2018-05-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Är äktenskapet en förlustaffär för barnen också? Vem är föräldrarna till för - barnen eller sig själva?

För männen torde äktenskapet vara en förlustaffär på andra sätt än ekonomiskt, när jag ser mig omkring...

Om ett äktenskap 2018 innebär att en kvinnan ändå ska göra majoriteten av jobbet, varför måste då en kvinna vara gift med en man? Vad han ska med henne till är ju uppenbart, passa på hans barn, ta hand om hans disk, ta hand om honom emotionellt och sexuellt men vad ska hon med honom till? Dekor eller?

Citat:
Jag visste inte att Du följer DGS.

Bestämma och bestämma. Som engagerad samhällsmedborgare som observerar många av de mycket allvarliga problem som Sverige lider av idag, så inser jag att det finns goda skäl för samhället att formulera, kommunicera och uppmuntra goda normer och beteenden. För ett samhälle är det på flera sätt dyrbart att ha splittrade familjer, ensamstående föräldrar och rotlösa barn. Det är därför inte en fråga om att förbjuda eller det Du kallar "bestraffa", utan skapa gynnsamma normer och fördelar för människor att agera så som vi kan se är önskvärt. Av detta följer att det således blir mindre gynnsamt att agera mot normerna - men det är inte samma sak som förbud.

Det har förvisso litet med auktoritetstänkande att göra. Jag tror på att vissa beteendemönster är bättre än andra; bättre för vuxna, bättre för barn, bättre för samhället osv. Motsatsen till denna uppfattning är att att alla för göra som de vill utan styrningar - dessvärre med ett omfattande skyddsnät för de som är återfallsfelgörare. I längden klarar inget samhälle att allt för många agerar så, och ju mer som felbeteende uppmuntras, ju fler felgörare blir det.

Att förbjuda människor, ta bort deras valmöjligheter är inte att "uppmuntra", det är att förvägra människor sina mänskliga rättigheter. Samt skapa "ensamstående föräldrar och rotlösa barn"
Är ju fan humor att du inte klarar fatta detta.

Vidare så har de samhällen som har abortförbud, som inte har ek. stöd för födda barn avsesvärt fler sociala problem än någonsin vårt har idag. Hur tänker du lösa dem?

Att sitta och inbilla sig att man har lösningen för hur alla ska leva, att ens eget levnadssätt ska vara normen för alla samt vilja införa lagar som ska tvinga in andra i detta levnadssätt är exakt vad auktoritetstänkande handlar om.

Citat:
Ehuru ofullkomlig, försöker jag att leva mina idéer, så långt möjligt.

ska du inte straffas då uven? du är ju ofullkomlig?

Citat:
Tror Du verkligen det - i ett globalt perspektiv? Eller tror Du det inom det vänsterextrema Sverige?

Någon "fri aborträtt" finns så klart inte, ty denna "rätt" kräver assistans från andra människor, som det saknas legala möjligheter att tvinga, så Din "rätt" är inte mer värd än att det finns någon som är villig att hjälpa till. Däremot finns det i Sverige lag om detta, vilket är en annan sak än rätt.

jag tycker allt petande i kvinnors rätt över sina egna kroppar är extremt ja.

Visst då finns ju heller ingen rätt till rättssäkerhet för dig...eller rätt till sjukvård, eller rätt till lön eller pension, eller rätt till......massa saker...för dessa rättigheter kräver assistans från andra människor.

Citat:
Ja, så klart jag vet. Det var inte avsikten att det skulle vara lätt - det hade samhället inte klarat av. Men det gick, och det tycks ha varit vanligare än många tror, särskilt sådana som i sin propaganda alltid vill svartmåla historien och berätta om hur hemskt allt var förr. Ja, Sverige var ett fattigt land i många avseenden på 1800-talet och det förde med sig krav på inskränkningar i beteenden. Att fritt få agera ansvarslöst är en lyx i ett välfärdssamhälle - inte en mänsklig rättighet.

Bah! vadå "inte klarat av"? Det finns inget naturtvång på att människor måste leva i äktenskap uven.

Att "fritt" få lov kränka/ utnyttja andra människors liv, kroppar och arbetskraft så som män/ samhällen genom tiderna har kränkt kvinnors är en "lyx" - knappast en manlig rättighet du.

Citat:
Ja, och jag har aldrig hävdat att detta skulle återinföras. Men detta är snarast ett argument för att skilsmässor har blivit mindre angelägna, nu när kvinnor fritt får sexvägra inom äktenskapet och inte behöver skilja sig. Detta är en av alla märkligheter; kvinnor får allt fler möjligheter av fria val, preventivmedel osv - men skiljer sig ändå i högre utsträckning.

Du finner det vara en märklighet? att det inte ska vara en rättighet att våldta sin fru?

