2018-04-21, 17:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Men din jävla nolla, det vore mer intressant att veta vad du TROR att han vill bevisa, för jag kan lova att du är helt ute och cyklar.

Och jag skiter fullständigt i dina "chanser", jag har absolut inget att bevisa för en nolla som du som inte ens har råd med en Tesla

Citat:
Sen så är det roligt att du tror att han vill bevisa något alls. Han gör ett test för att se vilken slutsats han kan dra. Han har ingen slutsats han vill testa, vilket du tror din jävla foliehatt, misstänker att du är en sån som tror att jorden är platt också.

Du förstår alltså inte vad han försökte visa med sin film. Jag ska hjälpa dig igen, mest för att det smärtar mig att se dig vada runt i din egen idioti. Vilken relevans har filmen för elbilars existens, som motsats till fossildrivna bilar?

Dina fantasier om vad jag har och inte har råd med lämnar jag därhän. Människor med stil diskuterar inte sådant. Särskilt inte med sådana som du.
Citera
2018-04-21, 19:57
Medlem
Citat:
Rekommenderar att du kör en Tesla. Efter det kommer du aldrig hävda att det finns någon fossilare som är ens i närheten av gasrespons.
Och jo, jag är något av en bilentusiast och har kört mycket bil på bana och "vet" hur man kör bil.
Och givetvis tycker jag fortfarande det är roligare att ratta en Porsche eller dylikt runt en bana än jag en Tesla.

Men skillnaden på upplevelse att köra exempelvis Porsche, innan och efter jag köpte Teslan, är markant!
Förut upplevde jag Porschen (oftast Porsche Cayman GTS Eller GT4) som oerhört kvick i responsen.
Men nu senast jag körde så kände jag vilken ENORM skillnad det är. BRÖÖÖL BRÖÖÖL BRÖÖÖL och SEN sticker den. Trodde först det var fel på biljäveln, men insåg snart att jag bara vant mig vid något helt annat.

Jag tror fortfarande att du blandar ihop gasrespons med själva accelerationen...?

Gasrespons är hur kvickt motorn svarar på dina inputs via gaspedalen, och i en normal sportigare sugmotor är det tal om nån tiondels sekund, även om detvså skulle vara 0,00 alltså absolut direkt på en Tesla så är det så liten skillnad att folk knappast märker den skillnaden. Däremot märker de säkert hur hårt bilen drar iväg på denna input och där kan det skilja mer och vara klart tydligare till Teslans fördel, i synnerhet i lägre hastigheter.

Jag vet detta för jag har sett en hel del loggar från bilar där man kan se exakt vilken signal gaspedalen ger ifrån sig, hur gasspjället reagerar på detta och hur motorn sen reagerar och farten ökar. Det är mycket responsivt i synnerhet på sportigare bilar. Men, är bilen inte så rapp i sig, alltså inte så kraftig motor så blir ju inte sparken så tydlig. Men den kommer fort.

Har t ex grafer jag mätt själv med avancerad utrustning där en vanlig chippad Volvo 850 turbo med galen förare klarar växlingarna på runt 0,3 s och då är det från gaspedalen lättas och accelerationen stannar av, till växel är i kopplingen uppe och accelerationen tar fart igen. Vilket betyder att själva responsen mellan gaspedal och motorns svar är ännu mindre men det tar lite extra tid för kopplingen att greppa och drivlinan stramar upp sig och det brakar vidare. Betänk också att detta då är en turbobil som normalt har segare respons ännen ren sugmotor.

Jag har även kört och åkt det mesta i bilväg, och t ex en BMW M3 med sexan eller V8 sugis är extremt explosiv i responsen om man ligger på rätt varvtalsområde och klipper till på gasen, pang omedelbart iväg. Även om en Tesla då skulle vara dubbelt så rapp så är det redan så låga tider vi talar om att skillnaden knappast märks. Typ klarar du verkligen att känna så extrem skillnad som du säger på säg 0,15s och 0,07s? Jag tvivlar på det.

Men även om responsen i sig (mellan pedal och motorns reaktion på det) är likvärdig så kan det ju absolut kännas skillnad på om sparken som då kommer är 350Nm eller 1000Nm om sportbilen inte är vid sitt vridmax i varvtal, och mot en Tesla som ju krämar fullt Nm direkt överallt alltid vid fullgas. Hänger du med?
Citera
2018-04-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tror fortfarande att du blandar ihop gasrespons med själva accelerationen...?

