2018-04-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu är det såatt Wikipedia är till för icke medicinare till skillnad från om man citerar en massa studier eller faktaböcker. Wiki har inte alltid 100% rätt, men väldigt ofta.
Jag citerade Wiki för att det ger en bra, lättförståelig info - och är väldigt lätt att citera till och för någon annan att kontrollera.

Länken om den svenske läkaren som för 10 månader sedan blev fråntagen sin legitimation är autentisk ovh inte Wiki. Ja det är otillåtet att ge jättedoser antibiotika under lång tid - som det är frågan om vid behandling av kronisk Borreliaga. Inga vanliga terapeutiska doser som annars används vid infektioner och nedsatt immunförsvar. Jättedoser som kan slå ut kroppens funktioner och dessutom förgifta någon.

Att ge barnen Henkow denna typ av mycket ovetenskaplig och direkt livshotande behandling är inget som skulle ha varit tillåtet i Sverige. Det går att få på kontinenten ex Tyskland. Men avlider en patien av detta där slår fällan för läkaren och kliniken igen och det utdöms långa fängelsestraff.

Och ändå så har man öppnat ett center i Uppsala och börjat med denna livsfarliga beh. i Sverige 😎
Citera
2018-04-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Elli jag har tidigare ställt frågan gällande barnens icke diagnos. Du skrev att Hanna och Oskar tyckte det var jobbigt för att flickorna inte hade någon diagnos. Därav min fråga; vet du vad det stod i det påstådda läkarintyget som skolan skall ha fått?

Det är mkt möjligt att de fick nya intyg till hösten på ME men detta är inget de gått ut med till anhöriga el.vänner.Ännu så länge är ALLT sekretess belagt men en dag kommer säkert korrekta uppgifter ut om det om Anh.vill dela med sig vill säga ?!
Citera
2018-04-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Precis! Men hur mycket sk-t har inte hon fått här, bara för att hon brytt sig.
Givetvis var Oskar tvungen att avsluta Moas lektioner, då han hade långtgående planer att ta Moa från skolan pga sjukdom. Hade lektionerna fortsatt med de fakta vi har idag, hade sjukdomen kunnat ifrågasättas på ett helt annat plan via kontakt med skolan och kanske en rekommendation om orosanmälan från denna eller båda. Nu var hon ju inte längre i direkt kontakt med Moa och då kan man dras med tvivel. Denna vänskapsrelation var nog inte önskvärd hos Oskar, som ville hålla relationen ytlig och formell. Kanske Moas enda vuxna kontakt där hon kände sig fri att prata, iaf var på väg.
Bra av pianolärarinnan att ta kontakt med E.H! Fortsätt reagera och agera!

Alla kommunikationsvägar förutom den till skolan(skolplikten som förhindrade) stängdes ju för båda barnen. Det senaste livstecknet utåt, mot allmänheten, blir då pianolärarinnan, inget annat har kommit fram än så.
Och när det till och med spekuleras i incest(från bland annat mitt håll)men inte en käft från någonstans ifrån har trätt fram någonstans och tagit familjen i försvar.
Inte en endaste en.
Varför?

Det mest omtalade och det mest på sociala medier omskrivna fallet har inte någon, med någon slags anknytning alls till familjen, kommit med några som helst skriverier om.
Det är märkligt, det är minst lika uppseendeväckande som dådet i sig.
Eller var denna familjen så sluten i sig självt att det är först när prover och annat är klara(till sommaren, sägs det) som de kan lära känna familjen i fråga?
Levde familjen så pass formellt att endast provresultat kan göra att anhöriga och andra nära kan ges en bild om vilka slags personer de kan ha varit?
Dödat sina egna och det dessutom fullt friska barn, vem gör egentligen en sådan sak?:-/
Citera
2018-04-26, 18:00
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du tolkar mailen enligt eget huvud. Nedan följer hela konversationen där den klart framgår att det handlar om Moas hälsa.

Ämne: Re: Piano

21 aug. 2017 kl. 18:55 skrev YY:
Hej XX,
Hoppas lovet har varit avkopplande. Hur vill NN ha det? Vill hon spela vidare? Vore tacksam om ni kunde höra av er snarast.
Hälsningar,
YY”

Fem dagar senare svarade pappan så här:

"Hej
NN har blivit långvarigt sjuk och kan inte spela denna termin. Kan vi höras inför våren och se om hon mår bättre? Inte troligt men möjligheten finns.
Hälsningar
XX”

Samma dag skrev pianolärarinnan sitt svar till pappan:

”Datum: 26 augusti 2017 13:21:17 CEST
Till: XX
Ämne:Re: Piano
Hej XX,
Hoppas det ordnar sig med NN:s hälsa. Hälsa henne mycket från mig. Hon kan spela själv nån gång hemma. Piano/ musik är kompis för en under hela livet.
Hälsa din fru och önskar lycka till med hälsan till NN
YY"
Bra att vi fick läsa det här igen. Det är OTROLIGT att så lite text kan tolkas till så MYCKET.
Citera
2018-04-26, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Tyvärr så är det nog i stort sett mycket svårt numera att få till stånd tillsyn över vare sig vård, socialtjänst eller skola. Och har man inte ens partsställning vill jag påstå att det nog är direkt omöjligt - om man inte är journalist!

Socialstyrelsen sysslar i stort sett inte ens längre med tillsyn. Deras tillsyn har sedan länge övertagits av IVO. Och den myndigheten tar upp väldigt få ärenden för granskning.

