2018-04-26, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
På vilket sätt hindrar pianolärarinnan utredningen?
I vilka sociala medier "profiterar" pianolärarinnan på M och A?

Vår konversation är över, men du har tur, för om du läser mitt förra inlägg som jag skrev till dig, så hittar du svaren på dina frågor eller inser att frågorna beror på dina egna missförstånd. Om du inte lyckas med det, finns det tyvärr inget mer jag kan göra för dig.
Fortsätt kämpa!
Citera
2018-04-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag håller öppet för fler möjligheter, till skillnad från dig som är en enkelspårig person, kanske med samma problematik som O, vilket ledde fram till en lösning som var så fyrkantig på ett problem där det fanns många möjliga, bättre lösningar. Vill uppmana dig att tänka mer brett kring olika frågeställningar.

Berätta vilken problematik du tycker att jag delar med Oskar? Varför ska jag tänka brett om frågeställningar för att diskutera ett fall utifrån dom fakta som finns. Ge något exempel på en sån frågeställning som enligt din åsikt skulle föra tråden framåt och leda till ökad förståelse över familjetragedin?

Jag tror helt enkelt att du saknar förmågan att mentalisera. https://www.specialnest.se/hjalpmedel/mentalisering-att-se-sig-sjalv-utifran-och-andra-inifran
Citera
2018-04-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Hej, du skriver ofta intressant, och särskilt senaste dagarna. Några funderingar utifrån detta:
1) i inlägget jag citerat ovan skriver du att M gick i skolan två dagar/vecka. Annars står det ju alltid i tråden att hon hemskolades 100% direkt fr.o.m. augusti. Vill bara kolla så jag fattat dig rätt.
2) de åkte till Tyskland för stora doser antibiotika för A, för stora summor pengar. Jag kan inte de olika diagnoser som figurerar här, men har tolkat det som att det är något som kan testas om man misstänker kronisk borrelia? Åtminstone har jag inte uppfattat det i samband med ME.
3) du skrev att föräldrarna tyckte det var jobbigt att inte ha riktig diagnos på tjejerna
4) tjejerna var hemskolade med intyg på ME/CFS (inte uppgift från dig)

2+3+4: trodde inte föräldrarna på diagnosen ME?
Ja M var i skolan två dagar i veckan med reservation att hon kunde lämna om det blev för ansträngande för henne

Ja det stämmer bra det syns på blodprov.

Jag är ledsen jag inte kan svara på den andra frågan.
Det är möjligt de fick diagnosen i höstas på läkarintyg som tidigare varit kronisk el idiopatisk trötthetssyndrom ?! De har inte nämnt detta till varken släkt eller vänner utan forsatt sagt att de lider av kronisk trötthet.
Fråga mig inte varför ! Finns säkert en anledning till det också el så är det så att anh inte accepterat diagnosen och därför inte vill prata om detta ! Och inte helt ovanligt att patienter med borrelia får diagnosen ME !
Citera
2018-04-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Därför undrade pianolärarinnan i augusti 2017 via Mail till Oskar ” hoppas alla andra mår bra”.
Med det menade hon mest Oskars psykiska mående. Hon hade sett hur Oskar blev sämre o sämre under våren 2017. Pianolärarinnan visste att det inte var nåt fel på Moa.

I bland annat detta kring pianolärarinnan här ovan så framgår ju det som ALLA uppmanas till, nämligen det att fråga.
– Samhället behöver bli bättre på att se varningssignaler på att någon mår dåligt eller kan ha tankar på att skada sig själv eller andra. Sedan gäller det att våga fråga, det är viktigt(mitt fetade)
https://www.expressen.se/kvallsposten/samhallet-maste-kunna-se-varningssignalerna/
Måste vara fruktansvärt att, som pianolärarinnan, ha försökt nå fram genom att våga fråga, men då inte lyckats förhindra något:-//
Men bra samtidigt att det åtminstone i efterhand kommit fram fakta som kanske kan vara till hjälp för att förhindra fler liknande dåd mot barn.
Citera
2018-04-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Och hade hon velat få fallet granskat av någon tillsynsmyndighet, vänder man sig naturligtvis till dessa direkt och inte till en skandaljournalist.

