2018-04-23, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med tanke på allt vad rätten varit tvingade att genomlida av våldsfilmer, obduktionsrapporter från rättsmedicinare mm tror jag Betina slog an totalt helt fel ton i sitt förminskande av allt åklagaren visat på. Rätten har trots allt tvingats se dessa grova våldsfilmer hon försöker normalisera med en lätt raljerande hand.
Ja, det var det jag menade med icke "proffsigt". De fick ta paus emellanåt när det matades filmer.
Hon är ju helt jävla skev.
Till och med live verkar undra hur det är ställt..
Citat:
"Animationsvideoerne man fandt på Peter Madsens hardiske er i øvrigt lavet af en fremtrædende "russisk kunstner", siger forsvarsadvokaten. Og med det argument forsøger Betina Hald Engmark at sige, at de ikke er spor voldsomme. Vel nærmere en slags kunst.

Lad mig lige minde om, at da de tre værste blev afspillet i retten før påske, bad dommeren om en pause og indskærpede, at hun mente, at retten havde set nok. De var også så voldsomme, at jeg valgte ikke at beskrive dem.

Betina Hald Engmark sammenligner fundene på Peter Madsens computer med scenerne fra filmen "Seven" og diverse computerspil som fx Grand Theft Auto." live dr
Citera
2018-04-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nej, så klart gäller inte hans kvinnohat just henne, hon tycker ju att han är hur beskedlig som helst och han blev kanske bara lite förvirrad av någon kolmonoxidläcka i båten och gjorde mysko saker. Gulle-Peter. Klart hon vill hjälpa honom av hela sitt svarta hjärta.
Och hon verkar ju infria looken av hans påstående om att han gillar kvinnor som är typ "tuffare och fräckare än han själv". Han kanske bett henne att alltid klä sig så? Så att alla ska haja att han är ärlig i sina "jag-gillar-dominerande-kvinnor-själv-är-jag-den-mesiga-trygga-vaniljsextypen

Peter Kadhammar i skrev i sin krönika i dag om att "syret började ta slut" och att "folk kämpade mot sömnen" när klockan började närma sig 16.00.
Men om Bettina just då (som pläderat i tre tim?!) skrev han så här:
"Hon stod vänd mot rätten, gestikulerade och utstrålade i både tal och klädsel tuffhet och okuvad kamplusta: hon var klädd i svarta kortskaftade stövlar, svarta byxor, svart blus och på stolen hängde en svart jacka. Hennes hår var kolsvart.
Men hon hade naturens lagar emot sig".
(för att alla verkade trötta av den långa pläderingen)

Fetade. Låter som Magicia de Hex.
Citera
2018-04-23, 22:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har tidigare signalerat om det samma då jag fick spel på expressens kriminella expertpaddor. Jag förvånas därmed av Eriksson som sticker ut och jag håller helt med honom. Att han kan sin sak gör det inte sämre.

Eriksson är en av Sveriges bästa och brukar kunna gå på vatten, och den som juristerna själva skulle anlita vid misstanke om brott. Jag funderar och funderar på vad i helvete det skulle vara som skulle göra så han klarar sig från att fällas för mord. Jag kommer inte på ett skit.

Betinas slutplädering ser bra ut rent ordmässigt, men vid närmare granskning under ytan vet man sedan innan vad som framkommit och då faller det rejält för försvarsdelen i detta mål.
Silbersky tror också att experterna gällande Madsens förklaring om hur KW dog kan få stöd av det andra expertvittnet medan jag tror att Dyreborg som gjorde undersökningen slog i spiken i kistan för Madsen.
En beräkning ska inte överskugga en riktig undersökning av ubåten enligt min åsikt.
Citera
2018-04-23, 22:49
Medlem
Horemhebs avatar
Seriöst. PM kommer inte undan med sina varierande och after the fact bevisanpassade förklaringar. Glasklar dödsorsak eller inte. Bevisbördan ligger förstås alltid på åklagaren men när PM byter olycksorsak i takt med bevisläget så funkar bara inte hans försvar. Tvärtom. Det havererar legalt och pinsamt.
Hans advokat gör ett bra jobb. Ingen skugga över henne men oj vad juridiska halmstrån. En hel jävla höståker.
Citera
2018-04-23, 22:53
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag tycker enbart rubriken säger allt och är exakt det vi reagerat skarpt på i tråden dvs hennes trivialiserande och raljerande som troligen inte rätten uppskattade.
Det var precis min känsla, det var riktigt obehagligt och fult. Även i början när hon mästrade och höll på och skulle förklara hur juridiken fungerar för rätten. LÄNGE. Trodde hon att rätten uppskattade att hon tyckte sig behöva ge dem en lektion i det? Mycket irrelevant skitsnack från henne i dag, som tog sanslöst lång tid. Normaliserande av tortyr/mord-filmer osv. Man skulle kunna koka ner hennes långa plädering till typ 30 min istället, om nu ens 30 min behövs till något som kan tänkas ha någon betydelse i fallet. Skitkärringen påminner om Snövits ondskefulla, svartklädda styvmor. (ursäkta språket , blir bara så arg).
Citera
2018-04-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ja, det var det jag menade med icke "proffsigt". De fick ta paus emellanåt när det matades filmer.
Hon är ju helt jävla skev.
Till och med live verkar undra hur det är ställt..

