2018-04-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Många avundsjuka 50-plussare från landet här ser jag. Patetiskt.

Vilka är avundsjuk på vilka?

Dom som köpt och ångrar sig eller är dom som inte köpt?

Dom som inte har köpt och vill ha en kan väl bara knalla i väg och köpa en så varför skulle dom vara avundsjuka. Hur svårt är det för 50+ att skaka fram den degen!?

Och den som köpt en ångrar sig bör väl kunna kränga den hur lätt som helst?

Tror du överskattar den svenska avundsjukan som drivkraft lite.
Citera
2018-04-19, 21:28
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det är inget sensationellt egentligen. Bilar som uppges dra 0.65 liter/mil drar i själva verket 1,4 osv.
Ge mig ett exempel, där en bil som utlovar ca 6,5L/100km i verkligheten drar 14L/100km.
Citera
2018-04-19, 21:38
Avslutad
Allt som har ett batteri ska tas med en jättenypa salt. Räkna te.x. med att batteriet blir dåligt med tiden, precis som med telefoner. Bilar är inget undantag.

En annan fara är "ny teknik" som inte har minst 10 år på nacken. Det är i stort sett också alltid skräp. Man måste jobba bort barnsjukdomarna osv. Det tar 10 år.

Så år 2028 kan man köpa en elbil.
Citera
2018-04-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blanks
Jag rattar en elbil från en tillverkare som är störst i världen gällande sålda bilar. Bilen är ett stort skämt när vi kommer till nordiskt klimat. -15 ute och jag kommer runt 3,5 mil och det tar evigheter att ladda och värmen i bilen är obefintlig.
Vid normal temperatur så funkar det hyfsat så länge man håller sig från motorväg, drar man upp i 90 så för varje kilometer man gör så minskar batteriets längd med 5 kilometer. Biltillverkarna har mycket kvar att göra innan elbilar är intressant.
Nu tar du väl i? Min första elbil var en första generationens Leaf, den gick 8 mil i -25 grader.
Citera
2018-04-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Som sagt är det inga onödiga stopp, stannar inte mer än jag annars gör för att köra bekvämt. Visst blir valfriheten sämre i dagsläget och det håller jag med om, man måste stanna vid en laddplats. Bensinmackar finns vid mer eller mindre alla matställen så där kan du välja matstället fritt. Dock tycker jag inte det är en dealbreaker att inte fritt kunna välja vilket sunkställe längs vägen jag äter på de 2-3 gångerna per år jag kör så långt att jag behöver äta längs vägen.

Fast är inte en stor poäng med bilen känslan av frihet att kunna åka vårt man vill?

Det där känns ju ungefär lika flexibelt som att åka buss alternativt lika lyxigt som när man nyss fyllt 18 och var tvungen att leta efter en nedförsbacke att parkera 2000-kronors-bilen i för att startmotorn var slut.

Förutom nytto resor är väl den stora behållningen att kunna vara spontan. Ska man behöva planera allt kan man väl lika gärna ta tåget/bussen.

Kul om man får en dejt lite plötsligt så måste man ta tuben för att man inte har ström i bilen. Som en kaoskille som får soppatorsk liksom. Stämplad redan innan man träffat tjejen.
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-04-19 kl. 21:49.
Citera
2018-04-19, 21:47
Medlem
Citat:
Som sagt är det inga onödiga stopp, stannar inte mer än jag annars gör för att köra bekvämt. Visst blir valfriheten sämre i dagsläget och det håller jag med om, man måste stanna vid en laddplats. Bensinmackar finns vid mer eller mindre alla matställen så där kan du välja matstället fritt. Dock tycker jag inte det är en dealbreaker att inte fritt kunna välja vilket sunkställe längs vägen jag äter på de 2-3 gångerna per år jag kör så långt att jag behöver äta längs vägen.

Okey, men några större utsvängningar ryms inte inom batteriets räckvidd.
Jag och min fru var på väg till Lökken för att surfa men tog en spontantripp över Alperna till Gardasjön och körde över alperna genom Timmelsjoch och hur kan man göra en sån resa på batterier, det är totalt omöjligt.

Med det vill jag säga att elbilar är bra och duger till 70-80 procent men de duger inte att jämföras med fossila bilar om du vill vara den som tittar på kartan och pekar, dit ska vi...
Citera
2018-04-19, 21:54
Medlem
Herrejävlar vad många inskränkta idioter som skriver i den här tråden!

Majoriteten av er slår jag vad om är bönder som aldrig ens suttit i en elbil.

Själv har jag kört fossilt hela mitt liv, tills jag för ett par år sen köpte en Tesla. Bästa bilen jag någonsin ägt, ur nästan alla aspekter.

Frihetskänsla? Haha, ni får det att låta som att den är MINDRE i en elbil?
Tvärtom, upplever mig mer fri än någonsin. Åker var jag vill, när jag vill, hur långt jag vill, praktiskt taget gratis.
I sommar drar jag med hela familjen till södra Europa, ser verkligen fram mot den resan!

