2018-05-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Såklart försöker de få ett kortare straff. Att inte behöva låta rätten påverkas av att gå igenom den hemska bevisningen med obduktionsbrotokoll, hans extremt vidriga filmer mm - det är nog deras tanke då att försöka få det till ett "vanligt" mord med tidsbestämt straff.
Advokaten inser ju också att det inte är någon mening i att försöka få en ändring av domen i bevisfrågan. Den delen är helt körd och det lär hon ha fått Madsen att inse.
Så, då "orkar han inte kämpa" med att bevisa sin oskuld utan hoppas på ett lägre straff med hjälp av advokaten och med hjälp av att rätten slipper se den vidriga bevisningen.
Madsen har ingen heder, så varför skulle han slåss för den? Han skiter i sådant som har med heder och samvete att göra. Han känner ingen ånger alls för det han gjort. Det var något han behövde göra bara, just då. Jag tror att det blir som jag tidigare skrev - inget erkännande, däremot att han storsint kommer att gå ut med att "han tar sitt ansvar och straff, för "olyckan" skedde ju på hans ubåt, hans ansvar".

Apropå fjärilar du skrev om, så var det nog mycket mer passande i sammanhanget än du kunde ana
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-ska-fjarilseffekten-gora-madsens-hakte-sakrare-/
Men skulle en kille som mäter sig med gudarna kunna förvandlas till en liten stackare som mer eller mindre ber om förbarmande hellre än kämpar för sin "rätt", därför att det är obekvämt i häktet ? Fan tro't.
Citera
2018-05-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är riktigt obehagligt - hur det än skett. Fy fabian vilket äckel han är.
Jag skrev remmar men jag vet inte riktigt om det är rätt, ena stunden står det spännband och i nästa stroppar som han köpt på biltema. Jag har inte fördjupat mig så jag lägger det som passus.
Hur som haver är de iaf bredare än det han använt till hylsorna som tyngd.
Om vi får tro GW, så hade han använt dels s k buntband ("stroppar"), dels remmar ("spännband"). De förra är avsedda för fjättrande (handlederna, fotlederna), de senare för manövrering och positionering av kroppen. Till slut har han kanske använt remmar för paketering av liket.
Citera
2018-05-07, 22:02
Medlem
miss-fires avatar
Jag tyckte att programmet med GW och Zoraya var riktigt bra. Vi vet ju redan det mesta, men jag tyckte det vara extra bra och intressant med psykiatriker experten. ( kommer inte ihåg hans titel ) Men han var väldigt saklig och förklarade bra hur Madsen fungerar och tänker. Framförallt håller jag med om att om Madsen hade fått skjuta upp sin raket, så hade inte detta hänt, inte just när det hände.
Citera
2018-05-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Bara för skojs skull?
Han har självklart inget annat val än att välja isolering för sin överlevnads skull.
Det är farligt med medfångar på häktet med tanke på vilket avskyvärt brott PM står anklagad för.
Så knappast ett "val". Utan en nödvändig överlevnadsstrategi.

Så kan det utvecklats men redan andra dag på häktet valde han egen isolering på rummet. Det var samtida med att han nekade och krävde att bli släppt på fri fot. Att någon då skulle skada honom fanns inte på kartan.

I fängelset ligger han nog pyrt till.
Senast redigerad av Remark 2018-05-07 kl. 22:18.
Citera
2018-05-07, 22:16
Medlem
Herr Lindholms avatar
Satte sig den där psykologen ens in i raketprojektet? Kan han ens värdera STEM-saker? Han gick på andra människor. G-slungan var inte ens en bra karusell. U-båten gick det inte att vistas i utan att bli blåslagen. Och så vidare...

Som jag ser det var ingenjörslekstugan och mordet två aspekter av samma sak. (Därmed inte sagt att alla hemmamicklare med änglavakt är potentiella mördare.)
Citera
2018-05-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Åhh , stackars äcklet PM som inte gillar restriktionerna han har fått!! IRONI!

Han kanske borde lära sig nåt nytt tex. lära sig att dra en handtralla o slippa leta tjejer hela tiden.

Madsen har inte den psykologiska förmågan att kunna jämföra sig själv med andra människor pga sin störning.
Citera
2018-05-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Vad vore en polisutredning utan en bra hund?
Helt sjukt vilka fantastiska djur det är.