Åklagaren var förutseende smart och tvingade rätten att genomlida film, efter film, efter film ... som Madsen matat sin hjärna med dagligen och strax innan utflykten med Kim.

Poletten ramlade ner.

Att då höra Betina nedskriva detta till normalt, kan aldrig hamnat i god jord ... Särskilt som hon påstår att det snarast vore Onormalt om man inte tittar på dessa ....

Vojne, vojne ....Big Mistake.
Citera
2018-04-23, 22:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Eriksson är en av Sveriges bästa och brukar kunna gå på vatten, och den som juristerna själva skulle anlita vid misstanke om brott. Jag funderar och funderar på vad i helvete det skulle vara som skulle göra så han klarar sig från att fällas för mord. Jag kommer inte på ett skit.

Betinas slutplädering ser bra ut rent ordmässigt, men vid närmare granskning under ytan vet man sedan innan vad som framkommit och då faller det rejält för försvarsdelen i detta mål.
Silbersky tror också att experterna gällande Madsens förklaring om hur KW dog kan få stöd av det andra expertvittnet medan jag tror att Dyreborg som gjorde undersökningen slog i spiken i kistan för Madsen.
En beräkning ska inte överskugga en riktig undersökning av ubåten enligt min åsikt.
Ja. Det är ett rättsfall med mängder av detaljer - teknisk bevisning såväl som indicier. Har man inte detaljerna klara kan det till synes verkar fagert.
Jag såg till och med rena lögner från hennes håll, är för trött nu men ska kolla detaljer mer imorgon för jag surnade till.
Sen begriper jag inte hur advokaten kunde komma med krav att sno en extradag mitt i rättegången gällande nån kolomonixiddoktor.
Varför har hon inte kallat in sakkunnig från start isf?
Samma sak med bilderna som stackars PM inte blev visad under förhör. Va fan gjorde inte hon sitt jobb för och krävde fram detaljer om vad de menade och sov båda vid slutdelgivningen?

Sen detta jag skrev innan:
Citat:
Intressant var även att hur hon angrep den psykiatriska undersökningen - ansåg att de vittnen hon släpat dit var av tyngre dingnitet och att det var typ ett hafsverk på för kort tid.
Extra pinsamt med tanke på att rättsläkarådet, högsta instansen, granskat materialet.
Senast redigerad av develi 2018-04-23 kl. 23:03.
Citera
2018-04-23, 23:02
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Advokat Johanna Björkman är inne på samma linje som Leif Silbersky.

– Det som är speciellt i det här fallet är att du har ett antal alternativa hypoteser som Madsen ställer upp, även om han ändrar sig och kommer med nya påståenden så finns det alternativa förklaringar. De måste helt och hållet kunna sållas bort. Så länge det finns en rimlig lucka av tvivel, så finns ovissheten kvar. Då ska man inte, om det är rimligt, kunna dömas för något bortom allt rimligt tvivel säger hon och fortsätter:

– Att man inte kan fastställa dödsorsaken trots att man har kroppen, det gör ju att sammantaget så finns det en chans att det bara blir brott mot griftefriden som han döms för.
https://www.expressen.se/kvallsposten/silbersky-tror-att-peter-madsen-frias-fran-mord/

Det resonemanget saknar ju en del att önska så som att när en misstänkt ändrar sin historia efter ju mer information som kommer förlorar också sin trovärdighet. Jag kallar inte det alternativa förklaringar eftersom det inte är sannolikt att det förhåller sig på det viset som Madsen framför.

Citerar Lambertz som faktiskt var en av Sveriges skickligaste jurister tidigare.

Bevis bortom rimligt tvivel betyder inte bevis bortom varje tvivel. Lagen skulle inte längre utgöra samhällsskydd om den tillät godtyckliga möjligheter att avleda rättvisans gång. Om bevisen mot en person är så starka att vad som talar till hans förmån endast är en långsökt möjlighet, som kan avfärdas med frasen ”det är visserligen möjligt, men det är inte minsta troligt” är saken visad bortom varje rimligt tvivel. Men ingenting mindre än just detta är godtagbart.
Citera
2018-04-23, 23:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.expressen.se/kvallsposten/silbersky-tror-att-peter-madsen-frias-fran-mord/

Det resonemanget saknar ju en del att önska så som att när en misstänkt ändrar sin historia efter ju mer information som kommer förlorar också sin trovärdighet. Jag kallar inte det alternativa förklaringar eftersom det inte är sannolikt att det förhåller sig på det viset som Madsen framför.
Det verkar som om de öht inte följt fallet värst noggrant utan svassar runt med nåt de snappat upp i media. Björkman brukar vara skarp och har full koll på vad förklaringsbörda innebär. Speciellt det extrema som PM ägnat sig åt, det går inte att missa att det är belastande.
Citera
2018-04-23, 23:14
Medlem
magiciadehexs avatar
Den rutinerade brottmålsadvokaten Lars Kruse intervjuas i Expressen.
Delar av intervjun här:

