2018-04-15, 12:46
Medlem
Portapottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Källa på det?

Jag tror också att det var ungefär då man slutade.
I början på 1980-talet träffade jag en person som hade blivit lobotomerad. Han var helt apatisk och alkoholiserad.
Han tyckte också det var bra att lobotomering då hade blivit förbjudet.

Att det förekommer har jag också hört talas om och att patienterna mår så mycket bättre efteråt.
Mycket djupa depressioner behandlas väl också ibland med elchocker när patienten själv vill det?

Off topic, men det stämmer att el fortfarande används frekvent som en behandlingsmetod inom psykiatrin (om än omdiskuterat). Det heter dock inte elchocker numera utan benämns som ECT eller elbehandling. Brukar finnas en sådan enhet i anslutning till psykiatrin på de flesta större sjukhus.
Citera
2018-04-15, 13:41
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Så var är källan?

Vad är det du vill ha källa på?

Här iaf en länk till dårens blogg från 2015. http://ing.dk/blog/2015-alt-kan-ske-173788
Det är här han bl a skriver om sista ordet när döden är ett faktum = Mamma...

Artiklar om japanskan får du söka rätt på själv, men anledningen till att Polisen tittade på det fallet var bl a att Madsen rörde sig i området dagligen på den tiden samt att hon hade märkliga skador i underlivet som man då trodde var från båtpropellrar. Om det var Madsen, lär vi sannolikt inte få veta om han inte får för sig att börja berätta när han är dömd till förvaring och mediaintresset har svalnat.
Citera
2018-04-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vad är det du vill ha källa på?

Här iaf en länk till dårens blogg från 2015. http://ing.dk/blog/2015-alt-kan-ske-173788
Det är här han bl a skriver om sista ordet när döden är ett faktum = Mamma...

Artiklar om japanskan får du söka rätt på själv, men anledningen till att Polisen tittade på det fallet var bl a att Madsen rörde sig i området dagligen på den tiden samt att hon hade märkliga skador i underlivet som man då trodde var från båtpropellrar. Om det var Madsen, lär vi sannolikt inte få veta om han inte får för sig att börja berätta när han är dömd till förvaring och mediaintresset har svalnat.

https://www.google.com/search?ei=jU3TWoPhG8XMwQKToqGIAQ&q=Kazuko+Toyonaga &oq=Kazuko+Toyonaga&gs_l=mobile-gws-serp.12..0i203l2j0l2j0i203.8036.8036..8873...2.... 131.131.0j1..........1j2..mobile-g ws-wiz-serp.....3..35i39.V0WfjZHHuVc%3D
Citera
2018-04-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HallowHallow
https://www.google.com/search?ei=jU3TWoPhG8XMwQKToqGIAQ&q=Kazuko+Toyonaga &oq=Kazuko+Toyonaga&gs_l=mobile-gws-serp.12..0i203l2j0l2j0i203.8036.8036..8873...2.... 131.131.0j1..........1j2..mobile-g ws-wiz-serp.....3..35i39.V0WfjZHHuVc%3D

Var kommer uppgiften om märkliga skador ifrån?

Den enda dåre som har associerats med detta mord, är S Gonerka, vad jag vet.

Han var lika störd som Madsen, men var ett annat sorts djur.

Gonerka avled i slutet på åttiotalet förresten.

Madsens mekaniska, autistiska hjärna kan ha fiixerats vid turistmordet, även om han var oskyldig.

Han var väl i närheten, och kan ha tagit intryck.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-04-15 kl. 15:33. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-04-15, 15:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jodå, det är en skillnad i "upplägget" för en tur i tvålkoppen.

Jag har bara försökt ösa superlativ över KW, en sann äventyrare och mycket modig. Bara det att ge sig ut i en ubåt, när man är rädd för undervattnet!

Det är tragiskt att den helsjuke PM till slut lyckades locka med en ensam kvinna på båten, fegisen vågade inte ha med två, för sina "experiment", har det framgått.

Ja, det är ofattbart. Hur ska det gå för Kims familj när allt är över?
Citera
2018-04-15, 15:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Madsens mekaniska, autistiska hjärna kan ha fiixerats vid turistmordet, även om han var oskyldig.

Madsen förhördes av polisen.
Citera
2018-04-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är ofattbart. Hur ska det gå för Kims familj när allt är över?

Dom har väl ganska tydligt uttalat sig att dom sitter med i hela rättegången, för att representera sin dotter och hålla hennes flagg högt. När rättegången är över, den första delen, för det lär väl bli ett överklagande, oavsett utfall, får dom ytterligare tid i en "dödzon".