Och jo, man kan återvinna batterier så fint så, eftersom det var någon utan koll som hävdade att det inte går.
Citera
2018-04-19, 22:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Nackdelar finns såklart men det finns det ju med allting. Väte är ett alternativt drivmedel men processen för att få det flytande och inte explodera är komplicerad och dyr.

Jag tror nog att elbilen är framtiden de närmaste 50 åren i alla fall. Batterierna kommer bli mindre, effektivare och säkrare, laddstationerna kommer bli fler och förbrukningen kommer minska genom att batterierna laddar sig själva under körning så att man behöver ladda dem ytterst sällan.

Är valet bensin eller el så känns el vettigare ur miljösynpunkt, även om det inte är perfekt.

Jag tror nog fokus ligger på mer kapacitet och storlek och lite mer säkerhet. Men ju mer mer effekt det blir desto mer smäll blir det
Citera
2018-04-19, 22:02
Medlem
Det finns såklart vissa som har ett körmönster dom inte funkar med elbil men oftast är det självbilden som felar. Många verkar bli stressade av att inte kunna helt spontant slänga sig i bilen och sträckköra till Rom men i verkligheten gör de aldrig det.

Det jag menar är att det kanske inte är nödvändigt att dimensionera sitt bilägande efter det tuffaste scenario man kan komma på utan istället ha en bil som klarar 99% av resorna och hyra en bil när man sträckkör till Rom för pengarna man sparar. Så tänkte jag 2013 när jag gick över till elbil, har fortfarande inte hyrt nån bil...
Citera
2018-04-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast är inte en stor poäng med bilen känslan av frihet att kunna åka vårt man vill?

Det där känns ju ungefär lika flexibelt som att åka buss alternativt lika lyxigt som när man nyss fyllt 18 och var tvungen att leta efter en nedförsbacke att parkera 2000-kronors-bilen i för att startmotorn var slut.

Förutom nytto resor är väl den stora behållningen att kunna vara spontan. Ska man behöva planera allt kan man väl lika gärna ta tåget/bussen.

Kul om man får en dejt lite plötsligt så måste man ta tuben för att man inte har ström i bilen. Som en kaoskille som får soppatorsk liksom. Stämplad redan innan man träffat tjejen.

Vem säger planera allt? Navigatorn visar snabbladdarna längs vägen och föreslår bra laddning på dem. Behövs inte planeras mer än att jag måste ta 20 minuters stopp på vissa platser om jag skall köra i flera timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Okey, men några större utsvängningar ryms inte inom batteriets räckvidd.
Jag och min fru var på väg till Lökken för att surfa men tog en spontantripp över Alperna till Gardasjön och körde över alperna genom Timmelsjoch och hur kan man göra en sån resa på batterier, det är totalt omöjligt.

Med det vill jag säga att elbilar är bra och duger till 70-80 procent men de duger inte att jämföras med fossila bilar om du vill vara den som tittar på kartan och pekar, dit ska vi...

Varför skulle det vara ett problem? Den rutten du sa skulle fungera i en Model S 75D iaf.
Citera
2018-04-19, 22:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtyr
Herrejävlar vad många inskränkta idioter som skriver i den här tråden!

Majoriteten av er slår jag vad om är bönder som aldrig ens suttit i en elbil.

Själv har jag kört fossilt hela mitt liv, tills jag för ett par år sen köpte en Tesla. Bästa bilen jag någonsin ägt, ur nästan alla aspekter.

Frihetskänsla? Haha, ni får det att låta som att den är MINDRE i en elbil?
Tvärtom, upplever mig mer fri än någonsin. Åker var jag vill, när jag vill, hur långt jag vill, praktiskt taget gratis.
I sommar drar jag med hela familjen till södra Europa, ser verkligen fram mot den resan!

Och jo, man kan återvinna batterier så fint så, eftersom det var någon utan koll som hävdade att det inte går.

Du låter inte som de mer vettiga teslaköparna på youtube utan köper konceptet utan premisser. Det finns sånna som dig överallt, läste om en kille i sverige som haft bilen i ett år tror jag och har haft en del allvarliga fel där han blev inlåst i bilen osv men sen brann bilen upp vid laddning men han var nöjd ändå och ska fortsätta med tesla. Hade han haft en vanlig peugeot så hade inte hans kundnöjdhet vara likvärdig...
Citera
2018-04-19, 22:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Vem säger planera allt? Navigatorn visar snabbladdarna längs vägen och föreslår bra laddning på dem. Behövs inte planeras mer än att jag måste ta 20 minuters stopp på vissa platser om jag skall köra i flera timmar.

Varför skulle det vara ett problem? Den rutten du sa skulle fungera i en Model S 75D iaf.

Kolla snabbladdarna norr om gävle och planera rutt efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in