Man undrar ju hur KW hade det de sista timmarna, när det gått upp för henne vilket monster hon var i händerna på. Och ingenstans att fly. Hade detta gjorts ens i Bron eller Criminal MInds hade i alla fall jag skrattat bort det som orealistiskt och därför tråkigt. Det är ett fall som är svårt att ta in på alla plan.

..och hon skulle bara ut på en kort tur en sensommarkväll och sen återvända till sina kompisar, festa vidare och sen flytta till Kina..

Går ju inte att beskriva med ord ett sånt äckel PM är.
Citera
2018-05-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag ser inga avvikelser från min analys. Jag ville bara peka på det självklara, att den extrema sexuella snedvridningen var en förutsättning för att han skulle bli en mördare. Hans grandiositet och narcissism kunde utan den ha fördragits av hans beundrare eller uppfattats som ett irritationsmoment av andra. I den livsfarliga kärnan kan jag tänka mig en väsentlig likhet mellan PM och NB - en djupanalys av deras psyken kanske skulle hitta nyanser, men likheten dominerar. Jag uppfattade NB:s verk som avbrutet också, så vi vet ju inte vad han tänkt sig.

Helt irrationellt upplever jag dock PM som en ordning hemskare än NB. Om det är stickandet och skärandet som berör mig så illa ? Rent faktiskt är det kanske ingen skillnad på sättet som man ingjuter skräck i och dödar en annan människa.

Hade han inte haft sina ubåtsprojekt så kanske han hade begått ett liknande mord som det mot KW långt tidigare (eller flera?)? Det sexuella var nog överordnat t.o.m ubåtsprojekten, skulle jag tro. Efter allt jag har läst om Madsen. det rättegången har visat och det han har sysslat med och de människor han uppenbarligen har träffat, där ingen verkar ha ifrågasatt hans uttalade fantasier..
Citera
2018-05-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hade han inte haft sina ubåtsprojekt så kanske han hade begått ett liknande mord som det mot KW långt tidigare (eller flera?)? Det sexuella var nog överordnat t.o.m ubåtsprojekten, skulle jag tro. Efter allt jag har läst om Madsen. det rättegången har visat och det han har sysslat med och de människor han uppenbarligen har träffat, där ingen verkar ha ifrågasatt hans uttalade fantasier..
Jag har tänkt tanken, men inte vågat lufta den. I ett psykoanalytiskt sammanhang kan ubåten och sexfixeringen ha varit uttryck för samma underliggande ídé. Det kan jag naturligtvis inte argumentera för, inte ens PM själv skulle behöva vara medveten om kopplingen. I och för sig tror jag att han praktiserat som BTK gjorde med sig själv
Citera
2018-05-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så kan det utvecklats men redan andra dag på häktet valde han egen isolering på rummet. Det var samtida med att han nekade och krävde att bli släppt på fri fot. Att någon då skulle skada honom fanns inte på kartan.

I fängelset ligger han nog pyrt till.
Jo. Det var därför han valde isolering. Eller kan du komma på någon annan anledning till att pratiga PM skulle valt isolering? Mer än att de på häktet nog inte är likasinnade brottslingar. Dessutom med tillgång till tidningsskriverier.

I fängelset hamnar han med likasinnade. Får gå i terapi och jobba med likasinnade. De likasinnade,farligt kriminella (en lång rad av dem) har ju inte råkat illa ut hitintills.
Det heter ju Säkerhetsavdelning. Med förhöjd vaktstyrka tex.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-07 kl. 22:40.
Citera
2018-05-07, 22:57
Medlem
..
Senast redigerad av Ihovoide 2018-05-07 kl. 23:02.
Citera
2018-05-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jo. Det var därför han valde isolering. Eller kan du komma på någon annan anledning till att pratiga PM skulle valt isolering? Mer än att de på häktet nog inte är likasinnade brottslingar. Dessutom med tillgång till tidningsskriverier.

I fängelset hamnar han med likasinnade. Får gå i terapi och jobba med likasinnade. De likasinnade,farligt kriminella (en lång rad av dem) har ju inte råkat illa ut hitintills.
Det heter ju Säkerhetsavdelning. Med förhöjd vaktstyrka tex.

Nä, han hade varit ute en gång i rastgården där det fanns en annan person. Inget hände.

Eftersom Madsen ser ner på alla människor från sin upphöjda position så valde han därefter stanna på sitt rum. Det var inte värdigt för Madsen.

Detta var dagen efter han mördat/styckat Kim Wall så han ville väl återuppleva händelsen i fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in