ett barn eller inte.
Citera
2018-05-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Alternativet är givetvis att iaktta ett försiktigare beteende och att ta ansvar för livet på ett bättre sätt. Objektivt går det fö alldeles utmärkt att reda ut om föräldrarna klarar av ett barn eller inte.
Och om man ”reder ut” att ingen kan eller vill? Hur tar man då ansvar via att tvingas/ tvinga en kvinna bära och föda ett barn som inte kommer få det bra?
Citera
2018-05-08, 15:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Väldigt sorgligt!

Det gör mig ont att så liten hänsyn tas till de som försöker få barn, men har det så svårt. Den lättvindiga inställningen till slentrianaborter kontrasteras illa mot de ofrivilligt barnlösa.
Det finns massor av fertilitetskliniker och vår sjukvård gör sitt med undersökningar, vad mer begär du.
Citera
2018-05-08, 15:11
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Alternativet är att leva i celibat, om du hänger med så vet du vad det innebär.
Präster och barn osv.
Citera
2018-05-08, 15:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Absolut. Det är mycket grymt att vissa kvinnor väljer att ta bort friska foster, medan andra vill inget hellre än få ett barn.
Grymt mot vem?
Det är grymt att tvingas att föda ett barn också pga religiösa övertygelser.
Citera
2018-05-08, 15:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det finns en hel del kvinnor som sörjer sina missfallna barn. Sker det flera gånger kan det bli ett trauma för kvinnan, som kan känna sig otillräcklig som kvinna som inte klarar att föda det barn hon önskar. Du anar inte hur illa sådant kan kännas.
Jag sörjer inte mina tappade embryon.
Däremot var besvikelsen stor över att det inte funkade.
Citera
2018-05-08, 15:34
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Grymt mot vem?
Det är grymt att tvingas att föda ett barn också pga religiösa övertygelser.
Och du kan förstås inte förstå tanken att även ett ofött barn är ett människoliv?
Jag har dessutom aldrig sett att någon har tagit upp religiösa övertygelser i den här tråden.
Citera
2018-05-08, 16:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och om man ”reder ut” att ingen kan eller vill? Hur tar man då ansvar via att tvingas/ tvinga en kvinna bära och föda ett barn som inte kommer få det bra?

Barnhem + adoption. Att döda något enkom för att det är svårt att ta hand om tycks mig sällsynt okänsligt. Fenomenet påminner närmast om de som skaffar sommarkatt.
Citera
2018-05-08, 16:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det finns massor av fertilitetskliniker och vår sjukvård gör sitt med undersökningar, vad mer begär du.

Att vi bättre skall respektera de foster som blir till och inte lättvindigt slentrianabortera dessa.

Citat:
Alternativet är att leva i celibat, om du hänger med så vet du vad det innebär.
Präster och barn osv.

Många människor lever i celibat, självvalt eller av nödtvång. Kanske skall vi hoppas på sexrobotarna ändå?

Citat:
Jag sörjer inte mina tappade embryon.
Däremot var besvikelsen stor över att det inte funkade.

Det är olika. Det finns de som sörjer mycket och länge, särskilt om det aldrig blir något barn av överhuvudtaget.
Citera
2018-05-08, 16:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Det finns barn att adoptera, kommer alltid att finnas barn att adoptera, mer barn att adoptera än familjer som vill adoptera.

I Sverige har vi importerat barn från andra länder i decennier till barnlösa par, så här i landet har det uppenbarligen rått underskott på lämpliga adoptivbarn.
Citera
2018-05-08, 16:42
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Barnhem + adoption. Att döda något enkom för att det är svårt att ta hand om tycks mig sällsynt okänsligt. Fenomenet påminner närmast om de som skaffar sommarkatt.
Men precis. Fast det är ju så att abortförespråkarna inte tror att ett barn är ett barn förrän en viss graviditetsvecka, och då blir det ju lätt att inte se det som ett människoliv.
Citera
2018-05-08, 16:47
Medlem
Citat:

Att ha sex går inte att jämföra med att skaffa sommarkatt. Jag skulle snarare säga att tvinga kvinnor föda mot sin vilja och påtvinga barn en barndom i barnhem är mer att likna med att medvetet skaffa katt för att bara ha över en sommar. Båda beteendena vittnar om cynism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in