Citat:
Ursprungligen postat av
Valtyr
Rekommenderar att du kör en Tesla. Efter det kommer du aldrig hävda att det finns någon fossilare som är ens i närheten av gasrespons.
Och jo, jag är något av en bilentusiast och har kört mycket bil på bana och "vet" hur man kör bil.
Och givetvis tycker jag fortfarande det är roligare att ratta en Porsche eller dylikt runt en bana än jag en Tesla.
Men skillnaden på upplevelse att köra exempelvis Porsche, innan och efter jag köpte Teslan, är markant!
Förut upplevde jag Porschen (oftast Porsche Cayman GTS Eller GT4) som oerhört kvick i responsen.
Men nu senast jag körde så kände jag vilken ENORM skillnad det är. BRÖÖÖL BRÖÖÖL BRÖÖÖL och SEN sticker den. Trodde först det var fel på biljäveln, men insåg snart att jag bara vant mig vid något helt annat.

Jag tror fortfarande att du blandar ihop gasrespons med själva accelerationen...?
Gasrespons är hur kvickt motorn svarar på dina inputs via gaspedalen, och i en normal sportigare sugmotor är det tal om nån tiondels sekund, även om detvså skulle vara 0,00 alltså absolut direkt på en Tesla så är det så liten skillnad att folk knappast märker den skillnaden. Däremot märker de säkert hur hårt bilen drar iväg på denna input och där kan det skilja mer och vara klart tydligare till Teslans fördel, i synnerhet i lägre hastigheter.
Jag vet detta för jag har sett en hel del loggar från bilar där man kan se exakt vilken signal gaspedalen ger ifrån sig, hur gasspjället reagerar på detta och hur motorn sen reagerar och farten ökar. Det är mycket responsivt i synnerhet på sportigare bilar. Men, är bilen inte så rapp i sig, alltså inte så kraftig motor så blir ju inte sparken så tydlig. Men den kommer fort.
Har t ex grafer jag mätt själv med avancerad utrustning där en vanlig chippad Volvo 850 turbo med galen förare klarar växlingarna på runt 0,3 s och då är det från gaspedalen lättas och accelerationen stannar av, till växel är i kopplingen uppe och accelerationen tar fart igen. Vilket betyder att själva responsen mellan gaspedal och motorns svar är ännu mindre men det tar lite extra tid för kopplingen att greppa och drivlinan stramar upp sig och det brakar vidare. Betänk också att detta då är en turbobil som normalt har segare respons ännen ren sugmotor.
Jag har även kört och åkt det mesta i bilväg, och t ex en BMW M3 med sexan eller V8 sugis är extremt explosiv i responsen om man ligger på rätt varvtalsområde och klipper till på gasen, pang omedelbart iväg. Även om en Tesla då skulle vara dubbelt så rapp så är det redan så låga tider vi talar om att skillnaden knappast märks. Typ klarar du verkligen att känna så extrem skillnad som du säger på säg 0,15s och 0,07s? Jag tvivlar på det.
Men även om responsen i sig (mellan pedal och motorns reaktion på det) är likvärdig så kan det ju absolut kännas skillnad på om sparken som då kommer är 350Nm eller 1000Nm om sportbilen inte är vid sitt vridmax i varvtal, och mot en Tesla som ju krämar fullt Nm direkt överallt alltid vid fullgas. Hänger du med?