2018-04-20, 19:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Tror du att alla hans krav skall uppfyllas samtidigt? Är du efterbliven?

Vilka kan man då uppfylla samtidigt och med vilken bil?
Citera
2018-04-20, 19:38
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Här är du inne på något. Kan man lösa batteriproblematiken och lite annat smått och gott så skulle man gott och väl kunna införa, exempelvis, en lag som säger att familjens eller hushållets andrabil måste vara en, i utsläpp, "klimatneutral" bil. På det viset blir man av med många äldre oljebrännare, och mycket småbilar som kallstartas och körs mindre sträckor.
Nu är jag personligen inte så mycket för den typen av lagstiftning. Fortsätter satsningen på elbilar kommer det där att lösa sig av sig självt när det kommer mer prisvärda och bättre bilar samt att infrastrukturen byggs ut allt mer. Elbilar har ju knappt börjat säljas än (i princip bara Tesla och Nissan med sin Leaf som är värda att nämnas i sammanhanget) så mycket kommer ju att hända när/om fler tillverkare på allvar hakar på.
Citera
2018-04-20, 19:45
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaderKent
Sunt förnuft finns det inte mycket av i Sverige. En annan sak med dessa elbilar är slitaget som batteriet utsätts för för varje laddning. Man vill inte ladda ur den helt heller.
En elbil batteri tappar ungefär 10-15% av sin ursprungskapacitet på en livslängd, livslängden sätter jag till 35000mil som är lågt räknat. Så hur mycket slitage batterierna utsätts för i jämförelse med slitaget på en fossilmotor får du väl räkna på själv, men kan garantera att det inte är till fossilbilens fördel med alla service som måste göras
Citera
2018-04-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
En elbil batteri tappar ungefär 10-15% av sin ursprungskapacitet på en livslängd, livslängden sätter jag till 35000mil som är lågt räknat. Så hur mycket slitage batterierna utsätts för i jämförelse med slitaget på en fossilmotor får du väl räkna på själv, men kan garantera att det inte är till fossilbilens fördel med alla service som måste göras

Vet du hur hanteringen av uttjänta batterier ser ut? Vad kan vi förvänta oss för andrahandsmarknad? Vilka kostnader blir på batteridestruktion/återvinning, och vem ska betala för den? Kommer batterihantering läggas på inköpspris, eller förväntas vi skattebetalare återigen subventionera detta?
Citera
2018-04-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Men hur relevant är det att jämföra överhuvudtaget då? Hur många har råd med en Tesla i dagsläget, eller för den delen en BMW 335i överhuvudtaget? Hur relevant är det för miljön överhuvudtaget om någon av dem går billigare? Hur stor del av den totala transportutsläppskvoten utgörs av utsläpp från personbilar med över 300 hästkrafter och bensindrift?

Om nu Tesla Model 3 är ämnad att bli den nya "Folk-Teslan" så blir klippet, om möjligt, ÄNNU MER värdelöst, eftersom BMW 335i aldrig någonsin varit en folkbil, och heller aldrig kommer att bli det.

Hela klippet är ju så jävla värdelöst.

Självklart jämför man inte på det viset, din sorgliga mentala amöba.

Se ovan, och utöver det så är det ju helt ointressant om en Tesla är billigare och, på stället, miljövänligare i drift än en BMW som kanske 1% av svenskarna har råd att äga, och långt mindre än så faktiskt skulle köpa (bl.a. beroende på just bränsleförbrukning och miljötänk), högt räknat.

Du ska vara jävligt glad att du lever 2018 och inte 1955. Du hade varit lobotomerad sedan länge då.

Eller så kan du vederlägga dina påståenden. Att jag äcklar någon som tycker att batteribilar är miljövänligt gör mig tämligen förnöjd med tillvaron.

Självklart. Varför inte jämföra med en bil i motsvarande storleksklass som är avsevärt vanligare på våra vägar, och som därför står för en förkrossande majoritet av utsläppen? En 320i, 318i, 320d eller 318d, exempelvis. En Mercedes C200, C200d, eller en C220d hade också gått bra, för att komma med ytterligare exempel.

Varför ska man jämföra med en bil med betydligt färre hästkrafter, din obotliga idiot?
I vilken annan test ser du det? "Mercedes C220 möter BMW M3!"
Wooow vilket spännande test. Du kan inte vara en dag över 13 alternativt svårt efterbliven.
Citera
2018-04-20, 19:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är irrelevant hur mycket bilarna går. Folk köper bil efter vad de kommer använda. En bil som du inte kan ta till fjällen är mer eller mindre värdelös för 60% av barnfamiljerna i stockholm för de kommer absolut inte gå och hyra en bil, vad nu det är för idiotiskt tips. Man köper bil för vad man använder och 85% av tillfrågade i Sverige säger att bilen måste kunna åka till fjällen, dra släp och åka mer än 60 mil utan stopp för resor. Elbil kommer aldrig, aldrig, never, helt totalt omöjligt säljas i stor skala i Sverige utan subventioneringar på 50%.
Jag är en familj med två bilar.
Förstabilen skulle lätt klara våra dagliga behov.
Den andra används för fjällresor och när ettan är upptagen.
Citera
2018-04-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Intressant. Leaf drar alltså 3 kW bara för att värma? Bensin innehåller 9.1 kWh energi, och en bensinmotor har ca 30% verkningsgrad. Om vi förutsätter att bensinbilen använder 3kW av energin för värme, så ökar alltså verkningsgraden med 30%.

