Citat:
Jo, nog verkar Jan ha köpt sina följare. Låg kanske inget i att han var något socialt geni trots allt.
Men det kan ju inte vara på riktigt? Han har alltså sökt, gått vidare och varit såpass entusiastisk inför sin medverkan att han testat plankan hemma, beskriver sig själv som en nörd osv. Sen på ön visar han noll intresse eller reflektion kring sin egen ställning i tävlingen, han fattar inte hur han ska pakta eller rösta, han provocerar lagkompisar till synes för nöjet.
Kolla på hans insatser, typ vid dragkampen; det han gör är precis vad någon skulle göra för att avsiktligt vara till maximal belastning för sitt lag. Han kan inte bara göra så av misstag, han måste verkligen gå in för det. Han kan inte vara seriös.
Men det kan ju inte vara på riktigt? Han har alltså sökt, gått vidare och varit såpass entusiastisk inför sin medverkan att han testat plankan hemma, beskriver sig själv som en nörd osv. Sen på ön visar han noll intresse eller reflektion kring sin egen ställning i tävlingen, han fattar inte hur han ska pakta eller rösta, han provocerar lagkompisar till synes för nöjet.
Kolla på hans insatser, typ vid dragkampen; det han gör är precis vad någon skulle göra för att avsiktligt vara till maximal belastning för sitt lag. Han kan inte bara göra så av misstag, han måste verkligen gå in för det. Han kan inte vara seriös.
Nä, jag vet verkligen inte heller. Jag håller helt med om att han är för mycket. Samtidigt vet jag inte om man skulle orka hålla i en karaktär under de svältförhållandena de lever under. Jag tror inte det skulle gå att hålla hjärnan tillräckligt under kontroll för att leva ut sin karaktär 24/7. Snarare tror jag att svälten tar fram de sämsta sidorna i folk, och att det är förklaringen till att han är som han är.
Och jag menar, visst händer det att man träffar människor som liknar Jan? Helt skev självbild, självförhärligande, självbedräglig. Ingen som helst känsla för hur de uppfattas. Folk sitter och håller med honom när han pratar, samtidigt som alla gemensamt skrattar åt honom bakom hans rygg. Det enda märkliga/tveksamma är att TV4 valt att ta med honom. Men det kanske inte framgick fullt hur knäpp han var under castingen, då de ändå vill ha med ganska udda fåglar.
Sen är det ju så att det verkar vara väldigt populärt att casta folk som arbetar som statister till realityserier. Jag vet inte om det är så att de blir castade till en roll, eller om det är så att statister generellt "blir bra TV", kanske att de är så uppmärksamhetskåta att de inte bryr sig om de gör bort sig. Och att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet i deras värld.
Är spänd på hur det går för Jan framöver, jag tänkte att det fanns en liten chans att han faktiskt medvetet gjorde sig omöjlig i lag syd och att han skulle få en nystart i lag nord. Men det tog inte många minuter innan det sprack för honom där också.