Tyvärr så är det nog i stort sett mycket svårt numera att få till stånd tillsyn över vare sig vård, socialtjänst eller skola. Och har man inte ens partsställning vill jag påstå att det nog är direkt omöjligt - om man inte är journalist!

Socialstyrelsen sysslar i stort sett inte ens längre med tillsyn. Deras tillsyn har sedan länge övertagits av IVO. Och den myndigheten tar upp väldigt få ärenden för granskning.

Skolinspektionen utreder anmälningar mot skolan. Om en anmälan kommer från en person som inte är part, (dvs, är elev eller förälder) så avskrivs förmodligen ärendet direkt utan åtgärd.

Undantagen är sådana fall som blir omtalade och ifrågasatta i media. Dessa brukar tillsynsmyndigheterna kunna bli starkt intresserade av. Då kan t.ex. IVO och JO sätta igång med att granska samma ärende.

Pianoläraren har nog rätt i att det endast är sådana fall som fått uppmärksamhet i media som en granskning kan komma till stånd.
Citera
2018-04-26, 17:06
Medlem
Citat:
Därför undrade pianolärarinnan i augusti 2017 via Mail till Oskar ” hoppas alla andra mår bra”.
Med det menade hon mest Oskars psykiska mående. Hon hade sett hur Oskar blev sämre o sämre under våren 2017. Pianolärarinnan visste att det inte var nåt fel på Moa.

Du tolkar mailen enligt eget huvud. Nedan följer hela konversationen där den klart framgår att det handlar om Moas hälsa.

Ämne: Re: Piano

21 aug. 2017 kl. 18:55 skrev YY:
Hej XX,
Hoppas lovet har varit avkopplande. Hur vill NN ha det? Vill hon spela vidare? Vore tacksam om ni kunde höra av er snarast.
Hälsningar,
YY”

Fem dagar senare svarade pappan så här:

"Hej
NN har blivit långvarigt sjuk och kan inte spela denna termin. Kan vi höras inför våren och se om hon mår bättre? Inte troligt men möjligheten finns.
Hälsningar
XX”

Samma dag skrev pianolärarinnan sitt svar till pappan:

”Datum: 26 augusti 2017 13:21:17 CEST
Till: XX
Ämne:Re: Piano
Hej XX,
Hoppas det ordnar sig med NN:s hälsa. Hälsa henne mycket från mig. Hon kan spela själv nån gång hemma. Piano/ musik är kompis för en under hela livet.
Hälsa din fru och önskar lycka till med hälsan till NN
YY"
Senast redigerad av Remark 2018-04-26 kl. 17:13.
Citera
2018-04-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja M var i skolan två dagar i veckan med reservation att hon kunde lämna om det blev för ansträngande för henne

Ja det stämmer bra det syns på blodprov.

Jag är ledsen jag inte kan svara på den andra frågan.
Det är möjligt de fick diagnosen i höstas på läkarintyg som tidigare varit kronisk el idiopatisk trötthetssyndrom ?! De har inte nämnt detta till varken släkt eller vänner utan forsatt sagt att de lider av kronisk trötthet.
Fråga mig inte varför ! Finns säkert en anledning till det också el så är det så att anh inte accepterat diagnosen och därför inte vill prata om detta ! Och inte helt ovanligt att patienter med borrelia får diagnosen ME !

Tycker det är bra att du hänger kvar i tråden. Så din teori, eller kanske läkarnas/H och O:s, är att Agnes kan ha fått ME av borrelia. Låter mycket troligt tycker jag.

Men vad led Moa av? Hon kan väl inte också haft borrelia? Vad trodde man låg bakom hennes trötthet.
Citera
2018-04-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Nej, Moa gick aldrig i skolan ht2017.

Meningen var det vid mötet i början av juni men två månader senare så konstaterades att hon också behövde hemundervisning och skolan fick ett läkarintyg om det.

