2018-05-07, 23:15
Medlem
Grandiosos avatar
Sett del 2 av GW:s specialprogram om ubåtsdramat.

"Ska inte gå." "Ett gigantiskt vattenområde."

Ja, där har han så rätt så. Upphör själv inte att förundra mig över att det verkligen gick att
påträffa alla kroppsdelarna. I detta vidsträckta hav det handlar om.
Med bara några mer vikter på bålen så hade den förmodligen förblivit liggande oupptäckt
på havsbotten och man knappast dragit igång de enorma sökinsatser som nu kom att ske.

"Det perfekta brottet" precis så "perfekt" som Madsen tänkt sig.
Om han bara valt ett annat ställe utan några övervakningskameror vid påståendet om
att han släppt av henne i land. . Kunde det gått vägen för det danska monstret.

Och han nu varit i färd med att planera för nästa illgärning. För slutat när han väl börjat
med det här torde han knappast ha gjort.
Senast redigerad av Grandioso 2018-05-07 kl. 23:18.
Citera
2018-05-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nä, han hade varit ute en gång i rastgården där det fanns en annan person. Inget hände.

Eftersom Madsen ser ner på alla människor från sin upphöjda position så valde han därefter stanna på sitt rum. Det var inte värdigt för Madsen.

Detta var dagen efter han mördat/styckat Kim Wall så han ville väl återuppleva händelsen i fred.
Om du verkligen tror på det, så innebär det ju att PM kommer att välja isolering i fängelset med.
Det är väl inte "värdigt" för Madsen att umgås med de värsta mördarna och förbrytarna i DK.

De bärgade Nautilus 19 timmar efter att den sjönk. Du tror inte Madsen var rädd för vad som skulle komma fram? Trosor,strumpbyxor samt blodspår mm. Han blev så skraj att han låg vaken hela lördagsnatten och tänkte ut olyckan med luckan för att kunna förklara spåren ombord. Du tror inte isoleringen hade med detta att göra, samt att det var på hans försvarsadvokats inrådan?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-07 kl. 23:55.
Citera
2018-05-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Ja, där har han så rätt så. Upphör själv inte att förundra mig över att det verkligen gick att
Med bara några mer vikter på bålen så hade den förmodligen förblivit liggande oupptäckt
på havsbotten och man knappast dragit igång de enorma sökinsatser som nu kom att ske.

Om han bara valt ett annat ställe utan några övervakningskameror vid påståendet om

Och han nu varit i färd med att planera för nästa illgärning. För slutat när han väl börjat

Ja, tanken på att han likaväl hade kunnat lyckats är minst sagt skrämmande. Och Danmark hade haft en seriemördare som ägde brottsplatsen och färdades under vatten. Usch!

Imponerande polisarbete! inkluderande hundnäsor och vind- och strömexperter, dykare mfl. Helt fascinerande att man på detta stora område fann Kims alla kroppsdelar.
Citera
2018-05-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om du verkligen tror på det så innebär det ju att PM kommer att välja isolering i fängelset med.
Det är väl inte "värdigt" för Madsen att umgås med de värsta mördarna och förbrytarna i DK.

De bärgade Nautilus 19 timmar efter att den sjönk. Du tror inte Madsen var rädd för vad som skulle komma fram? Trosor,strumpbyxor samt blodspår mm. Han blev så skraj att han låg vaken hela lördagsnatten och tänkte ut olyckan med luckan för att kunna förklara spåren ombord. Du tror inte isoleringen hade med detta att göra, samt att det var på hans försvarsadvokats inrådan?

Om det visste han inget dagen efter. Jag tror han trodde han skulle gå fri och Nautilus skulle bara ligga och vänta på honom.
Han hade inte räknat med att Nautilus skulle bärgas alls.
Det är vad jag tror.
Citera
2018-05-07, 23:44
Medlem
Citat:

att han släppt av henne i land.
. Kunde det gått vägen för det danska monstret.

