Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Tror inte det handlade om Miljöpartiet utan om andra saker. Som att etanol är aggressivt mot motorn, bränslesystem osv och kräver tätare service och trots att det gjorde så fick många problem ändå. Dessutom gick det ju att tanka vanlig bensin och varför ska man då få skattelättnader jämfört med en annan bensinbil? Ja, och så det fullkomligt orimliga i att man skövlade regnskog i Brasilien för att få mer odlingsbar mark till etanolframställningen.
Globalt så var etanol aldrig stort och det fanns inte möjligheter till det heller. Det föll på sin egen orimlighet helt enkelt.
Så länge som regeringen vill att folk ska byta från bensin och diesel till el så lär det inte komma några straffskatter. Omställningen lär väl ta 10-20 år åtminstone. Ja, och efter det så är jag typ pensionär så...
Glöm det.
Jag hade själv två spritbrännare en period.
Nu har Frange vissa felaktigheter i det han påstår då det inte var MP utan Bryssel som tvingade Sverige att höja skatten pga konkurrensskäl. Enl dem så var vår bilsprit för billig.
Oavsett.
Vi gick från att köra lite billigare med E85 till att köra riktigt dyrt med E85.
Därför avyttrades båda bilarna till det miljövänliga alternativet, diesel.😂😂😂
Nu var inte jag ensam om att sluta tanka E85 när priset höjdes. Utan marknaden tvärdog faktiskt i den vevan.
Så det handlade enbart om priset.
När det gäller elbilens skatter så är utredningen redan klar. Den kommer antagligen kilometerskattas o för oss som kör mkt så lär den garanterat bli dyrare än en traditionell bil😡