2018-04-19, 16:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Vi skämtar inte! Kemiska batterier är ingen lösning! Det måste bli skenor i gatan eller trådar i luften eller möjligen batterier med radioaktiva isotoper om vi vågar.
Batteridrift innebär inte att du måste ha samma batterier hela tiden, finns ett koncept med batterier som på några minuter laddas genom att uttjänt vätska töms ut och ny vätska fylls på, den gamla vätskan körs sen genom filter och laddas upp varpå den kan användas till nästa bil.
Breddar man termen "kemiska batterier" så finns alternativen att använda gas/vätska för att framställa el, idag finns teknik för att använda väte och etanol som energibärare, i framtiden borde det komma andra mer effektiva tekniker.

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Batterier är inte heller någon ofarlig teknik. Batterier kan läcka knallgas och eller brinna, kortsluta och explodera.
Mig veterligen är det bara blycellsbatterier som lider av knallgasproblematiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Flera har nämnt vätgas och det är ju himla bra på sätt o vis, problemet är väl att det fortfarande kostar mer energi att utvinna än det man utvinner faktiskt innehåller....?
För några år sen pratades det om gigantiska solcellsfarmer i saharaöknen för massframställning.

Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Och med optimala förhållanden menar du medvind och nedförsbacke då eller?
Borde finnas en standard för hur körsträckan ska mätas, rimligen bör det vara utan en massa förbrukare, 1 förare, ingen eller lite last, varken med eller motvind och jämn hastighet.
Citera
2018-04-19, 17:03
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djsteven
Jag som kör till Grekland varje sommar, som en del av min semester, hur kommer det funka för mig med en el bil idag?

Det skall gå att att ladda elbil i hela Europa och laddningsstationerna tar slut först i Ryssland och Turkiet.
https://chargemap.com/map#

....dock verkar det annorlunda med Tesla som tar slut efter Kroatien.
https://supercharge.info/
Citera
2018-04-19, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja nu är ju inte Stockholm en mitten av Sverige men det glömmer väl alla blåsta 08-or
Ni kan ju åka tunnelbana precis som ni tror resten av Sverige har.
Idiot

Varför är du otrevlig? Är du så ung att det blir din naturliga reaktion när du är överbevisad eller är du blatte och känslig för att bli kränkt?

Det är ingen som pratat om mitten av Sverige eller 08. Du idiotförklarade en forumkompis för att han förespråkade elvägar och jag berättade bara att det finns och att man ska göra ett utvärderingsförsök mellan arlanda-sthlm.

Naturligtvis är tanken att sen bygga vägen på andra platser om det faller väl ut.

Jag tycker inte idén verkar så dum framförallt inte för den tyngre trafiken.

Kostnaden är också betydligt lägre än att hänga elen i stolpar. Tror den kostar en miljon/km.

Och som svar på din fråga är naturligtvis konstruktionen gjord för våra nordiska förhållanden.
Citera
2018-04-19, 17:43
Medlem
sfrges avatar
Har för mig att dom nya elbussarna måste ha en dieselvärmare på vintern. Annars får du ingen värme inne i kupén.
Vet inte om det gäller eldrivna personbilar.

Att en elbil överhuvudtaget skulle fungera praktiskt här på våra breddgrader känns ju som en utopi.
Det är en sak om du bor vid Kaliforniens kust men vad händer här hemma på vintern när det är 30 minusgrader?
Citera
2018-04-19, 17:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Har för mig att dom nya elbussarna måste ha en dieselvärmare på vintern. Annars får du ingen värme inne i kupén.
Elvärme och luftvärmepump används.
Citera
2018-04-19, 17:56
Medlem
Elbilar är verkligen sämst.
Citera
2018-04-19, 17:59
Medlem
arakas avatar
Elbilar ska man köpa när det blivit standard om de ens blir det.
Själv tippar jag att Toyota har rätt och att det blir vätgas eller tom något som inte ens finns på kartan idag.
Citera
2018-04-19, 18:01
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Elvärme och luftvärmepump används.

Det finns bussar som måste ha dieselvärmare.
Citera
2018-04-19, 18:21
Medlem
är nog som med WIFI routrar, halvera det som står på kartongen så börjar du närma dig OM du inte tejpar fast mobilen på wifi antennerna.

Litium batterier har väll runt 100 ggr mindre energi per vikt än bensin och hamnar runt 15 ggr om man använder energin till ett elkraftverk för att få el.

så där har batteritekniken en nöt att knäcka. men det kan ju komma andra lösningar, tex trådlösa laddslingor vid alla större korsningar, parkeringsplatser, rast platser och "laddfickor" utmed vägar.

infrastrukturen för elbilar var bättre i början på 1900 talet än den är idag, elbilar var bland de första bilarna.
Citera
2018-04-19, 18:24
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge

Att en elbil överhuvudtaget skulle fungera praktiskt här på våra breddgrader känns ju som en utopi.
Det är en sak om du bor vid Kaliforniens kust men vad händer här hemma på vintern när det är 30 minusgrader?
Så som vi gör med fossildrivna bilar: använder motorvärmare. Enda skillnaden är att du inte värmer motorn. Du sätter din bil på laddning och bilen håller därefter batteriets temeratur på optimal nivå.
Citera
2018-04-19, 18:34
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Så som vi gör med fossildrivna bilar: använder motorvärmare. Enda skillnaden är att du inte värmer motorn. Du sätter din bil på laddning och bilen håller därefter batteriets temeratur på optimal nivå.

Jo. Det går säkert. Men något säger mig att bilen laddar ur bra mycket fortare i stark kyla.
Om tillverkaren säger att du kan köra 30 mil på en laddning så kanske du bara kommer hälften så långt en kall vinterdag.
Citera
2018-04-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På Renault.se kan man räkna ut räckvidden på elbilen Renault Zoe, Renault gör reklam för att nya Zoe ska ha en räckvidd på 30 mil, men enligt kalkylatorn kommer man max 18 mil om man håller 120 km/h vid fint väder och 20 grader varmt!

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten oavsett bränsle. Kör långsammare och kom längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in