2018-04-20, 16:40
Medlem
Pajosvs avatar
Den olja som finns idag har funnits i marken miljontals år, ändå är det så att det finns ännu mer olja att utvinna. Förr eller senare tar dock oljan slut.

Vi bygger allt fler hus i trä idag, även flerfamiljshus som stora hyreshus. En av anledningarna är att det finns bara en viss mängd sand i världen. Det tillkommer ingen ny sand. Däremot är trä en oändlig källa, det växer träd över allt och de tar aldrig slut.

Finns det inte funderingar på att göra en modern och effektiv variant av gengas som man hade under kriget?

Visst, det är ju ingen ”höjdare” att slänga in några vedklabbar då och då på resande fot. Men källan är ju oändlig. Några duktiga ingenjörer borde kunna utveckla någon supermodern variant av gengasaggregat?

Å andra sidan får man ju knappt elda med ved längre...
Citera
2018-04-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaderKent
Sunt förnuft finns det inte mycket av i Sverige. En annan sak med dessa elbilar är slitaget som batteriet utsätts för för varje laddning. Man vill inte ladda ur den helt heller.

Fast Teslas batterier håller ju kapaciteten enormt bra även efter väldigt många mil.
Citera
2018-04-20, 17:08
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
misstänkte det , nej jag tror nog denna exprimentlusta i miljöns namn kommer att just förstöra miljön än mer , el är en flopp till detta .
och det kommer åter igen visa sej , för hade inte det varit så , så hade elbilar redan funnits sedan länge
el är ingen ny uppfinning direkt , bra till mycket men mindre lämpade för annat .
och vi alla vanliga människor får mot våran vilja vara med att betala detta feltänk ,våra pengar som går upp i rök , för att du eller någon annan ska kunna få rabatten på eran miljöbil/båtmotor eller segway
nej ska du vara extremist/miljövän så tycker jag du ska få bära dina egna kostnader i denna idiotiska lek
Du är smart som misstänkte att jag inte kan läsa dina tankar. Hur många högskolepoäng behövdes innan du kom fram till detta?
Kan du nu sluta säga du när du menar andra? Själv kör jag en dieselbil, Euro5 på 230-240hkr. Förstår att du har problem med min bil.
Däremot är jag trots min ålder inte rädd för utveckling.
Citera
2018-04-20, 17:20
Medlem
PeterNosters avatar
Tesla-Björns jämförelse av kostnader för resa Oslo - Spanien - Oslo:

https://www.youtube.com/watch?v=RwLfGRQ8GXk
Citera
2018-04-20, 17:42
Medlem
Klart att räckvidden är sämre än utlovat av leverantör, så är det ofta. Kan bara minnas 1 st fordon i min ägo som faktiskt tog sej längre på en tank en vad som angavs i databladen, och det var en VW - konstigt nog..... med tanke på alla rykten. Alla andra fordon oavsett om det varit två- eller fyrhjuliga har varit dyrare i drift än förväntat.

Som sagt så är nog hybridfordon tyvärr bättre än rena elfordon i dagsläget om den resande ibland vill göra längre turer utanför det vanlga transportmönstret hem-jobb och tillbaka.

Olja, bensin, kol tar inte slut utan de tillkommer förr eller senare när saker och ting förmultnar säger någon konspiratonsteori. Och gasdrift är en bra ersättning till bensin/diesel så gas/el-hybrid borde vara framtidens melodi.
Citera
2018-04-20, 17:59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Definiera då, större.
För mig är enbart EN persons motstånd mot ett miljövänligt allternativ en person för mycket.
O med denna mening kommer jag nu få fan i sann FB-anda

Jag är, på sätt och vis, enig med dig här. Problemet är bara det faktum att batteribilar på 2 ton inte är lösningen på miljöproblemen.
Citera
2018-04-20, 18:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tesla-Björns jämförelse av kostnader för resa Oslo - Spanien - Oslo:

https://www.youtube.com/watch?v=RwLfGRQ8GXk

Men vad fan jämför han med en 335i för? Det var den dummaste jävla video jag sett.
Citera
2018-04-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är, på sätt och vis, enig med dig här. Problemet är bara det faktum att batteribilar på 2 ton inte är lösningen på miljöproblemen.

