Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 13:30
  #21433
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Glöm inte att Agnes var med på skolavslutningen 22 december och verkade inte iögonfallande sjuk eller annat för övriga, vad som framkommit hittills.

Jo jag vet det, och det är en detalj som stör mig lite.
Jag har ingen aning, men min gissning är att sjukdomen har bra o dåliga dagar.
Skolavslutningen har hon sett fram emot, träffa alla klasskompisar, känna sig delaktig.
Det blir en bra dag... i alla fall under dom 2 timmarna.

Jag vet inte vad jag tror egentligen...
Fan.
Citera
2018-03-17, 13:40
  #21434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Den allra mest näraliggande gissningen till innebörden av "det som inte fick hända har hänt" ´tycker jag är att en person som uttalat självmordstankar gjorde allvar av sina funderingar och verkligen avslutade sitt liv.

Låter rimligt! Inte fullt lika troligt, men dock möjligt, är att det som syftas är just det som hände, dvs att hela familjen utplånades.
Citera
2018-03-17, 13:56
  #21435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Låter rimligt! Inte fullt lika troligt, men dock möjligt, är att det som syftas är just det som hände, dvs att hela familjen utplånades.

Jag tror inte att OH eller HB har uttryckt självmordstankar till någon.
Men att han har berättat om hur han upplevde situationen hemma.

Edit: alltså man kan väl inte jobba på LU, uttrycker självmordstankar utan att en himla massa åtgärdar hade satts in. Eller? Det är ju ingen som inte då försöka att organisera akut hjälp. Man vill ju absolut inte att något händer och man inte har gjort något. Det vill man inte har på sitt samvete.
__________________
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-17 kl. 14:00.
Citera
2018-03-17, 13:58
  #21436
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag kan hålla med om att diskussionen om "ME eller inte ME" inte riktigt är den springande punkten. Det räcker med att konstatera att någon (en eller flera) i familjen troligtvis led av svår fysisk sjukdom. Det verkar också sannolikt att en (eller flera) led av svår psykisk ohälsa, kanske som en följd av de fysiska problemen. Och det är här frågorna kommer:

Hur hanterade familjen all denna psykiska ohälsa? Vilken hjälp hade de redan sökt och vilken hjälp har de eventuellt avstått från att söka?

Med facit i hand anar vi att en av föräldrarna - eller båda - antagligen var djupt deprimerad(e) och förmodligen skulle ha behövt vård på psykiatrisk klinik. Sökte man sådan hjälp?

Om det fanns ett motstånd mot att ha kontakt med psykiatrin så är detta ett samhällsproblem: om vi fortfarande, år 2018, drar oss för att söka adekvat hjälp på grund av skam och fördomar, så borde någonting göras i fråga om folkupplysning, attityd- och värderingsdiskussioner, folkhälsokampanjer mm. Och kanske borde man finna nya, smidigare sätt att kontakta psykiatrin, som känns mindre stigmatiserande än de vägar som finns idag? (om de nuvarande nu upplevs som stigmatiserande).

Det finns ju några punkter i historien som tycks kunna skilja ut den och som känns väldigt signifikativa: alla döda, föräldrarna överens enligt signerat avskedsbrev, hemundervisning och ej helt klar diagnos på två grundskoledöttrar som insjuknat i ungefär samma ålder, bjärredsvilla, inga varningsflaggor vad gäller kontakt med inkopplade skola/ myndigheter, två fullt fungerande högpresterande åtminstone delvis hyperaktiva högutbildade föräldrar, varav pappan i helt akademisk miljö, tidigare cancer hos modern, översvallande positivt utlåtande rörande ansökan om professors titel före 50 års ålder. Översvallande positiv känsloyttring från student/doktorand. Egentligen räcker kanske detta för att "sortera" händelsen, och att sjukdomen ("allvarliga sjukdomstillstånd") är svår till dödlig behöver man kanske inte tvivla på.

Ett aber kan vara om pappan på något sätt psykiskt "nötte ner" sin familj genom att lägga allt mentalt fokus på sin karriär och doktorander, och insåg först sent sitt ansvar.

Sen är det väl förstås en fråga om sjukdomarna är obotliga, fysiska och dödande eller mer av blandkaraktär. Och hur föräldrar och samhället har reagerat på detta över tid.

Dvs. var föräldrarnas beslut mer eller mindre "välgrundat" från deras egen synvinkel, eller byggde det till sist på en egoistisk felsyn med grund i personliga misslyckanden eller etc.

Det ser ju ut att kunna finnas en form av statusdimension, och därmed skam.

Men synbarligen har skolan haft full insyn, om inte föräldrarna mörkat deras riktiga diagnoser.

För mig så känns det dock mest troligt att i princip alla ödets boxar varit ikryssade i detta fall. Och att familjen gått under under detta. Annars hade något sett annorlunda ut. Man har troligen fått bara Svarte Petter på hand.

Det finns inget eller väldigt lite som talar för något ondskefullt utbrott, bara sånt som talar för undvikande av lidande, dödsångest, misär och snabb eller långsammare undergång.

