2018-05-04, 17:37
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achie
Rasen är det enda viktiga i frågan. En kinestalande svensk uppvuxen i Kina som inte ens talar svenska eller satt sin fot i Sverige är mer svensk än dina svensktalande araber som föddes i Sverige. 100% mer Svensk för att vara exakt.

Citat:
Jag kan kalla mig för en huskatt men det betyder inte att jag är det. Vad man kallar sig själv är helt oviktigt i sammanhanget, vad som är viktigt är vad andra betraktar dig som samt vad du verkligen är, vilket kan avgöras genetiskt.

Och där kom det argumentet. Jag tror säkert att den första som kom på detta, nästan kissade i byxorna över hur fyndig han var, men var och en som tänker lite grann, inte mer än att det börjar klia lite, inser ju hur jävla dumt detta är.
2018-05-04, 17:38
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag känner väldigt många som efter fem-tio år pratar flytande svenska. Påfallande ofta kan de flera olika dialekter svenska, allt från rinkebysvenska till östermalmssvenska och normal svenska. Påfallande ofta är det tjejer och de flesta kom väl hit runt puberteten.

Men, det är inte första generationens invandrare som diskuteras här. Det är ju skrämselpropagandan om att "svenskarna" skall hamna i underläge eftersom den stora homogena massan "invandrare" blir större. Kräver att man bortser från de stora skillnaderna mellan de olika grupperna invandrare och att senare generationer invandrare blir lika svenska som de som har förfäder från vikingatiden.

Om vi bortser från de som anser att rasen är viktig, så är den definition jag givit ovan på vad en svensk är, nog den som de flesta har och därmed är slutsatsen som jag nu tjatat om i ett antal inlägg ganska klar.

"Svensken" blir aldrig annat än den dominerande folkgruppen i Sverige.

Språk i sig är inte en förutsättning för att kalla sig svensk, jag kallar mig inte engelsman för att jag talar engelska. Skillnaden mellan USA och Europa är att att i Europa finns det nationalstater byggda på etniciteter. Men det är inte en sanning i sig då många folkslag blivit assimilerade med tiden, medan vissa behållit sin särart. Att kalla alla som bor i Sverige svenskar är naivt - varför har vi ens då rättigheter för minoriteter - om alla är svenskar? Har själv blod från av åtminstone en av våra minoritetsgrupper mer särställning i Sverige.

Att diskutera vidare tror jag är meningslöst, vi har olika åsikter - let's agree to disagree.
2018-05-04, 17:38
Medlem
Citat:
Och där kom det argumentet. Jag tror säkert att den första som kom på detta, nästan kissade i byxorna över hur fyndig han var, men var och en som tänker lite grann, inte mer än att det börjar klia lite, inser ju hur jävla dumt detta är.

Du får gärna motbevisa mig istället för att försöka komma på käcka saker att säga i brist på argument.

Kommer för övrigt inte att fortsätta den här diskussionen såvida inte du skriver något som gör mig extra irriterad. Att diskutera sådant här med folk som dig känns för mig som att samtala med en utomjording, och jag inser att vi aldrig någonsin kommer att dela åsikt även om vi så diskuterar i tusen år. Hur en svensk kan se en kolsvart afrikan som pratar svenska och tänka för sig själv "där går minsann en äkta svensk", och sedan inte ens tycka det skulle vara ett problem om de här kolsvarta afrikanerna (eller araberna) var 50-70-90-100% av Sveriges befolkning så länge som de pratar Svenska, är ofattbart för mig.

