2018-04-24, 21:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Filmer är efter innehållet som manualer dessutom fanns det även texter med likartat innehåll samt anatomiska studier av underliv i materialet som hittats
Ja, precis och med tanke på mängder av material så har ÅK givetvis fört fram allt detta om det så är grillspett som påminner om den 50 cm tillspetsade mejseln och bindande i Nautilus eller att hugga kvinnor i underliv eller anatomi som du skriver.
Allt äckel finns där, allt har han runkat till innan.
Citera
2018-04-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det verkar att ingen vet svaret till frågan som jag ställde tidigare.

Om rätten tar hänsyn till ub-experten, då, blir Madsen dömd för mord utan tvekan. En annan sak som kan fälla sadisten Madsen, är att rätten går med åklagarens påstående att han har utfört sexuellt våld mot Kim Wall. Han skulle aldrig köra Kim levande tillbaka om han hade förgripit sig på henne sexuellt.
Att Madsen frias för mord, är ett stort hån mot människans förnuft! Så tycker jag.
Vi har inte hört något om att rätten inte tar hänsyn till ubåtsexpert så svar nej. Experten sa dessutom att det finns väldigt få privat byggda men att principen är den samma och förklarade att det scenario Madsen målade upp helt enkelt var omöjligt. Det är flera i tråden, en tgw som också förklarat rent tekniskt varför Madsens berättelse är helt osannolik.
Citera
2018-04-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
JA - det är mycket indicier och det finns rättfall som helt bygger på detta, dvs rena indiciefall. Det är ytterst sällan det finns hårdfakta i form av teknisk bevisning enbart eller övervägande.
DÄRFÖR jagar åklagaren alla delar han kan hitta för att ringa in PM.
DÄRFÖR är det ett svårt fall som inte ser ut som ett facit rakt igenom.
DÄRFÖR får han snarare gå vägen via PM och krossa hans lögner.

Vore det som en autostrada med teknisk bevisning vore det busenkelt. Hade det funnits ett erkännande likaså och om helvetet inte varit så kåt på att utföra det perfekta mordet och dumpat likdelarna i saltvatten så hade obduktionen gått som en dans.

Det finns inget som heter "pratiska bevis".

Vad det gäller dubbelliv finns det INDICIER som pekar på att han planerat mordet och har perversa fantasier sen tidigare - som är likt det mord som skett.
Begrip att detta hör till en sadists arena sett till dubbelliv. Hans predatoriska beteende är inringat via att han försökt få fyra kvinnor till båten dess innan. Hans fantasier ses via hårddisk och sms.
Läggs det samma, det ena efter det andra, så blir det en stark indiciekedja.
Ihop med teknisk bevisning kan även svagare indicier förstärkas.
Det är inte dubbelliv ÅK är ute efter - det är planering. En sexuell predator av PMs sort planerar mord.

Teknisk bevisning är bl.a de avskurna remmarna som kan sammafogas med de som satt i ubåten.
Fortsättningsvis överensstämmer bredden på hennes handled och fotleder.
Nästa del är det som rättsmedicin kommit fram till via hennes huvud/ansikte och som ytterligare förstärker. De ser avtryck som starkt tolkas som en bindning.
Det är skador i hennes mun vid tänderna.

Ställ sen detta mot hans påstående om CO-förgiftning.
Det stämmer inte för fem öre med nåt baxande upp i tornet såtillvida han inte satt nåt träns med betsel på henne. På tal om ponnysnack.
Håller med om allt. Men tycker att ÅK borde ställt betydligt fler kritiska frågor till PM om allt detta du tar upp. Tex skador i munnen bakom två tänder. Att vi sitter här på FB och raljerar och ironiserar hjälper ju inte. Men jag funderar så här. Kanske har allt sådant vare uppe i förhör med PM. Och att rätten förutom vad som kommit fram under rättegången även har tillgång till häktesförhör?
Det tycker jag vore logiskt om det är så. Vet du hur det går till?

Den här advokaten håller jag med;
Johan Eriksson menar att Madsens förklaringar har blivit motbevisade i rätten.
[I]– Åklagaren behöver inte bevisa exakt hur hon dött, utan att hon dött av annans handaverkande, inte av en olycka. Och det låter som att de förklaringar som han lämnat verkar vara motbevisade. Det verkar också som att hon har skador på kroppen som uppstått när hon är i livet, dessa framstår som svårförklarliga med Madsens beskrivning av en olycka.[/i]
Tyvärr var det tre advokater (av fyra) som trodde på ett frikännande.

– Åklagaren har gått hårt fram, påstår att Madsen är psykopat, livsfarlig och har ljugit sig igenom rättegången. Han har ju en poäng, Madsen har ändrat uppgifter hela tiden. Men det har man rätt att göra om man är desperat, vilket Madsen troligtvis varit. Men juridiken, den starka, ligger på försvaret i alla fall, säger Silbersky.

Advokat Johanna Björkman är inne på samma linje som Leif Silbersky.
– Det som är speciellt i det här fallet är att du har ett antal alternativa hypoteser som Madsen ställer upp, även om han ändrar sig och kommer med nya påståenden så finns det alternativa förklaringar. De måste helt och hållet kunna sållas bort. Så länge det finns en rimlig lucka av tvivel, så finns ovissheten kvar. Då ska man inte, om det är rimligt, kunna dömas för något bortom allt rimligt tvivel säger hon.

Men även de kvinnor som tidigare varit ombord på ubåten tillsammans med Madsen och som nu har vittnat i rättssalen är till hans fördel.
– Det var totalt 36 vittnen som hördes, ett flertal kvinnor som varit med honom och som inte hade någon som helst anmärkning mot hans sätt att uppföra sig mot dem. /Silbersky
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-24 kl. 21:33.
Citera
2018-04-24, 21:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
GW sa precis att Madsen hör av sig till Kim först. Jag blir förvirrad.
Citera
2018-04-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då borde du väl snarast svarat på det om PM. Istället för att dra upp ponnyn.
Eller så kan du börja snacka om dina hundar/katter fröken kritisk
Citera
2018-04-24, 21:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, precis. Jag önskade också ett tag att få höra åklagaren ställa upp inför rätten en gärningsbeskrivning sett till timmar och händelseförlopp. Sen kom jag till insikt om att det ur försvarets perspektiv endast hade trackats ner som spekulationer, och fått helt förödande verkan för målet. Självklart har åklageriet gjort sig ett händelseförlopp i sina analyser att arbeta med, men som du påpekar här, det hade varit dött lopp att försöka konfrontera Madsen med det eftersom han skulle ha kunnat svara o hittat på vad som helst för nya svar. Eller nekat till allt vilket inte hade lett nånstans.
Jag hugger av ditt inlägg här för att highlighta skillnaden jag vill ha sagt.
Det är exakt vad som sker, han hamnar i ett gungfly utan förankring (bevisning). Det är en sak att spekulera och göra hypotetiska teorier här men det håller inte i rätten.
Återigen ska det vara rätt fokus:
Han ska leda i bevis.
Surrar han till det, i värsta fall som en patetisk alternativteoretiker, är han körd.
Eller har en förödande verkan för målet som du skriver.

Syvende och sist rör det sig om en sannolikhetsbedömning.
Han kan inte sitta och gissa i det tomma, det ska kunna förankras. Det handlar om trovärdighet.
Det är inte mer konstigt egentligen än debatter som ska vinna mark. Det ska det vara välgenomtänkt, det ska vara vattentätt ur flera vinklar - eftersom advokaten inte ska kunna få in en fot i dörren och ställa till oreda.
Man förankrar och förstärker sin åsikt med relevant källhänvisning.
I det här fallet motsvarar bevisningen eller starka indicier själva källhänvisningen.
Citera
2018-04-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
GW sa precis att Madsen hör av sig till Kim först. Jag blir förvirrad.
Jag läste just någon advokat som påstod att PM sänkte Ubåten på 100 m djup (!?) Kära nån! I kögebukten? Vill minnas att det var 11 m djup. Tryckfelsnisse,lever han än? Jag trodde hans roll tagits över av kompetenta Nisse på Manpower. Men tydligen inte. Förvirringen i detta fallet är stort. Bara PM blir dömd för mord i morgon så är jag nöjd!
Citera
2018-04-24, 21:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag läste just någon advokat som påstod att PM sänkte Ubåten på 100 m djup (!?) Kära nån! I kögebukten? Vill minnas att det var 11 m djup. Tryckfelsnisse,lever han än? Jag trodde hans roll tagits över av kompetenta Nisse på Manpower. Men tydligen inte. Förvirringen i detta fallet är stort. Bara PM blir dömd för mord i morgon så är jag nöjd!
Sluta skriv att förvirringen i detta fall är stort.
Att media, live eller privatpersoner snurrar till sakfakta har ingenting med ÅK roll att göra.
Att vi inte sitter med all fakta som rätten fått är ett faktum som likaväl bör tas med i beräkningen.
Hela tiden visas filmer, skisser, bilder för att klargöra varje del som diskuteras.
Varje sår på hennes sargade kropp har visats och gåtts igenom.

Han har ett visst fokus och han levererar - han kan dock inte trolla med knäna.
Citera
2018-04-24, 21:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag hugger av ditt inlägg här för att highlighta skillnaden jag vill ha sagt.
Det är exakt vad som sker, han hamnar i ett gungfly utan förankring (bevisning). Det är en sak att spekulera och göra hypotetiska teorier här men det håller inte i rätten.
Återigen ska det vara rätt fokus:
Han ska leda i bevis.
Surrar han till det, i värsta fall som en patetisk alternativteoretiker, är han körd.
Eller har en förödande verkan för målet som du skriver.

Syvende och sist rör det sig om en sannolikhetsbedömning.
Han kan inte sitta och gissa i det tomma, det ska kunna förankras. Det handlar om trovärdighet.
Det är inte mer konstigt egentligen än debatter som ska vinna mark. Det ska det vara välgenomtänkt, det ska vara vattentätt ur flera vinklar - eftersom advokaten inte ska kunna få in en fot i dörren och ställa till oreda.
Man förankrar och förstärker sin åsikt med relevant källhänvisning.
I det här fallet motsvarar bevisningen eller starka indicier själva källhänvisningen.

Exakt och därför avstod, förnuftigt nog, ÅK ytterligare replik.

Jag har mycket jag vill skriva men jag har en j***a huvudvärk😆 och ont i magen inför morgondagen. Måtte han bli dömd till förvaring som han fruktar mest av allt.
Citera
2018-04-24, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Håller med om allt. Men tycker att ÅK borde ställt betydligt fler kritiska frågor till PM om allt detta du tar upp. Tex skador i munnen bakom två tänder.
Vad förväntar du dig för svar?
ÅK: har du satt nåt runt hennes mun? Stoppat nåt i hennes mun?
PM: Nej.

Just detta gick ÅK via rättsmedicin - det är fullt tillräckligt oavsett PMs lögner:
Citat:
- Det er en række misfarvninger og underhudsblødninger, der giver os mistanken om, at der kan have været noget rundt om ansigtet, siger retsmedicineren." live eb

- De var meget karakteristiske og vi mener, at der har været en genstand, der har trykket på det område, siger retsmedicineren.
- Kan det være et bælte?
- Ja, det kunne det, siger retsmedicineren." live eb

"Begge læsioner havde meget karakteristisk udseende, som gjorde, at vi fik den mistanke, at det er påført ved, at en genstand har trykket på det område." live seoghör

" To af læsionerne i hovedet havde et meget karakteristisk udseende og fordeling, der gjorde at vi fik en mistanke om, at der måtte have været en genstand, der trykkede på det område. Det kunne godt have været et bælte." live bt'

Der blev ikke fundet skader på Kim Walls læber, forklarer vidnet, da Peter Madsens forsvarer spørger ind til mulige tegn på, at Kim Wall blev kneblet for munden før sin død. Derimod blev der fundet skader ved to tænder." live bt
Citera
2018-04-24, 22:00
Medlem
trngws avatar
Ditt inlägg ger mest en känsla av att du försöker övertyga dig själv mer än någon annan.
Och redan är där blir det ju då bara en bekräftelse på det jag skrev.

Men men, jag ska ändå replikera lite på det du skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag undrar vad det är du menar med det jag fetat ovan? Kan du vidareutveckla det, tack. Undrar vad det är som gör att din bedömning av åklagarens insatser skiljer sig så mycket från t.ex min bedömning?

Vi har olika åsikter helt enkelt, varför du gör en annan bedömning än jag, kan jag inte gärna veta.

Citat:
Själv ser jag ingen "flummighet" alls i åklagarens slutplädering eller tidigare i rättegången. Han har varit väldigt tydlig, noggrann och detaljerad
Citat:
när han har gått igenom bevisning. Presenterat fakta och troligt händelseförlopp på ett mycket säkert och trovärdigt sätt.
Han har pondus, han är säker på sin sak, lämnar liksom inga tvivel alls, anser jag. Ytterst detaljerat har han gått igenom alla Kims skador, som han visat på skisser för rätten

Då ser jag något du inte ser. Han har varit otydlig, slarvig och generaliserande när han gått igenom bevisning (lite tillspetsat skriver, det medges, men det är ta mig f-n inte mer off än dina superlativ). Till skillnad från dig så har jag exempel att komma med, som t.ex. när han inte kan avsluta sin argumentation utan istället säger att han skall återkomma till det, och sedan inte gör det.

Att han har pondus är din åsikt, men det, och att han är säker på sin sak är inte det som undanröjer tvivel i en domstol. Tror man det man inte förstått alls vad juridik handlar om, om du ursäktar. Att han är säker på sin sak ligger honom närmast i fatet, hans uppgift är att göra domstolen säker på sin sak, men han verkar tycka att det faktum att han är så säker på sin sak, skall räcka för domstolen.

Ja, åklagaren har gått igenom många av de skador KW fått, men det är inte ATT hon har fått skador som är det mest väsentliga, utan den springande punkten är HUR, NÄR, VARFÖR och av VEM hon åsamkats dessa skador. Lustigt nog skriver du inte ett enda ord om detta. Du borde fundera lite över varför du inte gör det...

Citat:
Han har också visat upp vem Madsen egentligen är, hans intressen för våld, tortyr och riktiga mord av kvinnor - via alla filmer, extrema texter om tortyr och mord osv.

Han har visat upp vem PM är. Ja, det har han gjort. Han har ägnat den allra största delen av rättegångstiden till detta. Att försöka skapa en maximalt negativ syn av PM som person. Hade han inte varit åklagare hade han blivit fälld för förtal. Men PM står inte åtalad för att vara PM, han står inte åtalad för att ha våldsfilmer på sin dator. Allt detta adderar så klart till indiciekedjan, den som åklagaren lägger allt sitt krut på att bygga upp, eftersom han saknar väsentliga delar av den tekniska bevisningen, och inte klarar av att presentera de delar han har på ett särskilt "tydligt, noggrannt och detaljerat" sätt.

Citat:
Han har gått igenom bevisning, om och om igen[/b], för att övertyga rätten om att utredningen är så solid och gedigen, som den visat sig vara.
Att bevisen pekar på att Kim huggits vid dödens inträde, eller kort därefter. Han har visat att Madsens förklaringar inte håller. Att Kim fått skador när hon fortfarande var i livet/vid dödens inträde/kort därefter är inget som kan förklaras med en "olyckshändelse".

Just exakt precis, "om och om igen", har han "gått igenom bevisning" för att "övertyga rätten om att utredningen är så solid och gedigen", hade han fått gå igenom den några gånger till, så hade det till sist kanske blivit sant också.

För det är ju just det, eftersom han inte kan presentera sin tekniska bevisning på ett entydigt sätt, så försöker han nöta in det han har, tills domstolen tror på honom.

Citat:
Det fetade, kan du berätta vilka tvivel som du anser att Bettina lyckades få fram?

Hon sådde split och tvivel på nästan varenda punkt, och nej, jag tänker upprepa hela hennes anförande här bara för att överbevisa dig på den punkten. Läs istället hennes plädering med objektiva ögon. Men ett exempel, som jag redan nämnt vilket du borde noterat tycker jag, är det om åklagarens två tekniska experter som säger emot varandra. Fullständigt makalöst klavertramp av åklagaren. Jag förstår att han byter jobb efter den fadäsen.

Citat:
Hennes trivialiserande av Madsens alla hemska filmer var riktigt obehagligt
Citat:
. Hon påstod att de animerade filmer han hade i datorn inte skiljde sig något speciellt från dataspel som barn och ungdomar roar sig med. Något lättsamt och skojigt, typ.

Det är hennes jobb som försvarsadvokat att normalisera alla de angrepp åklagaren gör. Hon gör sitt jobb, och hon gör det ganska bra. Att du inte ser det är dock inte så förvånande tyvärr, du tycks allt annat än objektiv i dina bedömningar av parterna.

Att grovt våld liknande det som förekommer i filmerna på PM's dator, också förekommer i diverse skräckfilmer och datorspel, är ju faktiskt en realitet, hur sjukt man än tycker att det ena, det andra, eller bägge två är. Det väcker faktiskt en del frågor kring våldskulturen i media, mer än något annat, tycker jag. Vad är det för folk som uppskattar det våldet egentligen?

Citat:
När hon sen kommer till alla de avrättningsvideor han haft så påpekar hon att "i USA ser många på avrättningsvideor" och menar att det är helt "normalt" och vräker sedan ur sig:
"Det vore nästan mer onormalt om min klient inte sett några sådana".
[b]

Tanken har kanske inte slagit dig, men det är säkert rätt många i den här tråden som råkar ha avrättningsvideos liggande på sin dator just nu. Mer eller mindre medvetet. Finns säkert en och annan fanatiker som har gjort samma filindelning som PM hade också. Mördare är de allihopa....

Citat:
Sådde Bettina några tvivel om att någon annan än Madsen skulle ha varit vid Kim i samband med att hon fick stick med den vässade mejseln och kniven b.la i underlivet när hon var vid liv eller under, eller strax efter dödens tillträde? Sådde hon några tvivel om hur dessa skador skulle ha uppkommit?

Ja visst gjorde hon det. Följde du inte rättegången?

Citat:
Sedan, när det gäller domen så har ju rätten efterhand jobbat undan med de delar som är fullständigt utredda, det som är klart och otvetydligt. Så gör man i Danmark, är inte så att de bara har en dag på sig fatta domslut, skriva domen och bestämma påföljd.

Vilket jag hävdade redan efter näst sista rättegångsdagen redan i början av april, och då fick en massa skit här på FB för det. Allt skulle minnsan avslöjas sista rättegångsdagen och först därefter skulle domstolen göra sitt jobb.

Yeah right. Så blev det med den saken, inte ens en tummetott, som sagt.

"Fullständigt utredda", det är ju ett intressant ordval vi gör där. Det mesta är ofullständigt utrett och i princip inte en enda sak är fastställd med säkerhet. Inte ens de saker som man faktiskt kunde fastställa med säkerhet, kunde åklagaren presentera med säkerhet, eftersom han lyckades få sina två expertvittnen att säga emot varandra på flera av dessa punkter. Ja, som sagt, inte undra på att åklagaren byter jobb, efter den fadäsen.

Citat:
Ett oerhört bra utredningsarbete av polisen och åklagaren. Tydlig och skarp bevis- och indiciekedja. NOLL trovärdighet för Madsen. Åklagaren har bit, för bit punkterat Madsens alla lögner och alla har fått se vad "Raket-Madsen" egentligen är för något:

Polisen gjorde ett mycket bra och rådigt ingripande i det initiala skedet. Därefter finns mycket mer att önska. De har bedrivit en tämligen normal polisutredning (utredningsmässigt sett) och under dess gång tagit alldeles för lång tid på sig med avgörande delar och klantat sig duktigt vid utredningen av tekniska bitar med följd att expertvittnen sitter i domstolen och säger emot varandra.

Man får vara riktigt bra naiv, om man tror att danska polis och åklagarväsende är någon sorts supermänniskor som gör allt perfekt och aldrig några misstag. Det finns mycket att lära för dem i detta fallet, och då särskilt för åklagaren.

Det finns en faslig massa frågetecken i den här utredningen, och det blev verkligen oönskat tydligt i samband med pläderingarna. Det är tur för åklagarsidan, rättsväsendet och samhället inte minst, att fallet inte avgörs på pläderingarna, för då hade PM frikänts från mord. Nu blir han nog ändå fälld, helt enkelt för att det inte finns någon annan rimlig förklaring. Men det är också det som är åklagarens bakläxa här. PM fälls inte för att åklagaren lyckats bevisa gärningen, utan "bara" för att det inte finns någon annan rimlig förklaring. Tillräckligt, men långt ifrån bra.
Citera
2018-04-24, 22:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt och därför avstod, förnuftigt nog, ÅK ytterligare replik.

Jag har mycket jag vill skriva men jag har en j***a huvudvärk😆 och ont i magen inför morgondagen. Måtte han bli dömd till förvaring som han fruktar mest av allt.
Förvaring och en ubåt som sen påminner om legobitar. De får gärna spela in destruktionen och skicka en film till honom in memoriam.

Sätter de inte in honom bakom lås och bom ska jag gnaga av fundamenten till bron. Med tänderna.
Danmark får inte ha nån mer kontakt med Sverige och hela kustlinjen ska bevakas framöver.

Krya på dig, jobbigt att vara förkyld och ha huvudvärk.
Två alvedon, en kopp te och in under ett skönt täcke. Seså, bums i säng. ♥
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in