Det är bättre än fossilbilar, det är redan konstaterat.
Men du som är så klok, vad är då lösningen?
Har du ingen lösning så tycker jag du kan hålla käften med ditt gnäll och översitteri mot de som gör saker som är bättre än det du själv presterar.

Själv skiter jag i miljön men kör elbil ändå, men dina idiotiska resonemang blir man fan lack på ändå.
Citera
2018-04-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Men vad fan jämför han med en 335i för? Det var den dummaste jävla video jag sett.

Varför skulle han inte jämföra med en 335i? Idiot
Citera
2018-04-20, 18:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Den olja som finns idag har funnits i marken miljontals år, ändå är det så att det finns ännu mer olja att utvinna. Förr eller senare tar dock oljan slut.

Vi bygger allt fler hus i trä idag, även flerfamiljshus som stora hyreshus. En av anledningarna är att det finns bara en viss mängd sand i världen. Det tillkommer ingen ny sand. Däremot är trä en oändlig källa, det växer träd över allt och de tar aldrig slut.

Finns det inte funderingar på att göra en modern och effektiv variant av gengas som man hade under kriget?

Visst, det är ju ingen ”höjdare” att slänga in några vedklabbar då och då på resande fot. Men källan är ju oändlig. Några duktiga ingenjörer borde kunna utveckla någon supermodern variant av gengasaggregat?

Å andra sidan får man ju knappt elda med ved längre...

Citat:
Varför förgasning av skogsråvara?
Förgasning av biomassa för produktion av fordonsbränsle är överlägsen all annan teknik vad gäller energiutbyte och ekonomi. Med denna teknik kan man producera metanol, etanol, bensin, diesel mm. Metanol utvunnen genom förgasning ger högsta energiutbytet till lägsta produktionskostnad jämfört med alla andra metoder att få energi ur biomassa.

http://www.varmlandsmetanol.se/

Björn Gillberg tog detta initiativ men stoppades av bränsleskatten. Sverige ströp sig själv.
Citera
2018-04-20, 18:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Varför skulle han inte jämföra med en 335i? Idiot

Därför att den drar en helvetisk massa soppa naturligtvis, din svagsinta kamelherde. Självklart får han fenomenala siffror när han jämför med en bil som (enligt hans beräkningar) drog 0,85. Jämför med en bil som drar 0,45 istället, vilket de flesta moderna dieselbilar klarar på långtur. En del av dem drar mindre än så idag, med fullgod prestanda.

Jag kan också hurra som fan för förbrukning i bränsle/pengar om jag jämför en Golf 2,0 tdi med en Ford Mustang, men hur rättvis är den jämförelsen, och hur aktuell?

Är du såhär dum, eller gör du dig bara till?
Citera
2018-04-20, 18:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Det är bättre än fossilbilar, det är redan konstaterat.
Men du som är så klok, vad är då lösningen?
Har du ingen lösning så tycker jag du kan hålla käften med ditt gnäll och översitteri mot de som gör saker som är bättre än det du själv presterar.

Själv skiter jag i miljön men kör elbil ändå, men dina idiotiska resonemang blir man fan lack på ändå.

Vem har konstaterat att det är bättre? Är det Elon Den Store i egen hög person som sagt det i en youtubevideo eller? De senaste undersökningarna jag sett om saken i tidningar och tv genererar en stark skeptisk till hur bra detta är för miljön, särskilt i det långa loppet.

Men du är väl som alla som hurrade för de fantastiska freonkylskåpen när de kom också. Skruva i de lösa skruvarna och kom in i matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in