2018-05-04, 09:19
  #565
Medlem
Nestor Xs avatar
Svenska Akademien väljer att ställa in årets nobelpris i litteratur och alla fisförnäma kulturjournalister skiter på sig av upphetsning. Nu ska denna bagatellartade historia ältas om och om igen under flera dagar.
Citera
2018-05-04, 09:20
  #566
Medlem
srinivasas avatar
Ser just att det brådskar med nya inval:

Vi måste välja in nya ledamöter, och snabbt ska det gå, säger Anders Olsson till TT.


Då har jag ett annat förslag:

Hans Ruin.
Här har vi en given kandidat för att förstärka den filosofiska kompetensen i SA.
Hans kan sägas ha delvis introducerat och i viss mån populariserat den s.k. kontinentala strömningen i svensk akademisk filosofi. Som uttolkare av Heidegger är han välkänd i Sverige och har även deltagit i fenomenologiska samlingsverk internationellt.

Hans Ruin var medlem av den andra redaktionen för KRIS och enligt wikipedia:
Hans Ruin är son till Olof Ruin, barnbarn till Hans Ruin (1891–1980) och kusin med Marika Lagercrantz och David Lagercrantz.

Han Ruin var också flitig deltagare i Forums aktiviteter och bistod Arnault i samband med arrangemang av mer filosofisk karaktär.
Citera
2018-05-04, 09:32
  #567
Medlem
srinivasas avatar
Nya inval till SA och det brådskar enligt Anders Olsson. Ja, det går inte att vila på hanen och samtidigt ska det vara personer som verkligen kan bidra med något och som inte tackar nej. Så ytterligare ett givet inval:
Daniel Birnbaum.
Här har vi en förstärkning av kompetensen gällande konstvärlden i SA.

Han behöver väl inte någon presentation men här ett kort introduktion från Wikipedia:

Han var mellan 2000 och 2010 rektor för Konsthögskolan i Frankfurt am Main, Staatlichen Hochschule für Bildende Künste (Städelschule). Han är sedan november 2010 överintendent och chef på Moderna Museet i Stockholm.
(...)
Daniel Birnbaum ansågs av Art Review 2009 som den fjärde mest inflytelserika personen i världen inom internationell samtidskonst.[2]


Man kan tillägga att han disputerade i filosofi (ungefär samtidigt med Ruin) på en avhandling om Husserl, (som ju är en riktigt filosof).

Daniel var medlem av den andra redaktionen för KRIS.
Citera
2018-05-04, 09:32
  #568
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Svenska Akademien väljer att ställa in årets nobelpris i litteratur och alla fisförnäma kulturjournalister skiter på sig av upphetsning. Nu ska denna bagatellartade historia ältas om och om igen under flera dagar.

Så vedervärdig han är Wiman som gottar sig å det grövsta i P1 nu. Har vi någonsin haft sämre kulturredaktioner i detta land än i skrivande stund?
Citera
2018-05-04, 09:49
  #569
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Nya inval till SA och det brådskar enligt Anders Olsson. Ja, det går inte att vila på hanen och samtidigt ska det vara personer som verkligen kan bidra med något och som inte tackar nej. Så ytterligare ett givet inval:
Daniel Birnbaum.
Här har vi en förstärkning av kompetensen gällande konstvärlden i SA.

Han behöver väl inte någon presentation men här ett kort introduktion från Wikipedia:

Han var mellan 2000 och 2010 rektor för Konsthögskolan i Frankfurt am Main, Staatlichen Hochschule für Bildende Künste (Städelschule). Han är sedan november 2010 överintendent och chef på Moderna Museet i Stockholm.
(...)
Daniel Birnbaum ansågs av Art Review 2009 som den fjärde mest inflytelserika personen i världen inom internationell samtidskonst.[2]


Man kan tillägga att han disputerade i filosofi (ungefär samtidigt med Ruin) på en avhandling om Husserl, (som ju är en riktigt filosof).

Daniel var medlem av den andra redaktionen för KRIS.

Ja, och det finns ju gott om tomma stolar så Sven-Olov Wallenstein kan ju också väljas in efter Fioretos, Ruin och Birnbaum. Också en person med intressanta meriter och som därtill har erfarenheter från Forum.
Citera
2018-05-04, 09:49
  #570
Medlem
srinivasas avatar
Tomma stolar ska fyllas så här är ett nytt förslag till inval:

Sven-Olov Wallenstein.

Professor på Södertörn. Medlem av andra redaktionen för KRIS. Flitig deltagare i Forums aktiviteter.