Gasrespons är hur kvickt motorn svarar på dina inputs via gaspedalen, och i en normal sportigare sugmotor är det tal om nån tiondels sekund, även om detvså skulle vara 0,00 alltså absolut direkt på en Tesla så är det så liten skillnad att folk knappast märker den skillnaden. Däremot märker de säkert hur hårt bilen drar iväg på denna input och där kan det skilja mer och vara klart tydligare till Teslans fördel, i synnerhet i lägre hastigheter.

Jag vet detta för jag har sett en hel del loggar från bilar där man kan se exakt vilken signal gaspedalen ger ifrån sig, hur gasspjället reagerar på detta och hur motorn sen reagerar och farten ökar. Det är mycket responsivt i synnerhet på sportigare bilar. Men, är bilen inte så rapp i sig, alltså inte så kraftig motor så blir ju inte sparken så tydlig. Men den kommer fort.

Har t ex grafer jag mätt själv med avancerad utrustning där en vanlig chippad Volvo 850 turbo med galen förare klarar växlingarna på runt 0,3 s och då är det från gaspedalen lättas och accelerationen stannar av, till växel är i kopplingen uppe och accelerationen tar fart igen. Vilket betyder att själva responsen mellan gaspedal och motorns svar är ännu mindre men det tar lite extra tid för kopplingen att greppa och drivlinan stramar upp sig och det brakar vidare. Betänk också att detta då är en turbobil som normalt har segare respons ännen ren sugmotor.

Jag har även kört och åkt det mesta i bilväg, och t ex en BMW M3 med sexan eller V8 sugis är extremt explosiv i responsen om man ligger på rätt varvtalsområde och klipper till på gasen, pang omedelbart iväg. Även om en Tesla då skulle vara dubbelt så rapp så är det redan så låga tider vi talar om att skillnaden knappast märks. Typ klarar du verkligen att känna så extrem skillnad som du säger på säg 0,15s och 0,07s? Jag tvivlar på det.

Men även om responsen i sig (mellan pedal och motorns reaktion på det) är likvärdig så kan det ju absolut kännas skillnad på om sparken som då kommer är 350Nm eller 1000Nm om sportbilen inte är vid sitt vridmax i varvtal, och mot en Tesla som ju krämar fullt Nm direkt överallt alltid vid fullgas. Hänger du med?
Läste just nån story om nån investerare som besökte Tesla i uppstartsfasen och fick provköra Tesla roadster. När han åkte därifrån i sin Porsche ringde han till Tesla och undrade vad fan de hade gjort med hans bil.
Citera
2018-04-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Du vet att klimat "hotet" är en ny religion skapad av globalister för att kunna pusha deras agenda va?
sätter du skriver på bevisar att jag har rätt, du är smått manipulerad, likt kristna var förr när vi brände "häxor" på bål, så ta och chilla ner lite grabben, du skämmer ut dig själv.

sen kan du inte med gott samvete säga att elen vi förbrukar idag är speciellt vänlig emot miljön...
en mindre är batterier speciellt bra för miljön att tillverka, än mindre är miljoner eller miljarder el bilar att tillverka.

Skulle inte förvåna mig ifall el bilarna idag är sämre för miljön än vad bensinarna är.

men i framtiden går det nog att få el bilarna och deras el mycket mera miljö vänlig, men att påstå att en gammal bensinare som är väl skött är speciellt mycket sämre för miljön än el bilar är humbug, det som är värst för miljön är dessa små bilar som knappt håller 20 tusen mil utan att hela bilen är kapput, bättre är dom gammla 240-740 som ganska lätt håller i 40-50 tusen mil om man sköter om dom, att tillverka nya saker är sämre för miljön än att ta hand om dom gamla sakerna, därav är det inte speciellt miljö vänligt att tillverka nya el bilar och skrota den gamla flottan med bilar vi har.

Sen släpper bilar ifrån sig c02 vilket är bra för växtligheten på jorden.

till tråden: Ja ts bil tilverkare ljuger, det har dom alltid gjort, och majoriteten av jordens befolkning gör det då sanningen inte är speciellt underhållande eller säljande.

Tror dock el bilar är relativt bra för stads bor, då dom kör oftast korta sträckor och pga av den stora mängden bilar som kör i innerstaden, blir bättre luft.
Ja, Volvo 240/740 måste vara riktigt bra för miljön. Låter rimligt.
Citera
2018-04-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Läste just nån story om nån investerare som besökte Tesla i uppstartsfasen och fick provköra Tesla roadster. När han åkte därifrån i sin Porsche ringde han till Tesla och undrade vad fan de hade gjort med hans bil.

