2018-04-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ante6893
Det kommer säkert att ta 5-10 år innan elbilen är någonting att köpa! Massa barnsjukdomar och dåligt andrahandsvärde drar ner bilen på dagens marknad rejält..

Sjukt bra andrahandsvärde på elbilar just nu.
Citera
2018-04-23, 10:47
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
ATH = All Time High. Dvs högsta priset någonsin. Kolla länken och klicka i "justera för KPI" (KPI = Konsumentprisindex, dvs kompenserat för inflation osv) så ser du visserligen en ökning men inte så dramatisk. Var som dyrast kring 2012.

Lägger du till att förr så drog även den slöaste Volvo 240 över en liter per mil. Nu finns det bilar som är väldigt mycket snålare. En 2-liters diesel på 190 hk drar väl runt 0,65 l/mil vid normal körning? Det innebär ju att milkostnaden blir lika mycket lägre. En minskning på 35-50% jämfört med forna tiders folkbil tar bort mycket av ökningen i bränslepris.

Ja, så är det! Men det blir till att vi får hålla oss till Europeiska bilar... vill vi åka Amerikanska bilar (där soppan är gratis jämfört med hos oss i Europa) så kommer plånboken att gråta.

Men som sagt, för våra bilar som vi har här som drar väldigt lite soppa per mil jämfört med förut så är det inte så farligt.. det är väl mest om man vill köpa sig en 7-sittsig bil eller en amerikansk Chrysler 300 som det börjar kännas.
Citera
2018-04-23, 10:48
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:

Ja, jag tror att om man vill köra el-bil så är det nu man ska göra det, innan staten börjar lägga på mer skatt för elen när man tankar!
Citera
2018-04-23, 10:48
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
ja hur gör vi , när alla pressas till att vara miljövän , dagen bilar med insprut / katalysator är otroligt rena ,
där har exakt hela övriga världen sitt ansvar att komma upp i våran nivå innan vi behöver göra drastiska förändringar för miljön .
att elbilarna har kommit är bra och borde intressera många i storstäderna främst , med utvecklingen av dessa så borde räckvidden och säkerhet lösas med tiden .

ja svär varje gång jag tankat de senaste 10 åren , men tankar lik förbannat 140-150 liter varje gång bara för att man behöver det i sitt liv , så skatt har jag garanterat betalat för att rädda denna mijö för det jag skitat ner många ggr om

Haha fy fan, där har jag turen med att min lilla rally bil rymmer endast cirka 40 liter om ens det.
Citera
2018-04-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Intressant. Leaf drar alltså 3 kW bara för att värma? Bensin innehåller 9.1 kWh energi, och en bensinmotor har ca 30% verkningsgrad. Om vi förutsätter att bensinbilen använder 3kW av energin för värme, så ökar alltså verkningsgraden med 30%.

En bensinbil som drar en liter milen använder alltså 6kW/l effektivt om man snittar 10mil per timme. Och elbilen drar totalt?(edit:vintertid)

Känns som att detta förändrar en del, eller har jag räknat fel?

För det första så behöver värmen knappast gå på max effekt hela tiden.

Sen blandar du ihop siffror av olika storhet. kW = effekt. kWh = energi. Om du kör värmaren på full effekt i en timme så har du förbrukat 3 kWh. (k = tusen, W = Watt, h = timme.)

En mindre elbil drar 1,5-2 kWh/mil vintertid. En Tesla Model S 2-2,5 kWh/mil och en Model X 2,5-3 kWh/mil.

Hur mycket uppvärmningen påverkar förbrukningen är inte helt enkelt att svara på. Det beror på temperatur ute, temperatur i kupén, hastighet osv osv.