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/

M gick två dagar i skolan plus hemundervisning 3 dagar per vecka !
Citera
2018-04-26, 17:09
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
[/b]

I bland annat detta kring pianolärarinnan här ovan så framgår ju det som ALLA uppmanas till, nämligen det att fråga.
– Samhället behöver bli bättre på att se varningssignaler på att någon mår dåligt eller kan ha tankar på att skada sig själv eller andra. Sedan gäller det att våga fråga, det är viktigt(mitt fetade)
https://www.expressen.se/kvallsposten/samhallet-maste-kunna-se-varningssignalerna/
Måste vara fruktansvärt att, som pianolärarinnan, ha försökt nå fram genom att våga fråga, men då inte lyckats förhindra något:-//
Men bra samtidigt att det åtminstone i efterhand kommit fram fakta som kanske kan vara till hjälp för att förhindra fler liknande dåd mot barn.

Precis! Men hur mycket sk-t har inte hon fått här, bara för att hon brytt sig.
Givetvis var Oskar tvungen att avsluta Moas lektioner, då han hade långtgående planer att ta Moa från skolan pga sjukdom. Hade lektionerna fortsatt med de fakta vi har idag, hade sjukdomen kunnat ifrågasättas på ett helt annat plan via kontakt med skolan och kanske en rekommendation om orosanmälan från denna eller båda. Nu var hon ju inte längre i direkt kontakt med Moa och då kan man dras med tvivel. Denna vänskapsrelation var nog inte önskvärd hos Oskar, som ville hålla relationen ytlig och formell. Kanske Moas enda vuxna kontakt där hon kände sig fri att prata, iaf var på väg.
Bra av pianolärarinnan att ta kontakt med E.H! Fortsätt reagera och agera!
Senast redigerad av larsingvarsfru 2018-04-26 kl. 17:14.
Citera
2018-04-26, 17:11
Medlem
Citat:
Agnes gick obehindrat. Satte sig och läste en bok så länge. En mogen intelligent tjej

Vad kan det ha varit för bok?

Och en tonåring som läser en bok medan den sitter och väntar på något och inte sitter med sin mobil?
Jag ser till och med gamla människor som sitter med mobilen i väntrum och dylikt.
Så ganska ovanligt med tanke på vilken tid vi lever i att en tonåring "sitter med en bok" medan den väntar på något.
Men så dog hon även "ovanligt".
Citera
2018-04-26, 17:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Åter igen hänvisar du till Wikipedia...förkastligt oavsett om du är här som läkare el privatperson.Det är väl tur inte borreliapatienter blir hänvisade till dig då ! Och vad då livsfarlig beh.? Har en syster som går på Antibiotika hela tiden på grund av immunologisk sjukdom så livsfarligt är väl att ta i ?!

Nu är det såatt Wikipedia är till för icke medicinare till skillnad från om man citerar en massa studier eller faktaböcker. Wiki har inte alltid 100% rätt, men väldigt ofta.
Jag citerade Wiki för att det ger en bra, lättförståelig info - och är väldigt lätt att citera till och för någon annan att kontrollera.

Länken om den svenske läkaren som för 10 månader sedan blev fråntagen sin legitimation är autentisk ovh inte Wiki. Ja det är otillåtet att ge jättedoser antibiotika under lång tid - som det är frågan om vid behandling av kronisk Borreliaga. Inga vanliga terapeutiska doser som annars används vid infektioner och nedsatt immunförsvar. Jättedoser som kan slå ut kroppens funktioner och dessutom förgifta någon.

Att ge barnen Henkow denna typ av mycket ovetenskaplig och direkt livshotande behandling är inget som skulle ha varit tillåtet i Sverige. Det går att få på kontinenten ex Tyskland. Men avlider en patien av detta där slår fällan för läkaren och kliniken igen och det utdöms långa fängelsestraff.
Citera
2018-04-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
För Armstark skulle det vara skönt om allt kunde stanna vid att mördarföräldrarna fick behålla initiativet från de dödande initiativen till graven. Så kommer det inte att bli och så har det inte blivit. Det kan vara bra att känna till för fler potentiella mördarpar därute, om det är så illa att fler barn kan drabbas av en slö skola som tillåter utmätning av barns liv.

Jag får för mig att det är Armstark som fört in både borrelia och Tyskland i tråden.

Om du läser mina inlägg så gjorde jag detta för ett bra tag sedan ! Redan när tidningarna felaktigt gick ut med att det var ljusterapi !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in