Läste det du skrev nedan: Ingen betraktar de chilenare, bosnier, irakier osv som flyttade hit på 70-talet som svenskar, och deras barn betraktas inte heller som svenskar.
Senast redigerad av Achie 2018-05-04 kl. 17:44.
2018-05-04, 17:43
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Språk i sig är inte en förutsättning för att kalla sig svensk, jag kallar mig inte engelsman för att jag talar engelska. Skillnaden mellan USA och Europa är att att i Europa finns det nationalstater byggda på etniciteter. Men det är inte en sanning i sig då många folkslag blivit assimilerade med tiden, medan vissa behållit sin särart. Att kalla alla som bor i Sverige svenskar är naivt - varför har vi ens då rättigheter för minoriteter - om alla är svenskar? Har själv blod från av åtminstone en av våra minoritetsgrupper mer särställning i Sverige.

Att diskutera vidare tror jag är meningslöst, vi har olika åsikter - let's agree to disagree.

Vem har kallat ALLA som bor i Sverige för svenskar?

Jovisst, en del invandrade och invandrades barn väljer att försöka isolera sej från Sverige trots att de bor här. Och det är ju möjligt tack vare myndigheternas benägna bistånd att tillåta segregationen. Men, de flesta gör inte det. De flesta rör på sej, träffar folk från andra folkgrupper och träffar infödda svenskar. Och som jag tjatat i den här tråden, de allra flesta kommer om några år att betraktas som lika svenska som chilenare, server, bosnier, iranier och finländare som flyttat hit för många år sedan. Visst, en del bryter, en del har annorlunda matvanor, lyssnar på annan musik, men i det viktiga, det som betyder något, så är de svenskar.

Ibland tror jag att en del VILL bli skrämda. Kanske känns det bättre så? Jag vet inte.
2018-05-04, 17:46
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Du får gärna motbevisa mig istället för att försöka komma på käcka saker att säga i brist på argument.

Kommer för övrigt inte att fortsätta den här diskussionen såvida inte du skriver något som gör mig extra irriterad. Att diskutera sådant här med folk som dig känns för mig som att samtala med en utomjording, och jag inser att vi aldrig någonsin kommer att dela åsikt även om vi så diskuterar i tusen år. Hur en svensk kan se en kolsvart afrikan som pratar svenska och tänka för sig själv "där går minsann en äkta svensk", och sedan inte ens tycka det skulle vara ett problem om de här kolsvarta afrikanerna (eller araberna) var 50-70-90-100% av Sveriges befolkning så länge som de pratar Svenska, är ofattbart för mig.

Nej, jag väljer nog att låta bli att diskutera rasism med en rasist av din kaliber. (Det finns rasister som går att diskutera med, men de har försökt tänka själva, trots att de tänkt fel, du verkar tyvärr inte vilja göra det.) Det känns lite som att diskutera med en flat-earthare eller 911-truther. Det blir bara religion av det hela, och jag är icke-troende.

Men, du får gärna berätta för mej - VARFÖR är det viktigt att "svensken" inte har svart hud? Om han beter sej som en svensk, tror på demokrati, jämlikhet och yttrandefrihet, inte försöker få dej att konvertera till något du inte tror på, och följer svenska lagar och seder. Till och med super skallen av sej ibland, som en riktigt Svensk.

Varför spelar då hudfärgen någon roll?
2018-05-04, 17:53
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Först - undvik den mästrande tonen, den imponerar inte.

SÅ ett barn till ett Spaniensvenskt par som har fötts i Malaga kommer aldrig att kunna kalla sej för svensk, anser du? Vad räknar du lilla Olle som då? Spansk?

Ditt krav på riksarkivet gör ju att "svensken " redan i dag är en ganska liten minoritet i landet.

Och hav hopp, om du väljer att bosätta dej i Somalia, så kan nog dina barn som du får där möjligheten att kalla sej för somalier. Och svensk.
På samma sätt som somaliernas barn som fötts här kan kalla sej svenskar. Och somalier.

Nu rör du om i grytan... igen.
Varför drar du in Spaniensvenskt par ? Jag vet inte vad det är. Menar du en svensk man med spansk hustru ? Eller ska jag ana mig till att du egentligen menar ett svenskt par ( min definition ) bosatt i Spanien som fött en son som de ska ha döpt till Olle ?