Eller vänta nu...
Citera
2018-05-04, 11:30
  #571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Svenska Akademien väljer att ställa in årets nobelpris i litteratur och alla fisförnäma kulturjournalister skiter på sig av upphetsning. Nu ska denna bagatellartade historia ältas om och om igen under flera dagar.

Nobelpriset i sig är ju struntsamma, nobelstiftelsen trivs förmodligen väldigt bra med att inte granskas närmare själva. Men verkshöjden i priset och Svenska Akademin som vi känner den försvann förmodligen idag, att inte kunna hålla ihop när det gäller har sänkt förtroendet obesjrivligt. Självklart kommer det ett Nobelpris i litteratur 2018 och sedan kommer det aldrig tillbaka till någon akademin. Det är riktigt tråkigt faktiskt. Mina 5 cent.
__________________
Senast redigerad av boilaggagg 2018-05-04 kl. 11:42.
Citera
2018-05-04, 11:49
  #572
Medlem
Slottsherres avatar
Allt hade varit som förr om man inte valt att så okritiskt släppa in den "19:de medlemmen", en internationell skojare och bondfångare, som snurrade upp hela Akademien
Sic transit gloria mundi
Citera
2018-05-04, 13:32
  #573
Medlem
Sir_Ks avatar
Tillbaka till trådens huvudsyfte... kommande inval i Svenska Akademien...

De som behöver ersättas snarast är väl:
Lotta Lotass
Klas Östergren
Kerstin Ekman
Sara Stridsberg

...om jag förstått det rätt har dessa lämnat in en formell ansökan om utträde, med undantag för Kerstin Ekman men enligt nya stadgeändringarna så ska hon anses ha utträtt eftersom hon inte deltagit på över 2 år.

I intervjun idag sade Olsson att de vill ha in en juridisk kunnig person (á la Sten Rudholm/Sture Petrén/Birger Ekeberg kanske?)...

Vilka tror vi?
Citera
2018-05-04, 14:00
  #574
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Ser just att det brådskar med nya inval:

Vi måste välja in nya ledamöter, och snabbt ska det gå, säger Anders Olsson till TT.


Då har jag ett annat förslag:

Hans Ruin.
Här har vi en given kandidat för att förstärka den filosofiska kompetensen i SA.
Hans kan sägas ha delvis introducerat och i viss mån populariserat den s.k. kontinentala strömningen i svensk akademisk filosofi. Som uttolkare av Heidegger är han välkänd i Sverige och har även deltagit i fenomenologiska samlingsverk internationellt.

Hans Ruin var medlem av den andra redaktionen för KRIS och enligt wikipedia:
Hans Ruin är son till Olof Ruin, barnbarn till Hans Ruin (1891–1980) och kusin med Marika Lagercrantz och David Lagercrantz.

Han Ruin var också flitig deltagare i Forums aktiviteter och bistod Arnault i samband med arrangemang av mer filosofisk karaktär.

Med tanke på alla tomtar här måste jag fråga. Är detta ironi?
Citera
2018-05-04, 14:03
  #575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Med tanke på alla tomtar här måste jag fråga. Är detta ironi?

Jag tror tyvärr att ledamöterna inte förstår att det pågår ett helt annat arbete vid sidan av deras. De äger inte frågan längre, världen är ny. De bör sätta en terapeut på en stol i lokalen. Detta kommer inte att gå smidigt.
Citera
2018-05-04, 14:08
  #576
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Nya inval till SA och det brådskar enligt Anders Olsson. Ja, det går inte att vila på hanen och samtidigt ska det vara personer som verkligen kan bidra med något och som inte tackar nej. Så ytterligare ett givet inval:
Daniel Birnbaum.
Här har vi en förstärkning av kompetensen gällande konstvärlden i SA.

Han behöver väl inte någon presentation men här ett kort introduktion från Wikipedia:

Han var mellan 2000 och 2010 rektor för Konsthögskolan i Frankfurt am Main, Staatlichen Hochschule für Bildende Künste (Städelschule). Han är sedan november 2010 överintendent och chef på Moderna Museet i Stockholm.
(...)
Daniel Birnbaum ansågs av Art Review 2009 som den fjärde mest inflytelserika personen i världen inom internationell samtidskonst.[2]


Man kan tillägga att han disputerade i filosofi (ungefär samtidigt med Ruin) på en avhandling om Husserl, (som ju är en riktigt filosof).

Daniel var medlem av den andra redaktionen för KRIS.

Om man utgår från de åttas gäng och vill få in mer filosofisk kompetens i SA är det knappast "kontinental" filosofi (läs postmodrnism=neomarxism) som behöver stärkas.
SA skulle nog behöva ersätta "snille och smak" med "Tänka är bra att tänka rätt är bättre" och kasta ut alla åtta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in