Citat:
Menar du verkligen att ”de flesta akademiker” kritiserar honom för att sakna sunt förnuft?
Finns det ens någon enda akademiker utan fötterna planterade djupt i vänsterns/postmodernismens mylla som kritiserat honom? Kritiken jag har sett har uteslutande kommit från den typen av akademiker. Det och kolumnister (vänsterkolumnister). Den typiska kritikern är av typen Sir Dwain. Någon som letar upp enstaka citat, presenterar dem utan kontext och tror att de därigenom har bevisat något. Ytterst få har orkat sätta sig in i vad han egentligen menar och därefter gett saklig kritik mot detta.
Det blir ungefär lika effektivt som att efter att ha lusläst ett politiskt partis program tyckt sig hitta något längst ner på sidan 48 och utbrista ”titta höhö, de stavade fel på ett ord - de skrev ’tik’ i stället för ’tok’ - hur kan någon ta det här partiet på allvar???” Och det blir jättekul att få ryggdunkningar från meningsfränder, men särskilt imponerande kritik är det inte. På sin höjd en axelryckning för partiets sympatisörer. Och när det sedan dessutom visar sig att det faktiskt var ordet ”tik” som avsågs, men att kritikern inte fattat detta eftersom han/hon inte brydde sig om att sätta sig in i kontexten så framstår kritiken i ännu sämre dager.
Ungefär så kan man sammanfatta merparten av kritiken mot honom. Meningslös. Men det är väl ett sätt att bygga upp någon slags barriär hos meningsfränderna så att de ska ha så starka förutfattade meningar om honom att de inte ens kommer att bemöda sig lyssna på vad han har att säga. Det är ju lite så sekter opererar. Steg ett; avskärma objektet från alla intryck som kommer utifrån.
Finns det ens någon enda akademiker utan fötterna planterade djupt i vänsterns/postmodernismens mylla som kritiserat honom? Kritiken jag har sett har uteslutande kommit från den typen av akademiker. Det och kolumnister (vänsterkolumnister). Den typiska kritikern är av typen Sir Dwain. Någon som letar upp enstaka citat, presenterar dem utan kontext och tror att de därigenom har bevisat något. Ytterst få har orkat sätta sig in i vad han egentligen menar och därefter gett saklig kritik mot detta.
Det blir ungefär lika effektivt som att efter att ha lusläst ett politiskt partis program tyckt sig hitta något längst ner på sidan 48 och utbrista ”titta höhö, de stavade fel på ett ord - de skrev ’tik’ i stället för ’tok’ - hur kan någon ta det här partiet på allvar???” Och det blir jättekul att få ryggdunkningar från meningsfränder, men särskilt imponerande kritik är det inte. På sin höjd en axelryckning för partiets sympatisörer. Och när det sedan dessutom visar sig att det faktiskt var ordet ”tik” som avsågs, men att kritikern inte fattat detta eftersom han/hon inte brydde sig om att sätta sig in i kontexten så framstår kritiken i ännu sämre dager.
Ungefär så kan man sammanfatta merparten av kritiken mot honom. Meningslös. Men det är väl ett sätt att bygga upp någon slags barriär hos meningsfränderna så att de ska ha så starka förutfattade meningar om honom att de inte ens kommer att bemöda sig lyssna på vad han har att säga. Det är ju lite så sekter opererar. Steg ett; avskärma objektet från alla intryck som kommer utifrån.
jag har läst en del akademisk kritik om honom ja...sir Dwain la väl upp nått sånt också i en länk...eller det var kanske annan tråd?
Hur som helst googla criticism+Jordan Petersson och du får upp åtskilligt. Sen om det är så viktigt för dig får du väl kolla upp varje enskild persons åsiktsbakgrund som uttalar sig kritiskt.
och visst. ja ytterst få av oss på min sida pallar nog längre texter, youtubefilmer med nämnda man.
Personligen efter mina år på detta forum är jag numera allergisk kräkfärdig av: Man framför kamera som ska förklara för mig hur dålig feminism är. Jag bokstavligen mår illa.
Så jag säger som jag skrivit innan...det jag HAR sett, läst av honom 2 filmer samt text på ett forum nånstans + lite artiklar, har inte gett mig positiva intryck av hans åsikter nej.
jag tycker helt sonika inte han har rätt i mycket av vad jag hört.
Och jag måste faktiskt få lov säg om mig själv att jag brukar anstränga mig lite för att ta redan på fakta själv. (kanske därför jag just är kräkfärdig).
jag funderar på att låna hem hans bok, om det nu kan glädja dig.
( sen bör du nog tänka efter lite vad som är praktiskt möjligt att göra på detta forum.
Det går inte sitta här och skriva en bok över ALLT man finner vara felatkgit etc...utan det man gör är att ta upp exempel, som sir Dwain ex)