2018-04-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fortsätter att tanka. Oljan räcker i miljontals år:

http://www.motor-life.com/automobile-report/nyhetsarkiv/svensk-utredning-visar-att-oljan-racker-i-miljoner-ar

https://www.kth.se/itm/nyheter/oljan-kommer-att-racka-i-miljoner-ar-1.51782
https://www.aktuellhallbarhet.se/forskare-oljan-kommer-aldrig-att-ta-slut/

Det är bara milljötalibaner och svagsinta som gapar om elbilar och att oljan kommer att ta slut.
När jag växte upp var modeordet "skogsdöden i Sverige" . Det skulle inte finnas någon skog kvar i Sverige år 2000...

Problemet är väl inte att oljan tar slut utan vilka konsekvenser det får att elda upp allt inom 100 år. Jorden går inte under men du får en jävla massa flyktingar och ekonomiska migranter som söker sig hit då det blir tuffare att leva i länder med varmt klimat.

Slår du ut oljan så kommer dessutom konflikterna i Mellanöstern att minska avsevärt. Olja är ju det enda av värde som finns där. Utan olja så kommer det inte finnas så mycket att slåss om, mer än lite öken...
Citera
2018-04-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Elbilarna slåss mot ett fantastiskt drivmedel = oljan! Hälften av det drivmedlet finns ju redan i luften. Oljan har ca 100ggr högre energiinnehåll/kg än det bästa kommersiella batteriet. I framtiden kanske vi får 10ggr energieffektivare batterier men vem vill åka med typ TNT under baken?

Du säger inte emot dig själv nu tycker du? Det är farligt med mycket energi ombord men inte om det är diesel eller bensin?
Citera
2018-04-23, 10:25
Medlem
[quote=adrenalinlife|63858303]
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

tycker du det är miljövänligt att slänga allt med förbränningsmotorer på tippen , för att gå över till el ?
tänker du nått på säkerheten och vad som kan hända ditt batteri under körning eller när din bil står på laddning
tänk en gång till , lite till

Har ju sagt att jag inte är nån miljötomte. Har inte heller sagt att alla bilar ska slängas på tippen. Jag tänker inte ta ansvar för det.

Vad gäller säkerhet så har du mycket mer energi i din bränsletank än vad jag har i mina batterier.
Citera
2018-04-23, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag måste bara säga att om vi ger upp nu för att det finns kalla länder, och att elbilarna inte kommer lika långt som bensin och diesel bilar.. Ja, då lär vi aldrig komma längre.

Vi måste börja någonstans för att sedan kunna förbättra en produkt.
Elbilar idag kanske inte kan åka så långt och det kanske är väldigt dåligt för miljön att tillverka dessa batterier. Men för att göra allting bättre, att elbilarna går längre, att dom håller i kallare och varmare klimat och att det inte är lika dåligt för miljön som det är nu- Ja, då måste vi börja någonstans. Annars går det inte utvecklingen framåt.

Så visst, man kan sitta och vara arg över elbilar, eller som jag: vara glad att det har kommit igång så pass mycket att man redan nu börjar se en utveckling. Jag hoppas bara på att det går bättre.

Nackdelen med elbilar är att om dom blir så bra som bensin och diesel-bilar, så kommer staten förlora en enorm skatt och då kommer till slut staten att höja skatten för elen där man kan ladda bilarna.

jag är inte arg eller nått bara för elbilen kommit till
det jag reagerar på är statens tryck att alla ska byta till en sådan
med alla förbud och straffskatter förbränningsmotorn kommer att få uppleva

att elbilar som tankas kommer skattas , det kan ni alla lungt räkna med , det kommer !!
Citera
2018-04-23, 10:29
Bannlyst
[quote=Locifer|63858328]
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife

Har ju sagt att jag inte är nån miljötomte. Har inte heller sagt att alla bilar ska slängas på tippen. Jag tänker inte ta ansvar för det.

Vad gäller säkerhet så har du mycket mer energi i din bränsletank än vad jag har i mina batterier.

bensin brinner för det mesta , diesel är väldigt svår an tänt i dess renaste form , batterier av den sort du har i din bil EXPLODERAR , och brinner med väldigt intensiv hetta som till och med räddningstjänsten har svårt att få kontroll på .

googla lite så får du se
Citera
2018-04-23, 10:30
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
jag är inte arg eller nått bara för elbilen kommit till
det jag reagerar på är statens tryck att alla ska byta till en sådan
med alla förbud och straffskatter förbränningsmotorn kommer att få uppleva

att elbilar som tankas kommer skattas , det kan ni alla lungt räkna med , det kommer !!

Ja, det håller jag med dig om. Det börjar bli lite för mycket nu. Jag önskar att vi i Sverige var lite mer som amerikanarna på det sättet, så att vi börjar demonstrera mot alla dessa extrema höjningar av bensin/diesel och allt därefter.

