2018-04-20, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
I låg hastighet, absolut.
I motorvägsfart så hörs inte motorn i moderna fossilbilar, väg- och vindljud överröstar den, vilket då blir samma i en elbil.

Kan säga att min tidigare bil lät rätt rejält även i motorvägsfart från motor, drivlina och avgasröret. Vid acceleration 110-140 skall vi inte prata om. Nu var ju det mer en sportsedan med mycket motor men Teslan är ju snabbare än den till och med. Jämför man med en S klass eller liknande så är ju en Tesla sämre isolerad även för vägljud.
Citera
2018-04-20, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Kan säga att min tidigare bil lät rätt rejält även i motorvägsfart från motor, drivlina och avgasröret. Vid acceleration 110-140 skall vi inte prata om. Nu var ju det mer en sportsedan med mycket motor men Teslan är ju snabbare än den till och med. Jämför man med en S klass eller liknande så är ju en Tesla sämre isolerad även för vägljud.

Ja, beror ju givetvis på vad man jämför med. Är det en sportbil eller liknande så låter den ju normalt mer.
Jag jämför med mina tidigare bilar, exempelvis Jaguar och Mercedes, och i konstant motorvägsfart upplever jag de som ungefär likvärdiga, ljudmässigt.
Givetvis låter Teslan mindre vid acceleration.
Citera
2018-04-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ja, beror ju givetvis på vad man jämför med. Är det en sportbil eller liknande så låter den ju normalt mer.
Jag jämför med mina tidigare bilar, exempelvis Jaguar och Mercedes, och i konstant motorvägsfart upplever jag de som ungefär likvärdiga, ljudmässigt.
Givetvis låter Teslan mindre vid acceleration.

Det är en av sakerna jag gillar så mycket med Teslan, att den just kan ha accelerationen den har utan att alltid vara rå, det är på något sätt enkelt. Tidigare har jag fått titta på Mercedes AMG, Audi S/RS, BMW M osv för att få accelerationen men de är långt ifrån tysta oavsett hastighet.
Citera
2018-04-20, 08:46
Medlem
En Tesla kostar en miljon att köpa. Case closed.
Citera
2018-04-20, 09:03
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk

Det gör inte Nissan leaf, Hyundai ioniq eller de hundratals andra modeller som finns eller är på gång. Tesla är ju en lite lyxigare elbil.
Citera
2018-04-20, 09:08
Medlem
Citat:
En Tesla kostar en miljon att köpa.
Och?
Citera
2018-04-20, 09:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Du får alltså en bult som rostar, som de återkallade Teslor för att byta, som i verkligheten ledde till VÄÄÄÄLDIGT få fall av faktiska problem (det var alltså en proaktivt åtgärd som syftade på att fixa problemet innan det inträffade), till att "varannan Tesla slutar servot fungera på"?!
Du är själva roten till klassisk mytbildning.

Jag är teknikintresserad och jag tycker att teslan är intressant på alla sätt och vis. Men jag kollar både fördelar och nackdelar. Det finns ganska många videos där vissa bara är överdrivet positiva och andra är ägare som har kapacitet att både se för och nackdelar med en produkt. De videos som jag såg på youtube så vet jag inte om det var någon bult eller inte men det var ingen som var med om en olycka men ibland så dog servot och bilen blev tungstyrd och sen funkade den igen och ena fick samma problem igen fast dom hade bytt ut servot så där tror jag inte det är en bult som rostar på så kort tid om det inte är extrem luftfuktighet.

Men som sagt så kan man inte diskutera med någon som bara ser fördelar. Kolla bara på bilprovningen och verkstäders statistik över fel på bilar och jämför med listan över kundnöjdhet så diffar det rejält. Många är missnöjda med vissa bilar trots att bilar inte uppvisar några större fel enligt verkstäder och bilprovning medans andra är jättenöjd med sin bil trots att de fått byta varenda del på bilen. Teslaägare är lite som en Iphoneägare
Citera
2018-04-20, 09:21
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Laddmöjligheter kommer komma även för boende i stan inom en relativt nära framtid, det kan vi vara säkra på. Så problemen som finns kring infrastrukturen är givetvis övergående.

Om de olika regeringarna inte lyckats bygga en modern fungerande järnväg på 50 år så ska du nog inte har så stora förväntningar...
Citera
2018-04-20, 09:28
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
*Voluntarily* slå gärna upp ordet. Frivillig återkallan. En skruv kan i vissa miljöer, d.v.s. när en viss typ av salt används, eventuellt börja rosta, vilket inte påverkar bilens säkerhet eller styrförmåga. Detta salt används inte i Sverige. Alla bilmärken drabbas av fel och återkallanden. Tesla går ett steg längre och ger kunder möjlighet att byta en skruv i förebyggande syfte.

Här är en av videos som jag kollade på. Läs gärna kommentarerna från andra Tesla ägare under videon. Det är så pass många som har haft samma fel men ändå så har ingen teslaägare i Sverige varit med om det.
https://www.youtube.com/watch?v=QM5z0dW60KE
Senast redigerad av tdlefnierregus 2018-04-20 kl. 09:32.
Citera
2018-04-20, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur är det med ljudet i en elbil? Är dom tystare än en dieselbil?
Ja. Enklaste sättet att få en känsla av det är att stänga av motorn och rulla. Så låter en elbil.

Vid acceleration är det dock i vissa bilar ett vinande ljud, låter lite som ett flygplan. Knappt hörbart.
Citera
2018-04-20, 10:05
Medlem
Citat:
Går ganska lätt att räkna hem ändå, iallafall om man har den på firman. Inte dyrare än en skaplig Volvo.
Citera
2018-04-20, 10:11
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Samtidigt går 90% av alla bilar ett par mil om dan...

Det är irrelevant hur mycket bilarna går. Folk köper bil efter vad de kommer använda. En bil som du inte kan ta till fjällen är mer eller mindre värdelös för 60% av barnfamiljerna i stockholm för de kommer absolut inte gå och hyra en bil, vad nu det är för idiotiskt tips. Man köper bil för vad man använder och 85% av tillfrågade i Sverige säger att bilen måste kunna åka till fjällen, dra släp och åka mer än 60 mil utan stopp för resor. Elbil kommer aldrig, aldrig, never, helt totalt omöjligt säljas i stor skala i Sverige utan subventioneringar på 50%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in