2018-04-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja.... du var nog lite luddigt i så fall, för det är lätt att tolka dig som du menar att även den med minsta batteriet klarar minst 40 mil, och att man med det större skulle klara minst 50 mil.

För ska man klara 40 mil utan problem så ska det ju inte gärna stanna efter 41 mil, eller hur....? För att kunna klara 40 mil utan problem med motorväg och allt så krävs det ju en del marginaler.

Ja lite luddigt kan det nog varit, skrev det på telefonen så läste inte igenom det innan jag postade.

Men för att förtydliga, lilla batteriet kan klara 40 mil om förhållandena inte är ogynnsamma, man behöver inte snålköra brutalt för det heller. Man vill inte ha allt för mycket marginaler för laddningen är ju snabbare om du inte behöver ladda allt för fullt. Skall man köra ut någonstans långt ifrån allt vad snabbladdare heter vill man ju ha mer marginal så klart och får då anpassa sig efter det. Detsamma gäller som med alla bilar, har själv varit ute mitt ute i ingenstans och kört på "ångorna" i en bensinbil då bensinstationen som navigationen visade var stängd.

Jag själv laddar min till 90% i vardagen och räknar väl med ca 30-32 mil för att ha lite marginal, i var fall på sommaren. Pratar vi större batteriet kan man lägga på ca 35% på siffrorna ovan.
Citera
2018-04-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Uppenbarligen visste inte ens Teslan egen support personal om denna knapp eftersom dom sätt och tryckte runt i menyer på sedvanlig telefon support manér under vad som upplevdes som ganska lång tid.

I Stockholm får du inte bärga bilen själv om det tar extra tid och den stannar på höctrafikerad väg

Kan det varit länge sedan det hände? Hur som är det inget problem i dagsläget, finns en knapp under inställningarna så att den kan bärgas.
Citera
2018-04-19, 14:57
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ännu en scam från bilindustrin? Ganska troligt att det inom några år, när batterierna börjar säcka ihop blir ganska kostsamt att ha elbil... Ska man ha elbil är nog det smartaste att leasa. Eller i alla fall hyra batteriet.

Batterierna i elbilar håller bättre än vad man förutspådde från början, och den dagen du måste byta batterier så betyder det inte att de är förbrukade, utan de skulle exempelvis kunna användas som ett batteripack man har i villan. Elbilar har således ett högre andrahandsvärde än ICEs.
Citera
2018-04-19, 14:59
Medlem
Det stämmer säkert som står i trådstarten!

En sak till. Om man väl hittar en laddstolpe så tar det lång tid att tanka.

Det är faktiskt inget alternativ.

El/bensin-hybrid kanske är det. Fördelen med elhybriden är att den kan gå långt på en tankning. Räckvidden är längre än för vanliga bensinare. (dvs låg förbrukning) fördelen med dom är att motorn kan gå på en jämn optimal effekt, medan batterierna är som en buffert som kan leverera tillfälligt högre och lägre kraft allteftersom det behövs. (jag tror dom även kan samla tillbaka en del energi i motorbromsning och nerförsbackar).

Det finns elhybrider som klarar flera mil på el. Som kortare vardagstransporter.

Även körmässigt skiljer sig länder åt. Tyskland kör man kortare sträckor.
Senast redigerad av Urbizzo 2018-04-19 kl. 15:03.
Citera
2018-04-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jo men problemet med elbilar är just att de går på el och har väldigt kraftfulla batterier. De är lite som små kärnkraftverk som är väldigt miljövänliga när allt fungerar men kanske inte så trevliga när de inte fungerar. Läste att ett batteri som tesla har i model x motsvarar mellan 150-200 vanliga bilbatterier. När det har inträffat bränder som också har varit väldigt svåra att släcka och så har batterierna släppt ut en jävla massa giftig skit som vi inte vill ha.

Nackdelar finns såklart men det finns det ju med allting. Väte är ett alternativt drivmedel men processen för att få det flytande och inte explodera är komplicerad och dyr.

Jag tror nog att elbilen är framtiden de närmaste 50 åren i alla fall. Batterierna kommer bli mindre, effektivare och säkrare, laddstationerna kommer bli fler och förbrukningen kommer minska genom att batterierna laddar sig själva under körning så att man behöver ladda dem ytterst sällan.

