Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-17, 15:02
  #445
Medlem
Mohaves avatar
Lars Norén, en av samtidens största svenska poeter när han ägnade sig åt detta och Sveriges störste dramatiker sedan Strindberg, borde ha en självskriven plats i Akademien. Det skulle dock inte förvåna mig om han har tillfrågats och tackat nej.
Citera
2017-03-17, 16:08
  #446
Medlem
Magnus Dahlström vore ett spännande val.
Citera
2017-03-17, 16:10
  #447
Medlem
mishimas avatar
Varför inte Kjell Westö för att försöka lyfta upp det svenska språkets status i Finland?
Citera
2017-03-17, 16:42
  #448
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Lars Norén, en av samtidens största svenska poeter när han ägnade sig åt detta och Sveriges störste dramatiker sedan Strindberg, borde ha en självskriven plats i Akademien. Det skulle dock inte förvåna mig om han har tillfrågats och tackat nej.

En konsertpianist i positivhalarnas riksförbund?
Citera
2017-03-17, 17:01
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
En konsertpianist i positivhalarnas riksförbund?

Klockrent uttryckt
Citera
2017-03-17, 19:30
  #450
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Finns det några realistiska val som skulle få etablissemanget att flippa ur och skrika om fascism? Det är det enda nöje jag får numera av den här typen av saker. De skulle såklart aldrig välja en riktig högerman, men bara att få se liberala töntar skrika och grina i vanmakt är underhållning nog. Som när Peter Handke fick Internationella Ibsenpriset, eller Eric Zemmour fick nåt litteraturpris i Frankrike.

Den ende jag kan komma på är Per Landin, som vänsterfigurer argade upp sig över på 90-talet, men han känns inte så trolig. Annars bara ett äldre garde av alltför vilt fäktande provokatörer i stil med Bo Cavefors, som aldrig kan komma på tal. Johan Tralau är yngre, men en högoddsare, och för lågmäld för att ens vänstern ska kunna bli arg.

Finns det kanske någon som gick till försvar för Teratologen som är aktuell och kan få skit för det? Jag har också sett Tobias Hübinette attackera Stig Saeterbakken på rätt oklara grunder, så kanske nån av hans svenska fans (Jan Arnald?) kan bli invald och attackeras utifrån det - fast det blir ganska många led i kletandet isåfall.
Stig Larsson kanske?
Citera
2017-03-18, 02:26
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Stig Larsson kanske?
Nu överdriver du den beryktade åsiktskorridorens snävhet. Larsson skrev för guds skull regelbunda krönikor för Expressen i flera år.
Citera
2017-03-18, 04:25
  #452
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Lars Norén, en av samtidens största svenska poeter när han ägnade sig åt detta och Sveriges störste dramatiker sedan Strindberg, borde ha en självskriven plats i Akademien. Det skulle dock inte förvåna mig om han har tillfrågats och tackat nej.
Norén torde tillhöra kategorin "för stor för Akademin".

Jag anser att detta är en saklig bedömning. Akademimedlemsskap är ingen "belöning för lång och trogen tjänst" (ā la franska akademin). Svenska Akademin är en arbetsgrupp som sysslar med att ge ut SAOB, diverse andra skrifter och adminsitrera stipendier till projekt inom akademins anda (brukade vara "studier i gustaviansk litteratur" men vem skriver det idag...).

Man kan svårligen tänka sig Norén bidra med något sakligt till Akademins arbete. Poeter och skrivkunnigt folk finns där ju redan. Blir väl en akademiker då, någon som kan sitt ämne men föga mer. Bäst så, mest lätthanterligt. Eller någon innesnubbe från Stockholm, Horace-wise.
Citera
2017-03-18, 08:32
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Lars Norén, en av samtidens största svenska poeter när han ägnade sig åt detta och Sveriges störste dramatiker sedan Strindberg, borde ha en självskriven plats i Akademien. Det skulle dock inte förvåna mig om han har tillfrågats och tackat nej.

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Norén torde tillhöra kategorin "för stor för Akademin".

Jag anser att detta är en saklig bedömning. Akademimedlemsskap är ingen "belöning för lång och trogen tjänst" (ā la franska akademin). Svenska Akademin är en arbetsgrupp som sysslar med att ge ut SAOB, diverse andra skrifter och adminsitrera stipendier till projekt inom akademins anda (brukade vara "studier i gustaviansk litteratur" men vem skriver det idag...).

Man kan svårligen tänka sig Norén bidra med något sakligt till Akademins arbete. Poeter och skrivkunnigt folk finns där ju redan. Blir väl en akademiker då, någon som kan sitt ämne men föga mer. Bäst så, mest lätthanterligt. Eller någon innesnubbe från Stockholm, Horace-wise.

Därtill är han nog för gammal. De brukar ju välja in folk när de är någonstans i mitten (eller strax över) av sin karriär, i arbetsför ålder. I Noréns ålder skulle Svante Nordin eller Jan Stolpe passa bra dock.
__________________
Senast redigerad av Caesare 2017-03-18 kl. 08:37.
Citera
2017-03-18, 09:04
  #454
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Därtill är han nog för gammal. De brukar ju välja in folk när de är någonstans i mitten (eller strax över) av sin karriär, i arbetsför ålder. I Noréns ålder skulle Svante Nordin eller Jan Stolpe passa bra dock.
Just det, 40-talister. Sedan har vi 50-talismen med ett namn som Sverker Sörlin (1956-), idéhistoriker, samt av typen "trägen vingårdsarbetare" (dvs. inte för stor, inte för hög profil för det community som Akademin är).
Citera
2017-03-18, 09:09
  #455
Medlem
Sett till dagens akademiledamöter var Per Wästberg äldst vid inval med 64 år medan Katarina Frostenson var yngst med 39 år. Genomsnittet för akademin som helhet ligger på 52 år. Således får det väl anses otroligt att det skulle väljas in någon som nått pensionsåldern.
Citera
2017-04-30, 00:13
  #456
Medlem
Saltkatts avatar
Magnus Florin känns rimligast (och mest välförtjänt) på den listan, med Fioretos som god tvåa. John Swedenmark vore inte heller orimlig. Jan Stolpe vore förstås festligast, men han anses kanske för gammal. Lars eller Carina Burman vore inga osannolika inval, och inte heller Johan Svedjedal. Eller Lars Andersson?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback