2018-04-23, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Har du en bensindriven skruvdragare?

Nej men seriöst så fungerar elbilar jättebra på vintern. Visst, räckvidden sjönk på Teslan från 40 mil till 30 mil pga kyla och våta vägbanor (krävs mer energi att köra när det är blött). Men jag åker sällan långt på vintern. Det längsta jag kör är till mitt föräldrahem och dit är det drygt 25 mil. Vilket gick jättebra även i minusgrader, moddig körbana och snöstorm.

Det absolut skönaste med elbilar är för övrigt att de är så snabba och enkla att förvärma. Man behöver aldrig sätta sig i en kall bil eller skrapa rutor. Inte har man problem med kallstarter heller. Känslan av att man misshandlar bilen när man startar den i sträng kyla finns inte.

Jag har även en robotgräsklippare. Sjukt skönt. Fungerar prickfritt på vår platta tomt.

Jag är ingen miljötomte utan en högst rationell och pragmatisk typ. Jag har valt elbilar (jo, även vår andra bil drivs av el) då det är jävligt förmånligt för mig som egen företagare. Jag tycker jag får mycket för pengarna helt enkelt.

ja jag håller på att bygga en sådan skruvdragare , briggs på 6,5hp att ha när grannen kommer över för att låna nått som fungerar för en gång skull

förstår att vissa vill testa elbil , men ofta tror jag de åker rätt korta sträckor och känner att de klarar sej med den räckvidden . men vi som bor mer ute i landet och har långa sträckor så kommer det inte att funka för många !!!
att tvinga på folket detta är fel . . .
Citera
2018-04-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur förklarar du då de artiklar som visar på de begränsningar etc som gör att det i vardagsbruk inte är så lätt att klara dessa långa uppgivna körsträckorna?

Att man kan få till dem, precis som jag kan få till 0,76 l/m med en gammal lyxpråm med V8 etc, ibland är liksom inget man bör förlita sitt vardagsbruk till om man frekvent behöver klara längre körsträckor.

Klarar man lätt 40 mil i spöregn med torkarna och defroster/värme igång? I dåligt vinterväder?
Och kan man vara säker på att det där borta efter dessa eventuella 40 milen finns laddstationer? Och hur gör man om det inte finns det?

Det finns ju även reportage från rediga långturer med elbilar, där det beskrivs att det inte är så himla lätt att planera var man ska ladda, ankomsttider etc etc, för det tar ju rejält med tid att ladda och det kanske är kö till att ladda.

Torkare, defroster osv drar nästan ingenting i sammanhanget. Uppvärmning av kupén kanske drar 2 kW i snitt. Snittar man 100 km/h så lägger värmen på 0,2 kWh/mil. Vilket är ca 10% av vad bilen drar totalt sett.

Hur man kan vara säker? Man planerar sin resa innan man åker såklart. I en Tesla så talar bilen om för en var nästa laddare finns, hur många platser som är lediga osv osv. Det är fan enklare än att åka fossilbil. Knappa in vart du ska och sen talar bilen om för dig vad du ska göra.
Citera
2018-04-23, 09:59
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Alltså, båda bilarna ligger i t ex 70, sugmotor har då 2000rpm säger vi, och vi trampar ner gasen och begär 350Nm. Då kommer sugmotor att ”blixtsnabbt” svara på gaspådraget och börja dra, men vid det låga varvtalet kan den bara leverera säg 230Nm, så den kommer att öka i Nm mer o mer ju mer varvtalet ökar för att när den når säg 4000 leverera de 350Nm som man begärde med pedalen. Elbilen däremot den klappar till med 350Nm direkt oavsett bilens hastighet eller elmotorernas varvtal, om man med pedalen begär 350Nm. Det är den responsskillnad den talar om, och den är givetvis markant jämfört med hur en vanlig bilmotor funkar. Med en vanlig motor hjälper det inte att begära max vridmoment med pedalen om motorn ändå inte kan leverera det, den vill och försöker direkt, men kan inte om varvtalet inte är på rätt ställe. En elbil den kan legerar det direkt och gör det, tjoff, oavsett hastigheter och varvtal, ja nästan då, för högre hastigheter så blir det begränsningar även för hur mycket elbilen kan leverera.

Jag ber än en gång om ursäkt får mitt temporära hjärnsläpp om detta, för det är nåt jag ju vetat sedan länge men som jag helt enkelt inte kom att tänka på förrän idag när jag fipplade med eltrucken som reagerade med beställt vridmoment direkt fingrarna vippade på ”gasreglaget”
Jag har följt er diskussion och förstår skillnaden. Men tycker att du ändå är lite orättvis mot dig själv. I ditt exempel ovan så verkar det ju som att du inte låter bilen få växla ned. Rätt? Oavsett manuell eller automat så måste man ju ge motorn rätt växel/varvtal om det begärda vridmomentet är för högt för aktuell växel inom godtagbar tid/slitage/förbrukning. Jag menar, ligga på femman i 80 och trycka fullt är ju fånigt när man då ska peta i trean för att få skjutsen. Men där har ju Teslan/elmotorn en enastående fördel och det är den som de märker men såå markant? Det känns säkert härligt oavsett men det får jag nog vänta ett tag till med att uppleva. Ingen idé att prova nåt som är ouppnåeligt för mig inom överskådlig tid. Då blir jag bara ledsen.

