2018-04-17, 08:49
Medlem
LillaTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenSkåning
Här händer det grejer medans man sover! Jag hoppas ju att det inte är T som ligger bakom men jag är rädd för att det är hon!

Samma här. Hoppas att det inte är hon, men nog känns det misstänkt. Stackars alla oskyldiga som drabbats!
2018-04-17, 09:06
Medlem
Jag kan nog tycka att det är lika bra att det är hon, eftersom det måste vara NÅGON. Bättre då att det är hon som redan är körd, så att säga, än att det är ytterligare någon sate som ballat ur.

Nu pratar vi ju inte längre lite stulna barnkläder på Åhléns eller ens förtal och mordhot på nätet.

Nu snackar vi grov mordbrand med risk för människoliv och flera personer som blivit skadade. Det är fängelse och skadestånd med miljonbelopp på detta.

Undrar vart fan Jimmy tar vägen i detta?
2018-04-17, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag kan nog tycka att det är lika bra att det är hon, eftersom det måste vara NÅGON. Bättre då att det är hon som redan är körd, så att säga, än att det är ytterligare någon sate som ballat ur.

Nu pratar vi ju inte längre lite stulna barnkläder på Åhléns eller ens förtal och mordhot på nätet.

Nu snackar vi grov mordbrand med risk för människoliv och flera personer som blivit skadade. Det är fängelse och skadestånd med miljonbelopp på detta.

Undrar vart fan Jimmy tar vägen i detta?

Jimmy har åtminstone tidigare haft alkoholproblem, så risken är väl överhängande att han tar till flaskan.
2018-04-17, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jimmy har åtminstone tidigare haft alkoholproblem, så risken är väl överhängande att han tar till flaskan.
Jo, men hur ställer han sig till att frun (eventuellt då, inte bekräftat än) blir indragen i en mordbrandsutredning?

Står han trofast vid hennes sida som han gjort fram tills nu eller börjar han spilla bönorna om en massa annat?

Edit: han har ju alltså barn som mycket väl kunde ha blivit offer för branden med lite otur.
2018-04-17, 09:12
Medlem
Ja, nog lär det vara Tessan som är anhållen, annars hade hon nog dykt upp på Facebook angående branden. Hennes senaste inlägg var för 22 timmar sedan då hon vräkte ur sig att det var lika allvarligt som mord att skriva att hon borde tända eld på sig själv. Jag kan ju hålla med om att det var mycket hemskt skrivet, men att det är lika allvarligt som mord är ju att ta i. Men förmodligen har hon tagit så hårt på kommentaren att hon för att lugna nerverna gjort upp en rejäl brasa.
2018-04-17, 09:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momma67
Läs nu.. 30 årig kvinna gripen för mordbrand! misstänkt för anlagt branden

https://www.norran.se/nyheter/blaljus/brand-i-flerfamiljshus-8/

Citat:
Om nu Tessan är anhållen, har svårt att tro att nå´n annan dam i 30-årsåldern är det, så hoppas jag för Guds skull att Jimmy hjälper polisen att få fast denna pyroman. Han är ju den som lär ha märkt att Tessan varit utanför lägenheten i samband medatt bränderna startade menar jag, har koll på elddon osv. ÄR det så MÅSTE Jimmy förstå att Tessan är livsfarlig. Kärleken må vara stark dem emellan, men det kan sluta med att Tessan tar död på både honom och andra om han inte ställer upp för polisen.

Ser för övrigt stora likheter med Gryningspyromanen här. Tessan när ju ett hat genetemot rättsstaten och myndigheter som "tagit hennes barn" och har svår ångest som i likhet med andra pyromaner nog lättar när hon får elda.

Tror det finns chans att Tessan kan åka fast faktiskt. Med tanke på hur hon klantade sig med mobil och mejl och lämnade tekniska bevis över allt i rättegången sist, så kan det vara samma sak nu. Polisen kan hitta saker vid husrannsakan.

Utan att veta så känner jag mig helt säker på att det är T med tanke på att hon larmat tidigare vid brand i just det huset. Hoppas hon har köpt tändvätska med kort på macken eller att hon flyttat sina saker från vinden innan hon tände på. Dvs väldigt tydliga indicier.

Vi får hoppas någon från Jörn eller Skellefteå som kliver in i tråden och berättar att det är hon som anhållits.
2018-04-17, 09:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Snälla Arlighet123, kan du inte skriva så vi får veta hur det är med Terese?

On T: Jag gissar på att det blir sluten rpv den här gången.

Såg nu att en hoppat från huset och en skadats av röken.

Citat:
Uppdatering, tisdag 06.40:

Björn Pettersson, RLC-befäl vid polisen, bekräftar för Norran att en person förts till Skellefteå lasarett.

– Det är en person som har hoppat från huset och skadat sig i fallet, men enligt de uppgifter jag fått ska det inte ha varit några allvarliga skador.

En annan person ska ha inandats rök och fått hjälp av vårdpersonal.

https://www.norran.se/nyheter/blaljus/brand-i-flerfamiljshus-8/

Då blir der fängelse eller sluten rättspsykiatrisk vård. Men jag tror som du på det senare. Hennes utvecklingsstörning gör att hon inte har de naturliga spärrarna. Hon är uppenbarligen livsfarlig och tvekar inte inför att människor kan dö.

