2018-04-23, 22:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
What?!
Detta ord missade jag helt förut!

Svær dyssocial personlighedsforstyrelse. Det vurderes, at der er en høj risiko for, at Peter Madsen vil foretage ligenede forbrydelse, hvis han får muligheden." live seoghör
Jag får väl prata med mig själv då.

Læge, Jakob Fraes Rasmussen:
Citat:
Dyssocial personlighedsforstyrrelse (Psykopati)

"Den dyssociale personlighedsstruktur (DP) er en af mange personlighedsforstyrrelser . En person med DP karakteriseres af en manglende hensynstagen til sociale forpligtelser, manglende følelser over for andre og en holdning præget af en generel ligegyldighed."
https://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/psykologi-og-psykiatri/psykiske-forstyrrelser/dyssocial-personlighedsforstyrrelse-(psykopati)/
Henrik Day Poulsen, speciallæge i psykiatri, ph.d:
Citat:
Dyssocial personlighedsstruktur (DP) er bedre kendt som psykopati og er en blandt mange forstyrrelser af menneskets personlighed.

Hvad er dyssocial personlighedsstruktur?
En personlighedsforstyrrelse betyder, at personens adfærd afviger fra det, man i en given kultur forventer og accepterer inden for en række områder. Det drejer sig om den måde, vi forholder os til os selv og andre, vores følelsesliv, impulskontrol og behovstilfredsstillelse.

Dyssocial personlighedsstruktur er en af de bedst undersøgte personlighedsforstyrrelser og er gennem tiden beskrevet på stort set samme måde. Ordet psykopati bruges ikke længere i lægelig sammenhæng, men i den brede offentlighed er det stadig et ord, som anvendes, og som de fleste kender. Andre ord, der anvendes om det samme er karakterafviger og sociopat."
https://www.netdoktor.dk/artikel/dyssocial_personlighedsstruktur.htm
Citera
2018-04-23, 22:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag vill inte bedöma hur det fungerade som argument i förhandlingarna, men det är inte så himla onormalt att vara intresserad av såna filmer. Det finns en forumdel på Flashback som heter 'Mondo, gore och bizarre'. Ämnet 'Peder Madsens halshuggningsfilmer' där har nästan 14 000 visningar. Ämnet 'Neverending Story i Mexico' i samma forumdel där det länkas till och diskuteras precis sådana filmer Madsen tittade på har mer än 350 000 visningar. Det verkar finnas ett icke ringa intresse, och de flesta som varit där och tittat får man väl anta är hyfsat normala människor. Alla vill inte se dessa filmer, men vad i hela världen vill alla titta på?
Det är säkert ett fåtal PMingar som klickat där.
Citera
2018-04-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jag börjar förstå varför Madsen så gärna ville ha Betina och Betina så gätna vill ha hand om Madsen. Dom är lika sjuka i huvudet båda två. Man verkligen ser på henne att hon inte tycker det han gjort är varken konstigt eller fel. Dom borde låsas in tillsammans
Hon känns oproffsig och försöker vara stereotypiskt tuff och "vass".
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-04-23 kl. 22:20.
Citera
2018-04-23, 22:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Vilket/vilka tvivel menar du att hon lyckades att så?

Ifråga om filmerna: såddes tvivel att Madsens filminnehåll och nedladdningar innehållande tortyr, äkta mord och pålning av kvinnor på ett sådant sätt att de inte ska kopplas till Kim Walls död?

Ifråga om sticken i underliv buk och bäcken, som otvivelaktigt enligt rättsmedicin är påförda vid (under, strax efter), dödens inträde eftersom bäckenet är fyllt av blod; såddes tvivel ikring att dessa skador har uppstått av sig själv, av Madsens punktering för att släppa ut likgaserna, eller uppstått av att ha legat i vattnet?

Hur argumenterade Betina ang det faktum att Madsen måste ha varit i kontakt med Kims kropp under
dödstillfället, eftersom sticken med kniv och skruvmejsel är påförda då.
Nej, Betina undvek att ta upp detta.

Tiden hon hade till sitt förfogande användes till största delen till att försöka sänka åklagaren rent yrkesmässigt , då hon uppehöll sig vid att saken inte drivits objektivt, att bevis har konstruerats i efterhand, att var och varannan vanlig människa ser på tortyr och mordklipp osv osv.

Avslutningsvis en brasklapp att de anhöriga inte bör få ett öre i skadestånd.
Tvivel? Tyvärr, det blev som vanligt en vulgär och oseriös plädering byggd på en patologisk lögnares utsagor.

Men varså god , ge exempel på tvivel som uppkom .
Vulgär är fan i mig rätta ordet.
Citera
2018-04-23, 22:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Måste försöka läsa ikapp lite i tråden nu, följde så många liverapporteringar så det tar ett tag att smälta. Läste just denna krönika om slutpläderingarna av Peter Kadhammar i AB. Han uppmärksammar speciella detaljer, som man ofta själv reagerat på. Några delar ur krönikan här, läs gärna hela, den är som vanligt mycket intressant och välskriven. Länk i slutet.

Lustmord normalt fritidsintresse i advokatens långa försvar för Madsen
. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gPOl0a/lustmord-normalt-fritidsintresse-i-advokatens-langa-forsvar-for-madsen
Jag tycker enbart rubriken säger allt och är exakt det vi reagerat skarpt på i tråden dvs hennes trivialiserande och raljerande som troligen inte rätten uppskattade.
Citera
2018-04-23, 22:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad svamlar du om? 10% av befolkningen är rödhårig, 10% är vänsterhänta, 10% är homosexuella osv osv. 50% är kvinnor!!! Att 85% av befolkningen i Syrien skadats av kriget, är det också normalt för dig eftersom de är så många?

