2018-05-04, 17:03
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Om man inte vill ge sej in i ras-träsket och räkna på skillnader i gener osv, så har man ju inte så mycket annat val. En svensk är en som lever som en svensk, betraktar sej som en svensk och har rätt att leva i Sverige. Sen kan samma individ OCKSÅ betrakta sej som bosnier, iranier, thai, nigerian eller bolivian, eller flera av dessa, om personen tycker det är av värde.

Nu har du väl ändå rört om i grytan lite väl mycket ?
En svensk är ( enligt dina mått ) : En som lever som en svensk, betraktar sig som en svensk och har rätt att leva i Sverige.

Det är lite skillnad mot en svensk som lever som en svensk, betraktar sig som svensk och har rätt att leva i Sverige.

Sen säger du att samma individ kan betrakta sig som sin sanna nationalitet.
Vi har ord för detta : Nysvensk, invandrare, skäggbarn osv.

Då kommer vi till 10000 kronors frågan :
Har ett skäggbarn som lever som en svensk, betraktar sig ( otroligt nog ) som svensk men fått avslag på sin asylansökan verkligen rätt att leva i Sverige ?

Man är inte svensk bara för man " har rätt i att leva i Sverige "
2018-05-04, 17:04
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achie
Om vi inte kan enas om att de flesta som ser ut som germaner faktiskt är germaner och inte 25% german, 25% han-kines och 50% Somalier så står vi så långt ifrån varandra att vi inte kan kommunicera med varandra på ett konstruktivt sätt.

Men grattis till vinsten för din sida iaf, i framtiden så kommer Sverige bestå av 100% Svenskar, bara det att dessa svenskar av någon anledning kommer att se ut som afrikaner och araber. Dessa svenskar kommer säkerligen att bete sig exakt som dagens svenskar (surströmming, midsommarstång osv) och samhället kommer rulla på exakt lika bra som nu.

Handen på hjärtat, om några av dessa är dina ättlingar, spelar det någon egentlig roll HUR de ser ut? Nu vet jag inte om du har några barn, men om vi antar det för diskussionens skull, och något av dina barn skulle få barn med en "bushneger" - skulle du tycka att ditt barnbarn var mindre ditt barnbarn än något av de andra?

(För skoj skull, så ta gärna ett av de där DNA-testerna som börjar komma på nätet, många "rastroende" har fått rejäla överraskningar, eftersom rasblandandet alls inte är något nytt påfund. Själv fick jag reda på att jag hade någon procent från en helt annan världsdel i mina gener. )

Nu tror jag inte heller att det kommer att bli så som du skriver, eftersom det inte finns ETT utseende bland afrikaner och araber, två grova etniska grupper vars utseende inte gärna kunnat vara mer olika. Inte ens bland afrikaner är det särskilt lika, det är större genetisk skillnad mellan sydafrikaner och västafrikaner än det är mellan kineser och svenskar, bara för att ta ett exempel.

Det som de som bor här kommer ha gemensamt, även genetiskt, är att de blandar sej med infödda svenska. Så - du kan vara lugn - du kommer att få se blonda blåögda fräkniga barn även i fortsättningen. Kanske är det någon mindre andel, och kanske har något av dem lite brunare hud, men som sagt, vilken roll spelar det egentligen?
2018-05-04, 17:05
Medlem
Christopher.s avatar
Svensk är en etnicitet. Samer är samer, med mera. Man behöver inte vara svensk för att bo permanent i Sverige. Sällan hör man kurder från Turkiet kalla sig turkar med 1000 andra exempel. Jag kommer aldrig se första generationens utlänningar som svenskar, och så länge de har en osvensk egenskap som brytning, utseende eller för den delen traditioner så kommer de aldrig komma in i det svenska facket. Med det sagt tycker jag att alla ska vara stolta med sitt ursprung, inte eftersträva att vara något man inte är.
2018-05-04, 17:11
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Nu har du väl ändå rört om i grytan lite väl mycket ?
En svensk är ( enligt dina mått ) : En som lever som en svensk, betraktar sig som en svensk och har rätt att leva i Sverige.

Det är lite skillnad mot en svensk som lever som en svensk, betraktar sig som svensk och har rätt att leva i Sverige.

Sen säger du att samma individ kan betrakta sig som sin sanna nationalitet.
Vi har ord för detta : Nysvensk, invandrare, skäggbarn osv.

