2018-05-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och där kom det argumentet. Jag tror säkert att den första som kom på detta, nästan kissade i byxorna över hur fyndig han var, men var och en som tänker lite grann, inte mer än att det börjar klia lite, inser ju hur jävla dumt detta är.

Hur var det nu med den mästrande tonen Hr. Moderator?
2018-05-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Eftersom vi lever i en kulturrealativistisk förtryckarregim kan Özz både vara kurd och svensk.

Fast om han hade varit vaken på mattelektionen så hade han vetat att han var 50% kurd och 50% svensk eftersom man naturligtvis måste normalisera sin procentuträkning till hundra.
2018-05-04, 18:49
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast om han hade varit vaken på mattelektionen så hade han vetat att han var 50% kurd och 50% svensk eftersom man naturligtvis måste normalisera sin procentuträkning till hundra.

Vad har logik med saken att göra?
2018-05-04, 18:51
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
För att klargöra att vissa vilseledande utsagor om att svenskar på något magiskt sätt alltid kommer att vara i majoritet oavsett vad som händer är fel så postar jag länkar till Affes statistik.

Denne Affe vet jag inte vem det är, men hans källor är SCB och jag uppmanar dem som menar att han ljuger att komma med konkreta invändningar som anger vad som är fel i hans metod och vilken den korrekta metoden är. Inte för att Affe nödvändigtvis är felfri i sina uträkningar men den som faktiskt läser vad han skriver hittar inte på ett enkelt sätt några uppenbara fel. Allt tyder på att uträkningarna är gjorda av någon med någorlunda insikter i statistik.

Den första tabellsamlingen visar hur befolkningen förändras i Sveriges kommuner med avseende på svensk eller utländsk bakgrund. Ingen närmare förklaring krävs, döm själva vad ni anser graferna säger:
https://affes.wordpress.com/2011/04/05/befolkningsforandringar-i-lan-och-kommun-del-1/

Den andra posten handlar om prognoser för kommuner som är på väg att få svensk minoritet. Även Botkyrka tas upp som hamnade i detta läge redan 2007. Alltså det som en del postare här påstår är en omöjlighet. Städerna finns i slutet av blogginlägget. I blogginlägget, som gjordes 2010 var Affes prognos att Malmö skulle få minoritet svenskar i år, 2018:
https://affes.wordpress.com/2010/06/11/malmo-svenskar-i-minoritet-2018/

I själva verket hamnade svenskar i minoritet redan tre år efter blogginlägget, 2013 vilket Affe uppmärksammade i en annan post med ett annat sätt att presentera siffrorna:
https://affes.wordpress.com/2014/07/01/utlandsk-bakgrund-i-majoritet-i-malmo/

Nej, så kan man inte göra. Om du inte vet något om "Affe" och hur han fått sina siffror, hur tusan kan du då lita på dem, utan att ha kollat själv? Plötsligt är SCB trovärdigt, just i det här fallet?

Fortfarande - man kan inte slå samman alla som inte har anfäder sedan hedenhös bosatta i Sverige i en enda grupp. Det är större skillnad mellan en eritrean och en gambier än det är mellan en svensk och en japan.

Skrämselpropaganda. Och dessutom uselt formgiven.
2018-05-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Jag ska gladeligen hjälpa dig förstå vad en svensk är :
Det är en person som är född i Sverige och som bott i landet i många år. Talar och skriver svenska utan problem. Har gått i svensk skola. Personen ska också kunna gå in i Riksarkivet och söka och hitta sina rötter.

Känns ju inte så väldigt svensk om man skulle hitta : Invandrad från Somalia år 1739 i någon gammal kyrkbok, eller hur ?

Men ditt skriveri antyder på just rasism.
En somalier som lever som en svensk kan både betrakta sig som en svensk och somalier är omöjligt för någon som är svensk.

Jag som svensk och lever som svensk men tyvärr kan jag inte betrakta mig som somalier men det är en lyx jag kan undvara.

Det är är ju strunt. Jag har svenskättlignar i USA. De är utan tvekan amerikaner, inte svenskar. Finns ju ingen frisk människa som skulle kalla dem svenskar. Däremot är de svenskättlingar. Precis som den som hittar en somalier långt bak i släkten (mindre sannolikt) delvis är somaliättling. Har man en somalier i släkten 250 år tillbaka kan det somaliska inslaget rimligen inte vara mer än någon tiondel högst. Varför skulle det dominera såpass att du anser att allt annat är oväsentligt? Tycker du verkligen Somalia är en tiopotens viktigare och mer betydelsefullt än Sverige?
2018-05-04, 18:52
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
En svensk är en som invandrare kallar svensk, suedi, svenne.

De kan det här med svenskar och andra nationaliteter. Tror du somalier kallar kurder för svenskar som Özz skattesmitaren Nujen försöker lura i oss med sitt 100% kurd/100% svensk?

