2018-04-20, 20:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är, på sätt och vis, enig med dig här. Problemet är bara det faktum att batteribilar på 2 ton inte är lösningen på miljöproblemen.
Det finns nog inget som är "lösningen"men varje sak dom bör nytta är en bit på vägen.
Citera
2018-04-20, 20:33
Medlem
Varför pratar alla om räckvidden? Själv har jag roat mig med att börja med att prata körbeteenden på fikapauserna och inte inleda med diskussion kring elbil... -av 28 kollegor så var det 2 som logiskt inte kunde klara sig med en elbil (prestandan jag siktade på var 15 helt säkra mil, dvs oavsett motvind, kyla etc så går elbilen 15 mil, samt långsamladdas när tillfällen bjuds, t ex hemma på parkeringen/i garaget och på jobbet).
Citera
2018-04-20, 20:42
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Vet du hur hanteringen av uttjänta batterier ser ut? Vad kan vi förvänta oss för andrahandsmarknad? Vilka kostnader blir på batteridestruktion/återvinning, och vem ska betala för den? Kommer batterihantering läggas på inköpspris, eller förväntas vi skattebetalare återigen subventionera detta?
I dagsläget finns det inga batterier att återvinna, då de äldsta elbilarna fortfarande rullar på vägarna.
Men när de väl finns batterier som inte längre duger till bilarna, kan de användas som "powerbanks" till solcellspaneler.
När nya batterier ska tillverkas slipper tillverkarna köpa in råmalm, utan man kan återvinna stora delar av batterier till att producera nya.
Som sagt är det ett väldigt ovisst ämne då det i dagsläget inte finns något behov av återvinning av batterier. Men när marknaden efterfrågar tjänsten, är jag övertygad om att det kommer finnas aktörer på marknaden.
Vad menar du med att "skattebetalare återigen subventionerar detta"?
Citera
2018-04-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Så staten skall bestämma vilka bilar du får köpa? DDR ringde, de vill ha tillbaka sin politik. Staten skall ge fan i om du kör V12 eller elbil, det har staten ingenting med att göra.

Staten, alltså vårt samhället, vi, har väl all rätt att bestämma vad vi får köpa eller köra, och så har det väl alltid varit så varför skulle inte det gälla även t ex bilar? Vi har ju en drös lagar och regler som styr och ställer med det mesta. Som gör att t ex vissa produkter inte får säljas här i landet.
Citera
2018-04-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Intressant. Leaf drar alltså 3 kW bara för att värma? Bensin innehåller 9.1 kWh energi, och en bensinmotor har ca 30% verkningsgrad. Om vi förutsätter att bensinbilen använder 3kW av energin för värme, så ökar alltså verkningsgraden med 30%.

En bensinbil som drar en liter milen använder alltså 6kW/l effektivt om man snittar 10mil per timme. Och elbilen drar totalt?(edit:vintertid)

Känns som att detta förändrar en del, eller har jag räknat fel?
Nja. För att bara upprätthålla värmen drog den 1-1,5 kW om jag minns rätt.
Citera
2018-04-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Nu är jag personligen inte så mycket för den typen av lagstiftning. Fortsätter satsningen på elbilar kommer det där att lösa sig av sig självt när det kommer mer prisvärda och bättre bilar samt att infrastrukturen byggs ut allt mer. Elbilar har ju knappt börjat säljas än (i princip bara Tesla och Nissan med sin Leaf som är värda att nämnas i sammanhanget) så mycket kommer ju att hända när/om fler tillverkare på allvar hakar på.
Korrekt analys.
Citera
2018-04-20, 21:33
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Men vad fan jämför han med en 335i för? Det var den dummaste jävla video jag sett.
Björn är en Tesla försäljare. Vill mest tjäna pengar på att folk köper bilar och använder han referenslänk.

Finns flera av dessa skojare på youtube som ängnar sig åt att rigga diverse tester som en Tesla alltid vinner.
Citera
2018-04-20, 22:29
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Ja det är så jag räknar kostnad per mil för andra bilar.

Vill du köpa en solcellsdriven bil för 38 miljoner kr av mig som håller 500 mil? Du kommer att kunna åka för 0 kr milen, mycket bättre än BMW i3 med 1 kr milen som du rekommenderade.

