2018-04-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Menar du verkligen att ”de flesta akademiker” kritiserar honom för att sakna sunt förnuft?

Finns det ens någon enda akademiker utan fötterna planterade djupt i vänsterns/postmodernismens mylla som kritiserat honom? Kritiken jag har sett har uteslutande kommit från den typen av akademiker. Det och kolumnister (vänsterkolumnister). Den typiska kritikern är av typen Sir Dwain. Någon som letar upp enstaka citat, presenterar dem utan kontext och tror att de därigenom har bevisat något. Ytterst få har orkat sätta sig in i vad han egentligen menar och därefter gett saklig kritik mot detta.

Det blir ungefär lika effektivt som att efter att ha lusläst ett politiskt partis program tyckt sig hitta något längst ner på sidan 48 och utbrista ”titta höhö, de stavade fel på ett ord - de skrev ’tik’ i stället för ’tok’ - hur kan någon ta det här partiet på allvar???” Och det blir jättekul att få ryggdunkningar från meningsfränder, men särskilt imponerande kritik är det inte. På sin höjd en axelryckning för partiets sympatisörer. Och när det sedan dessutom visar sig att det faktiskt var ordet ”tik” som avsågs, men att kritikern inte fattat detta eftersom han/hon inte brydde sig om att sätta sig in i kontexten så framstår kritiken i ännu sämre dager.

Ungefär så kan man sammanfatta merparten av kritiken mot honom. Meningslös. Men det är väl ett sätt att bygga upp någon slags barriär hos meningsfränderna så att de ska ha så starka förutfattade meningar om honom att de inte ens kommer att bemöda sig lyssna på vad han har att säga. Det är ju lite så sekter opererar. Steg ett; avskärma objektet från alla intryck som kommer utifrån.

jag har läst en del akademisk kritik om honom ja...sir Dwain la väl upp nått sånt också i en länk...eller det var kanske annan tråd?
Hur som helst googla criticism+Jordan Petersson och du får upp åtskilligt. Sen om det är så viktigt för dig får du väl kolla upp varje enskild persons åsiktsbakgrund som uttalar sig kritiskt.

och visst. ja ytterst få av oss på min sida pallar nog längre texter, youtubefilmer med nämnda man.

Personligen efter mina år på detta forum är jag numera allergisk kräkfärdig av: Man framför kamera som ska förklara för mig hur dålig feminism är. Jag bokstavligen mår illa.

Så jag säger som jag skrivit innan...det jag HAR sett, läst av honom 2 filmer samt text på ett forum nånstans + lite artiklar, har inte gett mig positiva intryck av hans åsikter nej.
jag tycker helt sonika inte han har rätt i mycket av vad jag hört.
Och jag måste faktiskt få lov säg om mig själv att jag brukar anstränga mig lite för att ta redan på fakta själv. (kanske därför jag just är kräkfärdig).

jag funderar på att låna hem hans bok, om det nu kan glädja dig.

( sen bör du nog tänka efter lite vad som är praktiskt möjligt att göra på detta forum.
Det går inte sitta här och skriva en bok över ALLT man finner vara felatkgit etc...utan det man gör är att ta upp exempel, som sir Dwain ex)
Citera
2018-04-22, 16:57
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag har läst en del akademisk kritik om honom ja...sir Dwain la väl upp nått sånt också i en länk...eller det var kanske annan tråd?
Hur som helst googla criticism+Jordan Petersson och du får upp åtskilligt. Sen om det är så viktigt för dig får du väl kolla upp varje enskild persons åsiktsbakgrund som uttalar sig kritiskt.

och visst. ja ytterst få av oss på min sida pallar nog längre texter, youtubefilmer med nämnda man.

Personligen efter mina år på detta forum är jag numera allergisk kräkfärdig av: Man framför kamera som ska förklara för mig hur dålig feminism är. Jag bokstavligen mår illa.

Så jag säger som jag skrivit innan...det jag HAR sett, läst av honom 2 filmer samt text på ett forum nånstans + lite artiklar, har inte gett mig positiva intryck av hans åsikter nej.
Och jag måste faktiskt få lov säg om mig själv att jag brukar anstränga mig lite för att ta redan på fakta själv. (kanske därför jag just är kräkfärdig).