Då kommer vi till 10000 kronors frågan :
Har ett skäggbarn som lever som en svensk, betraktar sig ( otroligt nog ) som svensk men fått avslag på sin asylansökan verkligen rätt att leva i Sverige ?

Man är inte svensk bara för man " har rätt i att leva i Sverige "

DÅ får du gärna skriva ner DIN definition av en "svensk", om den skiljer sej från min.

(Jag begriper inte riktigt fascinationen över att använda ord som "skäggbarn". Jättepättelustigt. Första gången. Sen blir det ju mer pinsamt desto mer det används. Klarar du inte att använda korrekta namn? Tror du att någon blir sårad och ledsen av dina ord? Det enda du åstadkommer med den typen av ord är framställa dej själv som lite mindre vetande, och det är väl dumt? Om du nu vill diskutera, förstås.)

Jag tycker personligen inte att en asylsökande är svensk förrän den bosatt sej i landet, rimligen bör det ske lagligen, tagit till sej seder och bruk, talar språket och förstår lagen i den mån att man kan följa den hjälpligt (ingen begriper allt i lagen, inte ens jurister) och tycker att grundläggande värderingar som rättvisa, jämlikhet och ytttrandefrihet är bra saker att värna om. Ungefär som jag skrev innan.

SÅ dina skäggiga barn med avslagen ansökan ligger ju helt utanför diskussionen. Kom igen när de bott några år i Sverige.

Vad vi diskuterar här är ju andelen "svenskar" i landet.
2018-05-04, 17:17
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Svensk är en etnicitet. Samer är samer, med mera. Man behöver inte vara svensk för att bo permanent i Sverige. Sällan hör man kurder från Turkiet kalla sig turkar med 1000 andra exempel. Jag kommer aldrig se första generationens utlänningar som svenskar, och så länge de har en osvensk egenskap som brytning, utseende eller för den delen traditioner så kommer de aldrig komma in i det svenska facket. Med det sagt tycker jag att alla ska vara stolta med sitt ursprung, inte eftersträva att vara något man inte är.

Jag känner väldigt många som efter fem-tio år pratar flytande svenska. Påfallande ofta kan de flera olika dialekter svenska, allt från rinkebysvenska till östermalmssvenska och normal svenska. Påfallande ofta är det tjejer och de flesta kom väl hit runt puberteten.

Men, det är inte första generationens invandrare som diskuteras här. Det är ju skrämselpropagandan om att "svenskarna" skall hamna i underläge eftersom den stora homogena massan "invandrare" blir större. Kräver att man bortser från de stora skillnaderna mellan de olika grupperna invandrare och att senare generationer invandrare blir lika svenska som de som har förfäder från vikingatiden.

Om vi bortser från de som anser att rasen är viktig, så är den definition jag givit ovan på vad en svensk är, nog den som de flesta har och därmed är slutsatsen som jag nu tjatat om i ett antal inlägg ganska klar.

"Svensken" blir aldrig annat än den dominerande folkgruppen i Sverige.
2018-05-04, 17:20
Medlem
Mad monks avatar
Det kulturmarxistiska utopiat är bara bakom hörnet nu.
2018-05-04, 17:23
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
DÅ får du gärna skriva ner DIN definition av en "svensk", om den skiljer sej från min.

Jag tycker personligen inte att en asylsökande är svensk förrän den bosatt sej i landet, rimligen bör det ske lagligen, tagit till sej seder och bruk, talar språket och förstår lagen i den mån att man kan följa den hjälpligt (ingen begriper allt i lagen, inte ens jurister) och tycker att grundläggande värderingar som rättvisa, jämlikhet och ytttrandefrihet är bra saker att värna om. Ungefär som jag skrev innan.

SÅ dina skäggiga barn med avslagen ansökan ligger ju helt utanför diskussionen. Kom igen när de bott några år i Sverige.

Vad vi diskuterar här är ju andelen "svenskar" i landet.

Jag ska gladeligen hjälpa dig förstå vad en svensk är :
Det är en person som är född i Sverige och som bott i landet i många år. Talar och skriver svenska utan problem. Har gått i svensk skola. Personen ska också kunna gå in i Riksarkivet och söka och hitta sina rötter.

Känns ju inte så väldigt svensk om man skulle hitta : Invandrad från Somalia år 1739 i någon gammal kyrkbok, eller hur ?

Men ditt skriveri antyder på just rasism.
En somalier som lever som en svensk kan både betrakta sig som en svensk och somalier är omöjligt för någon som är svensk.

