2018-04-20, 11:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nu valde jag råvaran.
Elens fördel är att den blir renare för var dag som går.

Personligen försvarar jag både elbilen samt den eventuella vätgasen. Dessa är framtiden.
Problemet är att politikerna lagstiftar som om vi redan lever i framtiden medan vi medelålders personer har slutat köra bil den dagen som framtiden är här.
Det jag inte förstår är motståndet mot miljövänliga fordon på detta forum.

Jag tror att du øverdriver lite. Jag ser inget større motstånd mot miljøvænliga fordon.

Dæremot ser jag en hel del ifrågasættande av batteribilars miljøvænlighet, och också ifrågasættande av hur praktiska de i sjælva verket ær. En del kommentarer om prisbilden finns också.
Citera
2018-04-20, 11:42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag tror att du øverdriver lite. Jag ser inget større motstånd mot miljøvænliga fordon.

Dæremot ser jag en hel del ifrågasættande av batteribilars miljøvænlighet, och också ifrågasættande av hur praktiska de i sjælva verket ær. En del kommentarer om prisbilden finns också.
Definiera då, större.
För mig är enbart EN persons motstånd mot ett miljövänligt allternativ en person för mycket.
O med denna mening kommer jag nu få fan i sann FB-anda
Citera
2018-04-20, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det är en aspekt på det hela.
Men det vimlar av trådar i ämnet, miljö. Både här o i politikforum.
Motståndet mot miljöarbetet i sig är stort hos många.
Just när det gäller miljöbilar så förstår jag det inte medan övrigt politikforum handlar om att det är rabiat SD-folk som hatar allt vad Miljöpartiet står för.

Nej. Jag har ingen källa på din projektering.

misstänkte det , nej jag tror nog denna exprimentlusta i miljöns namn kommer att just förstöra miljön än mer , el är en flopp till detta .
och det kommer åter igen visa sej , för hade inte det varit så , så hade elbilar redan funnits sedan länge
el är ingen ny uppfinning direkt , bra till mycket men mindre lämpade för annat .
och vi alla vanliga människor får mot våran vilja vara med att betala detta feltänk ,våra pengar som går upp i rök , för att du eller någon annan ska kunna få rabatten på eran miljöbil/båtmotor eller segway
nej ska du vara extremist/miljövän så tycker jag du ska få bära dina egna kostnader i denna idiotiska lek
Citera
2018-04-20, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Kan säga att min tidigare bil lät rätt rejält även i motorvägsfart från motor, drivlina och avgasröret. Vid acceleration 110-140 skall vi inte prata om. Nu var ju det mer en sportsedan med mycket motor men Teslan är ju snabbare än den till och med. Jämför man med en S klass eller liknande så är ju en Tesla sämre isolerad även för vägljud.

Inressant att röra sig lite bort från det rent miljömässiga tänket lite. Och ta en runda med sådant som kan höra ihop mer med passionen för bilar, som bl a komforten

Att t ex Teslan kan vara groteskt snabb i sina vassare versioner vet jag redan, min gamla Ford Sierra blir förnedrad från stilla stående och lägre hastigheter, men klarar sig bättre i högre farter.

Men sen har vi ju komforten. Har ju åkt Tesla S i Norge några gånger då det finns sådana som går som taxi där och de känns trevliga. Men jagvupplever det som att de inte är lika komfortabla ens som min snart 20 år gamla BMW 7-serie, lika tysta låga farter invändigt, ja något tystare t o m då man kan förnimma att det finns en motor där framme i 7an. Men från ca 50 och uppåt blir de mer lika och i högre farter är nog 7an tystare. Och komforten i chassie och säten är bättre i 7an. Tippar på att väghållningen är bättre med än Teslas.
Citera
2018-04-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Inressant att röra sig lite bort från det rent miljömässiga tänket lite. Och ta en runda med sådant som kan höra ihop mer med passionen för bilar, som bl a komforten

Att t ex Teslan kan vara groteskt snabb i sina vassare versioner vet jag redan, min gamla Ford Sierra blir förnedrad från stilla stående och lägre hastigheter, men klarar sig bättre i högre farter.

