2018-05-01, 09:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Fjärrverkan är definitivt inte sämre än nuvarande JASSM robotar, vilka har en räckvidd av 370 km.

-----

Svårt att få pressmeddelandet på svenska?

http://www.defmin.fi/sv/aktuellt/pressmeddelanden?587_m=9299

Anskaffningsprocessen är så uppbyggd att man först har ett antal måste-kvalifikationer före man slutligen kommer till prestandautvärderingen.

Nu sk vi först komma ihåg att man inte anskaffar ett flygplan, utan ett vapensystem för joint förmåga (flygvapnet, armén, och flottan).

Bland dessa måste-krav är bl.a. att systemet kan användas i kris, vilket betyder att ingen hangardrottning kommer i fråga och att planet kan stödas från Finland, att uppgraderingar finns inom planets brukstid och att leverantören kan leverera ett komplett system, utan att finska flygvapnet blir tvunget att sköta integreringsuppgifter, samt att det kan användas inom normal försvarsbudget, även om anskaffningen sker utom ram.

Efter att måste-kraven är klarade gör projektgruppen en prestandautvärdering. Därefter rekommenderar projektgruppen det plan som klarade prestandautvärderingen bäst åt försvarsministeriet, som gör en säkerhetspolitisk bedömning och slutligen väljer (den nästa) regeringen vilket plan som anskaffas.

På måste-kraven ser jag inte att Gripen E skulle snubbla. Vi får se om F-35 klarar dem.
Det enda stridsflyg som fyller morgondagens krav givet hur sensortekniken fungerar idag är F35.
Vidare tror jag att den säkerhetspolitiska kopplingen till USA är viktigare.
Finland kommer välja F35 om inte priset blir sinnessjukt högt eller någon ny rysk superradar dyker upp som gör stealth mindre viktigt.
Citera
2018-05-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det enda stridsflyg som fyller morgondagens krav givet hur sensortekniken fungerar idag är F35.
Finland kommer välja F35 om inte priset blir sinnessjukt högt eller någon ny rysk superradar dyker upp som gör stealth mindre viktigt.

Eller så kanske de följer upphandlingskraven, vilket gör att F-35 inte klarar sig. Om de inte gör en norsk beräkning, blir slutsumman för F-35 sinnessjukt högt. Som vanligt.
Citera
2018-05-01, 15:32
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Jag, tror inte det blir så, när Finnarna beslutar sig,
Dom vill nog ha 'en supersmart flygande arbetshäst som man kan ha råd att vara uppe med 24/7', helst nog en ny F-18 (men det finns inte, annars hade Kanada signera det allaredan). Vad Australien/Norge + dylika länder har köpt, är beslut taget med hjärta och kompisskap, inte med smart tänket. Hade jag varit Finland och vill ha förmågan eller att kunna att dominera Östersjön med omliggande territorium, då skulle jag köpt 70st E-Gripen, och koppla ihop med Sverige. Kanske Typhoon, (om det blir kvar) ..?
Senast redigerad av DragonOnWall8 2018-05-01 kl. 15:34.
Citera
2018-05-01, 17:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Håller inte ryssarna på med en mobil VHF-radar?

Det finns ett antal sätt att detektera stealthplan: VHF-radar, IR, detektering av luftvirvlar bakom planet, akustik, multistatisk radar.

Stealth är såklart alltid bra att ha. Det är en fördel, ingen tvekan där, men det är inte "allena saliggörande". Fördelen blir dessutom olika stor beroende på hur planet används, alltså defensivt eller offensivt.

Edit: Jag tror det kommer att stå mellan F-35 och JAS 39E. Allt hänger på hur olikheterna värderas och på hur helhetslösningarna, inkl samarbete, kommer att se ut.
Senast redigerad av Eerieye 2018-05-01 kl. 18:11.
Citera
2018-05-01, 19:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Håller inte ryssarna på med en mobil VHF-radar?

Det finns ett antal sätt att detektera stealthplan: VHF-radar, IR, detektering av luftvirvlar bakom planet, akustik, multistatisk radar.

Stealth är såklart alltid bra att ha. Det är en fördel, ingen tvekan där, men det är inte "allena saliggörande". Fördelen blir dessutom olika stor beroende på hur planet används, alltså defensivt eller offensivt.

Edit: Jag tror det kommer att stå mellan F-35 och JAS 39E. Allt hänger på hur olikheterna värderas och på hur helhetslösningarna, inkl samarbete, kommer att se ut.
Jag tror det blir som när Sverige köpte ett sämre amerikanskt system pga säkerhetspolitiska garantier, finnarna vill vara nära USA de med.
Citera
2018-05-02, 14:50
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Jag tror det kommer att stå mellan F-35 och JAS 39E. Allt hänger på hur olikheterna värderas och på hur helhetslösningarna, inkl samarbete, kommer att se ut.

Nej, JAS är helt chanslös. De har ju gått ut med kraven, flygen kommer enbart rankas efter sin militära förmåga förutsatt att man uppfyller de andra fyra grundkraven.

Finns inte en chans för 39an i Finland, detta är helt givet för F-35an. Skulle man inte välja F-35an så är det helt omöjligt för 39an att sluta före Rafale i denna rankning, även om man skulle lyckas slå Typhoonen (tveksamt) och SH.
Citera
2018-05-02, 16:52
Medlem
Är det inte lite märkligt att upphandlingarna aldrig utformas utifrån hur många plan man får för en given summa pengar?

