2018-04-26, 18:45
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så?
du menar att om jag noterar att väldigt många i det mediala bruset verkar vara irriterade på en person som heter Trump, men som jag nästan helt har missat för jag slår av allt som har med USAs val att göra ex. så får inte jag nämna detta eller diskutera varför det kan vara så oavsett nu om hans belackare nu grundar sin kritik på något som jag skulle hålla med om eller inte?

Varför skulle jag inte få det? blir ju då genast följdfrågan..självklart får man det.

Jag är ex. bevandrad i feminism SAMT numera en hel del i antifeminsiters, misogynister, sexisters sedvanliga resonemang och åsikter...det ger mig en del insikter i VAD det kan vara som kan trigga just dessa i JPs youtubefilmer m.m.

och om JP kan jag ju säga att antigen så
1) uttrycker JPs teorier just ex. sexism.
2) går det pga ev. omedvetet slarv/ luddighet/ oförmåga hos JP tolka hans teorier så.
3) går det pga ev. medveten luddighet/ antydningar/ gullande hos JP tolka hans teorier så, vilket JP har insett gynnar hans plånbok och kändisskap.

Ska jag själv fälla ett säkert avgörande härvidlag så måste jag läsa något direkt av honom, inte få det serverat via intervjuer eller via youtube.

Tolkningen att alla dessa tusentals antifeministiska altright fans eller *harkel* "misogyna högerfjantar" som blivit mitt personliga epitet på dem, eller min sidas feminister, gueerfolk, "lefties" skulle vara så dumma så där finns absolut ingenting hos JP de kan tolka fel anser jag vara högst osannolikt.
Givetvis får du det men det är inte lämpligt att samtidigt klä denna Trump i massa åsikter och svepande klä hans supportrar i massa åsikter...

Är det så att du har överseende med potentiell demonisering om objektet är så att säga rätt?

Jag har redan ställt frågan utan att få svar men igen då: Vad är det som folk säger via hans verk och som är sexistiskt/misogynt?

Din strategi låter för övrigt utmärkt. Det vore ju dumt att hänvisas till sådant som folk menar är material som rentvår Jordan Peterson från en demonbild som du hjälper till att måla upp. Då kan du ju inte missa sådant som folk vill påpeka...

Och med tanke på att du anklagar honom för att blunda för kvinnors verklighet - när han inte besvarar dina privata frågor i en intervju, ser på saken ur dina ögon eller tar upp information som du sitter på - så är texterna säkerligen i goda händer. Mer objektivt än så kan det inte bli...
Citera
2018-04-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Givetvis får du det men det är inte lämpligt att samtidigt klä denna Trump i massa åsikter och svepande klä hans supportrar i massa åsikter...

Är det så att du har överseende med potentiell demonisering om objektet är så att säga rätt?

Jag har redan ställt frågan utan att få svar men igen då: Vad är det som folk säger via hans verk och som är sexistiskt/misogynt?

Din strategi låter för övrigt utmärkt. Det vore ju dumt att hänvisas till sådant som folk menar är material som rentvår Jordan Peterson från en demonbild som du hjälper till att måla upp. Då kan du ju inte missa sådant som folk vill påpeka...

Och med tanke på att du anklagar honom för att blunda för kvinnors verklighet - när han inte besvarar dina privata frågor i en intervju, ser på saken ur dina ögon eller tar upp information som du sitter på - så är texterna säkerligen i goda händer. Mer objektivt än så kan det inte bli...

Och för 4:e gångne nu, jag har inte klätt JP i några åsikter...tvätom jag har varit rätt noga när jag refererar till något jag menar han sagt kolla efter i de filmer jag nu sett att jo det var det han sa.
Inte heller har jag citerat honom utan använt mina egna ord...men betyder ju därför inte att dessa är fel...

ta det du citerade av mig ex:

Citat:
baserat på det lilla jag nu fått med mig av honom (enligt tidigare inlägg).
Så verka han vara av åsikten att ja! män styr! och ja! kvinnor kan vara minst lika kompetenta.
Men! det är mäns villkor som gäller där ute och detta gå inte förändra. Kan inte kvinnor anpassa sig, sitt beteende, etc. efter mäns. så få kvinnor skylla sig själva, de är för "ageeable" Typ
.

jag baserar detta på
https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54
6.55 ungefär börjar han prata om agreeableness
(7:58 pratar han faktiskt om diskriminering)
8:10 pratar han om kvinnors begåvning.
ca 13:00 snackar han om att mäns villkor.