Som svar på TS så tycker jag också att det är synd att man alltid överdriver räckvidden men det gör man ju med precis allting. Vafan, t.o.m. kolsyramaskinens tuber heter det ska räcka 40-60 liter. Jo tjena, om jag gör mitt vatten med den syra jag vill ha så räcker varje tub till strax under 40 liter. Ja, jag har gjort statistik under flera månader och gör en flaska ungefär varannan dag. Vem vill dricka så det räcker till 60 liter? Snacka om fadd och jolmig avslagen dryck

Med det sagt, jag skulle gärna vilja ha råd och möjlighet att ha en Tesla. Åker sällan längre än 50-60 mil på en dag även när jag är på motorväg och bara ska till målet. Föreslog på föreningens årsmöte att sätta upp nya motorvärmare istället för de gamla obrukbara trasiga som vi av nån anledning har på typ 10 av 15 platser. Samtidigt också studera möjligheterna till att kunna ha även laddning för elbilar och kanske om det finns möjlighet till nån form av statligt stöd eller EU-stöd men styrelsen påstod (jag har inte kollat själv) att redan att dra om ledningar och sätta upp motorvärmaruttag skulle bli för dyrt. Då var vi alla inställda på att givetvis skulle hela kostnaden ligga på platsernas hyra och inte på resten av föreningens medlemmar.

Är det nån anläggningskunnig som vet mellan tummen och pekfingret vad det skulle kunna kosta att dra el till ett 15-tal bilar i en enda rad på gräsmatta/stenig jord med troligtvis en servisledning i huset ganska nära? Några hundratusen? Jag har ingen som helst aning om sånt. Kan tänka mig att själva motorvärmaruttagen/laddarna kostar en slant om man ska ha möjlighet att mäta strömåtgång och så.

Hade jag haft råd att köpa en Tesla och också haft möjligheten att ladda hemma på min egen parkering så skulle jag klara 98% av min bilkörning tror jag. Men fan vad jag ändå tror att jag kommer att sakna min underbara fyrhjulsdrivna automatväxlade 340hk/480Nm saab och dess sköna V6-sång. För att inte tala om de V8 jag har haft. Vilket ljud, vilken känsla! Vilka dofter!
Citera
2018-04-23, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ska du ha farmartanken på släpkärra efter bilen då om du ska på bilsemester?

Håller du dig kring hemmet så är det väl enklare att bara stoppa i kontakten än att hålla på med konverteringar och hemkok? En etanolbil kräver ju mer service också. Känns idiotiskt jämfört med en elbil som i princip inte kräver nån service alls.

nej gör dej inte dum nu när jag försöker förklara hur jag tänker i detta , att åka med förbränningsmotor kommer att funka väldigt länge till , kör du diesel så kan du tanka raps/matolja som funkar lika bra , så bara för att macken stänger pumparna så kommer många bilar rulla ändå
Citera
2018-04-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
ja jag håller på att bygga en sådan skruvdragare , briggs på 6,5hp att ha när grannen kommer över för att låna nått som fungerar för en gång skull

förstår att vissa vill testa elbil , men ofta tror jag de åker rätt korta sträckor och känner att de klarar sej med den räckvidden . men vi som bor mer ute i landet och har långa sträckor så kommer det inte att funka för många !!!
att tvinga på folket detta är fel . . .

Vart fan bor du?

Jag är uppvuxen i södra Norrlands inland. På landet på riktigt. I en bondby.

Mina avstånd där:

Låg och mellanstadie: 400 meter.
Högstadie: 5 km
Gymnasium: 13 km
Närmaste ICA: 5 km
Närmaste badhus: 5 km
Närmaste skidbacke. 16 km
Mamma och pappas jobb: 13 km
Närmaste sjukhus: 13 km

När jag kom ner till mellansverige och fick reda på att folk pendlar en timme i vardera riktning till jobbet så fick jag nästan en chock. Folk sitter alltså och kör 7-8 mil på morgonen och 7-8 mil på kvällen. Det var ett helt främmande koncept för mig som ung. 7 mil bort, det var ju skitlångt bort. Så långt åkte vi ett par ggr per år för att besöka närmaste större stad som hade galleria, Åhlens, H&M osv. Men det var som en annan värld. Att jobba så långt bort? Oj... Men runt Stockholm är det inga konstigheter. Folk pendlar in från Nyköping, Norrtälje, Enköping, Uppsala...