"Vi har 60 miljarder. Hur många plan får vi för det?"
Citera
2018-05-02, 17:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Nej, JAS är helt chanslös. De har ju gått ut med kraven, flygen kommer enbart rankas efter sin militära förmåga förutsatt att man uppfyller de andra fyra grundkraven.

Finns inte en chans för 39an i Finland, detta är helt givet för F-35an. Skulle man inte välja F-35an så är det helt omöjligt för 39an att sluta före Rafale i denna rankning, även om man skulle lyckas slå Typhoonen (tveksamt) och SH.

Jag tror det kommer att stå mellan F-35 och 39E. Ett av kraven är nämligen att driften av systemet ska rymmas inom befintlig försvarsbudget, det ger en öppning för pluspoäng för ekonomin.

39E är inte bra när det kommer till long range strike men det beror på att 39E i allt väsentligt är ett jaktplan. Ekonomin, däremot, är ordentligt i svensk favör, så om man ska ha systemet till eget försvar så kan nog även totalpoängen bli till svensk fördel.

Om jag hade varit finsk skattebetalare så hade jag nog velat blanda två typer varav en är Gripen E. För det planen kan nästan vara stationerade i Sverige och utnyttja all befintlig logistik och infrastruktur. Då blir det verkligt billigt eftersom man slipper investera i utbildnings- och underhållsresurser. Det andra planet kan då vara F-35 som man inte behöver använda så speciellt mycket.
Citera
2018-05-02, 18:52
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Jag tror det kommer att stå mellan F-35 och 39E. Ett av kraven är nämligen att driften av systemet ska rymmas inom befintlig försvarsbudget, det ger en öppning för pluspoäng för ekonomin.

39E är inte bra när det kommer till long range strike men det beror på att 39E i allt väsentligt är ett jaktplan. Ekonomin, däremot, är ordentligt i svensk favör, så om man ska ha systemet till eget försvar så kan nog även totalpoängen bli till svensk fördel.

Om jag hade varit finsk skattebetalare så hade jag nog velat blanda två typer varav en är Gripen E. För det planen kan nästan vara stationerade i Sverige och utnyttja all befintlig logistik och infrastruktur. Då blir det verkligt billigt eftersom man slipper investera i utbildnings- och underhållsresurser. Det andra planet kan då vara F-35 som man inte behöver använda så speciellt mycket.

Du har uppenbarligen inte läst upphandlingsreglerna, samtliga deltagare uppfyller redan kraven på den ekonomiska ramen. Varför skulle de ändra på det mitt i upphandlingen för?

Planen kommer att rangordnas efter sin militära förmåga = Väldigt dåligt för JAS.

JAS vinner inte den militära förmågan ---> finländska flygvapnet rekommenderar det flyg som vann den militära förmågan ---> finska politiker tar utrikespolitiken i beaktning, men kommer fram till att det inte finns anledning att ompröva flygvapnets beslut ---> något annat än JAS beställs.
Citera
2018-05-02, 19:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Du har uppenbarligen inte läst upphandlingsreglerna, samtliga deltagare uppfyller redan kraven på den ekonomiska ramen. Varför skulle de ändra på det mitt i upphandlingen för?

Planen kommer att rangordnas efter sin militära förmåga = Väldigt dåligt för JAS.

JAS vinner inte den militära förmågan ---> finländska flygvapnet rekommenderar det flyg som vann den militära förmågan ---> finska politiker tar utrikespolitiken i beaktning, men kommer fram till att det inte finns anledning att ompröva flygvapnets beslut ---> något annat än JAS beställs.

Det är helt korrekt att jag inte läst upphandlingsreglerna, jag har bara läst ett sammandrag. Då fick jag uppfattningen att det ännu inte är avgjort huruvida grundkraven är uppfyllda. Ekonomin, utvecklingsavtal, industrisamarbetet mm måste nog förhandlas innan man kan avgöra det.
Citera
2018-05-02, 19:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är det inte lite märkligt att upphandlingarna aldrig utformas utifrån hur många plan man får för en given summa pengar?

"Vi har 60 miljarder. Hur många plan får vi för det?"

Det är ju så. F-35 är utan tvivel ett mycket bra och ett mycket mångsidigt flygplan. En sak klarar det dock inte - det kan inte vara på två ställen samtidigt. Inte heller kan det uppträda i rote med sig självt.

Men om man istället har två 39 E så kan ju de två planen utföra just de små tricken.

Jag vet inte säkert vad som skulle vara mest avskräckande men roten är väl som ett stridspar. Lika farlig som fem enskilt uppträdande individer.
Citera
2018-05-02, 21:00
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Får ta ett till. Om just siffran 64 är helig (råkar vara samma antal som antalet F/A 18) så kan det nog bli ganska dyrt för Finland om man väljer något annat än 39 E. Danmark, som är partner i utvecklingen och NATO-land, har beställt 27 F-35. Tyskland vill ha 85 och Norge 52. Ska då Finland beställa 64?

Det verkar liksom lite luddigt hållet, det där referatet av en RFI eller en RFQ. Jag kan föreställa mig att man genom underhandskontakter på politisk nivå uttryckt önskemål om 64 st 39 E men det finns nog ingen möjlighet att man lagt fast antalet eventuella F-35. Inte på det här stadiet.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om den finska regeringen önskar sig 64 st 39 E men att man drar igenom hela upphandlingen för att sedan göra en förnyad bedömning. Upphandlingar av den här typen kan utan vidare ändras under processens gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in