Så det jag skrev jag ansåg jag uppfattat av hans åsikter verkar alltså stämma rätt bra.

Min uppfattning vad hans anhängare har för åsikter nu generellt, har jag inte ens presenterat här.
men! du sitter ju på ett forum där detta florerar hela tiden så det behöver jag ju knappast.

Sen det är ju inte "min privata" fråga. det är ett av feminines presenterade främsta skäl till att kvinnor inte kan ta de där toppositionerna.
Senast redigerad av Merapi 2018-04-26 kl. 19:16.
Citera
2018-04-26, 19:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Så verka han vara av åsikten att ja! män styr! och ja! kvinnor kan vara minst lika kompetenta.
Men! det är mäns villkor som gäller där ute och detta gå inte förändra. Kan inte kvinnor anpassa sig, sitt beteende, etc. efter mäns. så få kvinnor skylla sig själva, de är för "ageeable" Typ

Du förstår heltenkelt inte; det är inte specifikt "mäns villkor" Jordan Peterson talar om, han talar om en universal villkor som gäller i alla typer av miljöer med hård konkurrens, som alltid kommer gälla i all typ av marknadsekonomi där företag faktiskt tävlar om allt helt enkelt slå ut varandra. Män råkar bara vara mer psykologiskt inställda att leva enbart för att bli bäst på något, en stor andel intelligenta kvinnor orkar inte starta företag med den fruktansvärda uppoffringen som krävs för att vinna över konkurrenter. Vi vet att så är fallet, och vi vet att det finns färre kvinnliga företagare i Sverige där kvinnan har fler val, då kvinnor här olikt i typ Kina eller Ryssland har val att ha ett bra liv utan att behöva kriga mot männen.

Kommer ett företag tex ta din mjukislinje, så kommer likväl det företaget att tävla mot massa företag i tex Östasien där man driver på stenhård disciplin och chefer som jobbar 100 timmar i veckan, ifall det är ett stort globalt företag som tävlar om samma globala konsumenter kommer man alltså aldrig att komma undan tävlingen genom nationella restriktioner som begränsar hur mycket entrepenörer får jobba (varför skulle man vilja införa restriktioner på människors ambitioner?).

Skulle Elon Musk tex börja arbeta 40 timmar per vecka (istället för 100 timmar) för att göra entrepenörjobbet mer attraktivt för kvinnor så skulle hans företag lida och antagligen skulle kinesiska elbiltillverkare ta över tomrummet.

I företagsvärlden, speciellt i de som försöker erövra helt ny mark, så gäller det en darwinistisk process som helt enkelt slår ut ickefungerande modeller för framgång. I Sillicon Valley så tar alla entrepenörer smartdrugs och liknande för att orka jobba produktivt i över 15 timmar om dagen, jag tror inte riktigt du förstår vad det innebär att tex försöka nå ut först med en elbil som är billig nog för den typiske medelklasskonsumenten mot hundra andra företag med vetskapen att antagligen bara 5-6 företag kommer komma ut med den vinnande konceptet för konsumenter. Kan du förstå att ingen har råd att arbeta 40-50 timmar i veckan inom en så hård global konkurrens om så lite plats?

Ingen entrepenör har råd att jobba 40 eller 60 timmar per vecka för att det heltenkelt inte går att på så sätt tävla mot en konkurrent som jobbar 100 timmar per vecka. Det är som Jordan Peterson säger; frågan är inte varför inte fler kvinnor vill arbeta ihjäl sig för att komma till absoluta toppen inom någon sektor i marknadsekonomin, frågan är varför några fåtal män är så pass galna att de vill tävla på sådan absurd nivå där hela deras liv handlar om att klättra denna stenhårda hierarki.

