Citat:
Ursprungligen postat av
Nestor X
Svenska Akademien väljer att ställa in årets nobelpris i litteratur och alla fisförnäma kulturjournalister skiter på sig av upphetsning. Nu ska denna bagatellartade historia ältas om och om igen under flera dagar.
Nobelpriset i sig är ju struntsamma, nobelstiftelsen trivs förmodligen väldigt bra med att inte granskas närmare själva. Men verkshöjden i priset och Svenska Akademin som vi känner den försvann förmodligen idag, att inte kunna hålla ihop när det gäller har sänkt förtroendet obesjrivligt. Självklart kommer det ett Nobelpris i litteratur 2018 och sedan kommer det aldrig tillbaka till någon akademin. Det är riktigt tråkigt faktiskt. Mina 5 cent.