En bensinbil som drar en liter milen använder alltså 6kW/l effektivt om man snittar 10mil per timme. Och elbilen drar totalt?(edit:vintertid)

Känns som att detta förändrar en del, eller har jag räknat fel?

Läsa om meningen "när man maxar den". Sen tänka om och skriva igen. Tror aldrig jag maxat min värmare, alls.
Citera
2018-04-20, 20:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, det är ju bra, men hur påverkar det körsträckan om det är en långtur på G under en svinkall vinterdag, och då i jämförelse med en vanlig bilmotor...?

Vid övernattningen i Teslan vid -36 C drog den 13 km/h.

Tesla är lite annorlunda än Nissan Leaf då den har temperaturkontroll på batteriet. Vid laddning av batteriet från nätet värms både batteriet och kupén. Sen tar det inte så mycket att underhålla värmen när man kör då bilen redan är uppvarmd.

Leaf har inte samma kontroll på batteriet.

Detta ledde tyvärr till "rapidgate" på den nyaste Leaf-bilen. Istället för att köra tempkontroll som Tesla fortsatte man med samma teknik som de äldre modellerna trot ett kraftigare batteri. För att skydda batteriet från överhettning och kraftig degenerering har de satt in laddningsbegränsning vid laddningen.

Vid tredje snabbladdningen minskar de laddningen till hälften.
Detta gäller alltså endast vid upprepad snabbladdning.

Problemet upptäcktes vid en test i England där en ny Leaf, en gammal Leaf och en Hyundai Ionic testades på en långresa. Nya Leaf kom flera timmar efter de andra två. Hyundai har liknande system som Tesla.

Rapidgate:
https://www.youtube.com/watch?v=QycmLQriePU

Nästa Leaf kommer att ha tempkontroll.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-04-20 kl. 20:04.
Citera
2018-04-20, 20:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Varför ska man jämföra med en bil med betydligt färre hästkrafter, din obotliga idiot?
I vilken annan test ser du det? "Mercedes C220 möter BMW M3!"
Wooow vilket spännande test. Du kan inte vara en dag över 13 alternativt svårt efterbliven.

Okej, då tar vi det här från början.

Vad ville filmaren visa med testet?
Citera
2018-04-20, 20:10
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Nu är jag personligen inte så mycket för den typen av lagstiftning. Fortsätter satsningen på elbilar kommer det där att lösa sig av sig självt när det kommer mer prisvärda och bättre bilar samt att infrastrukturen byggs ut allt mer. Elbilar har ju knappt börjat säljas än (i princip bara Tesla och Nissan med sin Leaf som är värda att nämnas i sammanhanget) så mycket kommer ju att hända när/om fler tillverkare på allvar hakar på.

Nej visst, jag kan iofs hålla med dig om att lagstiftning kanske inte är den bästa vägen att gå. Det var mer av ett teoretiskt exempel på vad jag anser borde kunna vara möjligt att uppnå, förutsatt att det fortsätter att vara batteribilar som är våra elbilar.
Citera
2018-04-20, 20:10
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Så staten skall bestämma vilka bilar du får köpa? DDR ringde, de vill ha tillbaka sin politik. Staten skall ge fan i om du kör V12 eller elbil, det har staten ingenting med att göra.

Det har de redan.
Citera
2018-04-20, 20:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kyla påverkar inte så mycket eftersom bilarna har så dålig verkningsgrad och man kyler bort stora delar av energin man gör slut på. Regn och blåst desto mer, på en fossilbil då alltså. Om du håller ett öga på räckvidden kan du se att den minskar rejält vid regna och blåst, kan skilja 10-20% mot bra väder.

Men spelar det nån roll för de flesta? Jag tillhör den delen av befolkningen som kör rätt mycket, inte extremt på nåt sätt men mellan 11-15 mil varje vardag och ibland mer, oftast mindre på helgerna. Det är oerhört få resor jag gör som inte skulle gå att göra rakt av med en elbil som har en räckvidd på >10 mil, vilket ju alla har idag. Min diesel tankar jag ca 2--3 gånger i månaden, oftare behöver jag inte tanka, om jag skulle sätta en elbil på laddning på jobbet och hemma skulle jag i princip ha full räckvidd hela tiden.

Det är enstaka resor som jag skulle behöva lägga upp på ett annat sätt om jag körde el, ja, det skulle ta lite mer tid att resa, men å andra sidan, 30 minuter här eller där? Lite planering och medvetenhet skulle ju göra det uthärdligt, fika, luncha, sova.
Framförallt, infrastrukturen kommer bli bättre, inte sämre, bilarna kommer bli bättre, inte sämre.
Jag kanske aldrig kommer att kunna köra 160 mil i ett svep som jag kan idag, men å andra sidan, det är faktiskt rätt få fossilbilar som klarar det, en del nöjer sig med 50 mil mellan tankningarna redan idag.
Det hör väl till petitesser men mitt vänsterben börjar göra ont efter två timmar, paus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in