2018-04-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den rättsmedicinska erkläringen är ju fastställd.
Den är ju sammanställd sedan länge.
Vad surrar GW om?
Han kanske menar att hela undersökningen inte har gåtts igenom i rätten ännu det blev ju ett abrupt avbrytande exakt kl. 16.00 utan att allt hade redovisats.
Citera
2018-04-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Om det var någon sådan liten skada, typ ärrbildning efter en öroninflammation som föräldrarna menar, så fanns det förhoppningsvis ings stick av Madsen just där.
Hade sparat ner från liverapprtering i AB och SVT och när det talades om det här och lite av fortsättningen, lägger in det här:
Undrar vad fan advokaten tog upp för obehagliga detaljer och ställde frågor om där, när hon ska få rätten att tro att skadorna i Kims underliv inte alls uppstått genom sexuellt våld som i Madsens tortyrvideos?

Det kan man undra? Eller är advokaten ute efter att göra det troligt att det skulle vara för att punktera organ? Det har ju rättsläkaren avvisat.
Citera
2018-04-13, 21:43
Medlem
Citat:
Vad surrar GW om?
https://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-madsen-blir-domd/
9 April
– Han har inte fått någon diagnos än men om jag ska gissa så är han psykopat och narcissist, säger Leif GW Persson.

Men han säger också att det inte har något bevisvärde i sig. Men om han skulle dömas och samtidigt få diagnosen kan han antingen få livstid eller förvaring.

Med tanke på den förvirring som Kurt Kragh och olika rättspsykiatriska psykiatriker uttalar sig om Madsen så verkar de som han inte fått någon spikad diagnos ännu. Sådant kan ta tid även efter en genomgången RPU.
Det är många experter som ska gå igenom RPUn och vara överens för att sätta en diagnos.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-13 kl. 21:51.
Citera
2018-04-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Han kanske menar att hela undersökningen inte har gåtts igenom i rätten ännu det blev ju ett abrupt avbrytande exakt kl. 16.00 utan att allt hade redovisats.

Ja, det verkar troligt då diagnosen (erna) kommer som en sammanfattning.
Citera
2018-04-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
https://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-madsen-blir-domd/
9 April
– Han har inte fått någon diagnos än men om jag ska gissa så är han psykopat och narcissist, säger Leif GW Persson.

Men han säger också att det inte har något bevisvärde i sig. Men om han skulle dömas och samtidigt få diagnosen kan han antingen få livstid eller förvaring.

Med tanke på den förvirring som Kurt Kragh och olika rättspsykiatriska psykiatriker uttalar sig om Madsen så verkar de som han inte fått någon spikad diagnos ännu. Sådant kan ta tid även efter en genomgången RPU.
Det är många experter som ska vara överens för att sätta en diagnos.

För mig verkar det som att det är GW som är ute och cyklar.
Citera
2018-04-13, 21:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vad surrar GW om?
Ja, han surrar mycket nuförtiden, den gode farbror Persson.

Jag har själv blivit allt mer benägen att tycka att han nog gjort sitt som "kriminologiskt orakel"
i media och kanske borde dra sig tillbaka nu eller engagera sig i vart fall i mindre utsträckning
än vad som sker nu. Han har ju åsikter om nästan vartenda uppmärksammat mordfall och
inte alltför sällan visar det sig att han dragit alldeles fel slutsatser som här med Kim Walls öde.
Om Palme-fallet är han helt ute och seglar, om man ska nämna den händelsen också.

"Det går knappt en dag utan att någon av de båda kvällstidningarna låter kriminologen uttala sig, fälla allsköns kommentarer eller analysera brottsfall.
Och det är ett journalistiskt fattigdomsbevis att utnämna just denne kriminolog till allvetande orakel, särskilt som ingen har kunnat redovisa hans egna polisiära och juridiska framgångar och resultat.

Persson, hans språk, ”domslut”, åtbörder och framfusighet må gå hem i en del stugor, men populariteten bygger ju på att läsarna, lyssnarna och tittarna svävar i okunnighet om vad han åstadkommit i sitt arbete. Alltså, inte minst, hur många mord som kunnat lösas efter hans huvud eller penna?"

https://www.dagensmedia.se/experter/debatt/ar-kriminologen-ett-orakel-6130323

Han tenderar att "surra" en del som sagt och det gjorde verkligen också en annan s.k.
krimexpert häromdagen: Hasse Aro närmare bestämt.

Helt otroligt vad han var fel på det när han uttalade att det inte kan påvisas någon koppling
mellan de hårresande mord- och tortyrfilmerna Madsen hade på sin hårddisk och det som
hände med Kim Wall.
Man häpnar ju närmast när man behöver höra detta. Jisses alltså.
"Ingen koppling" minsann.

Nä, Aro kan gott dra sig tillbaka han med.
Senast redigerad av Grandioso 2018-04-13 kl. 21:59.
Citera
2018-04-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, han surrar mycket nuförtiden, den gode farbror Persson.

