2018-04-19, 13:26
Medlem
TilleyHats avatar
Alldeles nyss blev det klart vilka som möter vilka i VM:s första omgång:

Mark Selby v Joe Perry
Mark Allen v Liam Highfield
Kyren Wilson v Matthew Stevens
Shaun Murphy v Jamie Jones
John Higgins v Thepchaiya Un-Nooh
Stuart Bingham v Jack Lisowski
Luca Brecel v Ricky Walden
Judd Trump v Chris Wakelin
Ding Junhui v Xiao Guodong
Anthony McGill v Ryan Day
Marco Fu v Lyu Haotian
Barry Hawkins v Stuart Carrington
Mark Williams v Jimmy Robertson
Neil Robertson v Robert Milkins
Ali Carter v Graeme Dott
Ronnie O’Sullivan v Stephen Maguire

De två högst seedade, Selby och O'Sullivan, fick väl inte någon drömlottning direkt. När Perry eller Maguire är på humör så kan de vinna mot vem som helst.

Kinesmötet Ding-Xiao kan också bli intressant. Även det andra kinesmötet Fu-Haotian borde bli en tät historia. Lättaste motståndet på pappret kanske Mark Allen eller Judd Trump fick.

VM startar i övermorgon. Spännande!
Senast redigerad av TilleyHat 2018-04-19 kl. 13:28.
Citera
2018-04-19, 13:59
Medlem
Det kinesiska missnöjet borde vara ganska betydande. Dels så misslyckades ju mycket överraskande både Liang Wenbo och Yan Bingtao med att kvala in, försåvitt även Xiao Guodong och Zhou Yuelong, och dels så lottades de kvarvarande fyra spelarna mot varandra! Endast två kineser i åttondelen således.

Vi kan notera att även Wales har fyra spelare med - förutom Mark Williams och Ryan Day även Jamie Jones (som ju sopade banan med Wenbo i sista kvalomgången) och Matthew Stevens. Det var dessutom på vippen att de fick med två spelare till. Både Michael White och Daniel Wells snubblade ju i farstun efter bra spel i de två första kvalomgångarna.

Lottningen ser intressant ut med ett antal matcher som säkert blir täta och spännande. Faktiskt de flesta.
Citera
2018-04-19, 14:02
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
De två högst seedade, Selby och O'Sullivan, fick väl inte någon drömlottning direkt.

O'Sullivan är nog mindre nöjd än Selby.

Jag skulle tro att den som är minst nöjd med lottningen är McGill, som fick Ryan Day. Den matchen kan gå hur som helst. I alla andra är den seedade spelaren favorit för mig, även om det förstås kommer bli någon eller några favoriter som åker i första omgången.
Citera
2018-04-19, 14:38
Medlem
Kommer det någon turneringstråd för VM?
Citera
2018-04-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Jag skulle tro att den som är minst nöjd med lottningen är McGill, som fick Ryan Day. Den matchen kan gå hur som helst. I alla andra är den seedade spelaren favorit för mig, även om det förstås kommer bli någon eller några favoriter som åker i första omgången.

Jamie Jones är i sitt livs form, och Murphy måste prestera på topp för att vinna den matchen. Lisowski är min favorit mot en matchotränad Bingham. Walden vinner nog över Brecel med tanke på vad belgaren visat sista månaderna. McGill mot Day är 50/50, kanske tom 40/60. Lyu Haotian slog Marco Fu senast i UK Champs. Dott har stor chans att slå kapten Carter imo. Det är nog endast Highfield och Wakelin som jag ser som chanslösa av kvalspelarna.
Citera
2018-04-19, 16:17
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjp147
Lyu Haotian slog Marco Fu senast i UK Champs.

Tänkte inte på Fu, omöjligt att veta vilken form han är i efter ögonoperationen. Hur en tjugoårig crusible-debutant reagerar är också svårtippat. En match som kan gå hur som helst.
Citera
2018-04-19, 16:39
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Selby åker ut i första omgången.
Citera
2018-04-19, 16:45
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Jamie Jones är i sitt livs form, och Murphy måste prestera på topp för att vinna den matchen. Lisowski är min favorit mot en matchotränad Bingham. Walden vinner nog över Brecel med tanke på vad belgaren visat sista månaderna. McGill mot Day är 50/50, kanske tom 40/60. Lyu Haotian slog Marco Fu senast i UK Champs. Dott har stor chans att slå kapten Carter imo. Det är nog endast Highfield och Wakelin som jag ser som chanslösa av kvalspelarna.