Vi kan bara säga tack och lov att sådana män, som tex Elon Musk existerar, för att du tex ska få åka din självstyrande elbil med gott samvete och för bara 150 000 kronor inom möjligen 5-10 år.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-04-26 kl. 19:51.
Citera
2018-04-26, 20:27
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Och för 4:e gångne nu, jag har inte klätt JP i några åsikter...tvätom jag har varit rätt noga när jag refererar till något jag menar han sagt kolla efter i de filmer jag nu sett att jo det var det han sa.
Inte heller har jag citerat honom utan använt mina egna ord...men betyder ju därför inte att dessa är fel...

.

jag baserar detta på

Så det jag skrev jag ansåg jag uppfattat av hans åsikter verkar alltså stämma rätt bra.

Min uppfattning vad hans anhängare har för åsikter nu generellt, har jag inte ens presenterat här.
men! du sitter ju på ett forum där detta florerar hela tiden så det behöver jag ju knappast.
6:55 - Ja, och han poängterar kort att det även finns kvinnor som tjänar mer än män, det vill säga att samma personlighetsdrag även sänker mäns lön.
7:58 - Ja? Kvinnodiskriminering var en av faktorerna i den analysen han tar upp.
8:10 - Nej, du har nog tidpunkten fel här. Vad är det som han skulle säga om kvinnors begåvning och som du anmärker på?
13:00 - Ja, män är en del av konkurrensen mot toppen och en del män liksom en del kvinnor utgör en extremt hård konkurrens på vägen dit - och framgångsreceptet ser likadant ut för båda... men män väljer det livet oftare (och du och jag vet att män oftare har råd satsa på det viset, vid de tillfällen där även småbarn finns med i bilden).

Det övergår mitt förstånd att du tolkar in det här...
Citat:
Men! det är mäns villkor som gäller där ute och detta gå inte förändra. Kan inte kvinnor anpassa sig, sitt beteende, etc. efter mäns. så få kvinnor skylla sig själva, de är för "ageeable" Typ.
...i den aktuella intervjun överhuvudtaget. Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att du hänvisade stycket till just den intervjun och jag är 100% ärlig.

Jag är så chockad att jag inte ens kan få för mig att skriva att du (enligt mig) skulle ha fel... det är så främmande... att jag lämnar fältet öppet för att det är jag som kan ha missförstått allt, precis allt, som sägs i den intervjun.

Låt oss återgå till de egenskaper som han pekade ut som karriärsgynnande i den här konkurrensen: "intelligence and conscientiousness", "not easily pushed around", "be formidable", "be able to say no", "smart", "tough" och så vidare. På vilket vis är dessa egenskaper inte universella för framgång på en arbetsplats och i den konkurrens som finns där, utan så att säga "manliga konkurrensvillkor"?

Du skriver alltså...
Citat:
och om JP kan jag ju säga att antigen så
1) uttrycker JPs teorier just ex. sexism.
2) går det pga ev. omedvetet slarv/ luddighet/ oförmåga hos JP tolka hans teorier så.
3) går det pga ev. medveten luddighet/ antydningar/ gullande hos JP tolka hans teorier så, vilket JP har insett gynnar hans plånbok och kändisskap.
...men tänker inte förklara vad du bygger hela kalkylen på. Jag har inte sett någon använda sig av Jordan Peterson för att stödja misogyna eller sexistiska utsagor... och när du säger att forumet florerar av det här hela tiden så får jag anta att du gör kopplingen [sexist/misogyn]+[uppskattar Jordan Peterson]=[influerad/driven av Jordan Petersons teorier]. Annars blir det tämligen svårt att se hur det skulle florera här hela tiden...

Kom igen nu...
Citera
2018-04-26, 20:38
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Sen det är ju inte "min privata" fråga. det är ett av feminines presenterade främsta skäl till att kvinnor inte kan ta de där toppositionerna.
Såg att det här inte kom med av någon anledning.

Vad har det med Jordan Peterson att göra? Att den variabeln inte kom på tal betyder ingenting och ingen av dem nämnde den...

Inte för att det har någon betydelse men hur faller ansvaret för att ta upp den variabeln på just Jordan Petersons lott?
Citera
2018-04-26, 21:44
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:

jag baserar detta på

Du trodde nog inte att det här skulle kollas upp, tror jag.
Varken tidsangivelserna eller det du påstår att han säger sägs, vilket renderar din egen sammanfattning "verkar stämma rätt bra" helt tomt.

