2018-04-26, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Exakt! Så otroligt konstig tystnad från alla håll. Är ju enbart här på som Fb som fallet dryftas.

Det finns en lång facebook-konversation efter Elisabet Höglunds artikel om ärendet på hennes sida.
Citera
2018-04-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
” Hoppas alla andra mår bra”. Det är en mening ur ett annat Mail. Pianolärarinnan har inte lämnat detta Mail till E. Höglund.

Jaha, men jag är inte bekant med pianolärarinnans alla mail. Inte heller tråden. Eller har jag missat något?
Citera
2018-04-26, 18:29
Bannlyst
Citat:
” Hoppas alla andra mår bra”. Det är en mening ur ett annat Mail. Pianolärarinnan har inte lämnat detta Mail till E. Höglund.

Så tokigt att hon glömde just det mailet, nu när det var det hon ville framhålla i artikeln.....
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-26 kl. 18:40.
Citera
2018-04-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det finns en lång facebook-konversation efter Elisabet Höglunds artikel om ärendet på hennes sida.
Hej Oskar och Hanna,
Det är lugnt. Jag blev lite orolig över att nån i familjen var sjuk. Hoppas allt är bra.
Trevlig sommar

Ur ett annat Mail där pianolärarinnan radar upp båda Hannas o Oskars adresser o skriver detta Mail. Det finns alltså ytterligare ett Mail än detta ovan där pianolärarinnan skriver ” hoppas alla andra mår bra”.
Citera
2018-04-26, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
För Armstark skulle det vara skönt om allt kunde stanna vid att mördarföräldrarna fick behålla initiativet från de dödande initiativen till graven. Så kommer det inte att bli och så har det inte blivit. Det kan vara bra att känna till för fler potentiella mördarpar därute, om det är så illa att fler barn kan drabbas av en slö skola som tillåter utmätning av barns liv.

Jag får för mig att det är Armstark som fört in både borrelia och Tyskland i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]

Om du läser mina inlägg så gjorde jag detta för ett bra tag sedan ! Redan när tidningarna felaktigt gick ut med att det var ljusterapi !

Ja, dels var du Elli09 väldigt tydlig med det för länge sen... Och det är även andra som har tagit upp det tidigare.
Jag har själv nämnt det några ggr, senast nu i min lilla berättelse.
Folk har varit för kåta på att berätta allt dom vet om ME/CFS så borrelian slog aldrig riktigt rot.
NU kanske folk kan se ett sammanhang med sjukdom, Diagnos mm.

Gillar det du skriver Elli09!!!
Citera
2018-04-26, 18:38
Medlem
Citat:
Hej Oskar och Hanna,
Det är lugnt. Jag blev lite orolig över att nån i familjen var sjuk. Hoppas allt är bra.
Trevlig sommar

Ur ett annat Mail där pianolärarinnan radar upp båda Hannas o Oskars adresser o skriver detta Mail. Det finns alltså ytterligare ett Mail än detta ovan där pianolärarinnan skriver ” hoppas alla andra mår bra”.
Det finns några Mail till som inte är lämnade till EH.
Citera
2018-04-26, 18:42
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Alla kommunikationsvägar förutom den till skolan(skolplikten som förhindrade) stängdes ju för båda barnen. Det senaste livstecknet utåt, mot allmänheten, blir då pianolärarinnan, inget annat har kommit fram än så.
Och när det till och med spekuleras i incest(från bland annat mitt håll)men inte en käft från någonstans ifrån har trätt fram någonstans och tagit familjen i försvar.
Inte en endaste en.
Varför?

Det mest omtalade och det mest på sociala medier omskrivna fallet har inte någon, med någon slags anknytning alls till familjen, kommit med några som helst skriverier om.
Det är märkligt, det är minst lika uppseendeväckande som dådet i sig.
Eller var denna familjen så sluten i sig självt att det är först när prover och annat är klara(till sommaren, sägs det) som de kan lära känna familjen i fråga?
Levde familjen så pass formellt att endast provresultat kan göra att anhöriga och andra nära kan ges en bild om vilka slags personer de kan ha varit?
Dödat sina egna och det dessutom fullt friska barn, vem gör egentligen en sådan sak?:-/

Jag vill ju ha det till att det ligger en personlighetsstörning i botten hos en av familjemedlemmarna, därtill hör att isolera partnern och tillhörande släkte ifrån varann, vilket förklarar den sparsamma kontakten. Den personlighetsstörde gläds inte av såna möten och uppvisar ett tydligt ointresse av att vara där. Vid tilltal rycker den missnöjde till, som om den väckts ur en dagdröm - Va?. Deltar inte i konversationer, utan verkar sitta i en bubbla. Närvarande, men ändå inte. Återkommande mörka blickar visar partnern missnöjet och till slut blir den psykologiska pressen för stor och ursäktas med att det är dags att dra sig hemåt.
Likaså vid oväntade vänbesök. Ursäktandet i efterhand blir så stort att relationer med utomstående upphör. Det blir för påfrestande att få alla att köpa ursäkten och snart har man bara den personlighetsstörde att umgås med. Därför kan de närmaste blodsband stå helt främmande för saker som inträffar.