En annan stor miss var Nords radar i Malmö som övervakar all trafik i sundet och sparar infon i 30 dagar. Hur kunde en Ubåtskapten missa detta? Tom jag visste att trafiken i Sundet övervakas sedan 30 å rtillbaka -men jag hade ingen aning om hur förstås.
Det är ju ingen hemlighet i alla fall. Så det är obegripligt för mig att PM inte ens tänkt på att ta reda på detta?
Han frågade visst räddningstjänst efteråt. Så dags då.
Svårt att tro att PM planerat (jag tror det nu förvisso) med allt hans klanteri.
Klantplanerat, vilket vi ska vara tacksamma för. Och för Marinens fantastiska jobb + några sniffhundar, ej att förglömma.
Citera
2018-05-07, 23:49
Medlem
Citat:
Om det visste han inget dagen efter. Jag tror han trodde han skulle gå fri och Nautilus skulle bara ligga och vänta på honom.
Han hade inte räknat med att Nautilus skulle bärgas alls.
Det är vad jag tror.
Det är väl klart att han visste det. Likaså att de höll på att undersöka film från pirområdet.
Varför tror du han var så snabb med att ändra förklaring till att KiM dött ombord av en lucka i huvudet?
Han insåg att hans story skulle motbevisas av Nautilus och övervakningsfilmer så klart.
Citera
2018-05-07, 23:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag ser inga avvikelser från min analys. Jag ville bara peka på det självklara, att den extrema sexuella snedvridningen var en förutsättning för att han skulle bli en mördare. Hans grandiositet och narcissism kunde utan den ha fördragits av hans beundrare eller uppfattats som ett irritationsmoment av andra. I den livsfarliga kärnan kan jag tänka mig en väsentlig likhet mellan PM och NB - en djupanalys av deras psyken kanske skulle hitta nyanser, men likheten dominerar. Jag uppfattade NB:s verk som avbrutet också, så vi vet ju inte vad han tänkt sig.

Helt irrationellt upplever jag dock PM som en ordning hemskare än NB. Om det är stickandet och skärandet som berör mig så illa ? Rent faktiskt är det kanske ingen skillnad på sättet som man ingjuter skräck i och dödar en annan människa.
Precis, det blev egentligen inga avvikelser från din analys. Från början tänkte jag mer på det du skrev om hans gradiosa personlighetsdrag, att det i sig inte gör honom till mördare. Ville bara förtydliga det jag anser, att dessa drag förstärkte hans sexualsadistiska tankar och hans övertro på sig själv att kunna genomföra det perfekta brottet.
Ju längre jag skrev, desto mer förstod jag att det var överensstämmande med din analys, vilket jag ofta tycker.

Ja, det är mycket svårt, för att inte säga helt omöjligt att jämföra två olika sexualsadistiska mord och ha en åsikt om vilket som är värst av dessa. Hjälplösheten och dödsångesten är nog lika stark, oavsett om döden kommer snabbt eller efter en par timmars tortyr. Den dödsångest som LH måste ha känt - även om det "bara" handlade om några minuter - en sån dödsångest är nog så stark att få människor upplever detsamma även om alla dagar med ångest räknas samman.
Försöker med det säga att jag menar att det går inte i tanken att närma sig den dödsångest LH måste ha känt, även om det dådet hade ett snabbt förlopp.

Sen kan det vara som du skrev, att NB kanske avbruten? Stressad, någon bil som körde förbi el.dyl. Att han kanske hade en plan och önskan om ett mycket längre förlopp, där han hade kunnat njuta av att utsätta offret för smärta och dödspanik mycket längre, men att omständigheterna gjorde att han inte hade den möjligheten utan att allt skedde under ett mycket forcerat förlopp.
Sen, likt Madsen - så dumpas den döda kroppen - objektet för deras lustar - som om det vore skräp.

Finns nog många gemensamma nämnare hos PM och NB.
De sexualsadistiska drifterna såklart, men även empatilösheten, att inte värdesätta en annan människas liv utan tar sig rätten att spela Gud och bestämma över liv och död för ett utvalt offer
Att döda för sina lustars skull, som en självklarhet, som att det är deras rätt.
Och att sen inte känna någon ånger alls, bara besvikelse över att de blev påkomna.
Inte heller något rakryggat erkännade från någon av dem - trots solid bevisning. Bara korkade bortförklaringar, "bara för att". Känner inte av något samvete för sina gärningar, ingen ånger över den smärta de tillfogat offrets anhöriga.
Det enda de kan känna av under sina rättegångar - är sin egen förbannade självömkan.