( sen bör du nog tänka efter lite vad som är praktiskt möjligt att göra på detta forum.
Det går inte sitta här och skriva en bok över ALLT man finner vara felatkgit etc...utan det man gör är att ta upp exempel, som sir Dwain ex)
Förutom sitt kliniska arbete inom psykologi så rör sig Peterson inom ett område som inte är strikt vetenskapligt, det mytologiska. Hans försök att smälta samman psykiatrisk vetenskap med mytologi och litterära arketyper är nog en smula förvirrande för många och säkerligen en grund för en del av kritiken. En del blandar ihop det han säger med något helt annat. T.ex tanken om ordning som manligt och kaos som kvinnligt. Ur ett djupare psykoanalytiskt perspektiv så är det sant, om man förstår kontexten, men som feminist så kanske man tolkar det som misogynt speciellt om man bara läser lösryckta citat. Så låna gärna hem boken så kanske du förstår, iallf om du läser utan dina rosa glasögon.

Sen kan du inte förneka att han uppenbarligen har en positiv inverkan på många människor, speciellt yngre män. Oavsett vad du tycker om hans ideer så borde du åtminstonde glädjas över den saken.

Sen är vi två, jag är allergisk mot: kvinna som framför kamera ska förklara patriarkatet. Jag mår också illa.
Citera
2018-04-22, 17:15
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag har redan visat var han föreslog att Dawkins kanske borde förtryckas. Här har du när han säger att ateister inte kan vara produktiva samhällsmedlemmar. Du får skylla dig själv för att du ifrågasatte mig.

https://www.youtube.com/watch?v=gkbsQZNHNCY
Det är fantastiskt att du tillhör målgruppen som sådana här "klippa & klistra"-produktioner riktar sig till.
Citera
2018-04-22, 17:19
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Problemet som jag ser det är att det så sällan rör sig om kritik av det han faktiskt säger. Man skjuter in sig på lösryckta citat och tar dem ut sitt sammanhang. Eller stör sig på att han tar upp exempel ur bibeln och tror att det innebär att han främst är någon form av predikant. Det är, som jag påpekade tidigare, i nivå med att peka ut stavfel och sedan tro att man ska övertyga någon om att han är ute och cyklar.

Det är främst det som stör mig - folk som inre bemödar sig ta reda på vad han menar utan i stället skjuter in sig på någon enstaka fras han sagt/skrivit, oftast taget helt ur kontext. Substantiell kritik saknas, vilket är ganska märkligt om han nu är så blåst och hans idéer så hopplöst fel som vissa vill hävda.
Citera
2018-04-22, 17:32
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Det är fantastiskt att du tillhör målgruppen som sådana här "klippa & klistra"-produktioner riktar sig till.

Är din poäng att Jordan naturligtvis inte menar vad han säger eller? Jag tyckte det där var ett pratiskt sätt att visa påståendet, det var den första sökningen jag hittade. Jag ville inte ge en länk till en 30 minuters intervju, och jag ville inte heller behöva gå igenom ett sådant klipp för att sen ge en exakt tid till Pansarvecket.

Alltså, den stora frågan är ju om Jordan menar all skit han säger, eller om han bara säger det för att han tjänar jättemycket pengar på det. Egentligen är jag nöjd så länge vi är överens om att han säger en massa skit.
Citera
2018-04-22, 17:46
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Alltså, den stora frågan är ju om Jordan menar all skit han säger, eller om han bara säger det för att han tjänar jättemycket pengar på det. Egentligen är jag nöjd så länge vi är överens om att han säger en massa skit.
Han har i alla fall inte eldat upp dessa pengar. Än.

Så på så sätt är han inte nummer ett när det kommer till fullblodsgalningar.
Citera
2018-04-22, 18:26
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Han har i alla fall inte eldat upp dessa pengar. Än.

Så på så sätt är han inte nummer ett när det kommer till fullblodsgalningar.

Inte offentligt iallafall, vem vet vad som händer hemma hos honom. Men jag hade nog inte satt honom som nummer ett eller ens två ändå, vad jag än tycker om honom så är han ett under av rationalitet om man jämför med t ex Alex Jones. Så allt är inte dåligt.
Citera
2018-04-22, 18:58
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Är din poäng att Jordan naturligtvis inte menar vad han säger eller? Jag tyckte det där var ett pratiskt sätt att visa påståendet, det var den första sökningen jag hittade. Jag ville inte ge en länk till en 30 minuters intervju, och jag ville inte heller behöva gå igenom ett sådant klipp för att sen ge en exakt tid till Pansarvecket.