Det är skammen för att inte kunna underhålla och uppehålla den känslomässiga och materiella livskvalitén intill dödsögonblicket, kanske.

Det kan finnas lite självöverskattning med i potten, visst. Men upplevelsen att inte kunna skydda familjen från smärta och lidande kan nog vara stark, eller växa sig stark, när man är helt försvagad på alla områden.

Sen hänger det ju på om flickorna var döende eller ej. Eller kanske bara föräldrarna, eller tre av dem eller alla fyra.

Vi får se...
Citera
2018-03-17, 14:08
  #21437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns ju några punkter i historien som tycks kunna skilja ut den och som känns väldigt signifikativa: alla döda, föräldrarna överens enligt signerat avskedsbrev, hemundervisning och ej helt klar diagnos på två grundskoledöttrar som insjuknat i ungefär samma ålder, bjärredsvilla, inga varningsflaggor vad gäller kontakt med inkopplade skola/ myndigheter, två fullt fungerande högpresterande åtminstone delvis hyperaktiva högutbildade föräldrar, varav pappan i helt akademisk miljö, tidigare cancer hos modern, översvallande positivt utlåtande rörande ansökan om professors titel före 50 års ålder. Översvallande positiv känsloyttring från student/doktorand. Egentligen räcker kanske detta för att "sortera" händelsen, och att sjukdomen ("allvarliga sjukdomstillstånd") är svår till dödlig behöver man kanske inte tvivla på.

Ett aber kan vara om pappan på något sätt psykiskt "nötte ner" sin familj genom att lägga allt mentalt fokus på sin karriär och doktorander, och insåg först sent sitt ansvar.

Sen är det väl förstås en fråga om sjukdomarna är obotliga, fysiska och dödande eller mer av blandkaraktär. Och hur föräldrar och samhället har reagerat på detta över tid.

Dvs. var föräldrarnas beslut mer eller mindre "välgrundat" från deras egen synvinkel, eller byggde det till sist på en egoistisk felsyn med grund i personliga misslyckanden eller etc.

Det ser ju ut att kunna finnas en form av statusdimension, och därmed skam.

Men synbarligen har skolan haft full insyn, om inte föräldrarna mörkat deras riktiga diagnoser.

För mig så känns det dock mest troligt att i princip alla ödets boxar varit ikryssade i detta fall. Och att familjen gått under under detta. Annars hade något sett annorlunda ut. Man har troligen fått bara Svarte Petter på hand.

Det finns inget eller väldigt lite som talar för något ondskefullt utbrott, bara sånt som talar för undvikande av lidande, dödsångest, misär och snabb eller långsammare undergång.

Det är skammen för att inte kunna underhålla och uppehålla den känslomässiga och materiella livskvalitén intill dödsögonblicket, kanske.

Det kan finnas lite självöverskattning med i potten, visst. Men upplevelsen att inte kunna skydda familjen från smärta och lidande kan nog vara stark, eller växa sig stark, när man är helt försvagad på alla områden.

Sen hänger det ju på om flickorna var döende eller ej. Eller kanske bara föräldrarna, eller tre av dem eller alla fyra.

Vi får se...

Varför ska man kunna anta att flickorna var döende?
Citera
2018-03-17, 14:12
  #21438
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja, den tolkningen ligger närmast till hands för "det som inte fick hända, hände" men inte för "den senaste tiden förtjänade inte du"
Där syftar man med största sannolikhet på något helt annat - men vad?

Vill tillägga att jag tolkar det som arbetsrelaterat eftersom en kollega uttryckte sig så, samt att barnen varit sjuka länge så min tolkning är att de senaste månaderna har något som setts som orättvist, påfrestande, upprörande etc. på arbetet.

Det är sant att det ljuder lite speciellt men jag tror inte det behöver betyda mer än att personen inte var sig lik och inte kunde prestera, och att man naturligt nog antog att detta var oönskad påverkan från något på en annars självreglerande kraft, som helst av allt vill prestera. Det är lätt att inbilla sig att det är slitningar i familjen, eftersom man nog associerar sömnbrist och olycklighet med ett par som inte kommer överens...
Citera
2018-03-17, 14:19
  #21439
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tror inte att OH eller HB har uttryckt självmordstankar till någon.
Men att han har berättat om hur han upplevde situationen hemma.

Edit: alltså man kan väl inte jobba på LU, uttrycker självmordstankar utan att en himla massa åtgärdar hade satts in. Eller? Det är ju ingen som inte då försöka att organisera akut hjälp. Man vill ju absolut inte att något händer och man inte har gjort något. Det vill man inte har på sitt samvete.

Låg interaktion från arbetsgivarens sida är mer vad som slår en. OH inser att han blir "anmäld" om han uttrycker självmordstankar, och undviker det säkert. Dessutom torde man välja vem man yttrar sig för.

