Citat:
Ursäkta, det var mycket sammelsurium där. Du använder väl inte Israel som måttstock för vad som är lagligt?!!!! Det var det dummaste jag sett på ett tag.Israel bombar inte inom sina egna gränser. De OCKUPERAR palestinskt område och bombar palestinier, och har rätt att göra det i självförsvar, för att den palestinska myndigheten inte har full kontroll över sitt territorium, och inte kan garantera Israels säkerhet, att Israel inte blir utsatt för raketbeskjutningar. Samma argument kan användas när det gäller att bekämpa IS och gå in och OCKUPERA delar av Syrien, för när USA och allierade bestämde sig för att gå in i Syrien, hade Assadregimen förlorat kontrollen över 90% av sitt territorium, och var inte kapabel att garantera vår säkerhet när de tillät terrorister att träna och hjärntvätta jihadister i t e x Raqqa, som sedan skickades till sina hemländer där de fortsatte med sin terrorverksamhet. Samma argument kan användas för att få Assad att sluta använda kemvapen, för att det utgör ett hot mot hela världen. Att du inte begriper det är ditt problem.
Kring Raqqa ja, det är självklart. Jag minns att vissa sa att de stannade i Raqqa för att de ville leva i kalifatet. Då får de skylla sig själva om de blir bombade. Vad säger FN-stadgan om aiding and abetting?
Kring Raqqa ja, det är självklart. Jag minns att vissa sa att de stannade i Raqqa för att de ville leva i kalifatet. Då får de skylla sig själva om de blir bombade. Vad säger FN-stadgan om aiding and abetting?
Lagen är väldigt tydlig. Att attackera annat land är förbjudet. Det kan dock godkännas av FN, men då fordras mycket starka skäl, typ allvarliga folkrättsbrott.
Att försvara sig mot angrepp från annat land är förstås helt lagligt.
Och för att hålla sig till trådens ämne: USA-koalitionens militära närvaro i Syrien är totalt olaglig. De har varken mandat från FN eller tillstånd från Syriens regering.
Deras beväpning av hundratusentals terrorister i Syrien är förstås också olagligt, där bryter USA-koalitionen mot terrorlagstiftningen, mycket grovt och mycket tydligt.
Bombanfallen mot Syrien är också krigsbrott.
Herregud vad jag längtar efter att ledningarna öppnas från gasfältet i Östra Medelhavet så man slipper höra allt gnäll från Mellanöstern om att allt är Israels eller USAs fel.