2018-04-19, 10:54
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Det kommer vänta bara... Vi skämtar idag men imorgon kommer vi inte ha bensin drivna bilar.

Intressant, har du mer info på detta eller är det en teori?
Citera
2018-04-19, 10:55
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det som däremot fungerar utmärkt är hybrider där el är en driftsform. Men de har dock ännu kortare körlängd på elen. Tror det är bättre att jobba på bränslet och avgasreningen.
Hybrider med flera drivmedelssystem är nog det sämsta alternativet, den extra vikten tar ut eventuella miljövinster.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tvärtom faktiskt. Solid state är miljövänligare, billigare att tillverka och håller längre än litiumbatterier.
Teoretiskt är det alltid guld och gröna skogar tills verkligheten visar annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Nä den enda framkomliga vägen för riktiga miljöfordon heter just nu vätgas.
Håller med dig, i dagens läge är det det bästa alternativet.

OnT: Rena elbilar har sin plats t.ex. i stadskärnor och för kortare sträckor.
Den i dag enklaste vägen framåt är nog att använda bränsleceller för att generera bilens el i bilen, då behövs inte något stort batteri och heller inga laddstationer som måste vara anslutna till elnätet. Det går att använda den befintliga infrastrukturen i form av bensinstationer som då kan utökas med eller helt ändras till att sälja vätgas. Körsträckor blir som de vi är vana vid med bensin- och dieselbilar. Vätgasen går att utvinna ur vatten och om detta görs med minimal miljöpåverkan (vågkraft, vindkraft, solceller osv.) så blir utsläppen minimala.
Citera
2018-04-19, 11:01
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det kommer självklart komma kombibilar som går på el. Om fem år kan man antagligen pendla lika långt med en elbil kombi som med en dieselbil.

Om man bor i en småort är chansen stor att man själv bor i ett hus, villa eller radhus och då kan man själv dra en elsladd från huset. Problem solved.
Jasså? Det märks att du inte är ofta utanför Sthlm om du tror att chansen är stor att man bor i eget hus på småorter.
Jag har testat att bo i hus på en annan småort.
Här hade det blivit problem.
Vet du vad ett hus kostar? Om inte så kan jag berätta att det är dyrt. Ytterst få personer med familj o hus har ens råd med en ny bil i dag. Hur ska de då ha råd med en elbil? O nästa fråga är då vad de ska ha en liten bil till?

Nej, ska man sälja in nya bilar hos privatpersoner så är det människor som mig man ska sikta in sig på. Dvs, människor med vuxna barn som gått igenom stålbadet av begränsad ekonomi.
Jag har råd att köpa en ny bil. Men jag tänker inte betala samma summa till bostadsbolaget för att kunna tanka min bil.

Men åter till de där batterierna.
Du säger fem år. Jahadu.
Nu är inte detta nedvärderande. Men du kör taxi medan jag arbetat med konstruktion.
Jag däremot kan inte köra taxi medan du inte kan konstruktion.
Du har läst, fem år medan jag vet att det är en målsättning som kanske ta 50 år.
Hört talas om nästa generations kärnkraft? Den som ska vara säker o som kommer vilket år som helst?
Jodå, redan när folkomrösningen på 80-talet så pratade man om att den kom vilken dag som helst o vi väntar fortfarande.
Vi kan inte lagstifta eller styra vårt leverna efter vad som KAN hända om fem år. Sovjet försökte o det gick åt helvete.
Citera
2018-04-19, 11:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
an skall ALLTID räkna med att en elbil går 60% kortare sträcka än vad tillverkaren anger. Man vill enbart hausa upp elbilens betydelse eftersom politikerna efterfrågar lösningar. Sanningen är dock att batteritekniken inte kommer vara tillräckligt utvecklad än på 10-20 år.

Vad händer ex när man vill dra en släpkärra ? även hänga på en cykel efter bilen drar mängder av energi som helt enkelt inte ryms i dagens batterier.