Visst, men den säger ju inget om exakt vad han undrade om. Vad sen folk tror tycker och säger väger ju mindre än faktiska mätningar som visar vad som faktiskt sker.
Citera
2018-04-21, 22:32
Medlem
Citat:

Jag hänger med alldeles fullständigt, och det är gasrespons jag menar. Det är just direktheten i agerandet från motorn på mina rörelser på gaspedalen som är unik. Oavsett om jag trampar gasen i botten eller bara trycker lite.
Vad skillnaden i tid är jämfört med en bättre sportbil är, det vet jag inte exakt så klart, den är säkert liten, men jag anser den som fullt märkbar.
Förstår att det kan låta märkligt, men ett tips på hur du ska förstå vad jag menar:

Låna en Tesla på en längre åktur (det fixar de på valfri Teslabutik), sen sätter du dig direkt i en M3 eller annan sportbil du gillar.
Du kommer fortfarande gilla den, men den där direktheten du tyckte var så fantastisk innan, kommer du undra vad som hände med. Det var på det viset jag upptäckte det, körde Teslan till banan å satte mig i Porschen på banan.
Det är givetvis mindre märkbart om jag redan ligger på perfekta varv med en fossilbil, men allt från start till växlingar etc, fördröjningar sker mer eller mindre Medans det i Teslan är extremt direkt.
"Chill"-mode i Teslan gör att den känns mer "fossilaktig".
Citera
2018-04-22, 06:01
Medlem
Citat:
Jag hänger med alldeles fullständigt, och det är gasrespons jag menar. Det är just direktheten i agerandet från motorn på mina rörelser på gaspedalen som är unik. Oavsett om jag trampar gasen i botten eller bara trycker lite.
Vad skillnaden i tid är jämfört med en bättre sportbil är, det vet jag inte exakt så klart, den är säkert liten, men jag anser den som fullt märkbar.
Förstår att det kan låta märkligt, men ett tips på hur du ska förstå vad jag menar:

Låna en Tesla på en längre åktur (det fixar de på valfri Teslabutik), sen sätter du dig direkt i en M3 eller annan sportbil du gillar.
Du kommer fortfarande gilla den, men den där direktheten du tyckte var så fantastisk innan, kommer du undra vad som hände med. Det var på det viset jag upptäckte det, körde Teslan till banan å satte mig i Porschen på banan.
Det är givetvis mindre märkbart om jag redan ligger på perfekta varv med en fossilbil, men allt från start till växlingar etc, fördröjningar sker mer eller mindre Medans det i Teslan är extremt direkt.
"Chill"-mode i Teslan gör att den känns mer "fossilaktig".

Jag påstår inte att det inte skulle finnas nån skilllnad alls, men då jag med stenhårda fakta i form av egna mätningar med avancerad utrustning, samt många års erfarenhet av all typ av bilkörning, ja även på bana, med alla möjliga biltyper, kan se att det omöjligt kan handla om mer än nån ynka tiondels sekund i skillnad, ofta mindre än så mot en Tesla. Så skulle jag vilja påstå att du drar på rejält med subjektiva åsikter då du ju formulerar dig som om det skulle vara en enorm skillnad när faktiska mätningar visar att det ändå bara handlar om mycket små skillnader tidsmässigt. Men det är väl helt ok om du tycker skillnaden är så enorm på säg 0,1 sekunder eller mindre.

Jag är tyvärr också fortfarande lite tveksam till om du verkligen vet vad det egentligen är du pratar om eller vill beskriva skillnaden av, även om du nu bedyrar att du vet och att vi pratar om samma saker. Min tvekan grundar sig på din egen beskrivelse nedan. Och det jag fetstilat stämmer ju föga med verkligheten, men det kansle bara är du som är dålig på att förklara men skriver målande...?

Citat:
Nja. Jag antar att du inte kört värst mycket elbil?
För nej, vilken bil jag än sätter mig i så stör jag mig på att det skakar, små vibrationer jag inte ens tänkte på förut. Det går inte att göra en fossilbil lika vibrationsfri som en elbil.
Och nej, absolut inte att det finns en fossilbil som reagerar som en elbil. Och då menar jag inte att fossilbilar på något sätt är långsamma, men den direkta responsen från gasplattan på en elbil är omöjlig att replikera, oavsett om det är Porsche, ferrari eller Lamborghini.
I en fossilare trycker du på gasen, sen ska det antändas, kolvarna varvar upp, trycket i turbo (om det finns) ska upp, sen ska detta ut i vevaxeln etc. Fördröjningen är naturlig.