Men märkligast av allt är ändå när du ett par inlägg tidigare påpekat detta :

Citat:
DÅ får du gärna skriva ner DIN definition av en "svensk", om den skiljer sej från min.

Vad vi diskuterar här är ju andelen "svenskar" i landet.

Varför i all världen börjar du då ta upp andelen " svenskar " i Spanien ?
Du skriver att andra ska hålla sig till ämnet men sen gör helt motsatt.

Det är ju nästa som att kunna betrakta sig som både svensk och somalier samtidigt.
Mitt svar såg du väl att när man är svensk, så kan man inte betrakta sig som något annat än svensk.
Då och endast då man är svensk.

Precis som Achie skriver : Man kan ju inte betrakta sig som svensk och huskatt samtidigt utan få en psykisk diagnos.

Den dagen jag överväger en flytt till Somalia, så hoppas jag någon skjuter mig.
2018-05-04, 17:53
Medlem
Citat:
Nej, jag väljer nog att låta bli att diskutera rasism med en rasist av din kaliber. (Det finns rasister som går att diskutera med, men de har försökt tänka själva, trots att de tänkt fel, du verkar tyvärr inte vilja göra det.) Det känns lite som att diskutera med en flat-earthare eller 911-truther. Det blir bara religion av det hela, och jag är icke-troende.

Men, du får gärna berätta för mej - VARFÖR är det viktigt att "svensken" inte har svart hud? Om han beter sej som en svensk, tror på demokrati, jämlikhet och yttrandefrihet, inte försöker få dej att konvertera till något du inte tror på, och följer svenska lagar och seder. Till och med super skallen av sej ibland, som en riktigt Svensk.

Varför spelar då hudfärgen någon roll?

För att det är en falsk bild, en dröm. Jag hade inte brytt mig ett jävla dyft om varenda svensk vaknade upp imorgon med kolsvart hud, men vi snackar om verkligheten här, inte en fantasy-novell.

Och vad är en rasist enligt dig? En person som inte vill att hans land och folk ska gå under? En person som inte håller att varenda folkslag är 100% jämlikt i alla avseenden trots att de har stora genetiska skillnader som till och med kan identifieras visuellt?

Det hade varit jävligt mycket mer konstigt om varenda folkgrupp på jorden hade exakt samma intellektuella förmåga (i medelvärde) trots att de utvecklades på vitt skilda platser och separerade från varandra, som något jäkla strategispel till PC som har balanserats.
Senast redigerad av Achie 2018-05-04 kl. 17:58.
2018-05-04, 18:03
Medlem
Klippans muslimer vädrar morgonluft och hoppas på muslimsk dominans inom 20 år.
https://youtu.be/PdWmdIaUboI

Inte för att det redovisas några siffror men Dawah står i vart fall på menyn och det är bland annat med juice till pensionärer profetens budskap skall ut till oss hundar. (ca 20sek in i videon).
2018-05-04, 18:13
Medlem
Citat:
Jojo, visst, men om jag påstår att med "svensk" menar man någon som
- följer nordeuropeisk kultur med smärre variationer. (Tänk firar midsommar, men kanske äter hummus i stället för sill, eller äter sin sill och dricker sitt brännvin fast på balkongen i stället för i regnet på festplatsen)
- följer svensk lag
- håller på och i bästa fall försvarar grundläggande principer som jämlikhet, demokrati, frihet och yttrandefrihet

Om något annat spelar roll då är man inne på ras och då är det ju en helt annan diskussion.

Med ovanstående definition, plus minus någon detalj, så finns det inte att denna grupp inte skulle dominera Sverige i den framtid som man nu kan överblicka.

Science fiction är intressant, men kanske inte just i den här diskussionen.

Så eftersom SCB räknat fel sedan 70-talet skall vi fortsätta utgå från att de i framtiden kommer räkna rätt. Är det rätt uppfattat?