Är valet bensin eller el så känns el vettigare ur miljösynpunkt, även om det inte är perfekt.
Citera
2018-04-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jaooo... pratar man om _energimängd_ så stämmer det gsnska bra. Och effektuttaget håller bra långt under 3.5V. Men som sagt, det är väldigt skadligt för batteriet. Det riktiga knät kommer (inde flesta fall) omkring 2,7v då det faller till ungefär 40% ... och runt 2.2 så är det nere på några få procent.

Men nej du har inte 90% energi kvar i batteriet när det bryter. Det vore världens sämsta batteridesign. Snarare ser urladdningskurvan ut såhär;

https://www.researchgate.net/profile/Pedro_Nogueira8/publication/319252682/figure/fig26/AS:530576923152384@1503510804271/Typical-Li-ion-discharge-curve-38.jpg
Citera
2018-04-19, 15:22
Medlem
För min egen del så vore det inga större problem. 90% av mina dagar så kör jag 1-2 mil om dagen. Övriga 10% fördelas på kanske 5% 10mils körningar. Det är då bara de sista 5% som blir resor om ca 50-60 mil (20-25x2).

Om tillverkarna skulle sätta en liten förbränningsmotor/ turbin med generator som kan leverera ungefär 10-15kw så räcker det för landsvägsfart i 110 och räckvidden för de 2ggr per år skulle inte vara något problem. Annars så kan man ju ladda innan man vänder hemåt igen.

Snabbladdare hemma. Jotack, då får jag ju hämta proppskåpet på andra sidan kvarteret.

Hemma kan man som mest ladda 10-15kW om man stänger ner övriga huset. Rimligt på vintern och utan att behöva tänka på tvätt, tork, spis, varmvattenberedare, värme mm kan vara kanske 5kW. Då tar det 10 timmar o ladda ett upp ett tomt 40kWh batteri med förluster i bästa fall.

Men för min körning till o från jobbet skulle jag kunna klämma i 2kW på värmarstolpen på jobbet under 40minuter och vara klar till nästa dag de dagar jag bara kör jobbet o tillbaka.

På sommaren skulle en en 500watt solpanel klara 90% av all min körning.
Citera
2018-04-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Värsta Teslan blir den nya Roadstern på 200Kwh batteri.
Med NEDC- körcykeln blir det drygt 60 mil med en Tesla 100D

Jaha du pratar om kwh du skrev kw förut så jag trodde det var motorn du pratade om.

Alltså att den var på 100.000 watt.

Men hur anger man effekten på motorn på dom här bilarna?
Citera
2018-04-19, 15:31
Medlem
2560ps avatar
Tänk er följande scenario:

Om 15 år har alla bytt till elbilar. Det verkar ju vara någon sorts våt miljödröm. Allt är gott och väl, luften är ren och alla kramas i stället för att slåss.

Men:

Någon som minns stormen Gudrun?

Jävligt kul med elbil när strömmen försvinner ett par veckor, och allt drivs av el.
Citera
2018-04-19, 15:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Men nej du har inte 90% energi kvar i batteriet när det bryter. Det vore världens sämsta batteridesign. Snarare ser urladdningskurvan ut såhär;

https://www.researchgate.net/profile/Pedro_Nogueira8/publication/319252682/figure/fig26/AS:530576923152384@1503510804271/Typical-Li-ion-discharge-curve-38.jpg

Ja? Räkna på det, och se hur mycket energi du skulle kunna få ut om du belastade batteriet hela tiden. Lägg sedan in vilken brytpunkt jag faktiskt talade om, vilken är högre ön den som oftast används.

Mitt exempel om 90% är en utopi, och det innebär stt batteriet stryker med, och det betyder också att du drar ur ungefär 95% av dessa 90% med en maximal strömstyrka på bråkdelar av promille av normalt.
Citera
2018-04-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Kan det varit länge sedan det hände? Hur som är det inget problem i dagsläget, finns en knapp under inställningarna så att den kan bärgas.

Programmet gick nu under våren men det kan ju ha varit inspelat tidigare. Sen hade han som körde bärgningsbilen mustasch och kom från Bandhagen.
Citera
2018-04-19, 15:36
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jaha du pratar om kwh du skrev kw förut så jag trodde det var motorn du pratade om.

Alltså att den var på 100.000 watt.

Men hur anger man effekten på motorn på dom här bilarna?

Motorn Watt eller Hp
Batteriet Watt-timmar (Wh) 1000 Watt-timmar = 1 kWh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in