Men det lär väl räcka om OH säger att det är tufft, och det ser tufft ut, så kan ju folk föreställa sig saker, i efterhand. Men arbetsgivaren bör ju ha varit informerad om vad som syntes fattas honom. De låter inte folk gå runt och se härjade ut.
Citera
2018-03-17, 14:22
  #21440
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
.....osv....osv....Sen hänger det ju på om flickorna var döende eller ej. Eller kanske bara föräldrarna, eller tre av dem eller alla fyra.

Vi får se...

Jag tror att det var en olycklig kombination.
JA, Agnes hade "kronisk trötthetssyndrom" (eventuellt ME) som sakta blev värre o värre men vissa dagar var bra.... andra riktigt skit-dåliga.
Hon var inte dödligt sjuk, men tillräckligt dålig för att få hemundervisning.
Detta berodde på ett genfel, som aktiverats av borrelia eller gardasil, eller liknande (skit samma)
Moa visar samma symptom.
Hon är i starten av sin sjukdom.
Detta går såklart att leva med, och med täta kontakter med läkare så borde man kunna leva vidare, och jag ser ingen anledning till att dö på grund av det.
Vad kan det då vara ??
Jo.. Hanna var inne i en fruktansvärd depression. Hanna mådde jättedåligt och hade bland annat stora sömnproblem.
Och varför mådde hon då så dåligt?
Jag tror att hon var ganska ok när "bara" Agnes var sjuk, men när även Moa blir dålig så klarar hon inte det.
Hon anklagar sig själv o Oskar för detta, och hon kan inte hantera det.
Hade hon mått bra, så hade dom levt idag.
Men hennes tillstånd gjorde flickorna ännu sämre.
Hon hittar ingen lösning på sin destruktiva spiral... hon anklagar sig själv, hon anklagar Oskar.
Oskar måste leva med detta, och det slutar såklart med att han oxå går in i en depression.
Han får också skuldkänslor......
Hanna vill att detta skall ta slut.
Hanna var drivande.
Hannas depression gjorde familjensituationen ohållbar.
Barnens sjukdomar blev värre pga Hanna...
Till slut gick det inte längre.........
Citera
2018-03-17, 14:23
  #21441
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Varför ska man kunna anta att flickorna var döende?

För att alllt lyser "normalt" över hela saken, och det är onormalt för en förälder att ta livet av ej döende barn.

Med reservation för att det kan ha varit föräldrarna som var omedelbart döende (se mitt stycke mot slutet), och döttrarna bara "oförmögna att ta vara på sig själva."
Citera
2018-03-17, 14:25
  #21442
Avstängd
Frank.Einsteins avatar
Konstig somatisk sjukdom + psykisk sjukdom + olyckliga omständigheter, kan leda till katastrof.
Inget nytt under solen där, även om just detta fall är ett unikum. Men insatt i ett större perspektiv på en högre hierarkisk nivå, är det egentligen inte så märkligt.
Citera
2018-03-17, 14:26
  #21443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror att det var en olycklig kombination.
JA, Agnes hade "kronisk trötthetssyndrom" (eventuellt ME) som sakta blev värre o värre men vissa dagar var bra.... andra riktigt skit-dåliga.
Hon var inte dödligt sjuk, men tillräckligt dålig för att få hemundervisning.
Detta berodde på ett genfel, som aktiverats av borrelia eller gardasil, eller liknande (skit samma)
Moa visar samma symptom.
Hon är i starten av sin sjukdom.
Detta går såklart att leva med, och med täta kontakter med läkare så borde man kunna leva vidare, och jag ser ingen anledning till att dö på grund av det.
Vad kan det då vara ??
Jo.. Hanna var inne i en fruktansvärd depression. Hanna mådde jättedåligt och hade bland annat stora sömnproblem.
Och varför mådde hon då så dåligt?
Jag tror att hon var ganska ok när "bara" Agnes var sjuk, men när även Moa blir dålig så klarar hon inte det.
Hon anklagar sig själv o Oskar för detta, och hon kan inte hantera det.
Hade hon mått bra, så hade dom levt idag.
Men hennes tillstånd gjorde flickorna ännu sämre.
Hon hittar ingen lösning på sin destruktiva spiral... hon anklagar sig själv, hon anklagar Oskar.
Oskar måste leva med detta, och det slutar såklart med att han oxå går in i en depression.
Han får också skuldkänslor......
Hanna vill att detta skall ta slut.
Hanna var drivande.
Hannas depression gjorde familjensituationen ohållbar.
Barnens sjukdomar blev värre pga Hanna...
Till slut gick det inte längre.........

Hur förklarar du att hon jobbade som vanligt fram till jul, samt var på julbord i Gbg i början av december?
Citera
2018-03-17, 14:26
  #21444
Avstängd
Frank.Einsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
För att alllt lyser "normalt" över hela saken, och det är onormalt för en förälder att ta livet av ej döende barn.

Med reservation för att det kan ha varit föräldrarna som var omedelbart döende (se mitt stycke mot slutet), och döttrarna bara "oförmögna att ta vara på sig själva."

Om inte det normala var en skickligt utförd charad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback