2018-04-19, 17:58
  #64717
Medlem
SD har snart 200K gilla på FB, just nu 183K, så det har ökat med 100% sen 2014.
Samma med medlemarna i SD, snart 35000 och ökande, folk har fått nog!
2018-04-19, 17:59
  #64718
Medlem
Snapcounts avatar
[quote=8711|63821835]Sverigedemokraternas profilfrågor i topp gällande dom viktigaste frågorna för väljarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Dagens Samhälle har gjort en sammanställning på Facebook, som kan ge lite ledtrådar.


[i]"På riksnivå leder SD också när det gäller antalet delade inlägg. Partiet tar hem de 15 toppositionerna, med många invandringskritiska inlägg. Först på 16:e plats kommer ett inlägg från S.

Vad betyder då SD:s dominans?

De ovanstående inläggen är viktiga..

SD skall då tala väljaren "till hjärtat" i sina frågor.., SD berör "de viktigaste" frågorna..,samtidigt som man skall gå kräftgång i opinionen ?

Förstå det, den som kan..

Antagligen så skäms man att uppge SD som sitt val, man har likaledes blivit rent ut sagt skrämd att uppge SD som sitt val.

Får se hur många vågar välja SD.., men det är flera än vad opinionsundersökningarna visar..
2018-04-19, 18:53
  #64719
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hur kan en fråga vara ett skitsnack? Min fråga var: "Är det ens möjligt att jämföra kyrkoval med riksdagsval?" Det är inget påstående, det är en undran. Hur får du det till skitsnack? Att SD gjorde bra ifrån sig i det kyrkovalet vet vi redan med tanke på förutsättningarna.
Skitsnacket var egentligen på frågan du svarade på ,men delciterandet klickade tydligen för mig..
2018-04-19, 18:55
  #64720
Medlem
Smoothmans avatar
[quote=Snapcount|63826507]
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sverigedemokraternas profilfrågor i topp gällande dom viktigaste frågorna för väljarna.



De ovanstående inläggen är viktiga..

SD skall då tala väljaren "till hjärtat" i sina frågor.., SD berör "de viktigaste" frågorna..,samtidigt som man skall gå kräftgång i opinionen ?

Förstå det, den som kan..

Antagligen så skäms man att uppge SD som sitt val, man har likaledes blivit rent ut sagt skrämd att uppge SD som sitt val.

Får se hur många vågar välja SD.., men det är flera än vad opinionsundersökningarna visar..

Det skulle vara så oerhört spännande och intressant om man hade någon effektiv möjlighet att verkligen på allvar pejla in SD:s mörkertal just nu. Personligen är jag övertygad om att på samma sätt som det visade sig finnas långt fler "hidden Trump voters" i USA-valet 2016 än vad opinionsinstitut och medier visade, så finns det långt fler "hidden SD-voters" än vad många ens anar just nu. Tror att opinionsinstituten kommer att åka på en ordentlig pungspark från SD-väljarna i årets val. Underskattningen kommer att ge eko och verkligen chocka etablissemanget in i benmärgen. Mörkertalet kommer att skaka om i detta val.
2018-04-19, 19:07
  #64721
Medlem
Mellbergans avatar
[quote=Smoothman|63826999]
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Det skulle vara så oerhört spännande och intressant om man hade någon effektiv möjlighet att verkligen på allvar pejla in SD:s mörkertal just nu. Personligen är jag övertygad om att på samma sätt som det visade sig finnas långt fler "hidden Trump voters" i USA-valet 2016 än vad opinionsinstitut och medier visade, så finns det långt fler "hidden SD-voters" än vad många ens anar just nu. Tror att opinionsinstituten kommer att åka på en ordentlig pungspark från SD-väljarna i årets val. Underskattningen kommer att ge eko och verkligen chocka etablissemanget in i benmärgen. Mörkertalet kommer att skaka om i detta val.
Jag vet inte om jag tror att SD ligger mycket högre än Sentio/Yougov pga mörkertalet. Tittar man på andra länder så tycker jag inte att underskattningen nu varit så stor i andra länder på invandringskritiska partier. Franska valet förra året var till exempel en besvikelse med Front National, Donald Trump skull enligt en del undersökningar vinna osv... AfD i Tyskland var väl inte så jätte underskattade heller om jag minns rätt, i alla fall inte jämfört med de institut som värderade AfD högst?

Vad är det egentligen som talar för att SD har en större "mörkare" massa än vad Sentio/Yougov visar? Jag hoppas dock att du har rätt.
2018-04-19, 19:12
  #64722
Medlem
Erk Swedes avatar
[quote=Smoothman|63826999]
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Det skulle vara så oerhört spännande och intressant om man hade någon effektiv möjlighet att verkligen på allvar pejla in SD:s mörkertal just nu. Personligen är jag övertygad om att på samma sätt som det visade sig finnas långt fler "hidden Trump voters" i USA-valet 2016 än vad opinionsinstitut och medier visade, så finns det långt fler "hidden SD-voters" än vad många ens anar just nu. Tror att opinionsinstituten kommer att åka på en ordentlig pungspark från SD-väljarna i årets val. Underskattningen kommer att ge eko och verkligen chocka etablissemanget in i benmärgen. Mörkertalet kommer att skaka om i detta val.
Intressant är ju att kolla undersökningarna som finns på nätet ,både hos etablerade media ,eller som SDanhängare startar själva.
resultaten ligger ofta på över 70% för SD,och många av undersökningarna har betydligt fler deltagare än de officiella institutens undersökningar.
Visst "nätkrigare" registrerar sin röst flera gånger,men det kan ju även nät krigare för sjuklövern göra ,och gör,ändå dominerar det "skämmiga SD" som folk inte vågar erkänna att dom röstar på?
2018-04-19, 19:15
  #64723
Medlem
Snapcounts avatar
[quote=Mellbergan|63827100]
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag vet inte om jag tror att SD ligger mycket högre än Sentio/Yougov pga mörkertalet. Tittar man på andra länder så tycker jag inte att underskattningen nu varit så stor i andra länder på invandringskritiska partier. Franska valet förra året var till exempel en besvikelse med Front National, Donald Trump skull enligt en del undersökningar vinna osv... AfD i Tyskland var väl inte så jätte underskattade heller om jag minns rätt, i alla fall inte jämfört med de institut som värderade AfD högst?

Vad är det egentligen som talar för att SD har en större "mörkare" massa än vad Sentio/Yougov visar? Jag hoppas dock att du har rätt.

Ja nå..

-Front Nationale fick ju 35 % plus
-Österrikes val..
-Italien nu för en stund sedan..

potentialen för SD "är där" för rejäl växt hävdar jag nog. Men har väljaren "guts" att sätta sin röst på SD i höst ? Är hon/han mogen ?

Med USA/Trump hävdar jag det är lite annorlunda. Folk bokstavligen sliter där, de är desperata i.o.m jobb som försvunnit, inte lätt att skicka barnen på collage och ha råd med sjukförsäkringar samtidigt som man skall betala på huset..

USA är som Sverige/EU kommer att bli om 15-20 år.
2018-04-19, 20:01
  #64724
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag vet inte om jag tror att SD ligger mycket högre än Sentio/Yougov pga mörkertalet. Tittar man på andra länder så tycker jag inte att underskattningen nu varit så stor i andra länder på invandringskritiska partier. Franska valet förra året var till exempel en besvikelse med Front National, Donald Trump skull enligt en del undersökningar vinna osv... AfD i Tyskland var väl inte så jätte underskattade heller om jag minns rätt, i alla fall inte jämfört med de institut som värderade AfD högst?

Vad är det egentligen som talar för att SD har en större "mörkare" massa än vad Sentio/Yougov visar? Jag hoppas dock att du har rätt.

Jag är inte purung men inte heller färdig för slakt än. Mitt första riksdagsval - som fumlande 19-åring - var 1988. Det har blivit några val genom åren.

Om man hoppar fram till valen på 2000-talet, och då främst de 2010, 2014 och det stundande valet, så är det nåt som "släppt" i människorna. Ett nytt "fenomen". Det är en atmosfär som inte fanns inför tidigare val. När jag t ex har ärenden på stan är det inte alls ovanligt att man på parkeringen hör människor prata med varandra om att nu får det vara nog. Det räcker nu. SD, SD, SD... allt detta prat om SD. Man undrar vad som är på gång.

Nu senast behövde sambon rengöringsmedel och jag åkte iväg till Dollarstore. Vid ingången stod tre äldre personer och diskuterade, det rådde inte minsta tvekan om vad de tänkte rösta på. Snacket på lunchrestaurangen, med taxichauffören, i väntrummet på vårdcentralen, likadant där. Listan är alltför lång för att nämnas här... SD är samtalsämne nr 1.

Sådana här saker är ingen engångsföreteelse. Vart jag än åker i jobbet: Skövde, Borås, Växjö, Alvesta, Norrköping, Jönköping, Falköping, Halmstad, Gislaved, Varberg, Eksjö, Kalmar, Oskarshamn, Linköping, Trollhättan... likadana tongångar.

Allt detta är något nytt. Detta hörde åtminstone inte jag 2010 eller 2014. Gjorde ni? Något HAR hänt. Något HAR släppt. Anden är ute ur flaskan. Kan jag visa upp vetenskapliga stapel- och tårtdiagram på detta? Har jag genomfört forskning på detta? Naturligtvis inte! Men alla dessa anekdotiska "bevis" räcker gott och väl för mig för att inse att vi står inför något som kommer att skaka om i det kommande riksdagsvalet i grunden. Och jag tror inte att opinionsinstituten har hängt med i utvecklingen den här gången. Det politiska uppvaknandet i landet går nu så fort, har skjutit sån fart, att den "tröghet" som är inbyggd hos opinionsinstituten och i opinionsundersökningarna helt enkelt inte hänger med.

Är mycket väl medveten om att jag sticker ut hakan och kommer säkert att få på käften av de som tycker detta är dravel och önsketänkande, men jag VET vad jag ser, jag VET vad jag hör och jag VET vilken skillnad det är nu jämfört med tidigare val. Folk pratade inte så här för fyra år sedan. Inte på långa vägar. Pensionärer pratade inte så här. Ungdomar pratade inte så här. Medelålders som arbetar inom äldrevården pratade inte så här. Invandrare pratade inte så här...

Opinionsinstituten har en enorm utmaning framför sig när det gäller SD i opinionsundersökningar om de ska få detta någorlunda korrekt den 9 september, den saken är klar. SD har inga 14,8%, inga 17,8%, inga 18,8%. Vågar inte ens gissa eftersom mörkertalet därute är gigantiskt.

Edit: Något har hänt med citeringen i flera inlägg ovan.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2018-04-19 kl. 20:38. Anledning: Edit
2018-04-19, 20:21
  #64725
Medlem
[quote=Mellbergan|63827100]
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag vet inte om jag tror att SD ligger mycket högre än Sentio/Yougov pga mörkertalet. Tittar man på andra länder så tycker jag inte att underskattningen nu varit så stor i andra länder på invandringskritiska partier. Franska valet förra året var till exempel en besvikelse med Front National, Donald Trump skull enligt en del undersökningar vinna osv... AfD i Tyskland var väl inte så jätte underskattade heller om jag minns rätt, i alla fall inte jämfört med de institut som värderade AfD högst?

Vad är det egentligen som talar för att SD har en större "mörkare" massa än vad Sentio/Yougov visar? Jag hoppas dock att du har rätt.

Inget annat land har samma extrema åsiktskorridor som Sverige. Därför lär mörkertalet vara större än i andra länder.
2018-04-19, 20:54
  #64726
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag är inte purung men inte heller färdig för slakt än. Mitt första riksdagsval - som fumlande 19-åring - var 1988. Det har blivit några val genom åren.

Om man hoppar fram till valen på 2000-talet, och då främst de 2010, 2014 och det stundande valet, så är det nåt som "släppt" i människorna. Ett nytt "fenomen". Det är en atmosfär som inte fanns inför tidigare val. När jag t ex har ärenden på stan är det inte alls ovanligt att man på parkeringen hör människor prata med varandra om att nu får det vara nog. Det räcker nu. SD, SD, SD... allt detta prat om SD. Man undrar vad som är på gång.

Nu senast behövde sambon rengöringsmedel och jag åkte iväg till Dollarstore. Vid ingången stod tre äldre personer och diskuterade, det rådde inte minsta tvekan om vad de tänkte rösta på. Snacket på lunchrestaurangen, med taxichauffören, i väntrummet på vårdcentralen, likadant där. Listan är alltför lång för att nämnas här... SD är samtalsämne nr 1.

Sådana här saker är ingen engångsföreteelse. Vart jag än åker i jobbet: Skövde, Borås, Växjö, Alvesta, Norrköping, Jönköping, Falköping, Halmstad, Gislaved, Varberg, Eksjö, Kalmar, Oskarshamn, Linköping, Trollhättan... likadana tongångar.

Allt detta är något nytt. Detta hörde åtminstone inte jag 2010 eller 2014. Gjorde ni? Något HAR hänt. Något HAR släppt. Anden är ute ur flaskan. Kan jag visa upp vetenskapliga stapel- och tårtdiagram på detta? Har jag genomfört forskning på detta? Naturligtvis inte! Men alla dessa anekdotiska "bevis" räcker gott och väl för mig för att inse att vi står inför något som kommer att skaka om i det kommande riksdagsvalet i grunden. Och jag tror inte att opinionsinstituten har hängt med i utvecklingen den här gången. Det politiska uppvaknandet i landet går nu så fort, har skjutit sån fart, att den "tröghet" som är inbyggd hos opinionsinstituten och i opinionsundersökningarna helt enkelt inte hänger med.

Är mycket väl medveten om att jag sticker ut hakan och kommer säkert att få på käften av de som tycker detta är dravel och önsketänkande, men jag VET vad jag ser, jag VET vad jag hör och jag VET vilken skillnad det är nu jämfört med tidigare val. Folk pratade inte så här för fyra år sedan. Inte på långa vägar. Pensionärer pratade inte så här. Ungdomar pratade inte så här. Medelålders som arbetar inom äldrevården pratade inte så här. Invandrare pratade inte så här...

Opinionsinstituten har en enorm utmaning framför sig när det gäller SD i opinionsundersökningar om de ska få detta någorlunda korrekt den 9 september, den saken är klar. SD har inga 14,8%, inga 17,8%, inga 18,8%. Vågar inte ens gissa eftersom mörkertalet därute är gigantiskt.

Edit: Något har hänt med citeringen i flera inlägg ovan.
Har gjort lite liknande observationer. Finns nog en hel del därute som man inte når. Har även sett bland förstagångsväljare att det är många likes på SD och andra nationalistiska/antifeministiska/etc. sidor.
Bland unga kvinnor däremot ser det dock rätt kört ut, åtminstone bland de som studerar på universitet eller högskola. Där är det fortfarande PK á la 2014.

Kan även tänka att det beror lite på vart. I min egen hemstad verkar det nästan koka. Känns som hela staden är deprimerad. Ungefär varannan person man ser på stan är utlänning. Var i en annan stad idag, och där kändes det som att det var ungefär 90 % svenskar man såg, vilket kändes lite uppfriskande. Denna stad var annars ganska rejält drabbat 2015. Så kan tänka mig att många faktiskt köpt att "gränserna är stängda" nu, och därför kan SD ha tappat något i opinionen.