Fan inte kul att betala 15kr per litern, även fast jag har en liten skitbil som drar 0,5. Jag hade gärna haft en roligare bil då jag älskar att köra, men med dagens bensinkostnader så fungerar det inte för mig.
Citera
2018-04-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Elbilarna i sig är inte ett problem egentligen utan det är politikers övertro på dagens elbilar. För att konceptet ska fungera bra så måste varje elbilsägare ha någon typ av snabbladdare hemma. Kanske inte en som laddar på 30 min men iaf max 2-3 timmar och priserna på snabbladdare är väldigt höga. Elnäten är för klena och skulle inte ens klara av om 20% av Sveriges bilägare skulle byta till elbilar, vi har inte den kapaciteten helt enkelt.

Elbilar är för närvarande en produkt som kan vara rolig att ha men som inte är nödvändig. Typ som en Smartphone.

Jag laddar med 11kW hemma. Det är 16A 3-fas. Det är dock alldeles för mycket för behoven men det är väl ändå skönt med lite marginal tänker jag. Laddboxen kostade 5-6 tusen och nån tusenlapp i installation.

Som tur är så är det svenska elnätet kraftigt och robust eftersom så många villor värmdes med direktverkande el på 70-80-talen.
Citera
2018-04-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ja, det håller jag med dig om. Det börjar bli lite för mycket nu. Jag önskar att vi i Sverige var lite mer som amerikanarna på det sättet, så att vi börjar demonstrera mot alla dessa extrema höjningar av bensin/diesel och allt därefter.

Fan inte kul att betala 15kr per litern, även fast jag har en liten skitbil som drar 0,5. Jag hade gärna haft en roligare bil då jag älskar att köra, men med dagens bensinkostnader så fungerar det inte för mig.

Bensinpriset var ju 15 spänn förut också. Samtidigt som bilarna blir snålare och snålare. Är väl inte ATH om man ser till milkostnad nu?

http://spbi.se/statistik/priser/
Citera
2018-04-23, 10:36
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Bensinpriset var ju 15 spänn förut också. Samtidigt som bilarna blir snålare och snålare. Är väl inte ATH om man ser till milkostnad nu?

http://spbi.se/statistik/priser/

Vad står ATH för?
Nä så är det, men sen finns det ju vissa som av olika anledningar behöver köpa större bilar som oftast tenderar att dra mer, och för dom så är det nog inte så kul med sånt högt literpris.

Jag gillar t.ex. Chrysler 300 tror jag den heter? Väldigt fyrkantig bil, med en stark motor.. Tycker den ser väldigt klassisk ut, men den skulle jag aldrig ha råd att köra med idag då soppan kostar för mycket.
Citera
2018-04-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det kommer i alla fall bli kalas för pundare och zigenare som nattetid jobbar i metallåtervinningsbranchen.

Jag tror man får runt 20-30:-/kilo för bly.

500kg = 10-15.000:-
Fem bilar på en natt = 50-75.000:-

Dessutom lättsålt och svårt att spåra.

Var ska du få blyet från?
Citera
2018-04-23, 10:38
Bannlyst
Citat:

ja hur gör vi , när alla pressas till att vara miljövän , dagen bilar med insprut / katalysator är otroligt rena ,
där har exakt hela övriga världen sitt ansvar att komma upp i våran nivå innan vi behöver göra drastiska förändringar för miljön .
att elbilarna har kommit är bra och borde intressera många i storstäderna främst , med utvecklingen av dessa så borde räckvidden och säkerhet lösas med tiden .

ja svär varje gång jag tankat de senaste 10 åren , men tankar lik förbannat 140-150 liter varje gång bara för att man behöver det i sitt liv , så skatt har jag garanterat betalat för att rädda denna mijö för det jag skitat ner många ggr om
Citera
2018-04-23, 10:40
Medlem
Citat:
Vad står ATH för?
Nä så är det, men sen finns det ju vissa som av olika anledningar behöver köpa större bilar som oftast tenderar att dra mer, och för dom så är det nog inte så kul med sånt högt literpris.

Jag gillar t.ex. Chrysler 300 tror jag den heter? Väldigt fyrkantig bil, med en stark motor.. Tycker den ser väldigt klassisk ut, men den skulle jag aldrig ha råd att köra med idag då soppan kostar för mycket.

ATH = All Time High. Dvs högsta priset någonsin. Kolla länken och klicka i "justera för KPI" (KPI = Konsumentprisindex, dvs kompenserat för inflation osv) så ser du visserligen en ökning men inte så dramatisk. Var som dyrast kring 2012.

Lägger du till att förr så drog även den slöaste Volvo 240 över en liter per mil. Nu finns det bilar som är väldigt mycket snålare. En 2-liters diesel på 190 hk drar väl runt 0,65 l/mil vid normal körning? Det innebär ju att milkostnaden blir lika mycket lägre. En minskning på 35-50% jämfört med forna tiders folkbil tar bort mycket av ökningen i bränslepris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in