Ska jag vara helt ärlig så finner jag det ännu mer märkligt att en man som ständigt avslöjar ha en sån sunkig syn på halva mänsklighetens rättigheter faktiskt är gift.
Du har aldrig berättat detta för din fru eller hur?
Senast redigerad av Merapi 2018-05-06 kl. 00:51.
Citera
2018-05-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men det fanns inga barnauktioner under femtiosju år innan den fria aborträtten infördes, så hur kan det då ha med saken att göra? Ingen vill någonsin ha tillbaka barnauktionera. Man tog hand om ensamma barn på andra sätt redan efter 1918, och man skulle ta hand om dem på andra sätt igen även idag.

barnhem eller barnauktioner vad är skillnaden egentligen?

Tvingar man människor att föda barn de inte vill eller kan ta hand om, så vad hönder då? jepp? antingen så hamnar dessa på gatan eller så måste staten hoppa in.

Idag sitter det människor och protesterar i högan sky för att Sverige tar emot ensamkommande flyktingbarn som ska ha nånstans att bo, folk som tar hand om sig etc. Man menar detta är alldeles för dyrt. observera då att det rör sig om barn som oftast då är i övre tonåren redan.
Vad med barn som staten ska ta hand om från år 0. Vad kommer inte det kosta i lidande, i framtida sociala problem, ekonomiskt etc?
Senast redigerad av Merapi 2018-05-06 kl. 00:53.
Citera
2018-05-06, 05:16
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
barnhem eller barnauktioner vad är skillnaden egentligen?
Barnauktionerna gjorde bara så att snåla bönder kunde betala minsta möjliga pris för billig arbetskraft (och de tog ju knappast nyfödda barn heller, så det faller egentligen helt utanför den här diskussionen). Barnhem måste ha fungerat mycket bättre, eftersom de fanns kvar betydligt längre i Sverige.

Citat:
Tvingar man människor att föda barn de inte vill eller kan ta hand om, så vad händer då? jepp? antingen så hamnar dessa på gatan eller så måste staten hoppa in.
Så du menar att det fanns gatubarn i Sverige fram till 1975? Och när det gäller staten, så hoppar den faktiskt in även idag vid behov. Så vad är skillnaden?

Citat:
Idag sitter det människor och protesterar i högan sky för att Sverige tar emot ensamkommande flyktingbarn som ska ha nånstans att bo, folk som tar hand om sig etc. Man menar detta är alldeles för dyrt. observera då att det rör sig om barn som oftast då är i övre tonåren redan.
Vad med barn som staten ska ta hand om från år 0. Vad kommer inte det kosta i lidande, i framtida sociala problem, ekonomiskt etc?
Lösningen på det är enkelt: Sluta släppa in vuxna män, som ljuger om sin ålder. Sedan lägger vi pengarna på att hjälpa nyfödda barn och småbarn i stället.
Citera
2018-05-06, 08:40
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Barnauktionerna gjorde bara så att snåla bönder kunde betala minsta möjliga pris för billig arbetskraft (och de tog ju knappast nyfödda barn heller, så det faller egentligen helt utanför den här diskussionen). Barnhem måste ha fungerat mycket bättre, eftersom de fanns kvar betydligt längre i Sverige.

Så du menar att det fanns gatubarn i Sverige fram till 1975? Och när det gäller staten, så hoppar den faktiskt in även idag vid behov. Så vad är skillnaden?

Lösningen på det är enkelt: Sluta släppa in vuxna män, som ljuger om sin ålder. Sedan lägger vi pengarna på att hjälpa nyfödda barn och småbarn i stället.
Gillar inte du heller uvens diskriminerande av oäkta barn?
Citera
2018-05-06, 09:48
Medlem
Citat:

Skillnaden är att idag har vi inga barnhem av denna sort, vet du varför? jo för det föds knappt några oönskade barn för kvinnor äger rätt avbryta en graviditet.
Citera
2018-05-06, 10:32
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Om ett äktenskap 2018 innebär att en kvinnan ändå ska göra majoriteten av jobbet, varför måste då en kvinna vara gift med en man? Vad han ska med henne till är ju uppenbart, passa på hans barn, ta hand om hans disk, ta hand om honom emotionellt och sexuellt men vad ska hon med honom till? Dekor eller?
En man kan meka med bilen, laga riktigt god mat, fixa med el och andra saker som kvinnan behöver. Han hade kunnat hjälpa dig med en djupare förståelse om meningen med samvaro, så du inte hade behövt posta dum feminism varje dag.
Citera
2018-05-06, 14:34
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Gillar inte du heller uvens diskriminerande av oäkta barn?
Jag har inte upplevt att han vill diskriminera oäkta barn.
Han vill ta bort barnbidraget, ja. Men det vill han göra för alla föräldrar, både gifta och ogifta.
Citera
2018-05-06, 14:38
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Skillnaden är att idag har vi inga barnhem av denna sort, vet du varför? jo för det föds knappt några oönskade barn för kvinnor äger rätt avbryta en graviditet.
Så du menar med andra ord att det är bättre att avbryta en graviditet än att ett barn hamnar på barnhem, där det får chansen att leva och bli adopterat. Och det kan jag inte hålla med om.
Citera
2018-05-06, 15:10
Medlem
Citat:
Jag har inte upplevt att han vill diskriminera oäkta barn.
Han vill ta bort barnbidraget, ja. Men det vill han göra för alla föräldrar, både gifta och ogifta.