Jag som svensk och lever som svensk men tyvärr kan jag inte betrakta mig som somalier men det är en lyx jag kan undvara.
2018-05-04, 17:24
Medlem
Citat:
Handen på hjärtat, om några av dessa är dina ättlingar, spelar det någon egentlig roll HUR de ser ut? Nu vet jag inte om du har några barn, men om vi antar det för diskussionens skull, och något av dina barn skulle få barn med en "bushneger" - skulle du tycka att ditt barnbarn var mindre ditt barnbarn än något av de andra?

(För skoj skull, så ta gärna ett av de där DNA-testerna som börjar komma på nätet, många "rastroende" har fått rejäla överraskningar, eftersom rasblandandet alls inte är något nytt påfund. Själv fick jag reda på att jag hade någon procent från en helt annan världsdel i mina gener. )

Nu tror jag inte heller att det kommer att bli så som du skriver, eftersom det inte finns ETT utseende bland afrikaner och araber, två grova etniska grupper vars utseende inte gärna kunnat vara mer olika. Inte ens bland afrikaner är det särskilt lika, det är större genetisk skillnad mellan sydafrikaner och västafrikaner än det är mellan kineser och svenskar, bara för att ta ett exempel.

Det som de som bor här kommer ha gemensamt, även genetiskt, är att de blandar sej med infödda svenska. Så - du kan vara lugn - du kommer att få se blonda blåögda fräkniga barn även i fortsättningen. Kanske är det någon mindre andel, och kanske har något av dem lite brunare hud, men som sagt, vilken roll spelar det egentligen?

För det första, det är till och med erkänt av en ex-anställd av ett av DNA-företagen att de mixtrat med resultaten hos de som är "för vita" genom att lägga till fejk-resultat, t ex små delar Afrikansk härkomst.

(står false, men läs texten)
https://www.snopes.com/fact-check/dna-testing-companies-admit-altering-tests-screw-racists/

https://thegrio.com/2017/11/03/woman-dna-tests-ancestry/

För det andra, allt snack om mina ättlingar är helt oviktigt i sammanhanget. Hade jag skaffat barn med en bushneger så hade jag sagt som det var, mitt barn är 50% svenskt och 50% bushneger.

Du verkar inte greppa allvaret i situationen. Anledningen till att Afrikanska och arabiska länder fungerar så jävla dåligt och inte kan komma på rätt köl hur mycket hjälp de än får är för att de befolkas av araber och Afrikaner. När Sverige är befolkat till majoritet av araber och Afrikaner kommer även Sverige att fungera dåligt som in i helvete. Dåliga samhällsfunktioner, överhängande hot om våld och att bli utsatt för diverse brott, korruption, you name it. Det är inte enbart kulturellt eftersom det är folk som skapar en kultur, inte tvärtom.

Hur i hela fridens namn kan man vara så blåst att man tror att genetiska skillnader som är såpass stora att de resulterar i drastiskt skilda yttre drag mellan folkgrupper inte på något sätt påverkar dessa folkgruppers intellektuella förmåga och grundläggande beteendemönster? Hade jag levt i en fantasivärld där jag trodde att alla människor föddes som ett blankt blad och att en Svensk född i Kina skulle bli en Kines till 100% beteendemässigt och ha exakt samma förutsättningar, då hade jag inte heller brytt mig så mycket. Nu lever jag dock i verkligheten och inser att genetiska skillnader mellan folkgrupper påverkar ALLT, även intellektet, och att vissa folkgrupper är mycket mindre kapabla (som grupp) till att planera långsiktigt, utföra intellektuellt krävande saker samt att hålla koll på sina impulser. Lägg till detta de naturliga drifterna att hålla sig till de som ser ut som sig själva och du kommer att inse att även om du accepterar dem så kommer de inte automatiskt att acceptera dig.

Det är en skitsituation hur man än vänder och vrider på det, och framtiden är extremt dyster för alla oss som gillade Europa och Europeisk kultur som den var under vår uppväxt.
2018-05-04, 17:26
Medlem
Citat:
"Svensken" blir aldrig annat än den dominerande folkgruppen i Sverige.

Rasen är det enda viktiga i frågan. En kinestalande svensk uppvuxen i Kina som inte ens talar svenska eller satt sin fot i Sverige är mer svensk än dina svensktalande araber som föddes i Sverige. 100% mer Svensk för att vara exakt.
2018-05-04, 17:30
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Jag ska gladeligen hjälpa dig förstå vad en svensk är :
Det är en person som är född i Sverige och som bott i landet i många år. Talar och skriver svenska utan problem. Har gått i svensk skola. Personen ska också kunna gå in i Riksarkivet och söka och hitta sina rötter.