Allt talar ju för att de som på olika sätt räknar på detta och kommer fram till att det finns en reell risk att svenskar hamnar i minoritet (d.v.s. blir färre än 50%) inom ett par tre decennier inte är ute och cyklar. Särskilt inte om nuvarande immigrationsnivåer bibehålls vilket ju är den mest centrala aspekten i hela diskussionen.

Egentligen är ju en diskussion om stora immigrationsnivåer mycket mer relevant än SCB:s mer eller mindre avsikltliga underskattningar. Även om de statistiskt är korrekt genomförda.

Varför? Jo därför att den centrala diskussionen är att vi inte bör bibehålla dagens immigrationsnivåer eftersom de leder till siffror som är högre än SCB:s.

Fattar du grejen? SCB:s siffror är bara korrekta om vi faktiskt gör något åt nuvarande situation. Med människor som Annie Lööf vid rodret, eller någon slags rödgrönblå röra kommer ju dagens nivåer bibehållas och SCB:s siffror kommer återigen bli fel.
Senast redigerad av Varglig 2018-05-04 kl. 18:16.
2018-05-04, 18:39
Medlem
För att klargöra att vissa vilseledande utsagor om att svenskar på något magiskt sätt alltid kommer att vara i majoritet oavsett vad som händer är fel så postar jag länkar till Affes statistik.

Denne Affe vet jag inte vem det är, men hans källor är SCB och jag uppmanar dem som menar att han ljuger att komma med konkreta invändningar som anger vad som är fel i hans metod och vilken den korrekta metoden är. Inte för att Affe nödvändigtvis är felfri i sina uträkningar men den som faktiskt läser vad han skriver hittar inte på ett enkelt sätt några uppenbara fel. Allt tyder på att uträkningarna är gjorda av någon med någorlunda insikter i statistik.

Den första tabellsamlingen visar hur befolkningen förändras i Sveriges kommuner med avseende på svensk eller utländsk bakgrund. Ingen närmare förklaring krävs, döm själva vad ni anser graferna säger:
https://affes.wordpress.com/2011/04/05/befolkningsforandringar-i-lan-och-kommun-del-1/

Den andra posten handlar om prognoser för kommuner som är på väg att få svensk minoritet. Även Botkyrka tas upp som hamnade i detta läge redan 2007. Alltså det som en del postare här påstår är en omöjlighet. Städerna finns i slutet av blogginlägget. I blogginlägget, som gjordes 2010 var Affes prognos att Malmö skulle få minoritet svenskar i år, 2018:
https://affes.wordpress.com/2010/06/11/malmo-svenskar-i-minoritet-2018/

I själva verket hamnade svenskar i minoritet redan tre år efter blogginlägget, 2013 vilket Affe uppmärksammade i en annan post med ett annat sätt att presentera siffrorna:
https://affes.wordpress.com/2014/07/01/utlandsk-bakgrund-i-majoritet-i-malmo/
2018-05-04, 18:42
Medlem
Citat:
Om man inte vill ge sej in i ras-träsket och räkna på skillnader i gener osv, så har man ju inte så mycket annat val. En svensk är en som lever som en svensk, betraktar sej som en svensk och har rätt att leva i Sverige. Sen kan samma individ OCKSÅ betrakta sej som bosnier, iranier, thai, nigerian eller bolivian, eller flera av dessa, om personen tycker det är av värde.

En svensk är en som invandrare kallar svensk, suedi, svenne.

De kan det här med svenskar och andra nationaliteter. Tror du somalier kallar kurder för svenskar som Özz skattesmitaren Nujen försöker lura i oss med sitt 100% kurd/100% svensk?
2018-05-04, 18:45
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
En svensk är en som invandrare kallar svensk, suedi, svenne.

De kan det här med svenskar och andra nationaliteter. Tror du somalier kallar kurder för svenskar som Özz skattesmitaren Nujen försöker lura i oss med sitt 100% kurd/100% svensk?

Eftersom vi lever i en kulturrealativistisk förtryckarregim kan Özz både vara kurd och svensk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in