Innan en elbil blir intressant skall den kunna gå 50-60 mil med släpkärra, på vintern och i mörker med bra värme inne i bilen. och laddas upp på 6-8 timmar som mest.

Skall elbilarna slå igenom skall de ha BÄTTRE prestanda än bensin/dieselbilar. Man kommer än en gång inse att elbilar är en återvändsgränd. Andra alternativ som vätgas av vatten, bränsleceller eller liknande är bättre lösningar för fordon.
För dig, kanske du ska tillägga? Innan en elbil blir intressant för dig.
För 99% av Sveriges befolkning är en räckvidd på 50-60 mil med släpkärra på vintern i mörker totalt ointressant.

Som sagt så är de flesta resor runt en mil, få bilar rullar mer än 5 mil om dagen. De allra flesta med 2 eller fler bilar skulle utan problem kunna ha en eldriven bil och en fossilbil och på det sättet klara samtliga behov som finns idag. Med lite anpassning skulle de flesta klara alla behov med elbil.
Citera
2018-04-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Om man kan lösa problemen med batterier som livslängd, säkerhet o.s.v. är nog plug-in hybrider det bästa alternativet. Batteriet räcker för kortare sträckor inom staden men vid längre sträckor kopplas förbränningsmotorn in. Det sparar pengar åt ägaren och beroende på batteriets livslängd kan miljön skonas, eller stadsluften.

Personligen är jag imponerad över tekniken i Toyota Prius. Alltså att batteriet laddas när man släpper gasen eller bromsar.
Fast som elbil kommer du inte långt.
Citat:
Räckvidd el
ca 2 km i hastigheter upp till ca 50 km/h

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius
Citera
2018-04-19, 11:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På pappret lovar många elbilar en räckvidd på både 30 och 40 mil, men verkligheten ser minst sagt annorlunda ut.
Den teoretiska räckvidden är en enda stor bluff, i verklig körning kommar man inte speciellt många mil på ett fulladdat batteri.

Den usla räckvidden, de höga priserna och den dåligt utbyggda infrastrukturen när det kommer till laddstolpar gör att elbilen idag inte är ett intressant alternativ för den stora massan, utan snarare en nischprodukt för en liten skara fanatiker.

Diskutera gärna och vädra era åsikter i frågan!

Elbilarna i sig är inte ett problem egentligen utan det är politikers övertro på dagens elbilar. För att konceptet ska fungera bra så måste varje elbilsägare ha någon typ av snabbladdare hemma. Kanske inte en som laddar på 30 min men iaf max 2-3 timmar och priserna på snabbladdare är väldigt höga. Elnäten är för klena och skulle inte ens klara av om 20% av Sveriges bilägare skulle byta till elbilar, vi har inte den kapaciteten helt enkelt.

Elbilar är för närvarande en produkt som kan vara rolig att ha men som inte är nödvändig. Typ som en Smartphone.
Citera
2018-04-19, 11:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
För dig, kanske du ska tillägga? Innan en elbil blir intressant för dig.
För 99% av Sveriges befolkning är en räckvidd på 50-60 mil med släpkärra på vintern i mörker totalt ointressant.

Som sagt så är de flesta resor runt en mil, få bilar rullar mer än 5 mil om dagen. De allra flesta med 2 eller fler bilar skulle utan problem kunna ha en eldriven bil och en fossilbil och på det sättet klara samtliga behov som finns idag. Med lite anpassning skulle de flesta klara alla behov med elbil.