Du fick begreppen rätt, men i fel ordning, ur sina sammanhang och inget av det du påstått har du ännu styrkt.

Fast jag vetat om detta ett tag nu, blev jag ändå besviken på dig.
Hur många chanser ska du försitta att faktiskt lära dig något nytt?
Citera
2018-04-26, 22:52
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Även alt right brukar gnälla och vara avis på Rubin eller Jordan som råkar tjäna en hel del på generösa fans. Väl förtjänt by the way. Båda har varit modiga, sedan har Rubin försökt bjuda in "leftist" men dom säger alla nej. Dom vågar inte för deras kryptonit är kritik och verklighetscheck. Sedan är det solklart att Rubin vaknat lite för han lyssnar på sina gäster och sedan är han ganska vänlig så ibland kanske vissa önskar att han gick åt "hårdare" men varför skulle han ärligt talat? För att narcissistDwain vill det? Detta är hur hans show är.. lyssnar helt enkelt. Men visst har det blivit lite av en pengaindustri men uppenbart älskar folk det för dom är trött på vänsterns tramsande. Sedan om nu det var främst pengar Rubin ville ha hade han nog inte bestämt sig för att ta sig ut på vägen igen för han var/är en ståuppkomiker med. Sedan har han lagt en del av pengarna på bättre kameror, finare studio etc. så allt går inte till honom.

Springer du ärenden åt din idol Richard Spencer och company igen? Yeeez vad blind du är

Avundsjuk kan man kanske säga, jag skulle nog argumentera för de flesta positioner för de pengarna, och då är jag inte fattig. Det är många som säger att de försöker bjuda in meningsmotståndare men ingen törs komma dit, samtidigt som det finns flera personer som har dokumenterade bevis på hur de försökt få vara med (och inte bara nobodies som söker uppmärksamhet utan respekterade debattörer). Hur det är i Rubins fall vet jag inte men det är iallafall väldigt lätt att säga att ingen törs debattera de.

Jag sa inte ens att det är pengar han främst var ute efter, utan att han har ekonomisk motivation till att aldrig kritisera högern. Jag menar.. Karln kallar sig tydligen demokrat men har aldrig kritiserat Trump. I själva verket påstår han sig vara liberal för det ger honom större trovärdighet, han är liberal och ändå tycker han bara illa om liberaler och ursäktar allt de konservativa gör, han till och med pratar om nyheter, bortsett från Fox news, som fake news. Det är som om jag skulle kalla mig konservativ.

Jag tycker inte han ska gå hårdare åt de han har på sitt program, men han fick gärna erkänna att de har samma åsikter som han själv (och därför blir det ju ganska naturligt att man är snäll när man pratar med de).

Narcissist? Ha, är det för att Jordan pratar om narcissister eller? För någon bättre motivering än så kan du knappast ha.

Men du har en poäng i att han åtminstone har något legitimt en del av pengarna går till, bortsett från tramset att kalla sig liberal och demokrat verkar han inte vara i närheten av lika cynisk som Jordan. Jag skulle inte kalla honom charlatan, bara lika "fair and balanced" som Fox News.
Citera
2018-04-26, 22:55
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Du trodde nog inte att det här skulle kollas upp, tror jag.
Varken tidsangivelserna eller det du påstår att han säger sägs, vilket renderar din egen sammanfattning "verkar stämma rätt bra" helt tomt.

Du fick begreppen rätt, men i fel ordning, ur sina sammanhang och inget av det du påstått har du ännu styrkt.

Fast jag vetat om detta ett tag nu, blev jag ändå besviken på dig.
Hur många chanser ska du försitta att faktiskt lära dig något nytt?
Upplevde bara att en av dessa angivelser var fel även om jag fick söka mig en bit bakåt på den sista och för att få fram ett relevant spår... men ärligt talat så är jag alldeles för förvirrad av det här för att kunna uttala mig.

Alltihop kändes så mycket rimligare när jag trodde att stycket hänvisade till de "Jordan Peterson"-kritiska artiklarna som hon hade läst och länkat någon av... för den här intervjun har jag säkert sett bortåt tio gånger.

