2018-04-19, 19:11
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jo. Det går säkert. Men något säger mig att bilen laddar ur bra mycket fortare i stark kyla.
Om tillverkaren säger att du kan köra 30 mil på en laddning så kanske du bara kommer hälften så långt en kall vinterdag.
Stämmer till stor del. Varierar mellan tillverkare. Tilläggas bör att även bilar med förbränningsmotorer får lägre räckvidd under vinterhalvåret. Dock blir det ju inte lika märkbart av uppenbara skäl.

Rent allmänt bör man separera kritiken mot dagens elfordon och elfordon generellt. Dagens elbilar lider av högt pris och dålig räckvidd, även om de flesta sällan kör 10 mil om dagen. Idag har vi elbilar som funkar som pendlingsfordon och leksaker för de rika. Oavsett detta är tekniken i sig fantastisk. Du får högre vridmoment, tyst gång, färre rörliga delar som kan gå sönder och i steglös acceleration. Miljöargumentet lämnar jag därhän i den här diskussionen.
Citera
2018-04-19, 19:20
Medlem
Jag är i allra högsta grad en lekman när det kommer till teknik, men borde inte bilarnas batterier kunna vara utbytbara på något sätt? Säg att man har "batterimackar" lite varstans där man kör in bilen och en maskin plockar ur ditt urladdade batteri och sätter in ett nytt. Ditt gamla batteri laddas sedan upp i automaten och kan senare sättas in i en annan elbil.

Känns som en rimlig lösning i mitt huvud, men kanske är omöjligt ur ett tekniskt perspektiv?
Citera
2018-04-19, 19:21
Medlem
Gurglarens avatar
Elbilar drar väldigt mycket i 120, ja. Inget konstigt där. Utvecklingen går framåt hela tiden, inte långt kvar tills det är värt att byta till elbil. Det är för många redan värt det.
Citera
2018-04-19, 19:30
Medlem
En elbil fungera utmärkt för dagligt bruk, till och från jobbet och för att handla och hälsa på nära vänner men så fort du ska ta en längre resa så är du körd om du inte har planerat tankställen synkade med lunch och middag.

Låt oss tänka semester och långa resor till släkten eller varför inte en tur utomlands låt oss säga Italien, lite berg och djupa dalar utan laddstationer, vad gör man då, hyrbil?
Citera
2018-04-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
En elbil fungera utmärkt för dagligt bruk, till och från jobbet och för att handla och hälsa på nära vänner men så fort du ska ta en längre resa så är du körd om du inte har planerat tankställen synkade med lunch och middag.

Låt oss tänka semester och långa resor till släkten eller varför inte en tur utomlands låt oss säga Italien, lite berg och djupa dalar utan laddstationer, vad gör man då, hyrbil?

Eller så kör man bara och laddar vid snabbladdarna längs vägen? Det går inte att sträckköra men det tycker i var fall jag inte är så bekvämt, behöver stanna mer eller mindre som jag skulle vilja göra om jag körde bensinbil.
Citera
2018-04-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jo. Det går säkert. Men något säger mig att bilen laddar ur bra mycket fortare i stark kyla.
Om tillverkaren säger att du kan köra 30 mil på en laddning så kanske du bara kommer hälften så långt en kall vinterdag.

Värmen snor 35-40% av batteriet på vintern när man har den på. Och det måste du, annars har du minusgrader inne i bilen oxå. Elbil på vintern är så jävla sämst så det finns inte..
Citera
2018-04-19, 20:36
Medlem
Suck...här rapas alla elbilsmyter upp igen ser jag. "Strömmen räcker inte", "Alla måste ha snabbladdare hemma", " batteriet är slut efter två år".

Jag har kört elbil i fem år. Inga problem, har aldrig blivit stående. Vi har en fossilbil också men den har vi mest till att åka och tanka med..(stulet rockyskämt).

Faktum är att vi aldrig åker fossilbil förutom när vi behöver varsin bil. Den är slö, låter illa, skakar och luktar. Jag stannar hellre och snabbladdar några gånger på långresor är att lida i en fossilbil. Det tar nån timme extra men det gör inget.