Jag hoppas att det är du som har rätt, men jag vill inte ropa hej riktigt än. Det kommer nog vara ett väldigt polariserat val. Kan tänka mig att SD mycket väl kommer få 35 % i vissa kommuner, kanske uppemot 45-50 % till och med. Men finns nog risker i andra kommuner. Däremot bör de öka i alla kommuner totalt sett ändå. Får man 15 % i Stockholm så får det räknas som succé.

Samtidigt har invandringen gått och blivit den viktigaste frågan. Kan tänka mig att många Moderater tvekar, p.g.a. C. Gäller nog samma ska med sossar som tror att gränsen är stängd nu. Man vill nog inte gärna ha med Annie "30 miljoner" Lööf i sin regering. SD:s utmaning blir ju att lyckas vinna över både moderater och sossar.
2018-04-19, 22:24
  #64727
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Det blir intressant när SCB stora partiundersökning kommer den 6:e juni. Kanske det kan visa någorlunda hur det är.

http://www.scb.se/ME0201

Det kan den knappast eftersom SCB underskattar Sverigedemokraterna sannolikt allra mest av alla, man slår nog även Sifo i underskattning skulle jag tippa på. Så att tro på SCB:s mätningar angående Sverigedemokraterna bör man nog definitivt INTE göra.

Däremot. För att få ett ökat stöd i kommande stora SCB-mätning har tanken slagit mig att det borde påverka hur aktiva partierna är under mätperioden. När Sverigedemokraterna varit omtalade har man fått betydligt högre siffror än när det varit lite tystare om partiet. Därför borde man från Sverigedemokraternas sida sikta in sig på perioden när mätningen genomförs och hålla igång extra under denna eller dessa veckor.

SCB-mätningen får stort utrymme och en kraftig ökning där som det nu finns möjlighet till i och med att dom lagt Sverigedemokraterna på så pass låga siffror vid sin senaste mätning skulle kunna bidra till en extra effekt och boost i och med uppmärksamheten och framgången detta skulle visa. Framgång föder lätt mer framgång och intresse. Själva händelsen skulle också generera massiv uppmärksamhet i media såklart. Väl värt att tänka på under dessa datum för Sverigedemokraterna. Att hålla presskonferenser med besked inför valet, inleda stora kampanjer och annat under denna period för att maxa stödet i mätningen.
__________________
Senast redigerad av 8711 2018-04-19 kl. 22:26.
2018-04-19, 22:28
  #64728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket

. Det kommer nog vara ett väldigt polariserat val. Kan tänka mig att SD mycket väl kommer få 35 % i vissa kommuner, kanske uppemot 45-50 % till och med. Men finns nog risker i andra kommuner. Däremot bör de öka i alla kommuner totalt sett ändå. Får man 15 % i Stockholm så får det räknas som succé.

I Stockholms kommun får SD vara nöjda om man orkar över 10%, valresultatet 2014 blev 6,64%. Och då det inte i nuläget ser ut i undersökningarna som om SD kommer dubbla (vilket skulle bli 25,7%) på riksnivå så är det väl osannolikt att man skulle göra det i Stockholms kommun. Stockholms län däremot lär komma in över 15%, fick 9,7% i valet. Fanns för övrigt två kommuner i Stockholms län som slog rikssnittet i förra valet. Nynäshamn (14,74%) och grannkommunen till Södertälje... Nykvarn som kom in på starka 17,97%

Och angående vad nivån kommer landa på bland de kommuner som får de högsta SD-resultaten så tror jag snarare det kommer hamna på nivåer upp mot 45% än 35%. Sjöbo som fick högst (?) 2014 med
29,96% behöver ju "bara" en 50% ökning för att nå upp till 45% och så som jag tolkar opinionen så kommer SD öka med 60%-70% på riksnivå. Det finns mao definitivt en möjlighet att någon Skånekommun kommer över 50%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in