2018-04-20, 10:13
Medlem
Vetenskapsmännen kommer aldrig kunna klura ut batteriproblematiken utan annat än att konsumenten sakta över decennier vänjer sig vid skillnaden mellan fossila fordon och eldrivna. Dvs, tåg och flyg får ta över inrikestrafiken mycket mer än vad som sker idag. Kommer konsumenten att acceptera och foga sig i detta? Mer flygtrafik innebär inget bra för miljön, för ingen myndighet eller fri bilfabrikant kan inbilla ett fritt folk att man sitter på tåg flera hundra mil en hel dag eller i två med batteribilar med omladdningar eller byten av bilar ungefär som man bytte hästar från förr - när flyget tar tre timmar för samma sträcka. Det är en filosofisk fråga eftersom den berör individens frihet som alltsedan Upplysningen på 1700-talet gått oavbrutet mot alltmer av individens frihetsanspråk vilket tillgodosetts av den fria företagsamheten i Väst. Och så plötsligt! Man måste lämna bilen, den fria människans främsta individualitets-attribut, för kollektiv färd. Alla som åker tunnelbana men tidigare kört bil till jobbet ser hur det sakta men säkert bryter ned, osynligt men otvetydigt. Samma sak med det lite bättre rustade tågen - inget slår den individuella fríheten i bilen, som är utvecklande. Kort sagt - batteribilar har definitivt inte vunnit sista slaget. Allt handlar om när oljan tar slut/springer upp i kostnad.
Citera
2018-04-20, 10:25
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Är väl som att köpa en tvåsitsig bil, skitdålig att lasta i och åka på familjesemester med.
För vissa är det precis vad dom vill ha och för andra helt fel, inget att hetsa upp sig över.

Själv tycker jag det ska bli spännande att se vad staten hittar på för att ta igen bensinskatten om 15 år.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171004/for-billigt-kora-elbil-u-utreds-kilometerskatt/

Citat:
Om alla fossildrivna bilar skulle försvinna skulle staten förlora runt 50 miljarder kronor om året i uteblivna skatteintäkter.

Nu har Energimyndigheten i ett forskningsprojekt bett IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers att undersöka möjligheten att ersätta bränsleskatten med kilometerskatt på personbilar.

Risken finns att det i slutändan kan bli nästan lika dyrt att köra elbil som fossilbil.
Citera
2018-04-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag är teknikintresserad och jag tycker att teslan är intressant på alla sätt och vis. Men jag kollar både fördelar och nackdelar. Det finns ganska många videos där vissa bara är överdrivet positiva och andra är ägare som har kapacitet att både se för och nackdelar med en produkt. De videos som jag såg på youtube så vet jag inte om det var någon bult eller inte men det var ingen som var med om en olycka men ibland så dog servot och bilen blev tungstyrd och sen funkade den igen och ena fick samma problem igen fast dom hade bytt ut servot så där tror jag inte det är en bult som rostar på så kort tid om det inte är extrem luftfuktighet.

Men som sagt så kan man inte diskutera med någon som bara ser fördelar. Kolla bara på bilprovningen och verkstäders statistik över fel på bilar och jämför med listan över kundnöjdhet så diffar det rejält. Många är missnöjda med vissa bilar trots att bilar inte uppvisar några större fel enligt verkstäder och bilprovning medans andra är jättenöjd med sin bil trots att de fått byta varenda del på bilen. Teslaägare är lite som en Iphoneägare

Seriöst, du har verkligen noll koll. Jagvär verkligen ingen fanatiker och erkänner gärna de brister min bil kan ha.
Men dina argument är ju så sjukt usla, ser du inte det själv?!
Du snackar om att du kollat på youtube-videos och minsann sett flera, och folk håller med i kommentarerna
På riktigt?
Du kan hitta exakt VAD DU VILL med den typen av forskning. Googla "mercedes is shit" eller valfritt märke och du kommer få fram hundratals liknande videos. Fattr du inte det själv?
Då är det väl bra mycket bättre att prata med sådana som mig, som äger bilen och är med i olika grupperingar med MÅNGA Teslaägare. Det finns typiska fel på bilen, men styrservo är definitivt inte ett av dem.
Citera
2018-04-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det är irrelevant hur mycket bilarna går. Folk köper bil efter vad de kommer använda. En bil som du inte kan ta till fjällen är mer eller mindre värdelös för 60% av barnfamiljerna i stockholm för de kommer absolut inte gå och hyra en bil, vad nu det är för idiotiskt tips. Man köper bil för vad man använder och 85% av tillfrågade i Sverige säger att bilen måste kunna åka till fjällen, dra släp och åka mer än 60 mil utan stopp för resor. Elbil kommer aldrig, aldrig, never, helt totalt omöjligt säljas i stor skala i Sverige utan subventioneringar på 50%.
"Jag kommer aldrig köpa en smartphone, batteriet räcker ju bara en dag! Nä, tacka vet jag min 3310"
Citera
2018-04-20, 10:58
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja... där har du ju inte rätt.

