2018-04-17, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underhand
Bästaste brandvakten bör få hedersutnämnande. Det var trasmattor som brann i källaren ..
Trasmattor i källaren när det slår ut lågor från taket? Vinden är nedbränd enligt tidningen och huset i övrigt vattenskadat.

Det här gick nog lite längre än vad brandstiftaren hade tänkt sig.
2018-04-17, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaTE
Varit ifrån fb en sväng och hinner knappt med i svängarna nu.
Mordbrand? Visst kan det finnas skäl att misstänka Terese även för bränderna, men glöm inte att Terese via hoten mm har skaffat sig många fiender och vad säger att det nu inte är någon idiot som bestämt sig för att hämnas och få det att se ut som att Terese är skyldig?
Vi att hon dömts för hoten i Joels namn, men allt runt bränderna är mer rykten, misstankar och skvaller än bevis. Viktigt att minnas!
Problemet med den teorin är att Terese har bott i hus där det brunnit långt innan hon blev känd för allmänheten.

Vi har även någon nämnd (antagligen socialnämnden i någon kommun) som enligt en överklagan i ett mål som refereras i tråden misstänker att hon tänt eld på saker och ting. Jag hittar inte målet i sin helhet men det ska visst gå att ta fram i nån databas.
2018-04-17, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Polisen och brandkåren måste ju misstänka henne nu. Det har hänt för många gånger helt enkelt. Frågan är bara hur man bevisar det.
Ja, jämför med "gryningspyromanen".

Alla "visste" i åratal vem den skyldige var men han har under flera decennier och efter hundratals bränder bara kunnat fällas två gånger.

Det är helt enkelt skitsvårt att bevisa att någon tänt eld.

Lite annat intressant om honom, från wikisidan:

"Enligt polis och åklagare är orsaken hans hat mot samhället"

"Borgström har bara dömts två gånger för brandrelaterade brott, men har en mängd andra domar mellan 1980 och 2010, bland annat för ovanstående bedrägeri, narkotikabrott, stöld, häleri, urkundsförfalskning och olika trafikbrott"

En person som har ett hat mot, eller en konflikt med, myndigheter och som begår en massa andra "småbrott".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gryningspyromanen

Edit: här skulle jag kunna börja spekulera i att bränderna inträffar samtidigt som T drabbas av stressande situationer. En teori som jag läst in mig på nu är att ritualen att tända eld för många av brandstiftarna är ett sätt att lätta på stress.

Men nu är det för stort för att polisen skall släppa det här. De får väl göra sitt bästa.
Senast redigerad av byggare bob 2018-04-17 kl. 04:34.
2018-04-17, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momma67
Ska kolla med honom när jag träffar honom.. Han är inte på fb längre.
Åtminstone den här falska profilen ligger kvar:
https://www.facebook.com/joel.asplund.1

Jag har anmält den till Facebook som falsk men deras idiot-svar var bara: "Tack för uppmärksamheten men profilen bryter inte mot våra regler. Vill du veta mer så kan du läsa våra regler här [länk]"

Det är alltså en profil som gjorts för att skada Joel, som varit en del av ett brottmål och som innehåller mordhot mot folk.

Facebook ba': "bryter inte mot våra regler ..."

Kanske är det bara Joel själv som kan få dem att ta bort den.
Senast redigerad av byggare bob 2018-04-17 kl. 04:53.
2018-04-17, 04:51
Medlem
Lite mer om branden i Jörn:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6932263

Ett par personer lättare skadade. En efter att ha hoppat och en av rök.

Lär komma rätt mycket om detta i lokalmedia den närmaste tiden.
2018-04-17, 04:55
Medlem
underhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Trasmattor i källaren när det slår ut lågor från taket? Vinden är nedbränd enligt tidningen och huset i övrigt vattenskadat.

Det här gick nog lite längre än vad brandstiftaren hade tänkt sig.
Nja ... Mattorna var vid ett tidigare tillfälle när det osa hett runt T.
Det ska bli mycket intressant och se hur det här slutar
2018-04-17, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurrekloss
Länk:

https://www.norran.se/nyheter/blaljus/brand-i-flerfamiljshus-8/

Uppdaterad med att kvinna i 30-årsåldern anhållen.
2018-04-17, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peoplenotabigfan
Uppdaterad med att kvinna i 30-årsåldern anhållen.
Strax efter klockan fyra på tisdagsmorgonen anhölls en kvinna i 30-årsåldern misstänkt för att ha anlagt branden.

Finns väl bara en kvinna i 30-årsåldern skriven på den adressen?
https://www.hitta.se/bj%C3%B6rklundsgatan+5+j%C3%B6rn/personer/2

Huset har ju bara portarna A och B.

Edit: och självklart behöver ju inte den gripna kvinnan vara boende i huset.
Senast redigerad av byggare bob 2018-04-17 kl. 07:28.
2018-04-17, 07:43
Medlem
Läs nu.. 30 årig kvinna gripen för mordbrand! misstänkt för anlagt branden

https://www.norran.se/nyheter/blaljus/brand-i-flerfamiljshus-8/
2018-04-17, 07:57
Medlem
Snälla Arlighet123, kan du inte skriva så vi får veta hur det är med Terese?

On T: Jag gissar på att det blir sluten rpv den här gången.
2018-04-17, 08:39
Medlem
Om nu Tessan är anhållen, har svårt att tro att nå´n annan dam i 30-årsåldern är det, så hoppas jag för Guds skull att Jimmy hjälper polisen att få fast denna pyroman. Han är ju den som lär ha märkt att Tessan varit utanför lägenheten i samband medatt bränderna startade menar jag, har koll på elddon osv. ÄR det så MÅSTE Jimmy förstå att Tessan är livsfarlig. Kärleken må vara stark dem emellan, men det kan sluta med att Tessan tar död på både honom och andra om han inte ställer upp för polisen.

Ser för övrigt stora likheter med Gryningspyromanen här. Tessan när ju ett hat genetemot rättsstaten och myndigheter som "tagit hennes barn" och har svår ångest som i likhet med andra pyromaner nog lättar när hon får elda.

Tror det finns chans att Tessan kan åka fast faktiskt. Med tanke på hur hon klantade sig med mobil och mejl och lämnade tekniska bevis över allt i rättegången sist, så kan det vara samma sak nu. Polisen kan hitta saker vid husrannsakan.
Senast redigerad av Florman 2018-04-17 kl. 08:43.
2018-04-17, 08:42
Medlem
GalenSkånings avatar
Här händer det grejer medans man sover! Jag hoppas ju att det inte är T som ligger bakom men jag är rädd för att det är hon!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in