Är du hög? Har aldrig pratat om en sketen bmw i3.
Citera
2018-04-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Inressant att röra sig lite bort från det rent miljömässiga tänket lite. Och ta en runda med sådant som kan höra ihop mer med passionen för bilar, som bl a komforten
Helt rätt, alla tar för givet att man åker elbil för miljöns skull men så tror jag att det sällan är. För mig är det bara en bonus, jag hade valt elbil framför fossilbil även om den var lika miljöovänlig.

Jag fattade efter några hundra meter när jag provkörde första gången att jag måste ha en elbil. Det är så väsenskilt från det man är van. En fossilbil känns så oerhört omodern när man kört elbil ett tag. Att åka till en bensinstation, kladda med nåt illaluktande skit, betala 800:- och åka därifrån i nåt som skakar, låter och knappt reagerar när man gasar...nja.
Citera
2018-04-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Helt rätt, alla tar för givet att man åker elbil för miljöns skull men så tror jag att det sällan är. För mig är det bara en bonus, jag hade valt elbil framför fossilbil även om den var lika miljöovänlig.

Jag fattade efter några hundra meter när jag provkörde första gången att jag måste ha en elbil. Det är så väsenskilt från det man är van. En fossilbil känns så oerhört omodern när man kört elbil ett tag. Att åka till en bensinstation, kladda med nåt illaluktande skit, betala 800:- och åka därifrån i nåt som skakar, låter och knappt reagerar när man gasar...nja.

Jodå, kan förstå dig, men å andra sidan så finns det ju gott om bilar med vanliga motorer som inte skakar, som verkligen reagerar när man gasar, och inte låter nåt att tala om heller. Och de kan hittas nya för långt under miljonen. Även om de knappast klår en maxad Tesla S 0-100 full ludicrus.... Man kan ju tro du jämför med en skadskjuten Vaz Niva, men det blir ju inte särskilt rättvist
Citera
2018-04-20, 22:41
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vid övernattningen i Teslan vid -36 C drog den 13 km/h.

Tesla är lite annorlunda än Nissan Leaf då den har temperaturkontroll på batteriet. Vid laddning av batteriet från nätet värms både batteriet och kupén. Sen tar det inte så mycket att underhålla värmen när man kör då bilen redan är uppvarmd.

Leaf har inte samma kontroll på batteriet.

Detta ledde tyvärr till "rapidgate" på den nyaste Leaf-bilen. Istället för att köra tempkontroll som Tesla fortsatte man med samma teknik som de äldre modellerna trot ett kraftigare batteri. För att skydda batteriet från överhettning och kraftig degenerering har de satt in laddningsbegränsning vid laddningen.

Vid tredje snabbladdningen minskar de laddningen till hälften.
Detta gäller alltså endast vid upprepad snabbladdning.

Problemet upptäcktes vid en test i England där en ny Leaf, en gammal Leaf och en Hyundai Ionic testades på en långresa. Nya Leaf kom flera timmar efter de andra två. Hyundai har liknande system som Tesla.

Rapidgate:
https://www.youtube.com/watch?v=QycmLQriePU

Nästa Leaf kommer att ha tempkontroll.

Ok, jag tycker Hyundai Kona Electric är intressant – lockar med räckvidd på 47 mil
150 kW (204 hk) för den större modellen med större batteri och starkare motor, undrar vad den kommer att kosta? Den har alltså tempkontroll på batteriet?

Och vad kommer tesla model 3 att kosta i jämförelse?
Citera
2018-04-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ok, jag tycker Hyundai Kona Electric är intressant – lockar med räckvidd på 47 mil
150 kW (204 hk) för den större modellen med större batteri och starkare motor, undrar vad den kommer att kosta? Den har alltså tempkontroll på batteriet?

Och vad kommer tesla model 3 att kosta i jämförelse?
Kommer kosta ungefär lika. Räkna med ca 450'. Kona är intressant, tyvärr verkar den vara ganska liten. Mindre än Leaf om jag förstått rätt.
Kvaliteten lär vara skyhögt över Tesla men Tesla vinner ändå kanske på utrymmen och rolig teknik, för att inte tala om Superchargernätverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in