Jag har redan sett originalmaterialet i fråga. Har du gjort det?
Citera
2018-04-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Problemet som jag ser det är att det så sällan rör sig om kritik av det han faktiskt säger. Man skjuter in sig på lösryckta citat och tar dem ut sitt sammanhang. Eller stör sig på att han tar upp exempel ur bibeln och tror att det innebär att han främst är någon form av predikant. Det är, som jag påpekade tidigare, i nivå med att peka ut stavfel och sedan tro att man ska övertyga någon om att han är ute och cyklar.

Det är främst det som stör mig - folk som inre bemödar sig ta reda på vad han menar utan i stället skjuter in sig på någon enstaka fras han sagt/skrivit, oftast taget helt ur kontext. Substantiell kritik saknas, vilket är ganska märkligt om han nu är så blåst och hans idéer så hopplöst fel som vissa vill hävda.

Nu är väl citat just vad han sagt...det kan vara utplock ur en kontext visst. Men så är ju inte alltid fallet.

jag hade gärna lagt fram stycken att kritisera etc. och gjort ett mer ordentligt jobb, men fan jag orkar faktiskt inte, göra jobbet att serva feministforumet med den typen, för responsen är ju bara bajs....med några fåtaliga seriösa, (du ex.) så poängen?

Detta forum är ju intellektuellt dött....totalt övertaget av troll, skittrådar så why bother.
Senast redigerad av Merapi 2018-04-22 kl. 19:17.
Citera
2018-04-22, 19:10
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag har redan visat var han föreslog att Dawkins kanske borde förtryckas. Här har du när han säger att ateister inte kan vara produktiva samhällsmedlemmar. Du får skylla dig själv för att du ifrågasatte mig.

https://www.youtube.com/watch?v=gkbsQZNHNCY
Ursäkta mig, men du hade inget emot att filmen var ihopklippt av flera olika filmer och storylinjen var ihopsatt med vilje för att framställa något som Jordan aldrig själv hade sagt?
Om jag tar allt du skrivit och tar ord lite här och där kan jag få dig att säga precis vad som helst.

Kanalen heter dessutom Sovjiet Finland.
Och nej, du har INTE visat något förslag på något han säger om Dawkins, som jag sett.
Citera
2018-04-22, 19:13
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Ursäkta mig, men du hade inget emot att filmen var ihopklippt av flera olika filmer och storylinjen var ihopsatt med vilje för att framställa något som Jordan aldrig själv hade sagt?
Om jag tar allt du skrivit och tar ord lite här och där kan jag få dig att säga precis vad som helst.

Kanalen heter dessutom Sovjiet Finland.
Och nej, du har INTE visat något förslag på något han säger om Dawkins, som jag sett.

Det var dock inte enstaka ord ihopklippta. Det var kompletta meningar, kompletta svar på frågor. Det är viss skillnad. Vad själva kanalen heter spelar ingen roll, det kom först när jag sökte och det var ett kort klipp. Jag skrev svaret innan jag hade sett på det själv faktiskt, jag hade föredragit om det bara varit just den där dumheten som du efterfrågade, för då hade jag kunnat ta upp flera av de andra senare. Nu har jag liksom spelat ut en stor del av min hand.

För att vara en så klok man säger han onekligen mycket idioti.
Citera
2018-04-22, 20:02
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det var dock inte enstaka ord ihopklippta. Det var kompletta meningar, kompletta svar på frågor. Det är viss skillnad. Vad själva kanalen heter spelar ingen roll, det kom först när jag sökte och det var ett kort klipp. Jag skrev svaret innan jag hade sett på det själv faktiskt, jag hade föredragit om det bara varit just den där dumheten som du efterfrågade, för då hade jag kunnat ta upp flera av de andra senare. Nu har jag liksom spelat ut en stor del av min hand.

För att vara en så klok man säger han onekligen mycket idioti.
Nej, titta igen! Hela filmen är massor av olika jumpcuts och får du inte med sammanhanget av det JBP vill säga så är det missrepresentation som bäst, men i det här fallet ren och skär lögn det du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in