Är övertygad om att du inte skulle tycka det var "normalt" om vi i Sverige hade 20% sexualsadister i befolkningen bara för att de var såpass många. Det är inte bara vanlig statistik det handlar om för att vi ska se saker normala. Det finns fler nivåer än det rent konkreta, det vi ser mitt framför ögonen.

Eller vilka kriterier har du i åtanke när du skriver "normalt"? Förklara gärna det.

Man måste begripa vissa beteenden skadar andra människor. Gör de inte det så ska det heller inte vara acceptabelt i ett demokratiskt samhälle. Ja, inte i något enda samhälle någonstans, för övrigt. Finns inget land i världen som anser att störda galningar ska få härja fritt, förutom i laglösa länder, där total anarki råder. Eftersom ingen har makt och befogenheter att stoppa eländet.

Jag skulle precis göra Syrien liknelsen men du hann före. Det finns mängder med liknelser som inte på något sätt bevisar något av det påstådda ie att det inte är onormalt (?!?) att titta på dessa vidriga filmer.
Citera
2018-04-23, 22:22
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är det "ställt utan allt rimligt tvivel" så är det inte alls osäkert. Men visst finns det enstaka tvivel, mest från försvaret givetvis. Det är deras jobb att sticka in kilar i åklagarens framställan om de har nåt att säga. Fast en såpass stark indiciekedja som i det här fallet, kommer sänka Madsen. Mycket märkligt vore det annars.

Vad Silbersky och Eriksson anser är kanske vägledande på ett eller annat tyckar-sätt som låter bra i TV, men de har å andra sidan inte tillgång till allt material i fallet.

Ja för mig låter det helgalet om man släpper ut en styckmördare.
'Bara' att stycka en annan människa ska såklart ge livstid.
Citera
2018-04-23, 22:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, det är ingen rättsskandal om man inte anser att bevisningen räcker. Däremot ska man komma ihåg att det är advokater allihop som tippar utgången i målet och det är väl inte riktigt objektivt i mina ögon.
Det här är inte över bara för att byretten dömer utan det ska säkert vidare till Lensrett. Det är alltså inte en förutsagd utgång även om alla vet och anser att han är skyldig, och juridik är trots allt det som avgör till slut. Svårt att vara insatt i danskt rättsväsende också för den delen vilket ger en dansk jurist ett större försprång på att tippa typen av mål.
Har tidigare signalerat om det samma då jag fick spel på expressens kriminalexpertpaddor. Jag förvånas därmed av Eriksson som sticker ut och jag håller helt med honom. Att han kan sin sak gör det inte sämre.

Edit.
Hahahaha, grovt syftningsfel. Kanske Freudian slip.
kriminella expertpaddor.

Får justera.
Senast redigerad av develi 2018-04-23 kl. 22:31.
Citera
2018-04-23, 22:27
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Hon känns oproffsig och försöker vara stereotypiskt tuff och "vass".
Och skämt ut sig genom att säga att hon och alla andra människor sitter och kollar halshuggningar och mördarporr dagligen för att normalisera Peter Madsen. Sjuk är hon. Och uppfyller inte dom professionella kriterierna man förväntar sig
Citera
2018-04-23, 22:31
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Tänk jag tror det. För kan man avguda nån som styckat en ung kvinna och vilja gifta sig omedelbart bums - så tror jag hon skiter blankt i den delen och beter sig på identiskt samma sätt som alla andra sjuka killer groupies:

Åh, han är inte farlig för mig. Han är hur gosig som helst.
Det där kvinnohatet gäller inte mig.
Nej, så klart gäller inte hans kvinnohat just henne, hon tycker ju att han är hur beskedlig som helst och han blev kanske bara lite förvirrad av någon kolmonoxidläcka i båten och gjorde mysko saker. Gulle-Peter. Klart hon vill hjälpa honom av hela sitt svarta hjärta.
Och hon verkar ju infria looken av hans påstående om att han gillar kvinnor som är typ "tuffare och fräckare än han själv". Han kanske bett henne att alltid klä sig så? Så att alla ska haja att han är ärlig i sina "jag-gillar-dominerande-kvinnor-själv-är-jag-den-mesiga-trygga-vaniljsextypen

Peter Kadhammar i skrev i sin krönika i dag om att "syret började ta slut" och att "folk kämpade mot sömnen" när klockan började närma sig 16.00.
Men om Bettina just då (som pläderat i tre tim?!) skrev han så här:
"Hon stod vänd mot rätten, gestikulerade och utstrålade i både tal och klädsel tuffhet och okuvad kamplusta: hon var klädd i svarta kortskaftade stövlar, svarta byxor, svart blus och på stolen hängde en svart jacka. Hennes hår var kolsvart.
Men hon hade naturens lagar emot sig".
(för att alla verkade trötta av den långa pläderingen)
Citera
2018-04-23, 22:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag gissar att det skulle kopplas till att kropp+huvud fått ligga i duschen för avblödning innan styckningen som han nämnde. Någon annan?
Tack, det har jag missat.
Citera
2018-04-23, 22:35
Medlem
Citat:
Jag tycker enbart rubriken säger allt och är exakt det vi reagerat skarpt på i tråden dvs hennes trivialiserande och raljerande som troligen inte rätten uppskattade.

Med tanke på allt vad rätten varit tvingade att genomlida av våldsfilmer, obduktionsrapporter från rättsmedicinare mm tror jag Betina slog an totalt helt fel ton i sitt förminskande av allt åklagaren visat på. Rätten har trots allt tvingats se dessa grova våldsfilmer hon försöker normalisera med en lätt raljerande hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in