Personligen tror jag Bingham och Murphy kommer att utklassa sina motståndare med typ 10-5 eller 10-6. Day vinner över McGill, det är jag ganska övertygad om även om det kan bli tight, typ 10-8.
Dott vinner också mot Carter. Highfield och Wakelin åker ut direkt, där är vi överrens. Ding är skyhög favorit över sin landsman Xiao Guodong, men jag kan lite grann befara (som Ding-fan) att han drabbas av gummiarm och blir utslagen.
Ronnie mot Maguire tror jag kan bli tightare än många tror. Tror ändå på Ronnie-vinst med 10-8.
Selby slår Perry och Allen går vidare också, vartefter Allen slår ut Selby i andra omgången. Jag hoppas också att Stevens slår ut Wilson och att Un-Nooh drömspelar och tar ut Higgins.

Hawkins, Williams och Neil Robertson bör klara sina motståndare komfortabelt. Fu-Haotian tycker jag spontant känns mest oviss. Tippar ändå att ungdomen besegrar den rutinerade.

Oj oj, det här blir otroligt kul!
Senast redigerad av TilleyHat 2018-04-19 kl. 16:52.
Citera
2018-04-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
De två högst seedade, Selby och O'Sullivan, fick väl inte någon drömlottning direkt. När Perry eller Maguire är på humör så kan de vinna mot vem som helst.

Kinesmötet Ding-Xiao kan också bli intressant. Även det andra kinesmötet Fu-Haotian borde bli en tät historia. Lättaste motståndet på pappret kanske Mark Allen eller Judd Trump fick.

VM startar i övermorgon. Spännande!

Citat:
Lottningen ser intressant ut med ett antal matcher som säkert blir täta och spännande. Faktiskt de flesta.
Förra året minns jag att det var väldigt få matcher i första rundan som kändes spännande, men detta ser mycket mer intressant ut.

Som redan nämnts så bör Allen och Trump vinna sina matcher relativt enkelt. (Allt kan naturligtvis hända i första rundan, tex. McLeod ifjol.) Jag tycker inte heller att Hawkins ska ha några problem mot Carrington. Un-Nooh är en duktig breakbuilder, men att han ska rå på den slipade Higgins över 19 frame tror jag inte på.

I övrigt så tycker jag att alla matcher har potential. Bland kvalspelarna ser jag Day och Dott som favoriter i sina respektive matcher.

Vanligtvis skulle jag inte säga att Perry är ett stort hot mot Selby, men första omgången i VM är verkligen speciell. Perry har värmt upp under veckan med tre relativt bekväma segrar i kvalet, och om man ska slå Selby bör det definitivt vara lättast att göra det i början av turneringen. Från semifinalen och framåt krävs det något alldeles extra för att rå på honom.

Undra om Maguire inte var den enda spelaren som O'Sullivan verkligen ville slippa i första omgången? O'Sullivan har visserligen vunnit i deras två matcher under den här säsongen, båda gångerna med 6-4. Någon utklassning har det ju inte varit tal om.

Citat:
Ursprungligen postat av fotboll-snooker
Kommer det någon turneringstråd för VM?
Jag kan starta en imorgon kväll, till VM behöver vi definitivt en sådan.
Citera
2018-04-19, 17:03
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Selby åker ut i första omgången.

Vågad gissning. Perry har aldrig besegrat Selby i en match som är längre än bäst av sju.
Citera
2018-04-20, 06:13
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Vågad gissning. Perry har aldrig besegrat Selby i en match som är längre än bäst av sju.

Det visste jag inte. Det är ganska anmärkningsvärt! Men jag står vid min bedömning, Selby ryker.
Citera
2018-04-20, 21:09
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det visste jag inte. Det är ganska anmärkningsvärt! Men jag står vid min bedömning, Selby ryker.
Perry vann med 5-1 i Welsh Open 2014.

Matchtråd skapad:
(FB) Snooker - VM 2018 - 21 april - 7 maj 2018 - Crucible Theatre, Sheffield, England
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in