När man säger att en bensinbil har 30% verkningsgrad så innebär det att det bara får ut 0,3 * 9,1 = 2,73 kWh energi för framdrivning av bilen ur en liter bensin. Resten, 6,73 kWh, eldas för kråkorna. Lite av det kan man ju använda för uppvärmning på vintern men på sommaren är värmen bara ett problem.
Citera
2018-04-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ja, jag tror att om man vill köra el-bil så är det nu man ska göra det, innan staten börjar lägga på mer skatt för elen när man tankar!

Det lär dröja mååååånga år.
Citera
2018-04-23, 10:56
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Det lär dröja mååååånga år.

Ja, jag hoppas det. Jag skulle gärna ha en sån där ny Tesla som massproducerades och kostar mycket mindre än dom tidigare varianterna.
Citera
2018-04-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ja, jag hoppas det. Jag skulle gärna ha en sån där ny Tesla som massproducerades och kostar mycket mindre än dom tidigare varianterna.

Det är väldigt svårt att "märka" el också. Jämför förr när det fanns lågbeskattad diesel med färgämne i så att fogden skulle se om man tankat fel sorts diesel.

Med el går ju inte det. Staten kan omöjligen veta om du laddat bilen eller kört torktumlaren väldigt mycket.

Då får man höja elpriserna rakt av men då får mycket annat vara med och betala också vilket gör att just bilismen inte drabbas fullt så hårt.

En liten luring försöker dock staten med. Ska man få bidrag för laddbox hemma så måste den vara förberedd så att man i framtiden ska kunna se exakt hur mycket man laddat bilen med.
Citera
2018-04-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum45
Jag har en kompis i Norge som köp en Tesla, en stor del subventionerat av Staten Norge och sin arbetsgivare, han säger att någon bil att ge sig ut någon längre sträcka på vintern inte är att rekommendera, men sommartid och inte allt för långa turer är den underbar.

Varför då? Under årets kalla vinter så hade jag en räckvidd som lägst på 30 mil. Det räcker lätt för att hoppa mellan snabbladdarna.
Citera
2018-04-23, 11:15
Medlem
Citat:
Var ska du få blyet från?

Men skit i det, huvudpoängen med mitt inlägg, att zigenare och pundare är kriminella, gäller i alla fall.

Nej skämt å sido så tänkte jag inte längre än näsan räcker och gjorde en automatkoppling mellan batteridrift och bly.
Citera
2018-04-23, 11:18
Medlem
franges avatar
Citat:

Etanolbilarna hade också bra andrahandsvärde när E85 var som hetast - sen kom Miljöpartiet in i regeringen och ändrade om skatterna och så var etanolen död över en natt. Och värdet på etanolbilar likaså.
Vänta bara tills politrukerna börjar få nys om att man kan beskatta elbilar och dess förbrukning/laddning - då blir det inte lika runk-underbart som du har det nu kan jag lova dig.
Citera
2018-04-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Etanolbilarna hade också bra andrahandsvärde när E85 var som hetast - sen kom Miljöpartiet in i regeringen och ändrade om skatterna och så var etanolen död över en natt. Och värdet på etanolbilar likaså.
Vänta bara tills politrukerna börjar få nys om att man kan beskatta elbilar och dess förbrukning/laddning - då blir det inte lika runk-underbart som du har det nu kan jag lova dig.

Tror inte det handlade om Miljöpartiet utan om andra saker. Som att etanol är aggressivt mot motorn, bränslesystem osv och kräver tätare service och trots att det gjorde så fick många problem ändå. Dessutom gick det ju att tanka vanlig bensin och varför ska man då få skattelättnader jämfört med en annan bensinbil? Ja, och så det fullkomligt orimliga i att man skövlade regnskog i Brasilien för att få mer odlingsbar mark till etanolframställningen.

Globalt så var etanol aldrig stort och det fanns inte möjligheter till det heller. Det föll på sin egen orimlighet helt enkelt.

Så länge som regeringen vill att folk ska byta från bensin och diesel till el så lär det inte komma några straffskatter. Omställningen lär väl ta 10-20 år åtminstone. Ja, och efter det så är jag typ pensionär så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in