Jag vet inte vad jag skulle ha missat och förväntar mig i princip ett hallucinogent uppvaknande om Merapi kan få sin analys att bära. Jag till och med välkomnar det... för det vore uppenbarligen någonting som jag fundamentalt skulle sakna och varenda neuron mellan öronen hade troligen klickat till.
Citera
2018-04-26, 22:59
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
[...] verkar han inte vara i närheten av lika cynisk som Jordan.
Hur upplever du att Jordan Peterson är cynisk? Är bara nyfiken...
Citera
2018-04-27, 08:39
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Läs casen är mitt bästa tips.
Den ickeakademiska översättningen gör inte verkligheten rättvisa.

Jag vill göra det men kan du inte hänvisa till något specifikt? Eller duger vilket som helst?

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Det var knappast några studenter... det var tre andra professorer (och hennes assistenttjänst föll under en av dessa) samt ordföranden från universitetsfakulteten "Gendered Violence Prevention and Support"... som utsatte henne för det här.

Vad universitetet kom fram till - efter stor påtryckning från högre ort - är väldigt irrelevant... både för händelsen och vad den symboliserar.

Var du glad för det. Det är väl det enda som har någon betydelse för dig...

Jaja, du har visst rätt på den punkten. Båda sidor kan missförstå lagen. (Om nu universitetet någonsin hänvisade till den eller om de bara, felaktigt, ansåg att Shepard bröt mot deras interna regler.)

Två fel gör inte ett rätt.
Citera
2018-04-27, 09:02
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag vill göra det men kan du inte hänvisa till något specifikt? Eller duger vilket som helst?
I den länk du fick fanns minst två som angränsar till det vi pratar om.
För att snabbt känna igen dem kan du tänka är denna tolkning gjord utifrån "feelz before reels".
Känsloargument har ingenting i en domstol att göra.
Det är en oerhört farlig utveckling mot diktatur och fascism när vi börjar tulla på yttrandefriheten.
Eller den andra delen av argumentet, påtvingat tal.
I Skottland dömdes en man för att ha lärt sin flickväns hund att göra en gest på kommando. En häktades för en tweet och vissla på tjejer på stan klassificeras som "hatespeech".

Det är bara en tidsfråga innan det drabbar människor som aldrig haft onda avsikter alls.
I Sverige har polis gjort husrannsakan hos gamla kärringar för en påstådd gest.

Då kan de knacka på hos mig när som helst.

Vi behöver INTE yttrandefriheten i de ekokammare där alla håller med varandra. Vi behöver det i de lägena där vi ska säga saker som andra kan tycka är obekvämt eller problematiskt.
Det är den mest grundläggande principen av uttrycket.
Det vi varit så stolta över i 250 år som samhälle.
Nu är det slut och en mörk tid tar över.
Citera
2018-04-27, 09:27
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
I den länk du fick fanns minst två som angränsar till det vi pratar om.
För att snabbt känna igen dem kan du tänka är denna tolkning gjord utifrån "feelz before reels".
Känsloargument har ingenting i en domstol att göra.
Det är en oerhört farlig utveckling mot diktatur och fascism när vi börjar tulla på yttrandefriheten.
Eller den andra delen av argumentet, påtvingat tal.
I Skottland dömdes en man för att ha lärt sin flickväns hund att göra en gest på kommando. En häktades för en tweet och vissla på tjejer på stan klassificeras som "hatespeech".

Det är bara en tidsfråga innan det drabbar människor som aldrig haft onda avsikter alls.
I Sverige har polis gjort husrannsakan hos gamla kärringar för en påstådd gest.

Då kan de knacka på hos mig när som helst.

Vi behöver INTE yttrandefriheten i de ekokammare där alla håller med varandra. Vi behöver det i de lägena där vi ska säga saker som andra kan tycka är obekvämt eller problematiskt.
Det är den mest grundläggande principen av uttrycket.
Det vi varit så stolta över i 250 år som samhälle.
Nu är det slut och en mörk tid tar över.

Att respektera minoriteter har absolut i en demokrati att göra. Det är t o m omöjligt att ha en riktig demokrati om en del av befolkningen diskrimineras eller förtrycks. Yttrandefriheten har aldrig varit och bör aldrig bli absolut och att beivra diskriminering är ett tecken på framsteg för demokratin, inte demokratins kollaps. Det är för mig obegripligt hur man kan förväxla detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in