Fast det är inte ointressant. Bara för att nån kör 2 mil om dagen för det mesta så betyder det inte att man ibland måste åka och lämna husvagnen på en camping. Eller åka med skit till soptippen eller hjälpa något att flytta eller sjösätta båten. Ska man då hyra en bensin/dieselbil vid dessa tillfällen? Eller ska man ha en reservbil för när man ska göra viktiga saker och ha elbilen för att åka och handla
Citera
2018-04-19, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Nej, jag sa att det är lätt att nå 40 mil (inte minst) med det mindre batteriet i Teslan om man vill (med vanligt körande), då med 100% laddning. Och det är snarare så att det gäller förutom vid ogynsamma förhållanden än motsatsen. Kommer vara fler dagar på ett år det fungerar.

Pratar vi dessutom det större batteriet (som var det TS hänvisade till) är det inga problem alls i ännu större del av fallen (det batteriet är ca 35% större).

Snabbladdare är inte upptagna länge, de flesta har max 30 minuters P-tid så det är inget folk parkerar vid långa tider.

Låter ju rätt motsägelsefullt att du säger att det är lätt att nåt 40 mil (tidigare sa du minst 40 mil) men sen säger att det kommer att vara flera dagar på ett år det fungerar. Men vanligt folk vill nog ha bilar där minst det omvända gäller, alltså stt man klara minst 40 mil av all normal vardagskörning hela året om förutom nån enstaka dag med kanske extremt väder och körning. Ser vi sen till att det nog är rätt få som har råd att köpa en elbil som har de högre kapaciteterna då de kostar för mycket i dagsläget, och även om vissa kostnader blir klart billigare så är det nog för mycket för de flesta vanliga familjer ändå. Dessutom är det bara ett pennstreck bort för politikerna att ändra allt vad subventioner, skatterabatterade etc etc heter.

Tolka mig inte fel nu, jag är i grunden inte emot elbilar alls. Men ser man krasst på det så är de ännu inte bra nog och billiga nog för att kunna ersätta våra vanliga bilar, detta trots att de ändå är imponerande på många sätt. Men utveckligen går ju framåt.
Citera
2018-04-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaderKent
Men en massa strandade elbilar lite varstans.

Det kommer i alla fall bli kalas för pundare och zigenare som nattetid jobbar i metallåtervinningsbranchen.

Jag tror man får runt 20-30:-/kilo för bly.

500kg = 10-15.000:-
Fem bilar på en natt = 50-75.000:-

Dessutom lättsålt och svårt att spåra.
Citera
2018-04-19, 11:17
Medlem
JustZlatans avatar
Vätgasbil är också intressant och antagligen bättre än batteribil. Det finns redan en taxibil som går på vätgas.
Citera
2018-04-19, 11:25
Medlem
Frågan är ju vad kostnaden blir?

hur många år håller "batteriet" och vad kostar ett byte?

hur mycket sämre blir effekten över tid? alltså hur många procent finns kvar efter 3 år?

sedan har vi faktorn elpriset med 2012 i färskt minne

"Elpriset Köldknäppen i februari har ännu inte gett med sig fast vi närmar oss vårdagjämningen. Det har varit minusgrader från norr till söder och elpriset har rusat. Stockholm hade i februari det högsta elpriset sedan 2012. Kölden, och det höga elpriset, håller i sig även i mars."

"God tillgång i vattenmagasinen bidrog till att vattenkraften stod för 60 procent av elförsörjningen under februari, medan kärnkraften stod för drygt 20 procent och vindkraften för knappt 10 procent enligt Bixias statistik."

om vi lägger ned kärnkraften helt och bygger en massa nya serverhallar samt tillverkar bitcoin och byter ut alla bilar till elbilar

vad kommer det då att kosta för en norrlänningen som ska köra 5 mil enkel väg till jobbet en kall vinterdag i januari med extraljus och full värme/defroster
Citera
2018-04-19, 11:26
Medlem
Rookie81s avatar
Största problemet med elbilar, om man nu tänker på miljön, är väl ändå vad man gör med batterierna när de är slut. Mig veterligen, rätta mig gärna om jag har fel, finns det inget sätt att återvinna dem. Dvs vi kommer sitta med flera tusen ton batterier på hög om några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in