2018-04-16, 09:29
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Äpplen och päron. Går det ens att jämföra ett kyrkoval med ett riksdagsval så att man får ut nåt vettigt av det?

Det där är ju skitsnack om kyrkovalet,SD fördubblade sitt röstetal i kyrkovalet ,och det tycker jag är bra jobbat av det partiet som har minst medlemmar i kyrkan av alla partier. Tänk på att när Brunne hattalade mot SD när dom kom in i riksdagen,så blev det massavhopp från kyrkan av SDmedlemmar.
att övriga partier lyckades få folk att rösta kan inte SD göra något åt ,men helt klart fick SD intresset för kyrkovalet att gå upp.
2018-04-16, 09:34
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Detta blir lite Off Topic för denna tråd, men vill ändå svara.

Har ingen statistik på det, men misstänker starkt att så kan vara fallet.
Vet flera som röstar SD som lämnade Svenska Kyrkan redan för flera år sedan eftersom de tycker att den blivit alltför "islamifierad" och spårat ur på så många andra sätt. Det rätta hade kanske varit att stanna kvar och ta upp fajten mot de tokvänsterliberala och ultrafeministiska krafterna som tycks ha kapat Guds hus och huserar därinne nu, men det verkar som om man sparar krafterna till rikspolitiken (och kommunpolitiken) i stället. Kyrkan är helt enkelt inget man prioriterar. Man orkar bara med så många strider i samhället.

Egntligen fullständigt meningslös diskussion men hur kom du på tanken att svenska kyrkan blivit "islamifierad". Någon måtta får det väl vara på vad man häver ur sig.
2018-04-16, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Egntligen fullständigt meningslös diskussion men hur kom du på tanken att svenska kyrkan blivit "islamifierad". Någon måtta får det väl vara på vad man häver ur sig.

Med den ärkebiskop som nu sitter i stolen så är det nog snarare du som har bevisbördan för att kyrkan inte har blivit övertagen av externa krafter som inte har svenskarnas väl högst på agendan.
2018-04-16, 10:47
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg blir denna diskussion lite Off Topic i denna tråd. Jag svarade kort på ett annat inlägg. Men att kyrkans styrande män och kvinnor flörtar intensivt med islam och rätten att bygga minaret, att tillåta böneutrop i svenska städer och uppföra nya stora moskéer som finansieras av Saudiarabiska salafister och gulfstaterna själva är ju välkänt. Varför ska svenska kyrkan överhuvudtaget driva dessa frågor? Nu senast i Växjö där det blivit ett jäkla rabalder om böneutrop, där gick ju svenska präster ut och tog fajten mot medborgarna? Märkligt.
2018-04-16, 10:53
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Det där är ju skitsnack om kyrkovalet,SD fördubblade sitt röstetal i kyrkovalet ,och det tycker jag är bra jobbat av det partiet som har minst medlemmar i kyrkan av alla partier. Tänk på att när Brunne hattalade mot SD när dom kom in i riksdagen,så blev det massavhopp från kyrkan av SDmedlemmar.
att övriga partier lyckades få folk att rösta kan inte SD göra något åt ,men helt klart fick SD intresset för kyrkovalet att gå upp.

Hur kan en fråga vara ett skitsnack? Min fråga var: "Är det ens möjligt att jämföra kyrkoval med riksdagsval?" Det är inget påstående, det är en undran. Hur får du det till skitsnack? Att SD gjorde bra ifrån sig i det kyrkovalet vet vi redan med tanke på förutsättningarna.
2018-04-16, 11:00
Moderator
Tinuviels avatar
Vill ni diskutera kyrkovalet får ni hålla er i tråden (FB) Kyrkovalet 2017 - Sverigedemokraterna: Gör Svenska Kyrkan svensk igen!

Frågan om Svenska kyrkan har islamifierats hör inte heller hemma här.

// mod
2018-04-16, 11:50
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Hallå! Någon med prenumeration som kan spoila siffrorna?
https://twitter.com/ChangFrick/status/985816455882125313
2018-04-16, 15:08
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Hallå! Någon med prenumeration som kan spoila siffrorna?
https://twitter.com/ChangFrick/status/985816455882125313

Men för helvete... Min gratisperiod tog slut förra månaden när jag offrade mig för att kolla. Någon som vill göra det denna gången? Det är gratis i en vecka eller så, räcker för att bara ta sig in och kolla.

FAST! Det finns en stor chans att det inte är undersökningen som finns där, utan bara en förhandsgranskning på den största "chocken". Så var det förra månaden. Då visades bara C:s siffra, men inget mer.
2018-04-16, 15:10
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Fasen vad irriterande att Nyheter idag låser artiklarna med Sentio ubdersökningar nuförtiden.

Enormt irriterande Funderar starkt på att fixa en halvårsprenumeration (349:-) inom kort just eftersom det är valår och extra spännande att följa opinionen fram till 9 september.