Skolinspektionen utreder anmälningar mot skolan. Om en anmälan kommer från en person som inte är part, (dvs, är elev eller förälder) så avskrivs förmodligen ärendet direkt utan åtgärd.

Undantagen är sådana fall som blir omtalade och ifrågasatta i media. Dessa brukar tillsynsmyndigheterna kunna bli starkt intresserade av. Då kan t.ex. IVO och JO sätta igång med att granska samma ärende.

Pianoläraren har nog rätt i att det endast är sådana fall som fått uppmärksamhet i media som en granskning kan komma till stånd.

Jag är 100% säker på att det här fallet redan utreds av socialstyrelsen. Det har funnits täta vårdkontakter med fyra personer som är döda, varav två suicid, och det är en självklarhet att man vill se över om vården – såväl den somatiska som den psykiatriska – hade kunnat hantera detta annorlunda. I fall som dessa sker utredningarna per automatik.
Citera
2018-04-26, 18:10
Medlem
Men om A hade haft borrelia och hade fått antibiotika, så hade väl chansen varit stor att hon hade blivit frisk??? Så på något sätt måste hon ju ha friskt förklarades angående Borellia annars hade man väl fortsatt att behandla för det eller? Jag vill bara påpeka att man inte anser långa antibiotika kurer som bra i Tyskland heller för borrelia, men att det är möjligt att få, själv om det är omstridd. Det har påpekats att placebo effekten är stor (inte initialt, men sen).

Jag undrar fortfarande om A var flera gånger i Tyskland och varför kostnaderna för behandlingen ska ha varit så dyrt.

Hur kan man få ME av Borellia?
Citera
2018-04-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Bra att vi fick läsa det här igen. Det är OTROLIGT att så lite text kan tolkas till så MYCKET.

Ja, inte undra på att slutsatserna blir så felaktiga.
Citera
2018-04-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Alla kommunikationsvägar förutom den till skolan(skolplikten som förhindrade) stängdes ju för båda barnen. Det senaste livstecknet utåt, mot allmänheten, blir då pianolärarinnan, inget annat har kommit fram än så.
Och när det till och med spekuleras i incest(från bland annat mitt håll)men inte en käft från någonstans ifrån har trätt fram någonstans och tagit familjen i försvar.
Inte en endaste en.
Varför?

Det mest omtalade och det mest på sociala medier omskrivna fallet har inte någon, med någon slags anknytning alls till familjen, kommit med några som helst skriverier om.
Det är märkligt, det är minst lika uppseendeväckande som dådet i sig.
Eller var denna familjen så sluten i sig självt att det är först när prover och annat är klara(till sommaren, sägs det) som de kan lära känna familjen i fråga?
Levde familjen så pass formellt att endast provresultat kan göra att anhöriga och andra nära kan ges en bild om vilka slags personer de kan ha varit?
Dödat sina egna och det dessutom fullt friska barn, vem gör egentligen en sådan sak?:-/
Exakt! Så otroligt konstig tystnad från alla håll. Är ju enbart här på som Fb som fallet dryftas.
Citera
2018-04-26, 18:19
Bannlyst
Citat:
Du tolkar mailen enligt eget huvud. Nedan följer hela konversationen där den klart framgår att det handlar om Moas hälsa.

Hej XX,
Hoppas lovet har varit avkopplande. Hur vill NN ha det? Vill hon spela vidare? Vore tacksam om ni kunde höra av er snarast.
Hälsningar,
YY”

"Hej
NN har blivit långvarigt sjuk och kan inte spela denna termin. Kan vi höras inför våren och se om hon mår bättre? Inte troligt men möjligheten finns.
Hälsningar
XX”

Hej XX,
Hoppas det ordnar sig med NN:s hälsa. Hälsa henne mycket från mig. Hon kan spela själv nån gång hemma. Piano/ musik är kompis för en under hela livet.
YY"

Uppenbarligen har Missan med flera i denna tråd – medvetet eller omedvetet – fullständigt misstolkat pianolärarinnans epostkorrespondens eller oro för övriga familjemedlemmar. O verkar inte heller alls ha uttryckt som Missan påstod att pianolärarinnan skrev, att Moa aldrig mer skulle spela piano.

Det här börjar likna ett lika vansinnigt effektsökeri som den om Mio-affischen. Jag tycker att Missan ska ta sig en funderare över vad hon sprider för desinformation i den här tråden. Vissa skribenter bör nog också fundera på hur mycket de ska backa upp någon som har en så iögonfallande skev bild av verkligheten. Stöttar man nämligen en sådan förvirrad person, får man själv ett ansvar för konsekvenserna av det. Så låt gärna bli det!
Citera
2018-04-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
M gick två dagar i skolan plus hemundervisning 3 dagar per vecka !

Nyhet inte bara gör mig tror jag.

Då gick Agnes 1 dag i skolan?
Citera
2018-04-26, 18:22
Medlem
Citat:

Hej XX,
Hälsningar,
YY”

"Hej
Hälsningar
XX”

Hej XX,
YY"
” Hoppas alla andra mår bra”. Det är en mening ur ett annat Mail. Pianolärarinnan har inte lämnat detta Mail till E. Höglund.
Citera
2018-04-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]

Och ändå så har man öppnat ett center i Uppsala och börjat med denna livsfarliga beh. i Sverige 😎
Hoppas det som öppnades i Uppsala tillhör ett statligt sjukhus. Inte nån privatklinik som vill tjäna pengar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in