Hur ofta kör du längre än 30 mil på en dag? Handen på hjärtat?
Citera
2018-04-23, 10:10
Medlem
Citat:
nej gör dej inte dum nu när jag försöker förklara hur jag tänker i detta , att åka med förbränningsmotor kommer att funka väldigt länge till , kör du diesel så kan du tanka raps/matolja som funkar lika bra , så bara för att macken stänger pumparna så kommer många bilar rulla ändå

Men var ska du tanka om du är långt hemifrån om nu mackarna har stängt? Säger du att du alltid är nära hemmet och kan tanka sprit/matolja osv så är det ju meningslöst. Då kan du lika gärna ha en elbil.

Eller ska ni bilda nätverk och tanka hemma hos varandra?
Citera
2018-04-23, 10:13
Bannlyst
Citat:
Vart fan bor du?

Jag är uppvuxen i södra Norrlands inland. På landet på riktigt. I en bondby.

Mina avstånd där:

Låg och mellanstadie: 400 meter.
Högstadie: 5 km
Gymnasium: 13 km
Närmaste ICA: 5 km
Närmaste badhus: 5 km
Närmaste skidbacke. 16 km
Mamma och pappas jobb: 13 km
Närmaste sjukhus: 13 km

När jag kom ner till mellansverige och fick reda på att folk pendlar en timme i vardera riktning till jobbet så fick jag nästan en chock. Folk sitter alltså och kör 7-8 mil på morgonen och 7-8 mil på kvällen. Det var ett helt främmande koncept för mig som ung. 7 mil bort, det var ju skitlångt bort. Så långt åkte vi ett par ggr per år för att besöka närmaste större stad som hade galleria, Åhlens, H&M osv. Men det var som en annan värld. Att jobba så långt bort? Oj... Men runt Stockholm är det inga konstigheter. Folk pendlar in från Nyköping, Norrtälje, Enköping, Uppsala...

Hur ofta kör du längre än 30 mil på en dag? Handen på hjärtat?
3-4 dagar i veckan så åker jag mer än 30 min , gör också en hel del resor under året som är både 45-90 och 130 mil i ett svep , så elbil kommer aldrig att funka för mej , bor i Mellansverige
Citera
2018-04-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Jag har följt er diskussion och förstår skillnaden. Men tycker att du ändå är lite orättvis mot dig själv. I ditt exempel ovan så verkar det ju som att du inte låter bilen få växla ned. Rätt? Oavsett manuell eller automat så måste man ju ge motorn rätt växel/varvtal om det begärda vridmomentet är för högt för aktuell växel inom godtagbar tid/slitage/förbrukning. Jag menar, ligga på femman i 80 och trycka fullt är ju fånigt när man då ska peta i trean för att få skjutsen. Men där har ju Teslan/elmotorn en enastående fördel och det är den som de märker men såå markant? Det känns säkert härligt oavsett men det får jag nog vänta ett tag till med att uppleva. Ingen idé att prova nåt som är ouppnåeligt för mig inom överskådlig tid. Då blir jag bara ledsen.

Som svar på TS så tycker jag också att det är synd att man alltid överdriver räckvidden men det gör man ju med precis allting. Vafan, t.o.m. kolsyramaskinens tuber heter det ska räcka 40-60 liter. Jo tjena, om jag gör mitt vatten med den syra jag vill ha så räcker varje tub till strax under 40 liter. Ja, jag har gjort statistik under flera månader och gör en flaska ungefär varannan dag. Vem vill dricka så det räcker till 60 liter? Snacka om fadd och jolmig avslagen dryck

Med det sagt, jag skulle gärna vilja ha råd och möjlighet att ha en Tesla. Åker sällan längre än 50-60 mil på en dag även när jag är på motorväg och bara ska till målet. Föreslog på föreningens årsmöte att sätta upp nya motorvärmare istället för de gamla obrukbara trasiga som vi av nån anledning har på typ 10 av 15 platser. Samtidigt också studera möjligheterna till att kunna ha även laddning för elbilar och kanske om det finns möjlighet till nån form av statligt stöd eller EU-stöd men styrelsen påstod (jag har inte kollat själv) att redan att dra om ledningar och sätta upp motorvärmaruttag skulle bli för dyrt. Då var vi alla inställda på att givetvis skulle hela kostnaden ligga på platsernas hyra och inte på resten av föreningens medlemmar.

Är det nån anläggningskunnig som vet mellan tummen och pekfingret vad det skulle kunna kosta att dra el till ett 15-tal bilar i en enda rad på gräsmatta/stenig jord med troligtvis en servisledning i huset ganska nära? Några hundratusen? Jag har ingen som helst aning om sånt. Kan tänka mig att själva motorvärmaruttagen/laddarna kostar en slant om man ska ha möjlighet att mäta strömåtgång och så.