När allt är över, sitter sannolikt PM inlåst någonstans ( men det finns en liten risk att rättssystemet inte klarar av att fälla honom...). Då kommer föräldrarna att fortsätta sina pensionärsliv, gå ut med hunden, och övriga rutiner, för de tror att KW ville det.

Denna typ av drama drabbar 1.000-10.000-tals människor varje år, då nära går bort av olika orsaker. Just detta fall har en enorm uppmärksamhet, pga. det ytterst spektakulära viset det skedde på, men andra som mist sina anhöriga, genom olyckor eller sjukdom, går i princip igenom samma smärtsamma process. Vårt samhälle har backup för att möta sorg, för de som vill/behöver stöd i den.
Citera
2018-04-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Dom har väl ganska tydligt uttalat sig att dom sitter med i hela rättegången, för att representera sin dotter och hålla hennes flagg högt. När rättegången är över, den första delen, för det lär väl bli ett överklagande, oavsett utfall, får dom ytterligare tid i en "dödzon".

När allt är över, sitter sannolikt PM inlåst någonstans ( men det finns en liten risk att rättssystemet inte klarar av att fälla honom...). Då kommer föräldrarna att fortsätta sina pensionärsliv, gå ut med hunden, och övriga rutiner, för de tror att KW ville det.

Denna typ av drama drabbar 1.000-10.000-tals människor varje år, då nära går bort av olika orsaker. Just detta fall har en enorm uppmärksamhet, pga. det ytterst spektakulära viset det skedde på, men andra som mist sina anhöriga, genom olyckor eller sjukdom, går i princip igenom samma smärtsamma process. Vårt samhälle har backup för att möta sorg, för de som vill/behöver stöd i den.
Där har jag svårt att hålla med dig. Inte så många per år får vetskap om att ens dotter försvunnit. Inte många får reda på att ens dotter blivit styckad. Och dödad. Och torterad när hon var vid liv. Förutom sorgen att ha förlorat en dotter resp syster, de kommer också ha vetskap om att hon med all säkerhet led fruktansvärt under en tid innan hon, barmhärtigt kanske, avled.
Citera
2018-04-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Där har jag svårt att hålla med dig. Inte så många per år får vetskap om att ens dotter försvunnit. Inte många får reda på att ens dotter blivit styckad. Och dödad. Och torterad när hon var vid liv. Förutom sorgen att ha förlorat en dotter resp syster, de kommer också ha vetskap om att hon med all säkerhet led fruktansvärt under en tid innan hon, barmhärtigt kanske, avled.

Ja, tankarna på just sättet hon dog på och att hon fick lida tror jag är särskilt tärande. Hur håller man det ifrån sig hela tiden.

Kommer ihåg hur viktigt det var för Lisa Holms föräldrar att få bekräftelse på att dottern tappat medvetande och dött efter kort tid. Där handlade det om någon minut.

Här är det något mer omfattande lidande.
Citera
2018-04-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
,

Visst, det finns grader i sorgen, jag ville bara nyansera med att oavsett hur/vad som är orsaken till döden, blir det ett högt sorgpåslag, inte mer än så.

Svaret var utformat efter frågan vad som sedan händer med KW's familj. Jag ville bara sätta ett perspektiv, har följt en 2 års cancer kamp med en fyraåring, känner en ganska knäckt förälder till en son som körde ihjäl sig på mc på sin studentdag m.fl.

Visst, just KW's död var säkert mycket fruktansvärd, men döden i sig drabbar alltid hårt, och upplevelsen för de anhöriga är mycket smärtsam, oavsett händelse.

Jag vill inte gradera olika upplevelser om döden, därför försökte jag sätta den i ett bredare sammanhang. Om du vill tycka att just detta dödsfall är särskilt svårt för de anhöriga, får du göra det.
Senast redigerad av Whyback 2018-04-15 kl. 17:02.
Citera
2018-04-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HallowHallow

Läste nyligen i en kriminalspalt om en amerikansk seriemördare som begick sitt första mord som 17-åring. Han mördade 18 st prostituerade kvinnor under en många års lång tidsperiod. Han hade fru och barn och var ansedd som en mycket trevlig och hjälpsam person....Detta visar ju vilka dubbelnaturer psykopatiska seriesexmördare är.
Citera
2018-04-15, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Vi vet inte ännu om PM befinner sig inom autistspektrat. Även om mycket tyder på det. Asperger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in