Citat:
Så du menar med andra ord att det är bättre att avbryta en graviditet än att ett barn hamnar på barnhem, där det får chansen att leva och bli adopterat. Och det kan jag inte hålla med om.

Han vill ta bort barnbidraget för att istället ta dessa pengar att använda till ett "äktenskapsbidrag"
för att gynna äktenskapet. Dvs barn födda inom ett äktenskap ska få mer resurser utöver att de redan föds i ett äktenskap med 2 föräldrar som ökar hens tillgång till resurser.
Medan barn som föds utanför ett äktenskap, ex. via tvångsfödslar av kvinnor som inte får möjlighet göra abort ska enbart få del av den enda resurs som denna eller de ovillga föräldrar kan uppbära.
Resultat:

I akt och mening att värna om barns rätt till tryggade resurser som små, ska man ta bort dessa resurser för de barn som behöver det mesta samt bygga en situation som garantera att barn ska födas in i otrygghet via tvång. ....dvs piska just den grupp som inte ens är ansvarig i saken.
Där har du uvens politik.

För alla barns väl och ve så är det bättre ja att man gör allt för att barn ska födas in i situationer där de får sina grundläggande behov tillgodosedda. Barnhem är inte direkt kända för detta och adoptionsmöjlighet finns bara till en viss gräns.
Citera
2018-05-06, 16:01
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Han vill ta bort barnbidraget för att istället ta dessa pengar att använda till ett "äktenskapsbidrag"
för att gynna äktenskapet. Dvs barn födda inom ett äktenskap ska få mer resurser utöver att de redan föds i ett äktenskap med 2 föräldrar som ökar hens tillgång till resurser.
Medan barn som föds utanför ett äktenskap, ex. via tvångsfödslar av kvinnor som inte får möjlighet göra abort ska enbart få del av den enda resurs som denna eller de ovillga föräldrar kan uppbära.
Resultat:

I akt och mening att värna om barns rätt till tryggade resurser som små, ska man ta bort dessa resurser för de barn som behöver det mesta samt bygga en situation som garantera att barn ska födas in i otrygghet via tvång. ....dvs piska just den grupp som inte ens är ansvarig i saken.
Där har du uvens politik.
Nu är det inte så att jag håller med Strix om att vi ska ta bort barnbidraget. Men som jag har förstått hans idéer, så vill han faktiskt ge fattiga ensamstående föräldrar andra bidrag (socialbidrag?) i stället.

Och det är som sagt inte nödvändigt att en ovillig biologisk förälder ska ta hand om barnet, för det finns ju fosterföräldrar och adoptivföräldrar.

Citat:
För alla barns väl och ve så är det bättre ja att man gör allt för att barn ska födas in i situationer där de får sina grundläggande behov tillgodosedda. Barnhem är inte direkt kända för detta och adoptionsmöjlighet finns bara till en viss gräns.
Fast då skulle väl lösningen vara att inrätta moderna barnhem med lämpliga anställda, inte att förespråka att barnen inte ska få bli födda.
Citera
2018-05-06, 16:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag anser det vara bättre, ja.
Det kan få chansen till ett bra liv, men många halkar efter.
Citera
2018-05-06, 16:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nu är det inte så att jag håller med Strix om att vi ska ta bort barnbidraget. Men som jag har förstått hans idéer, så vill han faktiskt ge fattiga ensamstående föräldrar andra bidrag (socialbidrag?) i stället.

Och det är som sagt inte nödvändigt att en ovillig biologisk förälder ska ta hand om barnet, för det finns ju fosterföräldrar och adoptivföräldrar.

Fast då skulle väl lösningen vara att inrätta moderna barnhem med lämpliga anställda, inte att förespråka att barnen inte ska få bli födda.
Många konservativa brukar anse att dagis är att indoktrinera barnen i kulturmarxism, (vad det nu är).
Barnhem borde inte stå högre i kurs.

Jo, jag anser att oönskade embryon aborteras.
Senast redigerad av pollenper 2018-05-06 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in