OH har beskrivits som kantig (osocial) och som välutbildad vill vi tro att personen är mer kompetent än andra som är mer sociala. Man drar sig för att ställa direkta frågor utan inbjudan och klampar gärna inte in i reviret s a s. Arbetsgivare ger ofta högre tjänster till den kantige, trots att båda har exakt samma kompetens. Sociala människor ses som mindre begåvade i jämförelse. En del forskare hävdar att tolkningen är medfödd, teorierna går isär dock. Vi låter oss luras hursom.
Kanske var det denna kantighet som öppnade alla portar på vid gavel för OH, som sedan visade sig ha begränsningar i sin briljans. I hans division då alltså, inte min.

*rättar till foliehatten*
Citera
2018-04-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Det är väl fortfarande en trådsanning på att båda barnen hade intyg, på ME/CFS. Man kan ju tycka att anhöriga samt närstående till familjen borde veta det.

Jag har endast fått till mig att det i läkarintyget står kronisk trötthetssyndrom och ingenting annat. Jag har själv valt att tro på detta tills någonting annat som är bekräftat kommer fram.

Jag kan mycket väl förstå att läkare vill vara säkra på sin sak innan de väljer att skriva in en diagnos i ett läkarintyg, speciellt om de symptom patienten lider av är av sådan art att de lätt kan associeras med andra diagnoser. Jag misstänker också att en utredning i tjejernas fall var igång, men att man inte var färdig eller att läkaren inte kunde fastslå exakt vad de lider av.

Det kan vara så att kronisk trötthetssyndrom användes tillsvidare, tills man blev klar med utredningen (som kan ta månader och ibland även år). Så ser jag på saken gällande läkarintyget
Citera
2018-04-26, 18:43
Medlem
Citat:
Det finns några Mail till som inte är lämnade till EH.

Ser på hennes Facebook att sista kommentar är från 26 januari.

Vet du om fler än pianolärarinnan vittnat om sina iakttagelser till Höglund?
Brukar inte vara många som bryr sig, men kanske åtminstone någon till, då?
Finns en uppföljning av allt detta med Höglund, eller är det lagt till handlingarna?
Citera
2018-04-26, 18:46
Medlem
[quote=Vinbergssnacka|63889790]Men om A hade haft borrelia och hade fått antibiotika, så hade väl chansen varit stor att hon hade blivit frisk??? Så på något sätt måste hon ju ha friskt förklarades angående Borellia annars hade man väl fortsatt att behandla för det eller? Jag vill bara påpeka att man inte anser långa antibiotika kurer som bra i Tyskland heller för borrelia, men att det är möjligt att få, själv om det är omstridd. Det har påpekats att placebo effekten är stor (inte initialt, men sen).

Jag undrar fortfarande om A var flera gånger i Tyskland och varför kostnaderna för behandlingen ska ha varit så dyrt.

Hur kan man få ME av Borellia?[/QUOTE]

Läs gärna mina tidigare inlägg så får du svar på beh !
Jag kan tyvärr inte svara på varför det sticker iväg i så stora summor, men det är ju en privatklinik.
Och Ang Borrelia så titta gärna på Malou efter 10 förra veckan handlade det om borrelia och ME.Tydligen många med ME som har borrelia i botten och ME startar väl oftast med en infektion så det är ju inget konstigt med det.
Citera
2018-04-26, 18:48
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Mitt inlägg från tidigare ikväll fick ben och försvann spårlöst... Det var inte OT.

Men vad tycker släktingarna om det som hänt? Har de uttalat sig nånstans? Eller skyller de bara på varandras släkter?
Citera
2018-04-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag är 100% säker på att det här fallet redan utreds av socialstyrelsen. Det har funnits täta vårdkontakter med fyra personer som är döda, varav två suicid, och det är en självklarhet att man vill se över om vården – såväl den somatiska som den psykiatriska – hade kunnat hantera detta annorlunda. I fall som dessa sker utredningarna per automatik.

Jag skulle verkligen önska att du har rätt. Men jag tvivlar. Om du, och andra som undrar vad Socialstyrelsen numera har för sig, vill ägna er åt att läsa deras "färdplan" för de kommande åren så var så goda! Om någon hittar ett enda ord om "tillsyn" eller att de ska "granska" så blir jag förvånad.

http://www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/socialstyrelsen-strategisk-fardplan-2017-2020.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in