Jag har själv blivit allt mer benägen att tycka att han nog gjort sitt som "kriminologiskt orakel"
i media och kanske borde dra sig tillbaka nu eller engagera sig i vart fall i mindre utsträckning
än vad som sker nu. Han har ju åsikter om nästan vartenda uppmärksammat mordfall och
inte alltför sällan visar det sig att han dragit alldeles fel slutsatser som här med Kim Walls öde.
Om Palme-fallet är han helt ute och seglar, om man ska nämna den händelsen också.

"Det går knappt en dag utan att någon av de båda kvällstidningarna låter kriminologen uttala sig, fälla allsköns kommentarer eller analysera brottsfall.
Och det är ett journalistiskt fattigdomsbevis att utnämna just denne kriminolog till allvetande orakel, särskilt som ingen har kunnat redovisa hans egna polisiära och juridiska framgångar och resultat.

Persson, hans språk, ”domslut”, åtbörder och framfusighet må gå hem i en del stugor, men populariteten bygger ju på att läsarna, lyssnarna och tittarna svävar i okunnighet om vad han åstadkommit i sitt arbete. Alltså, inte minst, hur många mord som kunnat lösas efter hans huvud eller penna?"

https://www.dagensmedia.se/experter/debatt/ar-kriminologen-ett-orakel-6130323

Han tenderar att "surra" en del som sagt och det gjorde verkligen också en annan s.k.
krimexpert häromdagen: Hasse Aro närmare bestämt.

Helt otroligt vad han var fel på det när han uttalade att det inte kan påvisas någon koppling
mellan de hårresande mord- och tortyrfilmerna Madsen hade på sin hårddisk och det som
hände med Kim Wall.
Man häpnar ju närmast när man behöver höra detta. Jisses alltså.
"Ingen koppling" minsann.

Nä, Aro kan gott dra sig tillbaka han med.

TV4 smickrade ju GW så det stod härliga till "Den bästa av dom bästa" och så säger Oraklet "ja, om jag får gissa är han både psykopat och narcissist", självklart det står ju rakt upp och ned i mental erkläringen som väl alla både hört och sett.

Om Aro inte ser kopplingen mellan det som händer i dessa filmer som vi hört beskrivas och vilka tecken som Kim Walls kropp uppvisar är det allvarligt.
Citera
2018-04-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det har framkommit så mycket omskakande och sensationellt i det här fallet så skulle inte bli förvånad heller om det uppdagas något gammalt foto från hösten 1986, från Rådhusplatsen i den danska huvudstaden kanske där man i folkmyllret tycker sig kunna urskilja
Kazuko Toyonaga och tätt efter denna unga kvinna som snart ska dela Kim Walls öde och bli styckmördad, följer en yngling som är förvillande lik en viss Peter Madsen...liten och spenslig
och med blicken, den skumma, alldeles bestämt fäst på den framförvarande kvinnans ryggtavla.
15 år gammal och med vissa planer för aftonen...

Kazuko Toyonaga : https://dacostarkivet.wordpress.com/2017/08/25/kazuko-toyonaga-1986/

"En del fall dök upp som kom att påminna om Kazukos öde, 1988 dök en huvudlös kvinnokropp upp i Kögebukten, men inget samband gick att fastställa. 1994 hittades en styckad kvinnokropp nästan exakt vid Islands Brygge där Kazukos kroppsdelar först hittats, det visade sig vara en thailändsk kvinna som styckats av sin egyptiske make i en vårdnadstvist."

Den huvudlösa kvinnokroppen från 1988, intressant fall det också. Nån som vet mer om detta?

Var Kim Wall verkligen danskens första offer?
Den frågan fortsätter man att ställa sig.
Gå från ingenting till ett mord av det oerhört grymma slaget, är det sannolikt?

Kanske man skulle ta och gräva upp lite marker utanför danska huvudstaden och vem vet
vad man då kan hitta? Inte givet att tidigare eventuella offer just dumpats i havet, dessa kan
ha hamnat någon helt annanstans, just nergrävda.
Öststatsflickor exempelvis som försörjt sig på prostitution och råkar man försvinna så är
det ingen direkt som larmar polisen, ingen som saknar i första taget. Och i de miljöer PM
gärna vistades lär en hel del såna tjejer ha funnits.
Kim Wall kanske var offer nr 10 i ordningen, vem vet? Eller nr 20 rentav?