Hade jag haft råd att köpa en Tesla och också haft möjligheten att ladda hemma på min egen parkering så skulle jag klara 98% av min bilkörning tror jag. Men fan vad jag ändå tror att jag kommer att sakna min underbara fyrhjulsdrivna automatväxlade 340hk/480Nm saab och dess sköna V6-sång. För att inte tala om de V8 jag har haft. Vilket ljud, vilken känsla! Vilka dofter!

Att växla ner tar också tid.

Man tror att man kommer sakna ljudet osv. Det trodde iaf jag som så sent som för ett år sen funderade på om jag skulle köpa ett Akrapovic-system till min BMW M-bil. Men nu känns det bara onödigt med motorljud. Lite barnsligt sådär. Var in och kikade på BMW i helgen och en säljare sa om en kärra "ja, den bluddrar fint med performance-avgasssystemet". Det enda jag tänkte var typ "och vad är det bra för?" Kändes lite som när jag var liten och hade en liten pappskiva som gjorde ljud mot ekrarna i framhjulet på min cykel.

Nu är det så jäkla skönt att glida fram vibrations- och ljudfritt. I högre hastigheter är det dock samma lika eftersom ljudbilden domineras av vägljud men under 70 km/h går den väldigt väldigt tyst och fint.
Citera
2018-04-23, 10:16
Bannlyst
Citat:
Men var ska du tanka om du är långt hemifrån om nu mackarna har stängt? Säger du att du alltid är nära hemmet och kan tanka sprit/matolja osv så är det ju meningslöst. Då kan du lika gärna ha en elbil.

Eller ska ni bilda nätverk och tanka hemma hos varandra?

har både bensin och diesel bil så tankar man fullt och kastar med en 20l dunk i skuffen så funkar det för mitt liv , olja kan du kliva in på valfri mataffär och handla , bara att tanka och köra , med etanol blir det att trasportera sej de kortare sträckorna hemmavid
Citera
2018-04-23, 10:18
Medlem
Citat:
3-4 dagar i veckan så åker jag mer än 30 min , gör också en hel del resor under året som är både 45-90 och 130 mil i ett svep , så elbil kommer aldrig att funka för mej , bor i Mellansverige

30 min = max 4 mil. Vad är problemet?

När jag åker långt med Teslan så ser jag till att ladda den fullt. Sen kör man 3-4 timmar, äter lunch, kör 3 timmar, fikar, kör 2-3 timmar, äter middag, kör 3 timmar... Då har jag kört 35 + 30 + 20 + 30 mil. 115 mil totalt. 40 min middag, 30 min fika, 40 min middag. Total laddtid under 2 timmar.

Men som sagt, det kräver lite planering och man blir lite låst. Men det fungerar! Och det är gratis bränsle!
Citera
2018-04-23, 10:20
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
du trycker bara på det som är bra med elbilarna , jag ser det negativa också och där ligger inte miljö och säkerhet på topp direkt , vi bor i ett kyligt land där el funkar dåligt under långa tider , ser detta fenomen med grannars eltrimrar , elklippare och uppladdningsbara skruvdragare + div andra elverktyg som de mer svär och skruvar med än använder till det , det är tänkt , jag rycker i gång min åkklippare /motorsåg och bara gör det jag ska , så förbränningsmotorn är överlägsen eldrift än i dag , bara för er att inse !!!!

Jag måste bara säga att om vi ger upp nu för att det finns kalla länder, och att elbilarna inte kommer lika långt som bensin och diesel bilar.. Ja, då lär vi aldrig komma längre.

Vi måste börja någonstans för att sedan kunna förbättra en produkt.
Elbilar idag kanske inte kan åka så långt och det kanske är väldigt dåligt för miljön att tillverka dessa batterier. Men för att göra allting bättre, att elbilarna går längre, att dom håller i kallare och varmare klimat och att det inte är lika dåligt för miljön som det är nu- Ja, då måste vi börja någonstans. Annars går det inte utvecklingen framåt.

Så visst, man kan sitta och vara arg över elbilar, eller som jag: vara glad att det har kommit igång så pass mycket att man redan nu börjar se en utveckling. Jag hoppas bara på att det går bättre.

Nackdelen med elbilar är att om dom blir så bra som bensin och diesel-bilar, så kommer staten förlora en enorm skatt och då kommer till slut staten att höja skatten för elen där man kan ladda bilarna.
Citera
2018-04-23, 10:21
Bannlyst
[quote=Locifer|63858228]

tycker du det är miljövänligt att slänga allt med förbränningsmotorer på tippen , för att gå över till el ?
tänker du nått på säkerheten och vad som kan hända ditt batteri under körning eller när din bil står på laddning
tänk en gång till , lite till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in