Men sen har vi ju komforten. Har ju åkt Tesla S i Norge några gånger då det finns sådana som går som taxi där och de känns trevliga. Men jagvupplever det som att de inte är lika komfortabla ens som min snart 20 år gamla BMW 7-serie, lika tysta låga farter invändigt, ja något tystare t o m då man kan förnimma att det finns en motor där framme i 7an. Men från ca 50 och uppåt blir de mer lika och i högre farter är nog 7an tystare. Och komforten i chassie och säten är bättre i 7an. Tippar på att väghållningen är bättre med än Teslas.

Jag kan säga att jag som person bryr mig väldigt lite om miljön, egoistiskt jag vet men sådan är jag.

Jag skulle säga att Model S är ett mellanting mellan olika typer av bilar. Den är inte lika bekväm och tyst som en BMW 7-serie, Audi A8 eller Mercedes S klass, men mycket sportigare att köra. Model S kör som en bil som är mycket mindre och lättare än den faktiskt är på grund av låg tyngdpunkt med mera. Jag gick från en bil med en del motor i storleksklass BMW 3-serie och även om den var mycket smidigare och kändes mindre så känns inte Model S så mycket större trots att den faktiskt är det. Accelerationen är roligare och snabbare också vilket bidrar då för det mesta är det inte kurvtagning i hög hastighet jag håller på med på allmän väg.

Det är helt enkelt en bra bil för mig som ville gå till något mer bekvämt men fortfarande behålla lite sportighet och acceleration. Jag är ju också teknikintresserad och gillar lite att man laddar bilen istället för att tanka osv.
Citera
2018-04-20, 12:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke-71
För min egen del så vore det inga större problem. 90% av mina dagar så kör jag 1-2 mil om dagen. Övriga 10% fördelas på kanske 5% 10mils körningar. Det är då bara de sista 5% som blir resor om ca 50-60 mil (20-25x2).

Om tillverkarna skulle sätta en liten förbränningsmotor/ turbin med generator som kan leverera ungefär 10-15kw så räcker det för landsvägsfart i 110 och räckvidden för de 2ggr per år skulle inte vara något problem. Annars så kan man ju ladda innan man vänder hemåt igen.

Snabbladdare hemma. Jotack, då får jag ju hämta proppskåpet på andra sidan kvarteret.

Hemma kan man som mest ladda 10-15kW om man stänger ner övriga huset. Rimligt på vintern och utan att behöva tänka på tvätt, tork, spis, varmvattenberedare, värme mm kan vara kanske 5kW. Då tar det 10 timmar o ladda ett upp ett tomt 40kWh batteri med förluster i bästa fall.

Men för min körning till o från jobbet skulle jag kunna klämma i 2kW på värmarstolpen på jobbet under 40minuter och vara klar till nästa dag de dagar jag bara kör jobbet o tillbaka.

På sommaren skulle en en 500watt solpanel klara 90% av all min körning.

Det är väldigt olika vilken storlek man har på kabeln till huset (inte samma sak som max avsäkring i proppskåp eller elmätare). Hemma har vi en grov kabel för 3x65A så det är möjligt att byta elmätare, skåp och installera snabbladdare med t.ex. 50kW kapacitet och ändå klara husets el utan problem.
Citera
2018-04-20, 13:14
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Och det är inte bara räckvidd och pris på dessa bilar som avskräcker utan också byggkvalitet. En PK bekant köpte, trots omgivningens varningar, just en Testa. Inte nog med den usla räckvidden utan den skramlade, inredningsdetaljer lossnade och sedan kortslöt något i batterierna. Kunde ha slutat riktigt illa. Batteribilar är ju ingalunda något nytt de fanns redan som taxibilar i New York på 1900-talets början men utvecklingen på tekniken ligger verkligen inte i paritet tiden som de existerat. Det är bättre med någon annan teknik. Batteritekniken den suger. Nä den enda framkomliga vägen för riktiga miljöfordon heter just nu vätgas.