Edit: Ser nu att det är meningslöst att skaffa en prenumeration, den kompletta opinionsundersökningen kommer först efter någon dag eller två och är då gratis. De kör med lite click bait först för att dra uppmärksamhet till det hela. En prenumeration ger ingen förtur till Sentios kompletta opinionsmätningar.
Senast redigerad av Smoothman 2018-04-16 kl. 15:58. Anledning: Tillägg
2018-04-16, 15:14
Medlem
LameBulls avatar
https://www.svegot.se/2018/04/16/skracksiffror-for-kristdemokraterna-aker-ut-i-host/

KD som får 2,4%
2018-04-16, 15:15
Medlem
Vid senaste valen (EU, riksdag, kyrk) har jag vid flera tillfällen beskådat ett slags valfusk. Valarbetare som tillhört diverse partier bland borgarna och rödgrönrosaröra, agerar "valinformatörer". De har någon väst på sig över partijackan, tröjan eller t-shirt.
Jag vet inte vad den officiella titeln är, om det finns någon sådan.

"Valinformatör" i sig är inte problemet.

Det som hände var att de står precis vid valsedlarna när folk ska plocka dem. De kommer tätt intill och frågar om de kan hjälpa till, om personerna "har några frågor".

Då inleds oftast ett krystat samtal där väljaren ofta vill bli av med "valinformatören" och på ett lågmält eller trevligt vis avrundar samtalet.

"Valinformatören" står kvar, precis intill, medan väljaren plockar sina sedlar.
Många svenskar är konflikträdda, dåligt informerade om hemliga val (eller orädda och välinformerade men orkar inte bråka).

Några ryter ifrån och då backar "valinformatören".
Många tar valsedlar från alla partier så deras val inte syns i hallen.
Vissa darrar på handen och blir nervösa.
Många ignorerar förstås.

Jag stod dock minst 5 meter bort så jag själv pressade ingen. Men jag visste ju vart respektive partis sedlar låg, så jag kunde med hög träffsäkerhet se konsekvenserna av "valinformatörernas" pressande.
Jag såg nästan aldrig någon bara ta SD sedlar.
Man kan ytterligare kritisera fysiska miljön i vallokalen, att allt ses så enkelt, att jag såg.

"Valinformatören" har tre favoritoffer.

1. Anti SD-svensken.
När "valinformatören" erbjuder "hjälpen" så svarar väljaren typ:
"Jag vill rösta mot SD" lr "rösta bort rasismen". Då frågar "valinformatören" om personen känner till hennes parti.
Svaret kan bli "Näääää".
Så tar personen de sedlarna eller något annat partis sedlar och går direkt in och röstar.

2. Förvirrade svensken.
Ibland har väljaren fler följdfrågor.
Då skickar "valinformatören" ut personen till representanter för samma parti, som står utanför lokalen och delar ut sedlar.
Efter ett kort samtal går personen in igen och röstar på det partiet.

3. "Den rädda svensken."
Han darrar när "valinformatören" kliver fram. Personen kanske tar sossesedlar eller något annat (aldrig SD) och darrar vidare inåt. Eller så tar han alla sedlar som sagt.

Jag såg allt från kommunister till moderater bete sig såhär. Jag har sett det här i tre vallokaler i Göteborg och fem vallokaler i Stockholm.
I 8/8 vallokaler där jag befann mig åtminstone några timmar per lokal, betedde sig folk såhär.
Vid flera vallokaler gick jag fram till bordet där röstmottagarna sitter och klagade.
Några ignorera mig. I en lokal blev jag helt ignorerad och förlöjligad av samtliga.
Detta trots att pressandet och fusket pågick mitt framför deras ögon.
Några väljare där pratade med mig utanför och gav mig stöd.

Vid flertalet vallokaler så fick jag dock stöd av röstmottagarna som sa till eller t.o.m. skällde ut partiaktivisternas beteende.
Därmed upphörde "valinformationen".
När jag såg det så lämnade jag lokalen och gick till ny lokal.
MEN. Jag återvände några timmar senare, till nästan alla lokalerna.
Då pågick samma aktivism igen!
Samma "informatörer" från samma parti, eller en ny "informatör" eller någon från annat parti som gjorde likadant.
Jag såg representanter från alla riksdagspartier utom Liberalerna och SD göra så här. + F!

Jag tror det här kommer bli ännu värre i år.

Jag tror många påverkades men jag pratade bara med en person som efter ett lite längre samtal med mig sa att han ville rösta SD, men tog något annat när han pressades.

Jag sa till han, och jag tycker, att man kan stå för sina åsikter även SDs.
Samtidigt har vi haft en skuldbeläggning, folk som fått problem på arbetsplatser eller annat och förlorat pengar. Ibland hot och våld.
Vi har hemliga val.

Hur ska det gå i höst?
Vad kan vi göra för att få friare och hemligare val?
2018-04-16, 15:20
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LameBull
https://www.svegot.se/2018/04/16/skracksiffror-for-kristdemokraterna-aker-ut-i-host/

KD som får 2,4%
Finns det någon speciell anledning till att svegot inte redovisar siffrorna i sin helhet? Är det för att det ligger bakom en betalvägg dom inte får redovisa allt förrän ett visst antal dagar gått eller något?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in