Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
Först - undvik den mästrande tonen, den imponerar inte.
SÅ ett barn till ett Spaniensvenskt par som har fötts i Malaga kommer aldrig att kunna kalla sej för svensk, anser du? Vad räknar du lilla Olle som då? Spansk?
Ditt krav på riksarkivet gör ju att "svensken " redan i dag är en ganska liten minoritet i landet.
Och hav hopp, om du väljer att bosätta dej i Somalia, så kan nog dina barn som du får där möjligheten att kalla sej för somalier. Och svensk.
På samma sätt som somaliernas barn som fötts här kan kalla sej svenskar. Och somalier.
Nu rör du om i grytan... igen.
Varför drar du in Spaniensvenskt par ? Jag vet inte vad det är. Menar du en svensk man med spansk hustru ? Eller ska jag ana mig till att du egentligen menar ett svenskt par ( min definition ) bosatt i Spanien som fött en son som de ska ha döpt till Olle ?
Men märkligast av allt är ändå när du ett par inlägg tidigare påpekat detta :
Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
DÅ får du gärna skriva ner DIN definition av en "svensk", om den skiljer sej från min.
Vad vi diskuterar här är ju andelen "svenskar" i landet.
Varför i all världen börjar du då ta upp andelen " svenskar " i Spanien ?
Du skriver att andra ska hålla sig till ämnet men sen gör helt motsatt.
Det är ju nästa som att kunna betrakta sig som både svensk och somalier samtidigt.
Mitt svar såg du väl att när man är svensk, så kan man inte betrakta sig som något annat än svensk.
Då och endast då man är svensk.
Precis som Achie skriver : Man kan ju inte betrakta sig som svensk och huskatt samtidigt utan få en psykisk diagnos.
Den dagen jag överväger en flytt till Somalia, så hoppas jag någon skjuter mig.