2018-04-22, 01:48
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så, Du menar att eftersom jag förespråkar ansvarstagande, så skall jag ta ansvar för foster/barn som jag inte orsakat och inte har ansvar för? Är det någon särskild logik från Mars som jag missar här?

Risken är att om man blir tvungen att föda, uppfostra ett oönskat barn skulle det i vissa fall kunna innebära oproportionerlig börda/lidande för både föräldern och barnet. Det i sig kan komma att upplevas som straff då man medvetet väljer att låta någon lida resten av sitt liv trots att något hade kunnat ha gjorts åt saken. Det som man försöker förmedla till dig här är orden oproportionelig börda/lidande som du skulle förmodligen få uppleva om du var tvungen att göra något du inte vill. I det faller ta hand om alla dessa barn.

Du förespråkar inte ansvarstagande, du förespråkar "dubbelbestraffning"
Senast redigerad av sillåpotatis 2018-04-22 kl. 01:50.
Citera
2018-04-22, 02:17
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
....Det logiska är naturligtvis att både män och kvinnor blir mer försiktiga och ansvarsfulla när de har sex, om de vet att de inte har en ansvarslös väg ut, och då kommer det att bli avsevärt färre aborter (några legitima kommer att kvarstå) och några fler födslar - det behöver födas fler svenskar.

Det finns andra sätt att få män och kvinnor bli mer ansvarsfulla när dem har sex. Utbildning. Information. Bättre preventiva medel mm

Citat:
Hur går det till då? Slumpmässig jungfrubefruktning? Jag trodde inte Du vill föra in teologi i debatten?

Människor är ett av de djuren som har sex av fler anledningar än enbart reproduktion. Njutning och socialt samspel är minst lika viktiga. Det är fullständigt naturligt men genererar stort antal oönskade graviditeter, tyvärr. Det är sjukt att låta den naturliga instinkten få så oproportionerlig bestraffning bara för att du tycker att det bör födas fler svenskar.
Citera
2018-04-22, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Det finns andra sätt att få män och kvinnor bli mer ansvarsfulla när dem har sex. Utbildning. Information. Bättre preventiva medel mm

Människor är ett av de djuren som har sex av fler anledningar än enbart reproduktion. Njutning och socialt samspel är minst lika viktiga. Det är fullständigt naturligt men genererar stort antal oönskade graviditeter, tyvärr. Det är sjukt att låta den naturliga instinkten få så oproportionerlig bestraffning bara för att du tycker att det bör födas fler svenskar.

Hejja!

jag tror dock inte uven är typen som vill "odla" soldater till Sverige.
Utan mer lutheranskt oldschool.
Livet ska fan inte vara roligt utan PLIKT! STRAFF! marschera i raka led till kungens ära!
man ska fan veta hut, huka sig för auktoriteterna och inte ha skoj i sängen....typ nått sånt.
Citera
2018-04-22, 08:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det var inte särskilt svårt - är det något särskilt Du funderar på?

Jag bestämmer inte, men jag har en välunderbyggd uppfattning som jag tydligt redovisat i tråden. Bestämmer gör Riksdagen, som borde lyssna litet mer på mig, och andra som tycker som jag.
Som
Citat:
jag tydliggjort så förespråkar jag inte straff för kvinnor som försöker begå abort, men jag vill inte uppmuntra eller acceptera legala möjligheter för detta - om det saknas goda skäl.

Så skrev du.
Förespråkar inte straff me n vill inte ha det legalt?
Luddigt var ordet.

Jag förstår inte vad du skrivit.
Sen avslutar du med din käpphäst. Goda skäl. Som du bestämmer.
Citera
2018-04-22, 12:32
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Risken är att om man blir tvungen att föda, uppfostra ett oönskat barn skulle det i vissa fall kunna innebära oproportionerlig börda/lidande för både föräldern och barnet. Det i sig kan komma att upplevas som straff då man medvetet väljer att låta någon lida resten av sitt liv trots att något hade kunnat ha gjorts åt saken. Det som man försöker förmedla till dig här är orden oproportionelig börda/lidande som du skulle förmodligen få uppleva om du var tvungen att göra något du inte vill. I det faller ta hand om alla dessa barn.

Man kan föda fram barnet och sedan adoptera bort det. Då är den biologiska mammans ansvar slut, samtidigt som barnet kan få det bra hos någon annan.
Citera
2018-04-22, 12:55
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Man kan föda fram barnet och sedan adoptera bort det. Då är den biologiska mammans ansvar slut, samtidigt som barnet kan få det bra hos någon annan.

Mycket tveksam till att det alternativet skulle få "blivade mammor/pappor" slippa lidandet och skam. I min värld är det tyngre att behöva lämna ifrån sig att barn än att abortera ett foster. Jag tror att dem flesta skulle hålla med.
Senast redigerad av sillåpotatis 2018-04-22 kl. 13:10.
Citera
2018-04-22, 16:34
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Mycket tveksam till att det alternativet skulle få "blivade mammor/pappor" slippa lidandet och skam. I min värld är det tyngre att behöva lämna ifrån sig att barn än att abortera ett foster. Jag tror att dem flesta skulle hålla med.
Fast du tänker bara på föräldrarna nu, och att de ska få ha det så lätt som möjligt. Men tror du verkligen att det är bättre för ett barn att aldrig födas än att få en adoptivfamilj?
Citera
2018-04-22, 17:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
I det fallet skulle jag auktionera ut mitt barn för adoption.
Det finns säkert en halv miljon att hämta.
Citera
2018-04-22, 17:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Fast du tänker bara på föräldrarna nu, och att de ska få ha det så lätt som möjligt. Men tror du verkligen att det är bättre för ett barn att aldrig födas än att få en adoptivfamilj?
Ett ofött foster vet inte om att det finns.
Att fråga en tjugoåring om han inte ville födas är bara dumt.

Det finns många historier från början av 1900talet som berättar om fosterbarn. En tid vi inte vill ha tillbaka.
Citera
2018-04-22, 20:06
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:

Ja, självklart är levande människor viktigare än en fiktion.
Citera
2018-04-22, 20:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

De flesta oss gör saker vi inte vill varje dag. Det kan vara allt från att man går till sitt avskydda arbete varje dag, till att man står ut med sin sin gnälliga fru dag ut och dag in.*

Man får lov att lära sig att livet varken är enkelt, trevligt eller rättvist i alla avseenden. Men av det följer inte att man helt godtyckligt kan t livet av ett ofött barn för att "man inte önskar föda detsamma. Om man nu är så paniskt rädd för att föda barn - ha då inte sex!

*
Citera
2018-04-22, 20:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Som Du kan läsa i tråden har jag anfört att allt detta också bör åtgärdas.

Citat:

Det är inte bara för att jag tycker det skall födas fler svenskar - det är inte ens det viktigaste skälet. Som Du kan läsa i tråden så är mitt primära motiv att även den ofödda människan har rättigheter och ett eget värde, som gör att det inte får dödas utan goda skäl. Argumentet att denna princip skulle leda till överbefolkning är trams givet att svenskar föder för få barn för att vårt folk skall reproduceras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in