Till er som tvivlar; låna en elbil i några dagar, sätt er sen i er gamla fossilbil. Ni kommer undra vad som är fel på den..
Citera
2018-04-19, 20:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Suck...här rapas alla elbilsmyter upp igen ser jag. "Strömmen räcker inte", "Alla måste ha snabbladdare hemma", " batteriet är slut efter två år".

Jag har kört elbil i fem år. Inga problem, har aldrig blivit stående. Vi har en fossilbil också men den har vi mest till att åka och tanka med..(stulet rockyskämt).

Faktum är att vi aldrig åker fossilbil förutom när vi behöver varsin bil. Den är slö, låter illa, skakar och luktar. Jag stannar hellre och snabbladdar några gånger på långresor är att lida i en fossilbil. Det tar nån timme extra men det gör inget.

Till er som tvivlar; låna en elbil i några dagar, sätt er sen i er gamla fossilbil. Ni kommer undra vad som är fel på den..
Det du säger bekräftas av Brittiska "Carwow", när de testar Nissan Leaf. Testaren älskar bilen och skulle välja den alla dagar i veckan framför oljeeldade konkurrenter (bara det finns laddstationer tillgängliga):
https://www.youtube.com/watch?v=bnIg-aEHD-Y
Senast redigerad av Karman 2018-04-19 kl. 20:52.
Citera
2018-04-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Eller så kör man bara och laddar vid snabbladdarna längs vägen? Det går inte att sträckköra men det tycker i var fall jag inte är så bekvämt, behöver stanna mer eller mindre som jag skulle vilja göra om jag körde bensinbil.

Jag förstår men då är vi olika, jag vill gärna komma fram till målet utan onödiga stopp och när hungern kommer inpå så stannar jag vid ett lämplig ställe, för mig är det frihet att kunna stanna med familjen där det behövs, barnen sitter i baksätet och börjar bli hungriga eller har elbilsförare inga barn och/eller långa resor på deras semestrar?
Senast redigerad av SaltLakeCity 2018-04-19 kl. 20:53.
Citera
2018-04-19, 20:56
Medlem
Jag rattar en elbil från en tillverkare som är störst i världen gällande sålda bilar. Bilen är ett stort skämt när vi kommer till nordiskt klimat. -15 ute och jag kommer runt 3,5 mil och det tar evigheter att ladda och värmen i bilen är obefintlig.
Vid normal temperatur så funkar det hyfsat så länge man håller sig från motorväg, drar man upp i 90 så för varje kilometer man gör så minskar batteriets längd med 5 kilometer. Biltillverkarna har mycket kvar att göra innan elbilar är intressant.
Citera
2018-04-19, 21:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blanks
Jag rattar en elbil från en tillverkare som är störst i världen gällande sålda bilar. Bilen är ett stort skämt när vi kommer till nordiskt klimat. -15 ute och jag kommer runt 3,5 mil och det tar evigheter att ladda och värmen i bilen är obefintlig.
Vid normal temperatur så funkar det hyfsat så länge man håller sig från motorväg, drar man upp i 90 så för varje kilometer man gör så minskar batteriets längd med 5 kilometer. Biltillverkarna har mycket kvar att göra innan elbilar är intressant.
En Nissan Leaf alltså? Enligt videon jag länkade ovan är det världens mest sålda elbil.
Citera
2018-04-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Jag förstår men då är vi olika, jag vill gärna komma fram till målet utan onödiga stopp och när hungern kommer inpå så stannar jag vid ett lämplig ställe, för mig är det frihet att kunna stanna med familjen där det behövs, barnen sitter i baksätet och börjar bli hungriga eller har elbilsförare inga barn och/eller långa resor på deras semestrar?

Som sagt är det inga onödiga stopp, stannar inte mer än jag annars gör för att köra bekvämt. Visst blir valfriheten sämre i dagsläget och det håller jag med om, man måste stanna vid en laddplats. Bensinmackar finns vid mer eller mindre alla matställen så där kan du välja matstället fritt. Dock tycker jag inte det är en dealbreaker att inte fritt kunna välja vilket sunkställe längs vägen jag äter på de 2-3 gångerna per år jag kör så långt att jag behöver äta längs vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in