Vätgasbilar=elbilar.
Citera
2018-04-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det är irrelevant hur mycket bilarna går. Folk köper bil efter vad de kommer använda. En bil som du inte kan ta till fjällen är mer eller mindre värdelös för 60% av barnfamiljerna i stockholm för de kommer absolut inte gå och hyra en bil, vad nu det är för idiotiskt tips. Man köper bil för vad man använder och 85% av tillfrågade i Sverige säger att bilen måste kunna åka till fjällen, dra släp och åka mer än 60 mil utan stopp för resor. Elbil kommer aldrig, aldrig, never, helt totalt omöjligt säljas i stor skala i Sverige utan subventioneringar på 50%.

Problemet är att folk ställer för stora krav. Bilen ska ha 120 mil räckvidd, ha dragkrok, liten på utsidan, stor på insidan, stort bagageutrymme, taklucka, takbox, hundbur, snabb acceleration, låg förbrukning, bra grepp, säker, bra sikt, ha plats för 7 pers, ha plats för skidor, aerodynamisk, vara snygg, kunna köra till fjällen, kunna köra till Italien, ta med hela släkten, få plats med byrå, o.s.v. o.s.v.

Det är inte alltid man kan kombinera allt och många av kraven som man har på listan använder man kanske 1-2 gånger per år. Jag skulle säga att en elbil funkar för 95% av befolkningen, 360 dagar om året. Så istället för att leta efter drömbilen som inte finns, så är det dags att acceptera att elbilen är här för att stanna. Och den dagen man behöver nått mer så får man vara flexibel eller hyra en bil.
Citera
2018-04-20, 13:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Till skillnad från bensin? diesel? gas?
I denna tråd diskuterar vi elbilar räckvidd.
Svårt?
Citera
2018-04-20, 13:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Batterierna är nästan helt återvinningsbara, anledningen att det inte görs nu är att det inte finns några gamla batterier ännu mer än enstaka från krockade bilar t.ex.

Bara för att det står på en elbilssida behöver det inte vara propaganda.

Givetvis vinklar man det sin fördel. Skulle aldrig komma på fråga att någon skriver något nedvärderande om sin egen produkt.
Citera
2018-04-20, 13:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag håller med dig men det finns lösningar på plats även idag. Många föreningar och fastighetsägare är helt okej med att dra fram laddbox om man betalar för det själv.
Hur många är beredda att betala 100kkr ur egen ficka?

Det landa offerten på när jobbet ville ha en laddstolpe uppsatt, parkeringsplats precis utanför byggnaden så ~6 meter behövde grävas.
Citera
2018-04-20, 13:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Håller med föregående talare. Dom som tror dom vet bäst, är oftast dom som aldrig kört elbil. Men dom som bytt till elbil är EXTREMT nöjda och i stort sett ingen vill byta tillbaka.

Och elbilar behöver inte ha 100 mil räckvidd. Alla gick vi från Nokia med 7 dagars batteri till iPhone med 1 dags batteri och det funkar typ lika bra. Tror inte nån här skulle vilja byta tillbaka till Nokia 3310 för att få 7 dagars batteri. Man laddar sin elbil när man sover och man har en fulladdad bil varje morgon redo för dagens äventyr.

Och att byta från en fossilbil till elbil är verkligen som att byta från Nokia 3310 till iPhone. Elbil är bil 2.0.

Dålig jämförelse. På Nokia 3310 surfade man inte och man höll inte på med massa energislukande appar. Dessutom höll inte batteriet i 7 dagar på en 3310:a

Att jämföra det med att åka 100 mil med en fosildriven bil kontra elbil blir givetvis fel vilket troligen även du fattar,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in