Känns ju inte så väldigt svensk om man skulle hitta : Invandrad från Somalia år 1739 i någon gammal kyrkbok, eller hur ?

Men ditt skriveri antyder på just rasism.
En somalier som lever som en svensk kan både betrakta sig som en svensk och somalier är omöjligt för någon som är svensk.

Jag som svensk och lever som svensk men tyvärr kan jag inte betrakta mig som somalier men det är en lyx jag kan undvara.

Först - undvik den mästrande tonen, den imponerar inte.

SÅ ett barn till ett Spaniensvenskt par som har fötts i Malaga kommer aldrig att kunna kalla sej för svensk, anser du? Vad räknar du lilla Olle som då? Spansk?

För tusan, du anser man skall ha bott här i många år, så alla som är säg 15 år och yngre räknar du inte heller som svenskar?

Ditt krav på riksarkivet gör ju att "svensken " redan i dag är en ganska liten minoritet i landet.

Och hav hopp, om du väljer att bosätta dej i Somalia, så kan nog dina barn som du får där möjligheten att kalla sej för somalier. Och svensk.
På samma sätt som somaliernas barn som fötts här kan kalla sej svenskar. Och somalier.
2018-05-04, 17:33
Medlem
Jag kan kalla mig för en huskatt men det betyder inte att jag är det. Vad man kallar sig själv är helt oviktigt i sammanhanget, vad som är viktigt är vad andra betraktar dig som samt vad du verkligen är, vilket kan avgöras genetiskt.
2018-05-04, 17:35
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
För det första, det är till och med erkänt av en ex-anställd av ett av DNA-företagen att de mixtrat med resultaten hos de som är "för vita" genom att lägga till fejk-resultat, t ex små delar Afrikansk härkomst.

(står false, men läs texten)
https://www.snopes.com/fact-check/dna-testing-companies-admit-altering-tests-screw-racists/

https://thegrio.com/2017/11/03/woman-dna-tests-ancestry/

Hähä, du är ju rolig. Du länkar till en sida som klart debunkar hela påståendet som kommer från nån skämtsida?!

Exakt varför tror du på detta dravel?

Citat:
För det andra, allt snack om mina ättlingar är helt oviktigt i sammanhanget. Hade jag skaffat barn med en bushneger så hade jag sagt som det var, mitt barn är 50% svenskt och 50% bushneger.

Du verkar inte greppa allvaret i situationen. Anledningen till att Afrikanska och arabiska länder fungerar så jävla dåligt och inte kan komma på rätt köl hur mycket hjälp de än får är för att de befolkas av araber och Afrikaner. När Sverige är befolkat till majoritet av araber och Afrikaner kommer även Sverige att fungera dåligt som in i helvete. Dåliga samhällsfunktioner, överhängande hot om våld och att bli utsatt för diverse brott, korruption, you name it. Det är inte enbart kulturellt eftersom det är folk som skapar en kultur, inte tvärtom.

Hur i hela fridens namn kan man vara så blåst att man tror att genetiska skillnader som är såpass stora att de resulterar i drastiskt skilda yttre drag mellan folkgrupper inte på något sätt påverkar dessa folkgruppers intellektuella förmåga och grundläggande beteendemönster? Hade jag levt i en fantasivärld där jag trodde att alla människor föddes som ett blankt blad och att en Svensk född i Kina skulle bli en Kines till 100% beteendemässigt och ha exakt samma förutsättningar, då hade jag inte heller brytt mig så mycket. Nu lever jag dock i verkligheten och inser att genetiska skillnader mellan folkgrupper påverkar ALLT, även intellektet, och att vissa folkgrupper är mycket mindre kapabla (som grupp) till att planera långsiktigt, utföra intellektuellt krävande saker samt att hålla koll på sina impulser. Lägg till detta de naturliga drifterna att hålla sig till de som ser ut som sig själva och du kommer att inse att även om du accepterar dem så kommer de inte automatiskt att acceptera dig.

Det är en skitsituation hur man än vänder och vrider på det, och framtiden är extremt dyster för alla oss som gillade Europa och Europeisk kultur som den var under vår uppväxt.

Ack ja, du lever i din villfarelse och det har jag ingen ork att försöka bryta dej ur den, men denna rasistiska dynga är fortfarande helt utanför ämnet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in