Det här var ju en väldigt underlig tanke - varför skall nu plötsligt somalier vara de som definerar vad som är svensk? Tänkte du verkligen rätt nu?
2018-05-04, 18:54
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Hur var det nu med den mästrande tonen Hr. Moderator?

Ibland måste man ju kalla en spade för en spade och en plattnacke för en plattnacke. Det där stall-argumentet är så urbota korkat att det bara kan vara skapad av något troll, och så kommer det enfaldiga som TROR på skiten.
2018-05-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nej, så kan man inte göra. Om du inte vet något om "Affe" och hur han fått sina siffror, hur tusan kan du då lita på dem, utan att ha kollat själv? Plötsligt är SCB trovärdigt, just i det här fallet?

Fortfarande - man kan inte slå samman alla som inte har anfäder sedan hedenhös bosatta i Sverige i en enda grupp. Det är större skillnad mellan en eritrean och en gambier än det är mellan en svensk och en japan.

Skrämselpropaganda. Och dessutom uselt formgiven.

Det är hart när omöjligt att själv nagelfara en enda källa som någon presenterar. En del av siffrorna är direkta dataslagningar från SCB. Det vill säga oprocessad av Affe, SCB tillåter att man genererar diagram och exceldata direkt från dem efter egna urval.

Du har inte koll på vad du pratar om och fattar inte hur man skall resonera kring statistik. Kom med konkreta invändningar eller ge upp.

Här har du en länk att börja med:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101Q/UtlSvBakgGrov/?rxid=f45f90b6-7345-4877-ba25-9b43e6c6e299

Gör samma jobb som Affe och visa att han har fel.

Förresten menar du alltså att Malmö och Botkyrka inte har utländsk bakgrund i majoritet?
Svara gärna ja eller nej.
2018-05-04, 18:57
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Så eftersom SCB räknat fel sedan 70-talet skall vi fortsätta utgå från att de i framtiden kommer räkna rätt. Är det rätt uppfattat?

Allt talar ju för att de som på olika sätt räknar på detta och kommer fram till att det finns en reell risk att svenskar hamnar i minoritet (d.v.s. blir färre än 50%) inom ett par tre decennier inte är ute och cyklar. Särskilt inte om nuvarande immigrationsnivåer bibehålls vilket ju är den mest centrala aspekten i hela diskussionen.

Egentligen är ju en diskussion om stora immigrationsnivåer mycket mer relevant än SCB:s mer eller mindre avsikltliga underskattningar. Även om de statistiskt är korrekt genomförda.

Varför? Jo därför att den centrala diskussionen är att vi inte bör bibehålla dagens immigrationsnivåer eftersom de leder till siffror som är högre än SCB:s.

Fattar du grejen? SCB:s siffror är bara korrekta om vi faktiskt gör något åt nuvarande situation. Med människor som Annie Lööf vid rodret, eller någon slags rödgrönblå röra kommer ju dagens nivåer bibehållas och SCB:s siffror kommer återigen bli fel.

Ja, det skrev jag ju från början. SCB:s roll är inte att påverka politiken, utan kan bara rimligen förväntas räkna på hur det blir om situationen är oförändrad. Politiska beslut kommer givetvis påverka modellerna och eftersom politiker nu är som de är, opportunistiska populister och principlösa kappvändare, gäller ALLA partier - tro inget annat, så kan nog SCB-s uppgift vara tämligen svår. Men, det är de som vi har som är närmast att kunna klara av att räkna på befolkningens utveckling.

Utöver det kan man ju använda egna hjärnan.
2018-05-04, 19:02
Medlem
Hobbybondes avatar
Jag förstår inte problemet.. Det är ju inte som att de etiska svenskarna kommer utrotas, vi kommer ju i så fall blandas upp och bli något annat. Knappast något "folkmord".
Och vad spelar det för roll? Jag är väldigt historiskt intresserad, släktforskar och bygdeforskar, men kan inte förstå varför det skulle vara så illa med en fredlig uppblandning. Allas våra gener kommer ju ändå leva vidare så länge man iaf väljer att skaffa barn, om barnbarnen är blonda och blåögda eller mörkhyade spelar väl knappast någon större roll.
2018-05-04, 19:02
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Det är är ju strunt. Jag har svenskättlignar i USA. De är utan tvekan amerikaner, inte svenskar. Finns ju ingen frisk människa som skulle kalla dem svenskar. Däremot är de svenskättlingar. Precis som den som hittar en somalier långt bak i släkten (mindre sannolikt) delvis är somaliättling. Har man en somalier i släkten 250 år tillbaka kan det somaliska inslaget rimligen inte vara mer än någon tiondel högst. Varför skulle det dominera såpass att du anser att allt annat är oväsentligt? Tycker du verkligen Somalia är en tiopotens viktigare och mer betydelsefullt än Sverige?

Det blir ju just strunt när man rycker ut endast en del och inte ser helheten.
Skrev jag inte född i Sverige, bosatt i Sverige ?
2018-05-04, 19:06
Medlem
Champinjonens avatar
Ah.. Den klassiska "demokrafin".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in