Man kan tolka det som att du kanske menar att förbränningsmotorer är lika skitiga idag som för hundra år sen, och det vet vi ju att det är helt fel för de är extremt mycket renare idag.

Menar du istället i kedjan före oljan förbrukas i en förbränningsmotor så stämmer inte det heller. För både oljeindustrin i sig, samt t ex olje/kol-eldade kraftverk är betydligt renare idag än för hundra år sen.
Nu valde jag råvaran.
Elens fördel är att den blir renare för var dag som går.

Personligen försvarar jag både elbilen samt den eventuella vätgasen. Dessa är framtiden.
Problemet är att politikerna lagstiftar som om vi redan lever i framtiden medan vi medelålders personer har slutat köra bil den dagen som framtiden är här.
Det jag inte förstår är motståndet mot miljövänliga fordon på detta forum.
Citera
2018-04-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nu valde jag råvaran.

Personligen försvarar jag både elbilen samt den eventuella vätgasen. Dessa är framtiden.
Problemet är att politikerna lagstiftar som om vi redan lever i framtiden medan vi medelålders personer har slutat köra bil den dagen som framtiden är här.
Nån slags machogrej tror jag. Samma mekanismer som gör att amerikaner köper helt efterblivna pickuper och skjutsar arselet i.
Citera
2018-04-20, 11:24
Bannlyst
Citat:
Nu valde jag råvaran.

och menar du och alla så kallade miljövänner att kärnkraft är en miljövänlig källa till energi
vattenkraft som bygger sönder älvarna är rena miljöförbättringen
och alla vindsnurror som ställer till elände för vilda djur och närboende
läs på lite vad era miljöval orsakar denna planet
så kommer du nog till insikt vem som är största miljöboven . .

och vilket sätt som är mest miljövänligt per avverkad mil / räckvidd kontra miljöförstöring
Senast redigerad av adrenalinlife 2018-04-20 kl. 11:27.
Citera
2018-04-20, 11:25
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
och menar du och alla så kallade miljövänner att kärnkraft är en miljövänlig källa till energi
vattenkraft som bygger sönder älvarna är rena miljöförbättringen
och alla vindsnurror som ställer till elände för vilda djur och närboende
läs på lite vad era miljöval orsakar denna planet
så kommer du nog till insikt vem som är största miljöboven . .
Fosila bränslen kväver liv. Frågor på det?
Citera
2018-04-20, 11:27
Medlem
holmiums avatar
Det är ett ickeproblem. Skall man åka långt väljer man diesel.

Blir den politiska viljan för stor att gynna de egna monopolen (dvs överföring av enegi via elnäten samt kollektiva transportlösningar) så kortsluter man på sikt hela samhället, men politisk och ekonomisk girighet från mäktiga särintressen har förstört livet för majoriteten genom historiens lopp i flertalet fall.

Som sagt: Kartago måste förstöras.
Citera
2018-04-20, 11:29
Bannlyst
Citat:
Fosila bränslen kväver liv. Frågor på det?

så du menar att miljövänliga alternativ inte kräver några liv ? källor på det
Citera
2018-04-20, 11:29
Medlem
Citat:
Nu valde jag råvaran.

Jag tror inte det efentligen finns ett motstånd mot miljövänliga fordon. Det finns ett motstånd till att vi ska punga ut av våra pengar för att politikerna som du säger lagstiftar som om vi levde år 2050. Vi känner oss lurade. Politikernas satsningar senaste 20 åren på miljö i trafiken har varit felsatsningar i mångt och mycket.

Ja nästan allt. Det saknas konsekvensanalyser. Etanolbilar, miljödiesel som exempel. Politikerna låter sig köpas av lobbyister iatället för att rådfråga opartiska vetenskapsmän verkar det som.
Citera
2018-04-20, 11:36
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Jag tror inte det efentligen finns ett motstånd mot miljövänliga fordon. Det finns ett motstånd till att vi ska punga ut av våra pengar för att politikerna som du säger lagstiftar som om vi levde år 2050. Vi känner oss lurade. Politikernas satsningar senaste 20 åren på miljö i trafiken har varit felsatsningar i mångt och mycket.

Ja nästan allt. Det saknas konsekvensanalyser. Etanolbilar, miljödiesel som exempel. Politikerna låter sig köpas av lobbyister iatället för att rådfråga opartiska vetenskapsmän verkar det som.
Det är en aspekt på det hela.
Men det vimlar av trådar i ämnet, miljö. Både här o i politikforum.
Motståndet mot miljöarbetet i sig är stort hos många.
Just när det gäller miljöbilar så förstår jag det inte medan övrigt politikforum handlar om att det är rabiat SD-folk som hatar allt vad Miljöpartiet står för.
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
så du menar att miljövänliga alternativ inte kräver några liv ? källor på det
Nej. Jag har ingen källa på din projektering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in