Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Alltså, båda bilarna ligger i t ex 70, sugmotor har då 2000rpm säger vi, och vi trampar ner gasen och begär 350Nm. Då kommer sugmotor att ”blixtsnabbt” svara på gaspådraget och börja dra, men vid det låga varvtalet kan den bara leverera säg 230Nm, så den kommer att öka i Nm mer o mer ju mer varvtalet ökar för att när den når säg 4000 leverera de 350Nm som man begärde med pedalen. Elbilen däremot den klappar till med 350Nm direkt oavsett bilens hastighet eller elmotorernas varvtal, om man med pedalen begär 350Nm. Det är den responsskillnad den talar om, och den är givetvis markant jämfört med hur en vanlig bilmotor funkar. Med en vanlig motor hjälper det inte att begära max vridmoment med pedalen om motorn ändå inte kan leverera det, den vill och försöker direkt, men kan inte om varvtalet inte är på rätt ställe. En elbil den kan legerar det direkt och gör det, tjoff, oavsett hastigheter och varvtal, ja nästan då, för högre hastigheter så blir det begränsningar även för hur mycket elbilen kan leverera.
Jag ber än en gång om ursäkt får mitt temporära hjärnsläpp om detta, för det är nåt jag ju vetat sedan länge men som jag helt enkelt inte kom att tänka på förrän idag när jag fipplade med eltrucken som reagerade med beställt vridmoment direkt fingrarna vippade på ”gasreglaget”
Jag har följt er diskussion och förstår skillnaden. Men tycker att du ändå är lite orättvis mot dig själv. I ditt exempel ovan så verkar det ju som att du inte låter bilen få växla ned. Rätt? Oavsett manuell eller automat så måste man ju ge motorn rätt växel/varvtal om det begärda vridmomentet är för högt för aktuell växel inom godtagbar tid/slitage/förbrukning. Jag menar, ligga på femman i 80 och trycka fullt är ju fånigt när man då ska peta i trean för att få skjutsen. Men där har ju Teslan/elmotorn en enastående fördel och det är den som de märker men såå markant? Det känns säkert härligt oavsett men det får jag nog vänta ett tag till med att uppleva. Ingen idé att prova nåt som är ouppnåeligt för mig inom överskådlig tid. Då blir jag bara ledsen.
Som svar på TS så tycker jag också att det är synd att man alltid överdriver räckvidden men det gör man ju med precis allting. Vafan, t.o.m. kolsyramaskinens tuber heter det ska räcka 40-60 liter. Jo tjena, om jag gör mitt vatten med den syra jag vill ha så räcker varje tub till strax under 40 liter. Ja, jag har gjort statistik under flera månader och gör en flaska ungefär varannan dag. Vem vill dricka så det räcker till 60 liter? Snacka om fadd och jolmig avslagen dryck
Med det sagt, jag skulle gärna vilja ha råd och möjlighet att ha en Tesla. Åker sällan längre än 50-60 mil på en dag även när jag är på motorväg och bara ska till målet. Föreslog på föreningens årsmöte att sätta upp nya motorvärmare istället för de gamla obrukbara trasiga som vi av nån anledning har på typ 10 av 15 platser. Samtidigt också studera möjligheterna till att kunna ha även laddning för elbilar och kanske om det finns möjlighet till nån form av statligt stöd eller EU-stöd men styrelsen påstod (jag har inte kollat själv) att redan att dra om ledningar och sätta upp motorvärmaruttag skulle bli för dyrt. Då var vi alla inställda på att givetvis skulle hela kostnaden ligga på platsernas hyra och inte på resten av föreningens medlemmar.
Är det nån anläggningskunnig som vet mellan tummen och pekfingret vad det skulle kunna kosta att dra el till ett 15-tal bilar i en enda rad på gräsmatta/stenig jord med troligtvis en servisledning i huset ganska nära? Några hundratusen? Jag har ingen som helst aning om sånt. Kan tänka mig att själva motorvärmaruttagen/laddarna kostar en slant om man ska ha möjlighet att mäta strömåtgång och så.
Hade jag haft råd att köpa en Tesla och också haft möjligheten att ladda hemma på min egen parkering så skulle jag klara 98% av min bilkörning tror jag. Men fan vad jag ändå tror att jag kommer att sakna min underbara fyrhjulsdrivna automatväxlade 340hk/480Nm saab och dess sköna V6-sång. För att inte tala om de V8 jag har haft. Vilket ljud, vilken känsla! Vilka dofter!