Citat:
Ja, nog lär det vara Tessan som är anhållen, annars hade hon nog dykt upp på Facebook angående branden. Hennes senaste inlägg var för 22 timmar sedan då hon vräkte ur sig att det var lika allvarligt som mord att skriva att hon borde tända eld på sig själv. Jag kan ju hålla med om att det var mycket hemskt skrivet, men att det är lika allvarligt som mord är ju att ta i. Men förmodligen har hon tagit så hårt på kommentaren att hon för att lugna nerverna gjort upp en rejäl brasa.

Ja, det är ju hennes hus som det hänt i. Självklart hade hon skrivit på Facebook och berättat att det brunnit igen, att hon larmat och att de inte kan bo i huset i natt eller på länge. Även om hon inte skulle ha en smartphone får hon så klart i kris låna en eller så finns det en dator där de sovit i natt.
2018-04-17, 09:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ja, jämför med "gryningspyromanen".

Alla "visste" i åratal vem den skyldige var men han har under flera decennier och efter hundratals bränder bara kunnat fällas två gånger.

Det är helt enkelt skitsvårt att bevisa att någon tänt eld.

Lite annat intressant om honom, från wikisidan:

"Enligt polis och åklagare är orsaken hans hat mot samhället"

"Borgström har bara dömts två gånger för brandrelaterade brott, men har en mängd andra domar mellan 1980 och 2010, bland annat för ovanstående bedrägeri, narkotikabrott, stöld, häleri, urkundsförfalskning och olika trafikbrott"

En person som har ett hat mot, eller en konflikt med, myndigheter och som begår en massa andra "småbrott".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gryningspyromanen

Edit: här skulle jag kunna börja spekulera i att bränderna inträffar samtidigt som T drabbas av stressande situationer. En teori som jag läst in mig på nu är att ritualen att tända eld för många av brandstiftarna är ett sätt att lätta på stress.

Men nu är det för stort för att polisen skall släppa det här. De får väl göra sitt bästa.

Ja, hon stämmer in på en pyroman.

Fördelen här är att det är huset hon bor i och att hon larmat vid de tidigare bränderna. Hon kan ha försagt sig, påstått felaktigheter, gjort saker som någon annan uppmärksammat alternativt flyttat föremål från förrådet (om det är på vinden) just innan branden.
2018-04-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, hon stämmer in på en pyroman.

Fördelen här är att det är huset hon bor i och att hon larmat vid de tidigare bränderna. Hon kan ha försagt sig, påstått felaktigheter, gjort saker som någon annan uppmärksammat alternativt flyttat föremål från förrådet (om det är på vinden) just innan branden.
Pyromani är en diagnos och jag skulle tro att hon inte kommer att få den:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyromani

Någonstans i allt jag läst om anlagda bränder sedan det här började så stod att en relativt liten del av de som tänder på är pyromaner i medicinsk mening. Men det fungerar som samlingsnamn för allmänheten.
2018-04-17, 09:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Pyromani är en diagnos och jag skulle tro att hon inte kommer att få den:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyromani

Någonstans i allt jag läst om anlagda bränder sedan det här började så stod att en relativt liten del av de som tänder på är pyromaner i medicinsk mening. Men det fungerar som samlingsnamn för allmänheten.

Bra att veta. Men jag har svårt att se henne i fängelse pga utvecklingsstörningen. Och att bara ge henne samhällstjänst eller böter känns för lätt med tanke på hur ilka det kunnat gå. Huset kunde ha brunnit ned och det fanns människor i det. Så rättspsykiatrisk vård vore mer troligt.
2018-04-17, 09:43
Medlem
Citat:
Bra att veta. Men jag har svårt att se henne i fängelse pga utvecklingsstörningen. Och att bara ge henne samhällstjänst eller böter känns för lätt med tanke på hur ilka det kunnat gå. Huset kunde ha brunnit ned och det fanns människor i det. Så rättspsykiatrisk vård vore mer troligt.
Tja, en rättpsyksundersökning lär ju bli aktuell om hon hamnar i domstol för detta. Men för RPV krävs väl att man visar att brottet begåtts under allvarlig psykisk störning?

Det här handlar ju mer om en kroniskt förståndshandikappad som fått tillgång till tändstickorna.

Risken är uppenbar att detta är ett fall som ramlar mellan stolarna/diagnoserna/åtgärderna.

Inte sjuk nog vid brottstillfället för RPV men vägrar att själv delta i frivillig vård. Vi har ju fått berättat i tråden att Terese bara har behövt ha kontakt med frivården "någon gång i månaden". Så "allvarligt" har alltså samhället sett på hennes tillstånd tills nu
2018-04-17, 09:44
Medlem
Citat:

Vi ska ju alla vara lika inför lagen....Rättspsyk blir ju bara aktuellt om hon lider av någon psykossjukdom eller dyl, vilket hon knappast gör skulle jag tro. Möjligen kan hennes syn på sig själv, myndigheter osv klassas som vanföreställningar och kategoriseras in under en diagnos. Vi får se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in