”Lögnerna fäller Madsen för mord”

Citat:
Den rutinerade brottmålsadvokaten Lars Kruse är övertygad om att Madsen trott att han begått det perfekta brottet. Men domen blir för mord. Trots försvarsadvokatens långa slutplädering.
– Han kommer att fällas beroende på sina inledande lögner vilka har devalverat hans trovärdighet mycket, mycket kraftigt, säger Lars Kruse
Citat:
Har försvarsadvokaten lagt fram något som skulle kunna fria Madsen från mord?
Det har hon däremot inte gjort, enligt min mening. Madsen kommer att fällas. Han kommer att fällas beroende på sina inledande lögner vilka har devalverat hans trovärdighet mycket, mycket kraftigt och lämnat honom med en ganska tung förklaringsbörda. Varför styckar du den person som avlider ombord på din ubåt när du är så nära land, så nära eventuellhjälp? Nej, det har hon inte lyckats förmedla.
Citat:
Tror Madsen att han har begått det perfekta brottet?
Jag är övertygad om att han trodde att han hade gjort det efter att ha styckat kroppen, lagt det i säckar och kastat säckarna på olika ställen i Kögebukten och sedan sänkt brottsplatsen, alltså ubåten
Men vad gjorde att det inte blev ett perfekt brott?
– Den oerhört imponerande polisiära insatsen från dansk polis i samarbete med den danska marinen. Ett stycke polisarbete som jag nog aldrig sett maken till.
Citat:
Och det polisarbetet ledde fram till bevisen som skakade Madsens trovärdighet i grunden?
Ja, man har efter punkt efter punkt kunna beslå honom med lögner vad det gäller det centrala händelseförloppet. Då skapar man själv en förklaringsbörda, och den förklaringsbördan har han inte lyckats uppfylla. Sedan spelar det ingen roll att det råder en viss osäkerhet kring dödsorsaken, säger Lars Kruse.
https://www.expressen.se/kvallsposten/lognerna-faller-madsen-for-mord-pa-kim-wall/
Citera
2018-04-23, 23:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det var precis min känsla, det var riktigt obehagligt och fult. Även i början när hon mästrade och höll på och skulle förklara hur juridiken fungerar för rätten. LÄNGE. Trodde hon att rätten uppskattade att hon tyckte sig behöva ge dem en lektion i det? Mycket irrelevant skitsnack från henne i dag, som tog sanslöst lång tid. Normaliserande av tortyr/mord-filmer osv. Man skulle kunna koka ner hennes långa plädering till typ 30 min istället, om nu ens 30 min behövs till något som kan tänkas ha någon betydelse i fallet. Skitkärringen påminner om Snövits ondskefulla, svartklädda styvmor. (ursäkta språket , blir bara så arg).
När en advokat mästrar rätten eller förringar rättsliga rådet så börjar man allt undra hur de tänkt ro i land det hela - hur det ska gynna klienten.
Påminner identiskt om Rönnbäck som vevade som en väderkvarn mot polis och fan och hans moster.
Riktar helt fel istället för att angripa bevisning.
Citera
2018-04-23, 23:18
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det verkar som om de öht inte följt fallet värst noggrant utan svassar runt med nåt de snappat upp i media. Björkman brukar vara skarp och har full koll på vad förklaringsbörda innebär. Speciellt det extrema som PM ägnat sig åt, det går inte att missa att det är belastande.

Ja förklaringsbörda är sällan använt i svensk rätt, och jag vet inte hur det ser ut i danskt rättsväsende.
Det är ju standard att misstänkt inte ska behöva prata men om bevisem är starka och det krävs en förklaring i vissa lägen kan det ligga misstänkte till last. I Arbogamorden med Schurrer användes förklaringsbörda.

Citat:
En särskild fråga är betydelsen av en tilltalads
vägran att svara på frågor
.Enligt 35kap. 4 § rättegångsbalken kan en vägran att uttala sig ges viss betydelse vid bedömningen i målet. En tilltalad har emellertid rätt att inte uttala sig och bedömningen av en vägran måste därför ske med försiktighet. Europadomstolen har tillåtit att tystnad vägas in som en försvårande omständighet men endast om det funnits annan tungt vägande bevisning mot den tilltalade och tystnaden inte har varit det huvudsakliga eller det enda beviset. Tystnad i situationer då det är rimligt att den tilltalade kan förväntas komma med en förklaring kan beaktas vid värderingen av åklagarens bevisning. Samtidigt bör understrykas att det kan finnas särskilda skäl till varför en oskyldig person väljer att inte samarbeta. (Se bl.a. Nowak, Oskyldighetspresumtionen, 2003, s. 195 ff och Fitgers kommentar till Rättegångsbalken, avsnitt 35:4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in