Sätt igång och gräv, please!
Och så väntar vi på att det där fotot ska dyka upp också.
Nej,det är inte sannolikt. Om det var PMs första mord som han fantiserat om hela livet så borde han vidtagit alla försiktighetsåtgärder som tänkas kan. (Såvida han inte var psykiskt sjuk och det har ju konstaterats att så inte var fallet.) Det borde varit ett okänt offer,singel kvinna osv. Det verkar som PM gått från en organiserad mördare till en oorganiserad mördare. Pga av gott självförtroende samt rutin.
Dessutom tycks han haft pretentioner på offret. Det duger inte längre med en prostituerad,lätt bedagad kvinna som inte skulle saknas på ett tag. Det är ju ingen utmaning med ett lätt offer,tycks Madsen resonerat.
Nu tror jag inte han är värsta seriemördaren. Men kanske en,två,tre tidigare offer (?)
Freja är en stark kandidat som brottsplats tror jag. De kanske skulle bärga och röntga även den innan även den Ubåten förstörs. Undrar om de undersökt Kraka på museum i Helsingör?
Citera
2018-04-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tja, jag som norrman kan man ju säga så, för er svenskar blir det mer en definitions fråga. Här ett sitat från norska wikipedia om lobotomi.(jag har försvenskat lite)
sitat-
Det utförs fortfarande i några länder, bland annat i Sverige, mindre psykokirugiske inngrep. Man gjör också forsök med elektronisk stimulering av dype hjerneområder som behandling for tvangslidelser og alvorlige depresjoner - sitat slut

Det står säkert en hel del om detta på svenska wikipedia med, men jag hittade det inte.
Det går inte att reparera områden i frontalloben som är de områden som inte fungerar normalt hos de med diverse personlighetsstörningar
Citera
2018-04-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
[/b]
Det går inte att få PM "normal" men nu finns det ny medicin för reducering av testosteron. Problemet med den tidigare medicinen var att den skulle intas dagligen. Samt att det var tradiga biverkningar. Vilket gjorde att de som medicinerade gärna slarvade med medicinen. Den nya medicinen tas en gång var tredje månad. Vad jag läst kommer PM att få psykiatrisk behandling i fängelset om han döms. Men eftersom Psykopati inte går att bota förmodar jag att det är den sexuella störningen som avses.

Enligt Leif GW har PM inte fått någon diagnos spikad ännu. Vilket kanske förklarar förvirringen samt varför de förhalar genomgången av PMs RPU (?) Nu är det sagt att den ska gås igenom sista rättegångsdagen.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/08/04/kemisk-kastrering-testas-mot-pedofili/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kemisk_kastrering

Har också mycket svårt att tro att när dessa mänskliga rovdjur en gång har fått "vittring" - att de då kan botas med ena eller andra metoden. De ska låsas in och andra människor ska skyddas från dem. Handlar inte bara om testosteron, det handlar minst lika mycket om sätt att tänka. Hur man värderar andra personer annat än som redskap och som skit för sina egna sjuka önskningars skull. Bara för sitt eget höga nöjes skull.

Som sagt: det går inte tillföra mänskliga känslor såsom alla de delar vi innefattar i empati varken kemiskt eller psykologiskt eller förnuftsmässigt. Än så länge har man inte kunnat hitta en sån metod som i vårt samhälle kallas mänskligt.
Citera
2018-04-13, 22:24
Medlem
Citat:
För mig verkar det som att det är GW som är ute och cyklar.
Nej, det tror jag inte. Det har förvånat mig att olika personer har svamlat om olika diagnoser.
PÅ den tiden jag jobbade (25 år sedan minst och inte inom rättspsyk.) var det tre olika psykiatriker som måste komma fram till samma diagnos för att säkerställa diagnosen vilket kunde ta år ibland. Varför de förhalat genomgången av RPUn i två dagar har iallafall jag undrat. Det hände ju inget annat särskilt de två rättegångsdagarna(?)
Nu ska det göras den 23 april istället.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-13 kl. 22:59.
Citera
2018-04-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också mycket svårt att tro att när dessa mänskliga rovdjur en gång har fått "vittring" - att de då kan botas med ena eller andra metoden. De ska låsas in och andra människor ska skyddas från dem. Handlar inte bara om testosteron, det handlar minst lika mycket om sätt att tänka. Hur man värderar andra personer annat än som redskap och som skit för sina egna sjuka önskningars skull. Bara för sitt eget höga nöjes skull.

Som sagt: det går inte tillföra mänskliga känslor såsom alla de delar vi innefattar i empati varken kemiskt eller psykologiskt eller förnuftsmässigt. Än så länge har man inte kunnat hitta en sån metod som i vårt samhälle kallas mänskligt.
Du tror inte att kemisk kastrering kan hjälpa vid tvångsfantasier och tvångshandlingar.
Det tror jag. Det var en dokumentär jag såg för länge sedan om rättspsyk patienter som efter avtjänat straff levde med sådan medicinering. Att sänka testosteronhalterna hjälpte. Men biverkningarna fick patienterna att inte vilja ha medicinen. Det har hänt mycket på det området och kommit nya bättre mediciner. Även om PM aldrig släpps ut kan det ju vara skönt att slippa tvångsfantasier.
Så det kan väl inte vara fel att försöka behandla den biten iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in