Helt irrationellt, precis som du skriver, kan jag känna att PM är en ännu värre avart än NB.
Dels beroende på hans grava personlighetsstörningar men framförallt pga hans tillvägagångssätt

Ett offer instängd i hans ubåt. Fastbunden. Ingen möjlighet till flykt, ingen som kan störa. Totalt isolerad från omvärlden. Han kunde, utan att riskera upptäckt, fokusera på att tortera Kim så länge som möjligt, så länge han såg en reaktion.

Alla dessa stick och hugg, med vässad halvmetersmejsel och kniv. Alla långa stick som genomborrade hennes underliv. Det är så fruktansvärt att tänka på att det var ett utdraget förlopp med denna makabra tortyr. Det är så skrämmande och hemskt så jag mår illa vid bara tanken. Sen vet vi inte hur NB skulle ha agerat, om han haft möjlighet till att ha agerat utan tidspress och på ett säkert ställe utan insyn

Men, alla dessa hemska stick och knivhugg som genomborrat hennes kropp, en tortyr som pågått så länge det fanns lite liv kvar i henne - det övergår mitt förstånd, en obegriplig grymhet som äcklar mig så.
Citera
2018-05-07, 23:56
Medlem
bartrams avatar
Citat:

Man kan i sina svarta stunder fantisera om att PM "av misstag"lyckas bli fri bara för att fångas in och sedan föras till sin älskade Nautilus. Det blir dock ingen behaglig ubåts-tur. för danskjäveln. Han rådbråkas under flera timmar. När värvet är avslutat destrueras u-båten. En högst passande hämnd !?
Citera
2018-05-08, 00:00
Medlem
Citat:
Det är väl klart att han visste det. Likaså att de höll på att undersöka film från pirområdet.
Varför tror du han var så snabb med att ändra förklaring till att KiM dött ombord av en lucka i huvudet?
Han insåg att hans story skulle motbevisas av Nautilus och övervakningsfilmer så klart.

Han ändrar historia först när den första motbevisas, i detta fall med övervakningsbilderna från Raefshalvön. Dagen efter.

Genomgående har han haft samma beteende. Motbevisning - ny historia.
Senast redigerad av Remark 2018-05-08 kl. 00:19.
Citera
2018-05-08, 00:26
Medlem
Citat:
Han ändrar historia först när den första motbevisas, i detta fall övervakningsbilderna från Raefshalvön. Dagen efter.

Genomgående har han haft samma beteende. Motbevisning - ny historia.
De häktesintagna har full tillgång till all media,tv och tidningar.
Att det är så i DK har förklarats med att de misstänkta får veta allt genom häktesförhören ändå.

PM satt i förhör fred.lör,sön. Redan på lördagen visste PM att de bärgat Nautilus och att de börjat få in filmer från övervakningskameror sent på lördagseftermiddagen. Att allt skulle komma fram.
På söndagen berättade han luckolyckan.
Och redan sent på måndagen (eller senast tidigt på tis.morgon )gick polisen ut med att de letade efter en död KiM.
Och då har de naturligtvis redan varit i Trelleborg och underrättat de anhöriga först och främst, innan de gick ut med det till allmänheten.

Så att det skulle komma fram visste PM redan på Lördagen. Då han begärde isolering med tanke på vad som skulle framkomma. Säkerligen på sin försvarsadvokats inrådan.
Citera
2018-05-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag har tänkt tanken, men inte vågat lufta den. I ett psykoanalytiskt sammanhang kan ubåten och sexfixeringen ha varit uttryck för samma underliggande ídé. Det kan jag naturligtvis inte argumentera för, inte ens PM själv skulle behöva vara medveten om kopplingen. I och för sig tror jag att han praktiserat som BTK gjorde med sig själv

Kanske var ubåten en slags förlängning av PMs egna fysiska tillkortakommanden ;-)?
Citera
2018-05-08, 00:40
Medlem
Citat:
Jo. Det var därför han valde isolering. Eller kan du komma på någon annan anledning till att pratiga PM skulle valt isolering? Mer än att de på häktet nog inte är likasinnade brottslingar. Dessutom med tillgång till tidningsskriverier.

I fängelset hamnar han med likasinnade. Får gå i terapi och jobba med likasinnade. De likasinnade,farligt kriminella (en lång rad av dem) har ju inte råkat illa ut hitintills.
Det heter ju Säkerhetsavdelning. Med förhöjd vaktstyrka tex.

Ja, det är ju jätteviktigt att PM inte skadas i fängelset, eller hur......?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in