Vi kanske kan enas om att trots att skillnaden i tid mellan vanlig bil och elbil inte kan vara mer än några hundradelar, nån tiondel som allra värst mellan pedalrörelse och motorns respons på detta, så kan det för vissa ändå subjektivt upplevas som enormt fast det objektivt är det. Jag tippar även på att skillnaderna i ljud mellan fordonen i dessa situationer kan påverka starkt, alltså att frånvaron av ljud (mer eller mindre) från en normal bilmotor kan bidra till att man upplever reaktionerna som mer direkta i elbilen, för att i den vanliga bilen har man ju en markantare ljudkuliss vid gaspådrag som ju ska stegras med den ökande accelerationen. Men då har ju den egentliga responsen mellan pedal-motor redan skett för länge sen.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-04-22 kl. 06:20.
Citera
2018-04-22, 07:52
Medlem
Citat:
Vi kanske kan enas om att trots att skillnaden i tid mellan vanlig bil och elbil inte kan vara mer än några hundradelar, nån tiondel som allra värst mellan pedalrörelse och motorns respons på detta, så kan det för vissa ändå subjektivt upplevas som enormt fast det objektivt är det. Jag tippar även på att skillnaderna i ljud mellan fordonen i dessa situationer kan påverka starkt, alltså att frånvaron av ljud (mer eller mindre) från en normal bilmotor kan bidra till att man upplever reaktionerna som mer direkta i elbilen, för att i den vanliga bilen har man ju en markantare ljudkuliss vid gaspådrag som ju ska stegras med den ökande accelerationen. Men då har ju den egentliga responsen mellan pedal-motor redan skett för länge sen.

Men det är klart det är stor skillnad i responsen mellan förbränningsmotor och en elmotor. En elmotor ger max vridmoment vid 0 rpm och en förbränningsmotor runt +3500 rpm, och att komma upp till +3500 rpm tar inga hundradelar. Det är ju det som gör att t ex en teslan känns så extremt rapp, inte den inledande fördröjningen från tryck på pedalen till motorn börjar varva upp. Den är ju som du säger försumbar. Men det är ju inte en slump att man varvar upp motorn på tomgång innan man slänger i ettans växel..
Jag tror att ni pratar förbi varandra bara.
Senast redigerad av surri 2018-04-22 kl. 08:07.
Citera
2018-04-22, 09:32
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att det inte skulle finnas nån skilllnad alls, men då jag med stenhårda fakta i form av egna mätningar med avancerad utrustning, samt många års erfarenhet av all typ av bilkörning, ja även på bana, med alla möjliga biltyper, kan se att det omöjligt kan handla om mer än nån ynka tiondels sekund i skillnad, ofta mindre än så mot en Tesla. Så skulle jag vilja påstå att du drar på rejält med subjektiva åsikter då du ju formulerar dig som om det skulle vara en enorm skillnad när faktiska mätningar visar att det ändå bara handlar om mycket små skillnader tidsmässigt. Men det är väl helt ok om du tycker skillnaden är så enorm på säg 0,1 sekunder eller mindre.

Jag är tyvärr också fortfarande lite tveksam till om du verkligen vet vad det egentligen är du pratar om eller vill beskriva skillnaden av, även om du nu bedyrar att du vet och att vi pratar om samma saker. Min tvekan grundar sig på din egen beskrivelse nedan. Och det jag fetstilat stämmer ju föga med verkligheten, men det kansle bara är du som är dålig på att förklara men skriver målande...?

Haha ja, jag kan väl erkänna att jag inte är världsmästare att beskriva i text, samtidigt som jag mitt i tanken kom på mig själv med en starkt bristande entusiasm i att förklara hur en förbränningsmotor fungerar för någon som mest troligtvis redan vet det.

Jag får hänvisa till Surri här ovan som både mer kortfattat och mer precist beskrev det, med den äran.
Senast redigerad av Valtyr 2018-04-22 kl. 09:35.
Citera
2018-04-22, 10:07
Medlem
antoneriks avatar
Vad är det för fel på vätgasbilar? Elbilen är en parentes som inte kommer att slå igenom.
Citera
2018-04-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Vad är det för fel på vätgasbilar? Elbilen är en parentes som inte kommer att slå igenom.

Vätgasbil är en elbil.

Problemet som jag ser det är vätgasen, en väldigt onödig omväg.
Citera
2018-04-22, 10:19
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Vätgasbil är en elbil.

Problemet som jag ser det är vätgasen, en väldigt onödig omväg.

Man slipper ett gigantiskt batteri som utarmar jorden på litium om man tillför vätgas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in